Audi 90 korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

aajii
-
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2012 23:30

Audi 90 korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo.

ViestiKirjoittaja aajii » 22.12.2014 8:31

Löytyisikö täältä tietoa ongelmaan?

Auto siis audi 90Q -89 2.0 20V NM 160Hp. Ei-vähäpäästöinen.

Ongelma:
-Korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo. 4.5 kun sallittu 3.5.
-Käynnistuu vasta n.5sec sahaamisen jälkeen kaasua painaen. Sama kylmänä tai kuumana. Jos lupaa hieman eikä tajua painaa kaasua kunnolla ja auto sammuu niin saa sahata melko pitkään käyntiin jolloin bensa haisee aika voimakkaasti. Saattaa kuulemma tupsauttaa hieman mustaakin putkesta.
-edit: lisätään, että kulutus huitelee siellä +11-12l/100km, eli vähän on koholla.


-Huohotukset pitäisi olla ok.
-Kattia tässähän ei ole enkä kyllä löytänyt lambdaakaan kun autosta ja kuvista sitä etsin. Olenko ihan väärässä jos sanon, että sitä tässä ei ole?
-Lämpöaika-kytkin oli ollut irti x aikaa jonka laitoin kiinni, ei vaikutusta.
-Vikakoodi-pistokkeita ei ole.

-Mitenkäs löytyykö tästä kylmäkäynnistyssuutinta? En nimittäin sitä kuvista löytänyt?
-Oletetaan, että kansi ei vuoda kun jäähdytysnesteet ei ole tippunut yhtään.
-Venttiilikopan tiiviste hikoilee hieman, tällä isoja vaikutuksia? (tiiviste tilattu)
-Voisiko olla sytytys pielessä hieman? Luin jostain siitäkin juttua.
-Vaikuttaisiko vuotava pakosarja tai putki? Ei pitäisi vuotaa mutta...

Netistä luettuja oireita ko. ongelmaan, näillä perää?:
-Käynnistyssuutin vuotaa (missä sijaitsee?)
-Lämpöanturi viallinen (missä ja vaikuttaako mittaristossa näkyvään arvoon vai meneekö vain eculle?
-B-paineen säädin viallinen (katsoin sekä kokeilin suulla tehdä painetta ja imua sinne, mutta en saanut liikkumaan(?) Letkut oli kyllä märät molemminpuolin ja bensaa oli säätimessä. Säätimellä menevässä alipaineletkussa oli bensaa, tämä normaalia?
-Imusarjan paineanturi. (löytyykö tätä ja mistä?)
-Suihkustus suutin. (löytyykö tätä ja mistä?)
-ECU

Tänään tarkoitus mennä taas hallille joten vinkkejä mitä kannattaa kokeilla/tarkistaa otetaan mielellään vastaan :)

Ja jos jollain on mielenkiintoa ja osaamista korjaamiseen niin voin maksaa korjauspalveluista. Voin myös tuoda auton paikkaan x. Oikealle korjaamolle ei vielä kehtaisi viedä kun yleensä veloittavat niin paljon pelkästä "etsiskelystä".

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 22.12.2014 18:28

Terve. Tiedätkö onko autoon tehty viime aikoina huoltoja? Kokeile tuohon pitkään käynnistykseen sellaista että käännät avaimesta virrat päälle, odota 5 sek. Ja starttaa vasta sitten. Nykiikö auto ajaessa tai onko ajossa muuten häiriöitä?

aajii
-
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2012 23:30

ViestiKirjoittaja aajii » 22.12.2014 20:47

Mitä huoltoja tarkoitat?
Tulpat, ilmanputsari, huohotusletkuja vaihdettu.

Lisätään listaan, että jako on kohdallaan

Ei toimi tuo tekniikka. Ei nyvi tai muuta.
Ainoat viat siis että ei käynnisty kunnolla ja se savutus/päästöt. Käy rikkaalla.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 23.12.2014 11:30

mites hc ?

-Lambda ois mun veikkaus.. NM kuitenkin oli jo sähköruisku. Katin näät kurkkaamalla auton alle...

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 23.12.2014 15:36

NM:ssä ei ole lambdaa eikä kattia tehtaan jäljiltä. Tyyppivikana noissa on ollut suuttimien hajoaminen ja taisi olla niinpäin, että suuttimet jumivat auki asentoon.

aajii
-
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2012 23:30

ViestiKirjoittaja aajii » 24.12.2014 11:11

Juuri näin. HC normaali. Eli suutinten testaukseen. Luetaan vikakoodit joulun jälkeen niin ollaan taas ehkä viisaampia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.12.2014 13:18

Jos suutin vuotaa, niiin eikö se nostaisi rajusti hiilivetyjä?

Jafe
-
Viestit: 175
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 24.12.2014 14:34

En tiiä onko tuossa nyt samaa ongelmaa kun itellä tuossa 80:ssä.

Koitin tuota vasta leimalle niin juurikin nuo CO% oli koholla niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla.
Ensin vaihdoin Lamdan, sitten katin ja edelleen CO mitä sattuu...

Vein sitten pajalle sytytyksen säätöön kun itsekkin lueskelin että se vois vaikuttaa päästöihin.
No sytytyksen säätäminen ei vaikuttanut juuri mitenkään..
Asentaja sitten tarkemmin katteli niin joku edellinen seppä oli vähän säädellyt ilmamassamittaria. vai oliko tuo nyt ilmamäärämittari nimeltään mutta kuitenkin.

Mittarin sisällä kun kuluu nuo kosketus pinnat niin oli siirretty eri asentoon sitä viisaria ja sitä myöten sitten päästöt oli perseellään. Sama vika?

aajii
-
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2012 23:30

ViestiKirjoittaja aajii » 29.12.2014 20:08

Lambdaa ja kattia ei tässä ole.

Pitää vielä kerran katsoa tuo maffi ja tarkastaa ajoitus.

Miten tuon vuotavan suuttimen pystyy testaamaan?

Vikakoodeja ei saatu ulos jostain syystä.

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 29.12.2014 22:28

Ajoitus menee ECUn mukaan, ei ole säädettävissä. Vauhtipyörällä on kaksi anturia ja jakajassa halli, samalla periaatteella kuin esimerkiksi 3B motronic. Maffista löytyy COn säätöruuvi. Bensapaineiden katoaminen voi aiheuttaa tuota starttiongelmaa oli se vuoto sitten suuttimissa tai paineensäätimessä. Syttyvirrat kytkettäessä NM pyöräyttää bensapumppua, joten jotain paineita sieltä startatessa pitäisi löytyä, ellei linja pääse kokonaan tyhjenemään.

Lähteekö se lämpimänä heti sammutuksen jälkeen uudelleen käyntiin sahaamatta?

Kokeile ottaa maffin johto irti ja starttaa. Sen pitäisi käynnistyä ilman maffia vikatilassa ja olla jollain tapaa ajokuntoinen samalla tapaa kuin motronicit.

Minulla saattaa olla englanninkielinen NM:n ruiskun tehdasmanuaali paperiversiona, pitäisi joskus muistaa skannailla se.

aajii
-
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2012 23:30

ViestiKirjoittaja aajii » 29.12.2014 23:06

Kokeilin sitä maffin co-säätöruuvia pyörittää myötäpäivään eikä ollut minusta mitään vaikutusta. Muistaakseni kun maffin piuhan ottaa irti niin kone ei pyöri tai sitten kävi erittäin huonosti. Varakarttoja/vikatilaa tässä ei minusta ole.

Lämpimänä lähtee heti sammutuksen jälkeen sahaamatta käyntiin.

Virrat kun laittaa päälle niin pumppu ainakin pyörii. Se, että "vuotaako" joku tai eikö anna tarpeeksi painetta niin en osaa sanoa. Ei kuitenkaan lähde kylmänä käytännössä ikinä ilman kaasua käyntiin.

Kokeilin myös seuraavia:
- virrat päälle - pois - päälle - startti, ei vaikutusta.
- virrat päälle - odotus n.5-10sec - startti, ei vaikutusta.

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 5.1.2015 13:33

Heti sammutuksen jälkeen sahaamatta käyntiin viittaisi bensapaineitten katoamiseen. Kokeile pistää hyppylangalla bensapumpun releeltä pumppu käyntiin ennen starttausta pakkosyötölle ja anna jauhaa vähintään 10-15 sekunttia ennen starttausta. Jos se siten lähtee sahaamatta käyntiin, niin sitten kannattaa varmaan tutkia bensapaineensäädin seuraavaksi.

Pistä sähköpostiosoite jos tarvitset sen NM ruiskun manuaalin.

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 14.2.2015 12:18

Tuliko tämä kuntoon vai lähtikö seuraavalle omistajalle? Nettiautosta katosi ainakin viime viestiesi jälkeen.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: Audi 90 korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo.

ViestiKirjoittaja Tekno » 8.3.2017 17:21

aajii kirjoitti:Löytyisikö täältä tietoa ongelmaan?

Ongelma:
-Korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo. 4.5 kun sallittu 3.5.
-Käynnistuu vasta n.5sec sahaamisen jälkeen kaasua painaen. Sama kylmänä tai kuumana. Jos lupaa hieman eikä tajua painaa kaasua kunnolla ja auto sammuu niin saa sahata melko pitkään käyntiin jolloin bensa haisee aika voimakkaasti. Saattaa kuulemma tupsauttaa hieman mustaakin putkesta.






Löytyikö ratkaisua?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa