Todella visainen ongelma jäähdytysjärjestelmässä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Todella visainen ongelma jäähdytysjärjestelmässä

ViestiKirjoittaja TurboJ » 30.1.2014 18:43

Jakopään laiton jälkeen koneen lämmöt alkoivat nousemaan oudosti vaikka ulkona on reilusti pakkasta.

Auto ei ole VAG, vaan Ford Puma, mutta jäähdytysjärjestelmä kokonaisuudessaan on lähes identtinen esim. Golf II:n ja Golf III:n kanssa, sillä erotuksella että lämppärille on tässä Fordissa sähköhana. Kaikki muu on periaateessa "ihan kuin kakkiksessa".

Jakopään teetin merkkiliikkeessä, koska tarvittavia erikoistyökaluja en saanut mistään hankittua. Jakopään yhteydessä laitettiin myös uusi vesipumppu (Valeo) ja uusi termostaatti (Wahler). Tarkistin itse, että oli oikeat osat.
Jo pari päivää aikaisemmin vaihdoin tuon "sähköhanan" eli lämmityslaitteen lämmönsäätöventtiilin. Se tuntui toimivan hyvin vaihdon jälkeen.

Sitten ongelmaan. Tyhjäkäynnillä ja hiljaa ajaessa lämmöt pysyvät "termostaatin rajoissa" eli tasaisesti siinä mittarin keskellä, mikä vastaa n. 82 astetta. Maantienopeuksissa lämmöt alkavat tasaisesti nousta - mitä suurempi nopeus ja kuormitus moottorilla, sitä korkeammat lämmöt. Nousee hyvin lähelle punarajaa, jolloin flektikin käynnistyy, muttei laske jos pitää vauhdin samana. Kun hidastaa taas kaupunkivauhtiin, tai varsinkin jos pysäyttää ja käyttää tyhjäkäynnillä, lämmöt palaavat pian normaaliksi.

*Syylärin edessä ei ole mitään pahveja tms. esteitä ja ennen huoltoa lämmöt olivat koko ajan normaalit
*Lämmityslaitteen letkut ovat molemmat lämpimät ja sisälle tulee aivan normaalisti lämmintä ilmaa
*Syyläri on lämmin toisesta päästä ja viileä toisesta, letkut tietysti samoin
*Ei kuulu mitään sivuääniä ja moottorin toiminta on muuten moitteetonta.
*Jäähdytysnestepinta ei ole laskenut yhtään 200 km ajossa, ei kuplia paisarissa

No, tämähän on puoliksi jumittava termostaatti, eikö niin? Avautuu vain pikkuisen, jolloin yhtään isommalla lämpökuormalla syylärin läpi virtaava vesi ei enää riitä.

Mutta kuulkaapas tätä: Kun ajat maantiellä ja lämmöt alkavat karata, niin sisälämmitysilma viilenee vähän (ei haaleaksi, mutta vähemmän kuumaksi).

Kun hidastat ja palaat tyhjäkäynnille, niin sisäilma lämpiää taas heti selvästi.
Siis samalla kun koneen lämmöt laskevat.

Käsittämätöntä !?!

Ainoa idea on josko vesipumpun siipipyörä on huonosti kiinni, eli kovemmilla kierroksilla ei enää "pysyisi mukana". Mutta keksiikö joku muita mahdollisuuksia?
Olen ihan äimänä tämän kanssa ja kyseessä nyt ei varsinaisesti ole ensimmäinen
auto jonka vikoja olen korjaamassa...

ANAVEE83
-
Viestit: 157
Liittynyt: 15.11.2011 14:31

ViestiKirjoittaja ANAVEE83 » 30.1.2014 18:53

Ettei ois kansipahvi menny. Ootko kokeillu meneekö vesiletkut kovaksi??

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 30.1.2014 18:56

Ei mene letkut kovaksi, ja olis kai aika kumma jos 7h aikana huoltohallissa olis kansipahvi mennyt. Ennen huoltoa ei ollut minkäänlaisia moottorioireita ja lämmöt pysyivät todella tasaisesti mittarin keskellä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 30.1.2014 19:02

Ihan normaalia että sisäilma vähän viilenee, kun termostaatti aukeaa. Sillon pääsee syyläristä viileenpää nestettä kiertoon.
Mittaa jollain toisella mittarilla, mitä se oikeasti näyttää. Ettei mittari/anturi sekoile yms.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 30.1.2014 19:13

Mittarin/anturin temppuilu tuli mieleen, mutta flektin kytkeytyminen tapahtuu mittarin mukaan oikealla alueella, ja onhan se järjestelmä silloin normaalia kuumempi kun flekti kytkeytyy päälle. En ennen huoltoa ollutkaan saanut flektiä kertaakaan päälle, edes syyläripahvin kanssa kaupunkiruuhkassa.. Outoa on mutta täytyy tarkistaa kuinka kuumana käy.. Toisaalta en haluakaan tietää kuinka kuumaksi tuo menee, nyt olen aina höllännyt kaasua niin ettei viisari mene punaiselle alueelle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.1.2014 19:43

Voisko olla menny jotain roskia jäähdytinneesteen sekaan remontissa?

Ootko koittanut miten toi käyttäytyy jos ajaa hiljempaa mutta pienellä vaihteella? Tai miten se käyttäytyy jos käyttää suurempia kierroksia paikallaan?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.1.2014 21:06

Syyläri tukossa? Kovemmalla lämpökuormalla ei jäähdytysteho riitä... Tai sitten sekoilee anturi. Tai sulla on jokin ilmalukko jossain erikoisessa paikassa (syyläri tms). Onko anturi kaksipiirinen ja mitä piirit ohjaavat? Jos sekoilee mittari ja flekti saa samalta piiriltä informaation? Vai onko flektille oma anturi?

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 31.1.2014 9:12

Onkos tässä moniurahihna? Oisko klassinen case vesipumppu laitettu pyörimään väärinpäin? Jos on moniurahihna, ja tiedossa minkä pituinen hihna pitäisi autossa olla, niin kannattaa tarkistaa mikä siellä nyt on paikallaan.

Vageissa tätä on tosiaan nähty periaatteessa ihan ammattitaitoisten asentajien jäljiltä. Sileä hihnapyörä hämää.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 31.1.2014 15:09

Moniurahihna on se sama hihna mikä paikallaan oli ennen huoltoakin.

Tuon systeemin pyörimissuunta mun pitää vielä tarkistaa, mutta en usko että
tuota saisi menemään paikalleen niin, että pyörittäisi vp:tä väärin päin.

Tänään testailin 30 min kaupunkiajoa, ja vaikka ilma ulkona oli vähemmän kylmä
kuin aiemmin, niin lämmöt eivät kaupunkiajossa nouse. Mutta heti kun lähtee
maantielle niin neula lähtee nousuun. Moottoritielle en enää edes uskalla yhden
kokeilun jälkeen.

Mielestäni mittari näyttää oikein, ainakin kaikki viittaa siihen. Jatketaan tutkimuksia...

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 31.1.2014 19:02

Työmaalla oli 1.8 diesel focus joka ei ilmaantunut millään, lämmöt vaan nousi punaiselle koko ajan. Paisariin menee kolme letkua, yks niistä on "ilmaus" letku ja siinä oli sellainen virtauksen rajoitin sisällä niin se oli mennyt tukkoon. Letkun kun irrotti koneesta niin johan ilmaantui ja veti paisarin heti tyhjäksi..

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 3.2.2014 14:58

ilmalukko tai yrittää jäätää nesteet.

Caddy joskus teki ihan samaa kun pakkasnesteet oli edellinen sekottanu väärin ja ajoviimasta yritti jäätää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.2.2014 15:03

Eiköhän tuo moottorin säteilyllä sulata koko moottoritilan?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.2.2014 17:33

Ei välttämättä, kyllä mullakin Corrado teki samantyyppistä, kun tuossa muutama vuosi sitten pääsi unohtumaan, että kesällä tuli lantrattua vedellä vähän liikaa nesteitä.
Veti vissiin yöllä paikkoja jäähän ja aamulla työmatkalla heti lämmöt taivaaseen ja pelkkää kylmää puhaltimesta. Tyhjäkäynnillä sain sulateltua sen verran, että ihan hiljaisessa vauhdissa pysyi lämmöt kurissa, mutta vähänkään kun kovempaa ajoi niin lämmöt karkas.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.2.2014 18:23

Siis sulaa seisoessa.

Itekin oon joutunu tien pielessä parkissa odottelemaan että lähteen vedet kiertämään :) Välillä starttaili ja kokeili josko nyt.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 3.2.2014 20:28

Kiitos kaikille ideoista!

Ongelma ei ole vielä ratkennut, mutta oireet ovat muuttuneet hieman.
On ollut aikaa tutkia oireita, mutta ei tekniikkaa, kun hallipaikka aukeaa vasta
lähipäivinä...

Nyt lämpö käyttäytyy kuten yleensäkin ylikuumenemistapauksissa, eli päinvastoin kuin
ennen: paikallaan käyttäminen nostaa lämpöjä ja ajaminen jäähdyttää. Onpa mielenkiintoista :/ Nyt ylikuumenemisen ilmeneminen vaatii jo 20+ minuutin ajamista, sitä ennen nopeudesta riippumatta ei ilmene ongelmia. Pitemmän ajorupeaman jälkeen alkaa nostaa lämpöjä myös ajossa, mutta etenkin paikallaan käytettäessä.
Ja hassusti ylikuumenemisen ilmeneminen kestää nyt kauemmin vaikka lämpöä on ulkona 15 astetta entistä enemmän.

Edelleenkään nestepinta ei ole liikkunut yhtään.

Jäätyminen ei pitäisi voida olla kyseessä, koska ongelma oli jo päällä kun auto ajettiin ulos korjaamohallista, jossa se oli ollut useita tunteja huoneenlämmössä. Enkä jaksa uskoa, että merkkiliike olisi sentään pelkällä vedellä tuota täyttänyt kun parista purkista pakkasnestettä oli erikseen kaiken lisäksi puhetta.

Lämmityslaitteen säätöventtiili on nyt myös hajonnut; kaksi päiväähän se sitten kesti...
Nyt on jumissa kuumassa asennossa. Tämä tietenkin ensimmäisenä vaihtolistalla nyt.

Ford-harrastajilla on ollut tapauksia, joissa tämä lämmittimen venttiili on aiheuttanut ylikuumenemista silti, vaikka neste virtaisikin lämppärikennossa (kukaan ei osaa selittää miten ihmeessä mutta venttiilin vaihdolla ovat saaneet vian korjattua)

Toinen, mitä joillain on ilmennyt, on ollut laturivika jossa jännitepiikit ovat sekoittaneet jotain, ilmeisesti juuri lämppärin säätimen toimintaa ja sitten on ylikuumentunut.

On kyllä ihmeellinen vika.. Ilmalukko, joka on siirtyillyt paikasta toiseen voisi selittää miten oireet voivat muuttua näin selvästi, samoin kai vesipumpun siipipyörän viallinen kiinnitys, jossa se välillä vetää ja välillä ei.. Termostaattikin kai teoriassa voisi toimia välillä eri lailla, vaikka yleensä termari sentään toimii tai ei toimi juuri tietyllä tavalla.

Vesipumppu, termari, lämppärin venttiili... Kaksi ensin mainittua ovat tässä vehkeessä erittäin hankalassa paikassa. Eli venttiilistä aloitetaan. Onneksi nyt on sentään suojasää, niin hallissakaan ei ole ehkä pakkasta kun menen tätä korjaamaan :)

Lämmittimen kennokin kävi jo ennen yhdenkään vesipuolen osan vaihtamista välillä puoliksi viileänä. Siis puolet kennosta oli ilmeisesti välillä tukossa (tuntui siten että vasen puoli lämmityskanavista puski kuumaa ja oikea puoli kylmää). Eli voihan siellä olla jossain jokin isompikin sakkamöykky tms. Ei kivaa talvella tällaisten selvittely!

Kun nyt ei vain olisi pitempiaikainen kannentiivistevika, jakopää mokoma vaatii niitä erikoistyökaluja joita ei meinaa mistään löytyä erikseen.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 7.2.2014 12:53

Alustavasti näyttää, että ongelma on ratkennut.

Kaksi päivää asennettuna ollut, uusi (kiinalainen tietysti) lämmityslaitteen säätöventtiili oli hajonnut juuri samalla hetkellä kun auto oli jakopäähuollossa.
Tällainen yhteensattumahan on juuri niin epätodennäköistä, että ihan tietoisesti suljin pois
viallisen säätöventtiilin mahdollisuuden ongelman aiheuttajana...

No miten ihmeessä viallinen säätöventtiili, eli 'vesihana' sitten voi aiheuttaa moottorin
ylikuumenemista, kun mitään vuotojakaan missään ei ollut?

Näissä Fordeissa tuo vesihana onkin vähän vekkulimpi laitos yleiseen käytäntöön verrattuna... Minun tapauksessani hieno kiinalainen tuotantotaito oli jättänyt hanan sisään työstöjätteitä, jotka vähitellen käytössä siirtyivät "piilosta" säätöventtiilin eteen.
Tämä muovinpalanen oli sitten vielä matkalla rikkonut venttiiliä lisää siten että kolme pientä
muovinpalaa oli lopulta venttiiliä sisältä tukkimassa. Fordin systeemissä lämmityskierron ohivirtauskanava näyttääkin olevan suureksi osaksi sisäänrakennettu juuri lämmönsäätöventtiiliin! Nyt kun sekä kennon että ohivirtauksen kanavat olivat enimmäkseen tukossa, tämä sekoitti koko lämmityskierron ja sitä kautta vaikutti myös itse moottorin jäähdytysvirtaukseen. Ja kun nämä pikku palaset siellä liikkuivat vähän paikasta toiseen, niin selittyi miten vian oireet vaihtelivat eri päivinä.
Virtaus ei ollut kuitenkaan kokonaan estynyt kummassakaan kanavassa, joten
vika ei paikallistunut oireiden perusteella.

Toivon, että asia on nyt ratkaistu. Uusi OEM -venttiili on nyt asennettu ja lämmöt tuntuisivat normalisoituneen. Toivottavasti lämpimämmälläkin säällä vielä homma toimii, ainakin nyt on systeemi oireeton.

Kaikenlaisia sitä tuleekin vastaan :) Kiitokset kaikille vinkeistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa