Moro,
Saattaapi kuulostaa tyhmältä, mutta miten tuo tulppien vaihto tässä moottorikoodissa tapahtuu? Aukasin kannen ja katsoin, että puolien ympärillä on tuommoinen muovikotelo ja aikani kun ihmettelin ajattelin varuiksi kysyä neuvoa.
Meneekö tuo siis niin, että ensin otan tuon kehikon pois ja sitten puolien sähköliitännät pois ja sitten puola ylös ja vanha tulppa pois ja uusi tilalle ?
´
Kiitos ja anteeksi!
IV Golf 1.6 BCB Sytytystulppien vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Ensin kaikki näkyvät pultit auki muovikehikosta, sitten öljyntäyttöaukon muoviosa irti ja tukit sen jollain rätillä. Tämän jälkeen liittimet auki siltä osin mitä tarttee että saa loput pultit auki ja sen jälkeen kampeat jollain muovisella varrella (esim. verhoilun irroitustyökaluilla) koko sen muovikehikon puolapatterin kera kerralla irti ja siirrät sivuun. Tämän jälkeen tulppien vaihto normaalisti. Tarttee mojovan jatkovarren ja mielellään magneettihylsyn ni elämä on helpompaa :)
itse kun en työkseni tee ja pari kertaa ottanut irti, niin ei ole erikoistyökalua millä tempoa ja tolla keinolla minkä mainitsin on ainoastaan lähtenyt irti koko puolat :P kyllähän se näin on että erikoistyökalulla kuuluis irroittaa. Saa siinä käyttää maalaisjärkeä kun näitä hommia tekee ettei väkisin väännä.
Homma menee kutakuinkin seuraavasti. Irroita öljyntäyttökorkin jatke kääntämällä vastapäivään ja avaamalla lukitukset varovasti. Helpottaa jos vapautat puoliin menevien johtonippujen nipsut tuosta muovisesta kehikosta jolloin johdot pääsevät nouseen pois paikaltaan ja saat huomattavasti lisätilaa, taitaa jopa olla välttämätöntä. Liittimien irroitus puolista ei ole tarpeellista eikä edes suotavaa jos tarkoituksena ei ole vaihtaa puolaa. Kun irroitat puolaa tulpasta kohdista veto suoraan ylös päin varovasti, voi olla tiukassa. Jos et omista puolien ulosvedinsarjaa joka on itselläni ja maksaa biltemassa muutaman kympin niin tartu puolaan varovasti pihdeillä ja voit myös kammeta talttapäisellä meisselillä ylös päin. Irroitettuasi puolat, vaihda tulpat normaalisti ja kiristä kohtuudella. Tulppia auki pyöritettäessä voi tuntuma olla kuin tekisi uusia kierteitä kanteen koska kierteissä on mulla ainakin joka kerta ollu karstaa ihan mukavasti. Sitten kun painelet puolat paikalleen niin kohtisuoraan alaspäin ja kun puola lukittuu kuuluu "plop" ääni. Ei muuta kuin kiinnittele johdot alkuperäisille paikoilleen ja kokoa muutkin puretut osat ja koeajolle. Itse tuon oon muutaman kerran tehnyt ja suosittelen ulosvedin sarjan hankkimista, säästää puolia ja hermoja.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000021394
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000021394
Re: IV Golf 1.6 BCB Sytytystulppien vaihto
Tulipa tänään vaihdettua kyseiseen moottoriin tulpat. Olivat aivan saatanan tiukassa kiinni, hirvitti jo avata niitä, ettei puolet tulpasta jää kanteen. Onko tyypillistä vai ei?
Re: IV Golf 1.6 BCB Sytytystulppien vaihto
tovayryn kirjoitti:Tulipa tänään vaihdettua kyseiseen moottoriin tulpat. Olivat aivan saatanan tiukassa kiinni, hirvitti jo avata niitä, ettei puolet tulpasta jää kanteen. Onko tyypillistä vai ei?
Tulppia avatessa tuo "nyt just lähtee kierteet" tunne on ihan normaalia tuon moottorityypin kanssa. Kolmisen kertaa omaani oon vaihtanu ja joka kerta sama juttu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa