Audi 90 korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo.
Valvoja: ffp jäsenet
Audi 90 korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo.
Löytyisikö täältä tietoa ongelmaan?
Auto siis audi 90Q -89 2.0 20V NM 160Hp. Ei-vähäpäästöinen.
Ongelma:
-Korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo. 4.5 kun sallittu 3.5.
-Käynnistuu vasta n.5sec sahaamisen jälkeen kaasua painaen. Sama kylmänä tai kuumana. Jos lupaa hieman eikä tajua painaa kaasua kunnolla ja auto sammuu niin saa sahata melko pitkään käyntiin jolloin bensa haisee aika voimakkaasti. Saattaa kuulemma tupsauttaa hieman mustaakin putkesta.
-edit: lisätään, että kulutus huitelee siellä +11-12l/100km, eli vähän on koholla.
-Huohotukset pitäisi olla ok.
-Kattia tässähän ei ole enkä kyllä löytänyt lambdaakaan kun autosta ja kuvista sitä etsin. Olenko ihan väärässä jos sanon, että sitä tässä ei ole?
-Lämpöaika-kytkin oli ollut irti x aikaa jonka laitoin kiinni, ei vaikutusta.
-Vikakoodi-pistokkeita ei ole.
-Mitenkäs löytyykö tästä kylmäkäynnistyssuutinta? En nimittäin sitä kuvista löytänyt?
-Oletetaan, että kansi ei vuoda kun jäähdytysnesteet ei ole tippunut yhtään.
-Venttiilikopan tiiviste hikoilee hieman, tällä isoja vaikutuksia? (tiiviste tilattu)
-Voisiko olla sytytys pielessä hieman? Luin jostain siitäkin juttua.
-Vaikuttaisiko vuotava pakosarja tai putki? Ei pitäisi vuotaa mutta...
Netistä luettuja oireita ko. ongelmaan, näillä perää?:
-Käynnistyssuutin vuotaa (missä sijaitsee?)
-Lämpöanturi viallinen (missä ja vaikuttaako mittaristossa näkyvään arvoon vai meneekö vain eculle?
-B-paineen säädin viallinen (katsoin sekä kokeilin suulla tehdä painetta ja imua sinne, mutta en saanut liikkumaan(?) Letkut oli kyllä märät molemminpuolin ja bensaa oli säätimessä. Säätimellä menevässä alipaineletkussa oli bensaa, tämä normaalia?
-Imusarjan paineanturi. (löytyykö tätä ja mistä?)
-Suihkustus suutin. (löytyykö tätä ja mistä?)
-ECU
Tänään tarkoitus mennä taas hallille joten vinkkejä mitä kannattaa kokeilla/tarkistaa otetaan mielellään vastaan :)
Ja jos jollain on mielenkiintoa ja osaamista korjaamiseen niin voin maksaa korjauspalveluista. Voin myös tuoda auton paikkaan x. Oikealle korjaamolle ei vielä kehtaisi viedä kun yleensä veloittavat niin paljon pelkästä "etsiskelystä".
Auto siis audi 90Q -89 2.0 20V NM 160Hp. Ei-vähäpäästöinen.
Ongelma:
-Korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo. 4.5 kun sallittu 3.5.
-Käynnistuu vasta n.5sec sahaamisen jälkeen kaasua painaen. Sama kylmänä tai kuumana. Jos lupaa hieman eikä tajua painaa kaasua kunnolla ja auto sammuu niin saa sahata melko pitkään käyntiin jolloin bensa haisee aika voimakkaasti. Saattaa kuulemma tupsauttaa hieman mustaakin putkesta.
-edit: lisätään, että kulutus huitelee siellä +11-12l/100km, eli vähän on koholla.
-Huohotukset pitäisi olla ok.
-Kattia tässähän ei ole enkä kyllä löytänyt lambdaakaan kun autosta ja kuvista sitä etsin. Olenko ihan väärässä jos sanon, että sitä tässä ei ole?
-Lämpöaika-kytkin oli ollut irti x aikaa jonka laitoin kiinni, ei vaikutusta.
-Vikakoodi-pistokkeita ei ole.
-Mitenkäs löytyykö tästä kylmäkäynnistyssuutinta? En nimittäin sitä kuvista löytänyt?
-Oletetaan, että kansi ei vuoda kun jäähdytysnesteet ei ole tippunut yhtään.
-Venttiilikopan tiiviste hikoilee hieman, tällä isoja vaikutuksia? (tiiviste tilattu)
-Voisiko olla sytytys pielessä hieman? Luin jostain siitäkin juttua.
-Vaikuttaisiko vuotava pakosarja tai putki? Ei pitäisi vuotaa mutta...
Netistä luettuja oireita ko. ongelmaan, näillä perää?:
-Käynnistyssuutin vuotaa (missä sijaitsee?)
-Lämpöanturi viallinen (missä ja vaikuttaako mittaristossa näkyvään arvoon vai meneekö vain eculle?
-B-paineen säädin viallinen (katsoin sekä kokeilin suulla tehdä painetta ja imua sinne, mutta en saanut liikkumaan(?) Letkut oli kyllä märät molemminpuolin ja bensaa oli säätimessä. Säätimellä menevässä alipaineletkussa oli bensaa, tämä normaalia?
-Imusarjan paineanturi. (löytyykö tätä ja mistä?)
-Suihkustus suutin. (löytyykö tätä ja mistä?)
-ECU
Tänään tarkoitus mennä taas hallille joten vinkkejä mitä kannattaa kokeilla/tarkistaa otetaan mielellään vastaan :)
Ja jos jollain on mielenkiintoa ja osaamista korjaamiseen niin voin maksaa korjauspalveluista. Voin myös tuoda auton paikkaan x. Oikealle korjaamolle ei vielä kehtaisi viedä kun yleensä veloittavat niin paljon pelkästä "etsiskelystä".
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En tiiä onko tuossa nyt samaa ongelmaa kun itellä tuossa 80:ssä.
Koitin tuota vasta leimalle niin juurikin nuo CO% oli koholla niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla.
Ensin vaihdoin Lamdan, sitten katin ja edelleen CO mitä sattuu...
Vein sitten pajalle sytytyksen säätöön kun itsekkin lueskelin että se vois vaikuttaa päästöihin.
No sytytyksen säätäminen ei vaikuttanut juuri mitenkään..
Asentaja sitten tarkemmin katteli niin joku edellinen seppä oli vähän säädellyt ilmamassamittaria. vai oliko tuo nyt ilmamäärämittari nimeltään mutta kuitenkin.
Mittarin sisällä kun kuluu nuo kosketus pinnat niin oli siirretty eri asentoon sitä viisaria ja sitä myöten sitten päästöt oli perseellään. Sama vika?
Koitin tuota vasta leimalle niin juurikin nuo CO% oli koholla niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla.
Ensin vaihdoin Lamdan, sitten katin ja edelleen CO mitä sattuu...
Vein sitten pajalle sytytyksen säätöön kun itsekkin lueskelin että se vois vaikuttaa päästöihin.
No sytytyksen säätäminen ei vaikuttanut juuri mitenkään..
Asentaja sitten tarkemmin katteli niin joku edellinen seppä oli vähän säädellyt ilmamassamittaria. vai oliko tuo nyt ilmamäärämittari nimeltään mutta kuitenkin.
Mittarin sisällä kun kuluu nuo kosketus pinnat niin oli siirretty eri asentoon sitä viisaria ja sitä myöten sitten päästöt oli perseellään. Sama vika?
Ajoitus menee ECUn mukaan, ei ole säädettävissä. Vauhtipyörällä on kaksi anturia ja jakajassa halli, samalla periaatteella kuin esimerkiksi 3B motronic. Maffista löytyy COn säätöruuvi. Bensapaineiden katoaminen voi aiheuttaa tuota starttiongelmaa oli se vuoto sitten suuttimissa tai paineensäätimessä. Syttyvirrat kytkettäessä NM pyöräyttää bensapumppua, joten jotain paineita sieltä startatessa pitäisi löytyä, ellei linja pääse kokonaan tyhjenemään.
Lähteekö se lämpimänä heti sammutuksen jälkeen uudelleen käyntiin sahaamatta?
Kokeile ottaa maffin johto irti ja starttaa. Sen pitäisi käynnistyä ilman maffia vikatilassa ja olla jollain tapaa ajokuntoinen samalla tapaa kuin motronicit.
Minulla saattaa olla englanninkielinen NM:n ruiskun tehdasmanuaali paperiversiona, pitäisi joskus muistaa skannailla se.
Lähteekö se lämpimänä heti sammutuksen jälkeen uudelleen käyntiin sahaamatta?
Kokeile ottaa maffin johto irti ja starttaa. Sen pitäisi käynnistyä ilman maffia vikatilassa ja olla jollain tapaa ajokuntoinen samalla tapaa kuin motronicit.
Minulla saattaa olla englanninkielinen NM:n ruiskun tehdasmanuaali paperiversiona, pitäisi joskus muistaa skannailla se.
Kokeilin sitä maffin co-säätöruuvia pyörittää myötäpäivään eikä ollut minusta mitään vaikutusta. Muistaakseni kun maffin piuhan ottaa irti niin kone ei pyöri tai sitten kävi erittäin huonosti. Varakarttoja/vikatilaa tässä ei minusta ole.
Lämpimänä lähtee heti sammutuksen jälkeen sahaamatta käyntiin.
Virrat kun laittaa päälle niin pumppu ainakin pyörii. Se, että "vuotaako" joku tai eikö anna tarpeeksi painetta niin en osaa sanoa. Ei kuitenkaan lähde kylmänä käytännössä ikinä ilman kaasua käyntiin.
Kokeilin myös seuraavia:
- virrat päälle - pois - päälle - startti, ei vaikutusta.
- virrat päälle - odotus n.5-10sec - startti, ei vaikutusta.
Lämpimänä lähtee heti sammutuksen jälkeen sahaamatta käyntiin.
Virrat kun laittaa päälle niin pumppu ainakin pyörii. Se, että "vuotaako" joku tai eikö anna tarpeeksi painetta niin en osaa sanoa. Ei kuitenkaan lähde kylmänä käytännössä ikinä ilman kaasua käyntiin.
Kokeilin myös seuraavia:
- virrat päälle - pois - päälle - startti, ei vaikutusta.
- virrat päälle - odotus n.5-10sec - startti, ei vaikutusta.
Heti sammutuksen jälkeen sahaamatta käyntiin viittaisi bensapaineitten katoamiseen. Kokeile pistää hyppylangalla bensapumpun releeltä pumppu käyntiin ennen starttausta pakkosyötölle ja anna jauhaa vähintään 10-15 sekunttia ennen starttausta. Jos se siten lähtee sahaamatta käyntiin, niin sitten kannattaa varmaan tutkia bensapaineensäädin seuraavaksi.
Pistä sähköpostiosoite jos tarvitset sen NM ruiskun manuaalin.
Pistä sähköpostiosoite jos tarvitset sen NM ruiskun manuaalin.
Re: Audi 90 korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo.
aajii kirjoitti:Löytyisikö täältä tietoa ongelmaan?
Ongelma:
-Korkea tyhjäkäynnin CO%-arvo. 4.5 kun sallittu 3.5.
-Käynnistuu vasta n.5sec sahaamisen jälkeen kaasua painaen. Sama kylmänä tai kuumana. Jos lupaa hieman eikä tajua painaa kaasua kunnolla ja auto sammuu niin saa sahata melko pitkään käyntiin jolloin bensa haisee aika voimakkaasti. Saattaa kuulemma tupsauttaa hieman mustaakin putkesta.
Löytyikö ratkaisua?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa