Polo 86C nykii, Weber
Valvoja: ffp jäsenet
Polo 86C nykii, Weber
'86 Polossa on vähän kulkuhäikkää, ja koska Pierburg-kaasari on jo vaihdatettu Weberin korvauskaasuttimeen käsiryypyllä, vianhaku ei oikein sovellu Pierburg-topicin alle. Taustatarinana on se että hankin auton kansivikaisena ja kansitöiden yhteydessä hankin foorumilta Weberin jo ohittaakseni mahdolliset PB-häikät. Bensapumppu on myös uusittu tuolloin.
Asiaan: Polo alkaa tuntuvasti hyytyä ajosta lämpimänä, puolen tunnin tai tunnin ajon jälkeen. Tässä vaiheessa se nykii, täydellä ryypyllä kulkua voi avittaa, mutta eteneminen tapahtuu pintakaasulla. Jos kaasua painaa enemmän, auto tuntuu tukehtuvan ja välillä se paukuttaa putkessa. Tyhjäkäynti on aaltoilevaa, kone meinaa sammua.
Ryyppyä ei auton normaalistikaan toimiessa voi laittaa kokonaan kiinni, vaan sillon se nykii ja himmailee. Parhaiten auto kulkee tuolloin, kun ryyppy on sormen verran auki. Pari vuotta sitten virranjakajan alipainesäädin on vaihdettu sammumistaipumuksen takia. Nyt vaihdoin säätimen alipaineletkun, mutta se ei korjannut ongelmaa. Voisiko alipainesäätimen kalvo olla mennyt taas?
Nykimistä on alkanut ilmetä viimeisen parin kuukauden aikana, ehdin ajella autolla parisenkymmentä tuhatta ilman juuri tällaisia vikoja. Tankkiin on kurkattu, ja siellä ei näkynyt lilluvan mitään ihmeellistä roskaa. Ainoa välitön korjaantuminen ongelman kanssa on koettu kerran niin, että tolkuttomasti nykinyt auto lähti kulkemaan täysin normaalisti tankattuani parikymmentä litraa bensaa. Tankki ei kuitenkaan ollut edes lähellä tyhjää. Vika ei ole tankin korvausilmassa, sillä ilman tankinkorkkia ajaminen ei korjaa vikaa kun se on päällä.
Joskus käyntihäikkä ilmenee antaessa kaasua matalilta kierroksilta, kuten esimerkiksi tänään töihin ajaessa. Parkkeeratessa auto sammui eikä tyhjäkäyntiä ollut; kun se päätti pysyä käynnissä, heitin lenkin korttelin ympäri eikä ongelmaa ilmennyt enää. Viikonloppuna nykiminen alkoi 150km ajomatkan jälkeen ja perille päästiin vain täydellä ryypyllä. Vaihdoin sunnuntaina puolan, virranjakajan kannen ja pyörijän ja auto toimi täysin ongelmitta 500km matkan kotiin, mutta aavistelen nyt ettei puolanvaihto korjannut ongelmaa.
Asiaan: Polo alkaa tuntuvasti hyytyä ajosta lämpimänä, puolen tunnin tai tunnin ajon jälkeen. Tässä vaiheessa se nykii, täydellä ryypyllä kulkua voi avittaa, mutta eteneminen tapahtuu pintakaasulla. Jos kaasua painaa enemmän, auto tuntuu tukehtuvan ja välillä se paukuttaa putkessa. Tyhjäkäynti on aaltoilevaa, kone meinaa sammua.
Ryyppyä ei auton normaalistikaan toimiessa voi laittaa kokonaan kiinni, vaan sillon se nykii ja himmailee. Parhaiten auto kulkee tuolloin, kun ryyppy on sormen verran auki. Pari vuotta sitten virranjakajan alipainesäädin on vaihdettu sammumistaipumuksen takia. Nyt vaihdoin säätimen alipaineletkun, mutta se ei korjannut ongelmaa. Voisiko alipainesäätimen kalvo olla mennyt taas?
Nykimistä on alkanut ilmetä viimeisen parin kuukauden aikana, ehdin ajella autolla parisenkymmentä tuhatta ilman juuri tällaisia vikoja. Tankkiin on kurkattu, ja siellä ei näkynyt lilluvan mitään ihmeellistä roskaa. Ainoa välitön korjaantuminen ongelman kanssa on koettu kerran niin, että tolkuttomasti nykinyt auto lähti kulkemaan täysin normaalisti tankattuani parikymmentä litraa bensaa. Tankki ei kuitenkaan ollut edes lähellä tyhjää. Vika ei ole tankin korvausilmassa, sillä ilman tankinkorkkia ajaminen ei korjaa vikaa kun se on päällä.
Joskus käyntihäikkä ilmenee antaessa kaasua matalilta kierroksilta, kuten esimerkiksi tänään töihin ajaessa. Parkkeeratessa auto sammui eikä tyhjäkäyntiä ollut; kun se päätti pysyä käynnissä, heitin lenkin korttelin ympäri eikä ongelmaa ilmennyt enää. Viikonloppuna nykiminen alkoi 150km ajomatkan jälkeen ja perille päästiin vain täydellä ryypyllä. Vaihdoin sunnuntaina puolan, virranjakajan kannen ja pyörijän ja auto toimi täysin ongelmitta 500km matkan kotiin, mutta aavistelen nyt ettei puolanvaihto korjannut ongelmaa.
Re: Polo 86C nykii, Weber
Bensapumppuvialta kuullostaa. Kun vika on päällä eikä kone jaksa käydä, tsekkaa tuleeko kiihdytyspumpusta mitään. Joka tapauksessa vahva ääni bensapuolen vialle.
Re: Polo 86C nykii, Weber
Kaasariin löytyy korjaussarja, pitää katsoa mitä kaikkea se sisältää. Viat on tosiaan lähteneet ilmenemään lämpimällä koneella vedättäessä, joten kaipa se voisi jumittava kaasarin kiihdytyspumppu olla? Bensapumppuhan on tosiaan tässä koneessa mekaaninen ja lohkon kyljessä, eli ainakin siihen pääsee hyvin käsiksi.
Edit: Nykii muuten kylmälläkin koneella...
Edit: Nykii muuten kylmälläkin koneella...
Re: Polo 86C nykii, Weber
Kiihdytyspumpussa tuskin on vikaa noilla oireilla.
Re: Polo 86C nykii, Weber
Kannattaa tarkistaa liikkuuko jakajassa mitään kun imee alipainekellon letkusta. Omaan Poloon on 10 vuoden aikana pitänyt uusia kolme alipainesäädintä.
Polttoainesuodattimen vaihtoakin kannattaa kokeilla... ja katsoa että se on varmasti oikein päin letkussa...
Polttoainesuodattimen vaihtoakin kannattaa kokeilla... ja katsoa että se on varmasti oikein päin letkussa...
Re: Polo 86C nykii, Weber
Bensansuodatin on vaihdettu jo heti kun laite alkoi ekan kerran kenkkuilla. Sinne ei ole muodostunut mujua. Tässä ei tainnut muita ollakaan kuin se läpinäkyvä filtteri konetilassa, tankissa on varmaan vaan jokin sihti? Tankinvaihto on vähän sellainen "last resort", ja nykyisen puhdistamisen sijaan heittäisi samalla vaivalla kokonaan uuden tankin.
Re: Polo 86C nykii, Weber
Varmista että kaasarille saakka tulee riittävästi bensaa. Jumiva alipainesäädin vain myöhäistää ennakkoa eikä se mitään sammumisia aiheuta.
Re: Polo 86C nykii, Weber
Kiikutin auton eilen kaasuttimista ymmärtävälle korjaamolle tutkittavaksi. Ukko ei päässyt oikein tekemään laitteelle sen kummempia, sillä Weberin aikoinaan asentanut ammattikoulun autopuolen korjaamo oli päätynyt asentamaan kaasarin kiinni alumiiniseen sovitelaippaan sikaflexillä, jättäen ainakin yhden asennusruuvin pois. Tästä seuraa ilmeisesti ilmavuoto ja siitä syystä ryypyn pitää olla vähän auki koko ajan.
Tuon korjaaminen kunnolla on oma savottansa ja ehkä vasta sen klaaraamisen jälkeen voi kunnolla ruotia johtuuko nyt ilmenneet häikät tästä patentista vai onko ne erillisiä ongelmia.
Tuon korjaaminen kunnolla on oma savottansa ja ehkä vasta sen klaaraamisen jälkeen voi kunnolla ruotia johtuuko nyt ilmenneet häikät tästä patentista vai onko ne erillisiä ongelmia.
Re: Polo 86C nykii, Weber
Hain vehkeen veks korjaamolta. Ajoin sen lämpimäksi ja kokeilin kiihdyttää moottoritielle. Tehot tuntui häviävän pian, auto nyki ja toin sen kotipihaan. Kävi aaltoillen tyhjäkäyntiä, melkein sammuen. Kun se viimein sammui, starttasin sen uusiksi ja se pelasi ilman häikkää saman lenkin. Ei nykinyt, ei tarvinnut tavallista enempää ryyppyä eikä käyttäytynyt oudosti.
Oliskohan tässä nyt kuitenkin kyseessä joku sähköpuolen vika kun käytös muuttuu noin nopeasti? Sytytyksenvahvistin? Tuo kaasarin patenttiasennuksen aiheuttama ilmavuoto taitaa olla erillinen vika.
Oliskohan tässä nyt kuitenkin kyseessä joku sähköpuolen vika kun käytös muuttuu noin nopeasti? Sytytyksenvahvistin? Tuo kaasarin patenttiasennuksen aiheuttama ilmavuoto taitaa olla erillinen vika.
Re: Polo 86C nykii, Weber
Viimeksi kun itseltä meni mekaanisen bensapumpun kalvo, bensantulo hiipui nimenomaan lämpimällä koneella, yhtäkkiä ja satunnaisesti. Tsekkaa silti bensan tulo. Tai sitten se kipinä jos sitä epäilet mutta tuskin vika siellä on.
Re: Polo 86C nykii, Weber
Eihän siinä vaan olis kaasarin jäätämis ongelmia -kuvaamasi oireet sopis tuohon osittain.
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 29.4.2016 18:59
Re: Polo 86C nykii, Weber
En usko nykypensan aikaan jäätämisongelmiin.Kuulostais ihan siltä kuin roska tukkii tankissa imuputken,ja eikä välttämättä näy suotimessa mitenkään.Mutta voi myös olla tuo pensapumppu.
Re: Polo 86C nykii, Weber
Eikös nimenomaan alkoholi lisää sitä jäätymisongelmaa. Joskus aikani insinöörikoulu käydessä laskettiin kaasuttimen kurkun lämpötilaa mikä se olisi mikäli Suomessa ajettaisiin etanolilla versus bensiini. Etanolilla ajettaessa kaasuttimen kurkku olis jäässä vaikka ulkolämpötila on 20 astetta plussalla.
Re: Polo 86C nykii, Weber
No, nyt on uusi bensapumppu kiinni ja oireet eivät ole vielä palanneet, peli vetää lämpimänäkin hyvin. Ruodin sitten muita komponentteja jos tuossa alkaa taas kulku tahmaamaan.
Aukaisin vanhan pumpun ruuvit ja ainakaan äkkiseltään mikään ei näyttänyt erikoiselta, kalvo ei ollut revennyt. Toki kopan sisuksia en tonkinut esille.
Aukaisin vanhan pumpun ruuvit ja ainakaan äkkiseltään mikään ei näyttänyt erikoiselta, kalvo ei ollut revennyt. Toki kopan sisuksia en tonkinut esille.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa