2.0 TSFI ahdot karkaa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

2.0 TSFI ahdot karkaa?

ViestiKirjoittaja Vaggis » 24.5.2014 8:26

Eli kulkineena menohaluton ja vakio -07 Octavia Rs,

Koodeja ei ollut kuin yksi:

P0299 Ahtopaineen säätö, säätörajat alitettu, pysyvä mekaaninen vika.

Eli ahdot on kokonaan tai osittain tiessään?

Ensihätään vaihdoin ton bypass venttiilin kalvollisesta siihen uudempaan männälliseen, mutta eipä ollut minkäänlaista vaikutusta. Kone herää 4000rpm jälkeen niinkuin vapari, ja yläpäässä alkaa kuulumaan turbolle ominaista pientä vislausta, ja kun päästää kaasun niin ikkuna auki erottaa pienen suhauksen. Alapäässä väännöt on totaalisen kateissa.

Venttiiliä vaihtaessa huomasin, että koneen pohja on öljyinen, samoin kuin välijäähdyttimeltä turbolle tulevan putken laippa, muuten putki on puhdas? Myös itse bypass venttiili oli sisältä öljyinen, ei nyt ihan uitettu, mutta märkä kumminkin, voiko näistä päätellä jotain? Eikös tuolla pitäisi vain ilman kulkea, mistähän on öljyä päässyt mukaan?

Mitähän seuraavaksi? Antaisiko n75 venttiili jonkin erillisen vikakoodin, vai olisiko se seuraava siirto?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 24.5.2014 10:26

Oletko PCV:n tarkistanut? Sen kunnon saa kokeiltua helposti esim. puhaltamalla kuvan, mustaan kurkkuputkeen: http://i205.photobucket.com/albums/bb12 ... newPCV.jpg . Jos se vuotaa, se on rikki.

Ilmeisesti ahtoputkien kiinnitykset olet jo tarkistanut? Kyllä turbolta hieman öljyä tihkuu ahtoputkiin, mutta se yleensä pysyy siellä putkessa sisällä. Toki liitosten kohdalla voi olla hieman kosteutta.

Oletko logannut ahtopaineita? Pyynti + toteutunut? Jos loggaat, niin ota samalla bensapaineet lokiin mukaan.

Tuolta löytyy juttua myös ahtojen puutteesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=168484

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 24.5.2014 21:00

Kiitos vinkeistä. Tohon PVC putkeen puhaltelin tänään ja tiivis oli. Eikös viallisen PVC :n kanssa monesti esiinny myös käymishäiriöitä?

Ahtoputkia katselin silmämääräisesti, enkä nähnyt mitään poikkeavaa. Täytyykin vielä katsoa tarkemmin tuota öljyistä laippaa, ja että voisiko se vuotaa siitä.

Ikävä kyllä mulla ei ole välineistöä ottaa logeja, ne varmasti kertois jo paljon.

Mitä tarkoitetaan monesti puhutulla painetestillä, ja pystyykö ihan perus nyrkkipajat niitä tekemään, vai olisko parempi vaan viedä suoraan merkkihuoltoon?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 24.5.2014 22:14

Mulla viallinen PCV aiheutti vain ahtopaineen puutetta. Oletko katsonut, tuolta VCDS auttajien säikeestä, jos sieltä löytyisi apua samalta, tai lähipaikkakunnalta? Ahtopaineen puute voi johtua vuodosta, rikkinäisestä turbosta, hukkaportin säätimestä, polttoaineen puutteesta PCV:stä DV:stä yms. Sun tapauksessa ainakin PCV ja DV on jo poissa laskuista.

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 26.5.2014 16:36

Tarkennettakoon vielä että ilma ei puhaltaessa kulkenut tuohon PVC venttiiliin päin, mutta toiseen suuntaan kulki, ja näin varmaan pitkääkin?

Täytyypäs kahlata tuo ketju läpi, eiköhän sieltä apua löydy.

Mitä näissä on yleensä bensapuolella menny vaihtoon? Tähän on ainakin kuluneen nokan seuraajan vuoksi vaihdettu toinen nokka-akseli alle 10tkm sitten. Käsittääkseni tuo korkeapainepumppu vaihdettiin samalla, täytyykin varmistaa tämä vielä huollosta.

Mites toi n75? Se ei maksa kuin joitain kymppejä, ja samalla voisi koittaa herkistellä hukkaporttia. Saakohan tuon n75 vielä vaihdettua apparin etulokarin kautta, vai tarviiko jo nosturin?

Mites MAF? Eikös sitäkin voi koittaa ottamalla siitä liittimen irti, ja jos käynti ja kulku huononee, niin pitäisi olla kunnossa?

Edit 1. Nyppäsin tuon MAF :fin piuhan irti, ja koneessa ei toiminta muuttunut mitenkään, lähti hyvin käymään, ei pätki tai röpötä ja kulkee muutenkin samalla tavalla kuin piuha kiinni.

Öljykorkin ympärys oli ehkä hivenen öljyinen, ja kun korkin tai mittatikun irroitti käydessä, niin kone alkoi tärräämään ja käymään todella epätasaisesti.

Edit 2. Otin MAF :fin irti ja päällisin puolin oli kuiva ja pölytön. Jos MAF :fin piuhan irroittaa tai kytkee auton käydessä, niin kone ei reagoi mitenkään. Kakkosella kun kiihdyttää ikkuna auki niin 4000rpm jälkeen alkaa vetämään paremmin ja turbon äänenkin erottaa. Edellisen 2.0 TSFI :in turbon suhinat kuuli ikkuka auki selvästi jo 2000rpm jälkeen.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 27.5.2014 8:25

PCV on ehjä. Sen tehtävänä on estää ahtopaineiden pääsy öljytilaan. Alipaineen vallitessa se imee öljyhöyryt sieltä, etteivät pääse koneesta pihalle.
N75 löytyy turbon kyljestä. MAFfin kuntoa on hankala tarkistaa luotettavasti. Itse en ole kuullut MAFfiongelmista näiden moottorien osalta.

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 27.5.2014 19:02

Ourait.

Kävin koeajamassa kaverin GTI V Golffia ja se meni kyllä ihan erilailla kuin tuo oma kulkine, huomaa selvästi että turbo tuli mukaan heti 2000rpm jälkeen väännön merkeissä. Yli 4000rpm tuntui vetävän melko samalla tavalla molemmat.

Koitin myös tuon Golffin MAFfia omassani ja tällä ei ollut mitään vaikutusta, joten siinä tuskin on vikaa. Nyt tilaan N75, ja jos sillä ei ole vaikutusta, niin täytyy viedä jonnekkin painetestiin.

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 30.5.2014 16:21

Tänään on taas taistelu jatkunut.

Intaken tilalle löin viemäriputken tulpan rengasventtiilillä varustettuna, ja painoin vähän ilmaa siitä sisään. Ihan pientä pihinää kuului öljykorkin oikealla puolella olevasta 6mm letkun liittimestä, mutta mitään muita vuotoja ei ollut. Öljykorkin tai mittatikun kautta sai päästettyä paineet pois, samoin PCV venttiilin letkusta. Eikös tuo ihan oikein silloin toimi?

Käytin autoa myös paikallisella koneistus pajalla, ja tämän yksi asentaja tuli kuulostelemaan autoa. Muutaman kerran annoin jenkaa paikallaan, ja tämä kuuli heti ettei turbo ole pelissä mukana, näinkö sen kuulee tuosta vaan? Ainakin korkeilla kierroksilla kuuleen itse kyllä turbon ininän.

N75 tilasin, ja se näytti olevan niin kinkkisessä paikassa, että jätän jonkun toisen vaihdettavaksi. Kannattaisiko auto viedä suoraan merkkihuoltoon, vai olisiko edullisempi ja toimivampi ratkaisu viedä auto jollekkin pienemmälle pajalle? Pahoin pelkään että merkkiliike on heti turboa vaihtamassa puolen tunnin tutkiskelun jälkeen..

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 31.5.2014 9:54

Mun mielestä ahtopaineiden pitäisi pysyä poissa öljytilasta. Kuinkahan suuri oli testauspaine? Toivottavasti ei kovin paljon suurempi kuin 1.5bar. Kannattaisi viedä se johonkin ainakin tutkittavaksi. Vikaa on turha arvuutella, jos ei ole mittaustietoa saatavilla. Summittaisesta osien vaihtelusta voi tuurilla löytyä apu, mutta kalliiksi se yleensä tulee.

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 31.5.2014 11:40

Kompurassa pidin kokoajan maksimissaan 1-1,5barin paineen ja todella varovasti silti päästelin. Tosin normaalistihan intakessa ei pitäisikään olla painetta, joten en tiedä menikö tuo ilma jonkun huohotuksen kautta öljytilaan?

Kävin piipahtamassa yhden foorumin VCDS auttajan luona äskettäin, mutta eipä taas mennyt ihan putkeen. En tiedä mitä tuo 01-Engine -- Status: Malfunction 0010 mahtaa tarkoittaa, mutta ei päästy käsiksi moottorin arvoihin ja koodeihin. Muita laitteita ja koodeja päästiin kuitenkin kopeloimaan. On sieltä näimmä yksi kaiutinkin sanonut itsensä irti. :)

Mahtaakohan tuo häikkä olla nyt kumminkin tuolla sähköpuolella?

Voiko auto olla koko ajan jossain "vikatilassa", (=limp mode?) kun luulisi että tuo aiemmin mainitsemani ilmamassamittarin irroituskin nyt jotenkin auton käyntiin vaikuttaisi?

Ainut paikka joka tuosta ohjauspuolesta osaa tällä seudulla ottaa selvää, taitaa olla merkkiliike.


Koodi: Valitse kaikki

Saturday,31,May,2014,10:05:31:61230
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
VCDS Version: 12.12.2.0
Data version: 20140212


VIN: TMBEF61Z382063081   License Plate: SKODA
Mileage: 129870km-80697mi   Repair Order:



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Chassis Type: 1Z (1K0)
Scan: 01 03 08 09 15 16 17 19 25 42 44 46 47 52 55 56 62 72

VIN: TMBEF61Z382063081   Mileage: 129870km/80697miles

01-Engine -- Status: Malfunction 0010
03-ABS Brakes -- Status: Malfunction 0010
04-Steering Angle -- Status: OK 0000
08-Auto HVAC -- Status: OK 0000
09-Cent. Elect. -- Status: Malfunction 0010
15-Airbags -- Status: OK 0000
16-Steering wheel -- Status: Malfunction 0010
17-Instruments -- Status: OK 0000
19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
25-Immobilizer -- Status: OK 0000
42-Door Elect, Driver -- Status: Malfunction 0010
44-Steering Assist -- Status: OK 0000
46-Central Conv. -- Status: Malfunction 0010
47-Sound System -- Status: Malfunction 0010
52-Door Elect, Pass. -- Status: OK 0000
55-Xenon Range -- Status: OK 0000
56-Radio -- Status: OK 0000
62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000
72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000
 
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes        Labels: 1K0-907-379-MK60-F.lbl
   Part No SW: 1K0 907 379 AC    HW: 1K0 907 379 AC
   Component: ESP FRONT MK60      0101 
   Revision: 00H11001   
   Coding: 0004738
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 73EFE484125A0686965-8026

1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
            013 - Check DTC Memory - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC        Labels: 1K0-907-044.lbl
   Part No SW: 1Z0 907 044 S    HW: 1Z0 907 044 S
   Component: ClimatronicPQ35 110 0402 
   Revision: 00110021    Serial number: 00000000000000
   Shop #: WSC 00000 000 00000
   VCID: 46896D503148C32EE1B-8013

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect.        Labels: 3C0-937-049-30-H.lbl
   Part No SW: 3C0 937 049 AJ    HW: 3C0 937 049 AJ
   Component: Bordnetz-SG     H54 2202 
   Revision: 00H54000    Serial number: 00000005082275
   Coding: 49068E130004140000110D000000000000097F065C000000000000000000
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 71E3EE8C68463496649-8024

   Subsystem 1 - Part No: 1Z1 955 119 C  Labels: 1KX-955-119.CLB
   Component: Wischer 200907 022  0601 
   Coding: 00055223
   Shop #: WSC 73430 

   Subsystem 2 - Part No: 1K0 955 559 AF  Labels: 1K0-955-559-AF.CLB
   Component: RLS     240907 046  0204 
   Coding: 00471077
   Shop #: WSC 73430 

1 Fault Found:
01504 - Bulb for License-Plate Light (X)
            012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101100
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 11
                    Reset counter: 137
                    Mileage: 129760 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2005.09.13
                    Time: 31:63:63

             Freeze Frame:
                        ON
                    Voltage: 14.30 V
                        ON
                        ON
                        OFF
                        OFF
                        OFF


-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags        Labels: 1K0-909-605.lbl
   Part No SW: 1K0 909 605 AA    HW: 1K0 909 605 AA
   Component: Q2 AIRBAG VW8   027 0900 
   Revision: 11027000    Serial number: 003B5D130PHZ 
   Coding: 0020786
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 6BDFFCE44A6ADE465E5-803E

   Subsystem 1 - Serial number: 6332MSME2C462C17H

   Subsystem 2 - Serial number: 6342MSME2C460B68L

   Subsystem 3 - Serial number: 6351HSME11714D41%

   Subsystem 4 - Serial number: 6361HSME116D6B1CJ

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 16: Steering wheel        Labels: 1K0-953-549-MY8.lbl
   Part No SW: 1K0 953 549 AP    HW: 1K0 953 549 AP
   Component: Lenksäulenmodul 036 0070 
   Coding: 0000042
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 80053B48D3ECAD1E1B7-80D5

2 Faults Found:
00888 - Wiper Switch for Intermittent Operation (E22)
            014 - Defective - Intermittent
00883 - Ignition Switch (D) Terminal S
            012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments        Labels: 1K0-920-xxx-17.lbl
   Part No SW: 1Z0 920 842 C    HW: 1Z0 920 842 C
   Component: KOMBIINSTRUMENT VD1 1612 
   Revision: V1612036    Serial number: SKZ7Z0G4380593
   Coding: 0007101
   Shop #: WSC 04861 000 1048576
   VCID: 3777109446A2AAA66AD-8062

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway        Labels: 1K0-907-530-V3.clb
   Part No SW: 1K0 907 530 L    HW: 1K0 907 951
   Component: J533  Gateway   H07 0052 
   Revision:   H07 01    Serial number: 200907F2000933
   Coding: E9817F061002021302
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 30652B88A3CC7D9E2B7-8065

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 25: Immobilizer        Labels: 1K0-920-xxx-25.clb
   Part No SW: 1Z0 920 842 C    HW: 1Z0 920 842 C
   Component: IMMO            VD1 1612 
   Revision: V1612036    Serial number: SKZ7Z0G4380593
   Shop #: WSC 00000 000 00000
   VCID: 3777109446A2AAA66AD-8062

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 42: Door Elect, Driver        Labels: 1K0-959-701-MAX3.lbl
   Part No SW: 1T0 959 701 E    HW: 1T0 959 701 E
   Component: Tuer-SG         006 1203 
   Coding: 0000246
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 397316AC70B6BCD69C9-806C

1 Fault Found:
00109 - Left Mirror Turn Signal Lamp (L131)
            012 - Electrical Fault in Circuit

-------------------------------------------------------------------------------
Address 44: Steering Assist        Labels: 1Kx-909-14x-44.clb
   Part No: 1K1 909 144 M
   Component: EPS_ZFLS Kl.074 H08 1901 
   Shop #: WSC 73430 000 90108
   VCID: 356B1A9C5CAE58B6781-8060

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv.        Labels: 1K0-959-433-MAX.clb
   Part No SW: 1K0 959 433 BT    HW: 1K0 959 433 BT
   Component:    KSG PQ35 G2  020 0204 
   Revision: 00020000    Serial number: 00000000000000
   Coding: 80801A085283007F3F02050FC0084FD6907C00
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 830F3444C2FAB606065-80D6

   Subsystem 5 - Part No: 1Z0 951 171 A
   Component: NeigungsSensor  009 5003 
   Coding: 00000000
   Shop #: WSC 73430 

   Subsystem 6 - Part No: 1K0 951 605 D
   Component: LIN BACKUP HORN H07 9001

   Subsystem 7 - Part No: 1Z0 951 171 A
   Component: Innenraumueberw.009 5003

3 Faults Found:
00323 - Vehicle Inclination Sensor (G384)
            014 - Defective
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01101110
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 96
                    Mileage: 119550 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 15:03:18

01135 - Interior Monitoring Sensors
            004 - No Signal/Communication - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100100
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 136
                    Mileage: 129846 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 21:05:59

00323 - Vehicle Inclination Sensor (G384)
            004 - No Signal/Communication - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100100
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 136
                    Mileage: 129846 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 21:05:59


-------------------------------------------------------------------------------
Address 47: Sound System        Labels: 1Z0-035-456.lbl
   Part No SW: 1Z0 035 456     HW: 532 226 800
   Component: SK35-DSP        4   1000 
   Revision:   4         Serial number: 00032236     
   Coding: 0000000001
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: F2E16180ED408F8E1D3-80A7

1 Fault Found:
00419 - Left Front DSP Midrange Speaker (R103)
            011 - Open Circuit - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101011
                    Fault Priority: 5
                    Fault Frequency: 15
                    Reset counter: 255
                    Time Indication: 0


-------------------------------------------------------------------------------
Address 52: Door Elect, Pass.        Labels: 1K0-959-702-MAX3.lbl
   Part No SW: 1T0 959 702 E    HW: 1T0 959 702 E
   Component: Tuer-SG         006 1203 
   Coding: 0000246
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 3A7109A075B0B7CE953-806F

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 55: Xenon Range        Labels: 1T0-907-357.lbl
   Part No: 1T0 907 357
   Component: Dynamische LWR      0003 
   Coding: 0000007
   Shop #: WSC 73430 790 08192
   VCID: F4ED6798975481BE0FF-80A1

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 56: Radio        Labels: 1K0-035-1xx-56.lbl
   Part No SW: 1Z0 035 156 D    HW: 1Z0 035 156 D
   Component: Radio FO3       004 0011 
   Revision: 00004000    Serial number: SKZ7Z4G0005621
   Coding: 0000020
   Shop #: WSC 73430 790 00000
   VCID: 336F248452DA4686565-8066

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 62: Door, Rear Left        Labels: 1K0-959-703-GEN3.lbl
   Part No SW: 1K0 959 703 J    HW: 1K0 959 703 J
   Component: Tuer-SG         006 1201 
   Coding: 0000144
   Shop #: WSC 73430 790 1012544
   VCID: 3777109446A2AAA66AD-8062

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 72: Door, Rear Right        Labels: 1K0-959-704-GEN3.lbl
   Part No SW: 1K0 959 704 J    HW: 1K0 959 704 J
   Component: Tuer-SG         006 1201 
   Coding: 0000144
   Shop #: WSC 73430 790 1012544
   VCID: 387513A84BBCA5DE637-806D

No fault code found.

End   ---------------------------------------------------------------------

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 1.6.2014 10:54

Moottori ilmoittaa tuolla "malfunction" koodilla, että laitteesta löytyy virhekoodi. Listan perusteella siitä ei saatu vikakoodeja luettua. Palaako moottorin varoitusvalo? Se yleensä syttyy, kun moottori on "limp modessa". Jotain sähköissä on vialla, jos moottorinohjausyksikköön ei saa yhteyttä.
00883 - Ignition Switch (D) Terminal S
012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent


Voisiko tuolla olla mitään tekemistä yhteysongelmien kanssa?

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 1.6.2014 20:33

Joo tosiaan ei saatu moottorista vikakoodeja ulos, Toisaalta taas kun kävin luetuttamassa koodit edellisviikolla, niin boschin lukija antoi vain tuon: P0299 Ahtopaineen säätö, säätörajat alitettu, pysyvä mekaaninen vika, eli se taas pääsi ecuun kiinni?

Mitään varoitusvaloja ei pala ja auto pelittää ihan ok. Ajattelin huomenna soitella merkkihuoltoon, jos he siellä sitten selvittäisivät että mitä tuosta nyt oikeasti on rikki.
Viimeksi muokannut Vaggis, 5.6.2014 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 1.6.2014 20:34

Edit. tuplapostaus
Viimeksi muokannut Vaggis, 5.6.2014 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 5.6.2014 15:56

Auto kävi merkkihuollossa koodien luvussa, ja eivät ne siitä mitään saaneet irti. Jonkun komponenttitestin olivat tehneet ja todenneet mm. N75 ehjäksi. Ainoa moottorin vikakoodi oli tullut juurikin noista ahtopaineiden alarajoista.

Epäilivät että nokka-akselin vaihdon yhteydessä olisi jäänyt jako sekaisin, mutta tuskin se ilmenisi ahtamis ongelmana? Mielellään olisivat ottaneet hihnan vaihtoon, ja samalla tutkineet enemmän, mutta sen huvin hinnat tiedetään..

Ei oikein itsellä tule enää mieleen kuin kuin jumittunut hukkaportti, tai hajonnut ahdin.

Miten ahtimen kunnon saisi helpoiten testattua?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 5.6.2014 23:36

En minäkään keksi miten se ahtoihin vaikuttaisi. Yhden tapauksen tiedän, jossa nokkahihna oli yhden napsun verran pielessä. Ja jos en kovin paljon väärin muista, niin siitäkin oli vääntö alakierroksilla täysin hukassa. Ja se kävi jokseenkin huonosti koko kierrosalueella.

Missä nokka-akselin vaihto tehtiin? Ilmaantuiko vika heti vaihdon jälkeen, vai toimiko se kunnolla välissä? Jos se ei ole tuon korjauksen jälkeen toiminut kunnolla, niin sitten ottaisin yhteyttä operaation suorittaneeseen huoltoon. Jos se on toiminut, niin sitten vika on todennäköisesti muualla, kuten turbossa tai hukkaportissa.

Hukkaporttia voi yrittää kokeilla, liikkuuko sen akseli ja vuotaako alipainekello. Turbon testaamista voi kysellä vaikka turboihin erikoistuneista liikeistä. He ainakin osaavat kertoa, miten sitä pystyy testaamaan.

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 6.6.2014 22:23

Joo musta vähän tuntu että kalastelivat vaan autoa hihnanvaihtoon ja olisivat samalla purkaneet konetta enemmänkin, joka olisi taas tullut suhteellisen kalliiksi.

Sepä se, ostin auton keväällä ja tuo nokka on vaihdettu syksyllä, ja sen vaihdon jälkeen oli mittariin tullut 5tkm, ja nyt mulla toiset 5tkm. Mielestäni auto on mulla ollut kokoajan samanlainen. Soittelin kyseiseen skodan liikkeeseen jossa operaatio on tehty, mutta olivat kovin vaitonaisia vaitiolovelvollisuuteen vedoten. Tosin sanoivat siellä, että melkovarmasti vika on bensa tai ahtopuolella.

Entistä omistajaakin konsultoin, ja tämä oli yhtä ymmällään kuin minäkin, enkä näe että hänellä olisi tarvetta petkuttaa. Voi olla siis että auto on ollut jo todella pitkään tuollainen. Näkyyköhän tuo ahtopuolen vikakoodi katsastuksessa, kun eikös ne sielläkin jotain tsekkaa? Koska on auto ainakin leiman saanut vielä viime lokakuussa.

Huomenna menen vielä tämän VCDS auttajan luo, ja sydämestäni toivon että päästään ECU :un kiinni. Näin pystyisi edes rajaamaan tuon bensapuolen ja MAF :fin pois.

Kauhuskenaarioni on se, että vien auton ensviikolla pajalle ja päädytään ahtimen vaihtoon, ja sitten tämän vaihdon jälkeen taas todetaan että eipä se vika siinä sitten ollutkaan..

Myöskin tuo MAF :fi ihmetyttää edelleen, ei ole pitkää aikaa kun ränkkäsin sen piuhaa auton käynnissä ollessa irti ja kiinni, mutta ei siitä kuulemma mitään vikakoodia näyttänyt jäävän, tai ainakin huollossa kertoivat että tuo ahtopaineen alaraja oli ainoa mitä löytyi?

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 7.6.2014 11:28

Noniin. Samat ongelmat ku viimekskin että ei päästänyt moottorin koodeja lukemaan. No hetken siinä ku ränkättiin niin jo rupes yhteydet toimimaan.

Maffista ja jännitteistä oli faultit, koska käytin niitä irti, mutta nollauksien jälkeen ainoastaan tuo ahtopaineiden alaraja alitettu palasi.

En tiedä kuinka noita logeja oikeaoppisesti kuuluisi ottaa, mutta ruksittiin siihen näytölle erinäisiä juoksevia arvoja, ja käytiin ottamassa muutamat vedot ja varmuuden vuoksi kuvattiin näyttöä vielä puhelimella. :) Kierroksia ei tosin tajuttu ottaa siihen näyttöön mukaan. :(

No mitäpä ne arvot sitten kertoikaan. Eli:

-MAF arvo huiteli maksimississaan 153g/s joka on ihan järkevä eikö?

-Fuel pressure - regulator näytti ihan vedon lopussa -998, mikä tää on?
-Fuel Rail - pressure näytti ihan vedon lopussa 110.04bar, onko ok?
-Electrical - Fuel Pump 1 kävi maksimissaan 65,7% vedon lopussa, aika pieni arvo eikö?

-Rail Pressure - specified oli vedon lopussa 109.99bar
-Rail Pressure - actual oli vedon lopussa 105,25bar
Nämä menivät aikalailla 1bar erolla toisistaan melkein koko vedon.

Sitten nämä tärkeimmät eli ahtopaineet, mielestäni arvot ovat melko oudot?

Eli vedon lopussa noin 6500rpm olivat:

Boost Pressure - specified 1200mbar
Boost Pressure - actual 1320mbar

Maksimissaan nämä olivat noin 3000-4000rpm kohdilla seuraavat:

Boost Pressure - specified 1780mbar
Boost Pressure - actual 1160mbar

Ja tyhjäkäynnillä seuraavat:

Boost Pressure - specified 360mbar
Boost Pressure - actual 1000mbar

Ensinnäkin eikös nuo ole vedossa ihan törkeen kovia arvoja, ja miten nuo tyhjäkäyntiarvot selittyy? Muutenkin jos muka saavutetaan vedossa yli 1barin ahtoja, niin mihin ne sitten katoaa? Mitään suhinoita ei vedossa kuulu ja turbon pyöriminenkin kuuluu hyvin vaimeasti. Bensapuoli taitaa tässä olla kunnossa?
Viimeksi muokannut Vaggis, 7.6.2014 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 7.6.2014 12:13

Logit olisi kannattanut tallentaa tiedostoon. Hetkellisistä arvoista ei juuri mitään pysty sanomaan.

MAF-arvosta en lähde spekuloimaan.

Fuel pressure - regulator näyttää korkeapainepuolen pumpun todellisen arvon ja pyynnin välisen eron, muistaakseni mbareina. Bensapaineissa (matala- ja korkeapainepuolella) yleisesti kiinnostaa pyynnin ja saavutetun välinen ero.

Siinä toisessa säikeessä on aika paljon juttua bensapaineista ja niiden tulkinnasta.

Ahtopaineet ilmoitetaan absoluuttisina arvoina, joten niistä pitää vähentää ensin vallitseva ilmanpaine(~1000mbar). Ainakin hetkellisesti näyttää olevan iso puutos. Toki pitäisi saada koko mittaus talteen.

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 7.6.2014 12:18

Okei, ajattelinkin että kun 1barin vähentää niin nissä on edes vähän järkeä. Kyllä noi logit otettiin talteen ja sain ne jopa excelillä auki. Siitä en tiedä miten ne sitten tänne saan näkyviin?

Mima
-
Viestit: 72
Liittynyt: 12.10.2009 23:37

ViestiKirjoittaja Mima » 7.6.2014 12:44

Kerta n75 on uusittu niin kokeilisin vielä uudella bypassilla. Osaa nekin mennä hajalle. Kuulostaisi että tuo vikakoodi tulee n75 kautta, siten ettei bypass pysty pitämään sopivia paineita ja siitä seuraa nuhaisuus + vikakoodi.

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 7.6.2014 13:38

Tosiaan uuden N75 tilasin, mutta sitä ei vaihdettu koska totesivat huollossa nykyisen toimivan aivan oikein.

Tuo vanha kalvomallinen pässi mulla on tossa pöydällä, eikä siinäkään näy mitään sellaisia halkeamia mitä yleensä niissä viallisissa on ollut. Nykyistä mäntämallista on kai vielä vaikeampi todeta silmällä ehjäksi?

Kun tuon uuden vaihdoin niin auto ei hetkeäkään liikkunut yhtään sen paremmin, ja en viitsisi toista satasta taas sellaiseen turhaan uhrata..

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 27.6.2014 16:52

Vois vähän tätäkin päivitellä.

Vein auton torstaina 12.6 korjaamolle, ja sovittin että tiputetaan turbo alas ja kurkataan sen kunto. Itsellä kun oli vahva veikkaus että hukkaportti on jumissa.

Noh, sillä tiellä auto on vieläkin..

Maanantaina autolla oli ajettu vain pari koeajoa, ja n75 vaihdettu jonka pyysin vaihtamaan turbon irroituksen yhteydessä, kun katkaisin vahingossa vanhasta yhden nipan. Tiistaina oli downpipe irroitettu ja asentajan mielestä laakerit oli valmiit, koska turbossa oli milli päittäisvälystä. Itse kävin myös turboa kopeloimassa ja en kyllä sormiin juurikaan välystä tuntenut, mutta empä noista juuri ymmärräkkään. Turbo oli siis tällöin vielä muuten paikoillaan. Asentaja ehdotti turbohuoltoa, ja ajattelin että ei kai se muukan sitten auta. Torstaina turbo saatiin sitten lähetettyä ja tämän viikon se vietti tampereella ja ensiviikolla se toivottavasti saadaan taas paikalleen.

Sitten hintapolitiikka. Aluksi sovin että auto otetaan työnalle samana torstaina kun sen pajalle vien, ja hukkaportti herkistetään ja viimeistään perjantaina turbo asennetaan takaisin. Operaatioon ei pitänyt mennä edes kokonaista työpäivää joka siis maksaa 500e.

Autolla kuitenkin ajettiin jotain koeajoja ja logiteltiin ahtoja ennen ja jälkeen tuon n75 vaihdon, ja tosiaan turbo saatiin irti vasta seuraavan viikon torstaina. Nyt kun tuo isketään huollettuna takaisin niin viivanalle jää 1500e + öljynvaihto 100e!? Tästä turbohuollon osuus 450e sisältäen laakeroinnin ja hukkaportin herkistyksen. Minusta on aika kohtuutonta että työnosuus pomppas 500e -> 1050e? Eikös tuolla 1500e pitäisi saada jo jollain ei-merkki-korjaamolla kokonaan uusi ahdin asennuksineen? En kuitenkaan autoa viedessä sopinut mistään vianhausta enkä edes vikakoodin luennasta, koska olin autoa niin paljon jo etukäteen tutkinut ja tutkituttanut, ja tämän kaiken tiedon jaoin myös asentajan kanssa auton tuonne viedessäni. Kerroin myös että tuo n75 on kyllä nippaa lukuunottamatta ehjä, eikä se tarvi kuin vaihtaa.

Pitääkö tuo summa tosta nyt vaan mukisematta maksaa? Auton saadessani se on seissyt hallissa melkein kolmeviikkoa. -_-

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 29.6.2014 10:05

Voihan sitä yrittää, mutta ei ne ilman taistelua sitä hintaa alenna. Perustelevat hinnan koostuvan juurikin niistä asioista mitä mainitsit ja siitä että asiakas ei tiedä mitään, mikä autossa oli vikana, vaikka olisit jo selvittänyt mikä siinä on rikki.

Korjaantuiko ongelma sillä reissulla?

Vaggis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2013 20:43

ViestiKirjoittaja Vaggis » 1.7.2014 21:31

Niinhän siinä kävi, ja lisäsivät tuohonkin vielä 180e, eli loppusummaksi jäi 1780,-. Aika suolainen hinta vanhan turbon huoltamisesta. Tuolla olisi jo varmaan merkkiliikkeessäkin vaihtanut kokonaan uuden mutkan. Tästedes en vie autoa enää huoltoon, jos viedessä en saa kirjallisena dokumenttia siitä mitä tehdään ja mitä mikäkin kustantaa.

Oppia ikä kaikki.

Vika oli ilmeisesti kuitenkin korjaantunut ja ahtoja saatiin parhaillaan 0,9bar. Huomenna pitäisi käydä hakemassa pois.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa