1,8 bensa (ABS) keittää.
Valvoja: ffp jäsenet
1,8 bensa (ABS) keittää.
1,8 bensa (ABS) Golf III vm -92 keittää ....
Havaittua:
- keittää niin ajossa kuin paikoillaan muutamassa minuutissa
- kakki letkut lämpimiä/kuumia, myös lämppärille menevät
- lämppäristä ei tule lämmintä ilmaa
- sisällä/lattialla ei jäähdytysnestettä tms, siis lämppärin kenno kaiketi ehjä.
- flekti käynnistyy ja ylikuumenimisen merkkivalo syttyy yhtä aikaa
- ei vuotoja tms. jäädytysjärjestelmässä pysyy paineet normaalisti ekä lätäköitä alla
- öljyt normaalit, ei vettä seassa
- ei höyryä pakoputken päästä epänormaalisti
Tehty:
- termostaatti vaihdettu
- vesipumppu vaihdettu
...kannetiivistekkö vai mikä?
Havaittua:
- keittää niin ajossa kuin paikoillaan muutamassa minuutissa
- kakki letkut lämpimiä/kuumia, myös lämppärille menevät
- lämppäristä ei tule lämmintä ilmaa
- sisällä/lattialla ei jäähdytysnestettä tms, siis lämppärin kenno kaiketi ehjä.
- flekti käynnistyy ja ylikuumenimisen merkkivalo syttyy yhtä aikaa
- ei vuotoja tms. jäädytysjärjestelmässä pysyy paineet normaalisti ekä lätäköitä alla
- öljyt normaalit, ei vettä seassa
- ei höyryä pakoputken päästä epänormaalisti
Tehty:
- termostaatti vaihdettu
- vesipumppu vaihdettu
...kannetiivistekkö vai mikä?
Tarkasta paisuntasäiliön korkin kuminen O-rengas. Putoilee herkästi urastaan ja päästää paineen läpi, jolloin keittää. Pari tapausta on itelle tullu vastaan.
Edit: Tuossa ajatuksella luin... Miten tuo muuten voi keittää, jos paineet normaalit, eikä vuoda mistään? Ymmärtääkseni "keittäessä" painaa nesteet pihalle?
Edit: Tuossa ajatuksella luin... Miten tuo muuten voi keittää, jos paineet normaalit, eikä vuoda mistään? Ymmärtääkseni "keittäessä" painaa nesteet pihalle?
Pystyykö ABS:ssä laittamaan hihnan kulkemaan vesipumpun hihnapyörän väärältä puolelta?
Jotenkin tuli sama mieleen, kannattaa tarkistaa. Hihnan on mentävä vesipumpun hihnapyörän alapuolelta.
EDIT. Tässä oli virheellistä tietoa, sori.
Viimeksi muokannut Mikhauta, 19.5.2012 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
>Hihnan on oltava sileä puoli vesipumpun pyörää vasten.
Perskules - näinkö todella on - hihna menee kampiakselilta vesipumpun ali laturille?
Jos niin nyt se on toisinpäin.
Löytyisköhän jostain verkosta kuvaa hihnan kulkureitistä?
Perskules - näinkö todella on - hihna menee kampiakselilta vesipumpun ali laturille?
Jos niin nyt se on toisinpäin.
Löytyisköhän jostain verkosta kuvaa hihnan kulkureitistä?
Viimeksi muokannut taky, 18.5.2012 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä se kuvan mukaan menee juurikin pumpun ali. eikä yli.
Ota lämpärin paluu putki irti, edestäpäin vasen. Jos sieltä ei tule nestettä, niin silloin järjestelmässä on ilmaa. Eli jos ei tule niin, käytä sitä letkua siinä huulillla ja irti niin kauan kuin alkaa tulemaan nestettä, (tiedän, kuulostaa irstaalta) Mutta toimii ;)
Ota lämpärin paluu putki irti, edestäpäin vasen. Jos sieltä ei tule nestettä, niin silloin järjestelmässä on ilmaa. Eli jos ei tule niin, käytä sitä letkua siinä huulillla ja irti niin kauan kuin alkaa tulemaan nestettä, (tiedän, kuulostaa irstaalta) Mutta toimii ;)
>Jos sisälle ei tuu lämmintä, mutta letkut ovat lämpimät, niin tuntuis, ettei neste kierrä.
Sitä tässä on kynnen aluset tikkuja täynnä pään raapimisesta pähkäilty pähkäilemisestä päästyään että järki menee.
Tälläin kuin kuvassa se nyt menee....
Se täydennyksenä vielä että kone käy ihan normalaisti.
Edit: parempi kuva.
Sitä tässä on kynnen aluset tikkuja täynnä pään raapimisesta pähkäilty pähkäilemisestä päästyään että järki menee.
Tälläin kuin kuvassa se nyt menee....
Se täydennyksenä vielä että kone käy ihan normalaisti.
Edit: parempi kuva.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Kyllä paisarin pikkuletkusta - muistaakseni tulee nestetä, auto ei nyt käsillä.
Voiko"sopiva" ilmalukko jossain estää nestekierron (pumppuhan on vaihdettu uuteen)?
Mikä noista jäähdytysjärjestelmän osista on korkeimalla, lämppärinkenno - sillä ilmalukko niin ei nesteet kierrä muutenkaan oikein?
Lämppärille menevä letku on vissiin kannen päästä lähtevä ja se toinen sitten lämppärinkennon paluuletku?
Kun syylärin ja pumpun letku oli irti ja paisariin kaatoi vettä niin kyllä joka aukiolevasta reiästä tuli nestettä.
Voiko"sopiva" ilmalukko jossain estää nestekierron (pumppuhan on vaihdettu uuteen)?
Mikä noista jäähdytysjärjestelmän osista on korkeimalla, lämppärinkenno - sillä ilmalukko niin ei nesteet kierrä muutenkaan oikein?
Lämppärille menevä letku on vissiin kannen päästä lähtevä ja se toinen sitten lämppärinkennon paluuletku?
Kun syylärin ja pumpun letku oli irti ja paisariin kaatoi vettä niin kyllä joka aukiolevasta reiästä tuli nestettä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei ilma pysty tukkimaan veden kulkua. Muuten ei keuhkoistakaan saisi ilmaa ulos ja sisään. Hitaalla veden virtaamalla ilma nouseen aina siihen ylimpään kohtaan, mutta jos virtausta riittää niin ilma lähtee liikkeelle. Kuten jarruputkissa ilmausta suoritettaessa.
Sanoisin kuvaamaasi tilannetta ilmataskuksi.
Sanoisin kuvaamaasi tilannetta ilmataskuksi.
Esim keuhkoista poikete jäähdytysjärjestelmä on sujlettu, paineistettu, mutta itse asiaan niin suosiolla kantta irroittamaan vai vieläkö ilmaukselle sijaa?
Miteen "normaalisti" jos kannentiiviste on mennyt kuinka nopeasti keittäminen tapahtuu?
Nyt tyhjäkäynnillä saa käyttää 5-7 minuuttia ennkuin lämmöt on tapissa.
Muita ideoita?
Miteen "normaalisti" jos kannentiiviste on mennyt kuinka nopeasti keittäminen tapahtuu?
Nyt tyhjäkäynnillä saa käyttää 5-7 minuuttia ennkuin lämmöt on tapissa.
Muita ideoita?
Itse aikoinaan käytin ADZ koneesta kannen kahdesti turhaan pois kun meinasi keitellä.
Oireet alkoi sillä että alavesiletkussa oleva muovi mutka pullahti ajossa irti ja nesteet pois. Noh ei muuta kuin uudet nesteet koneeseen ja ilmausta, mutta kiehahti jo tyhjäkäynnillä ja kupli. Kansi pois ja näytti terveeltä joten kasaus uudella tiivisteellä. Ja taas sama nesteiden kanssa räpiminen. Kansi pois uudestaan ja koneistamolle. Terveenpaperit tuli sieltäkin ja taas kasaan. Sitten otin jo ilmaamisen tosissaan ja alkoi nesteet pysymään eikä ollut ongelmia sen jälkeen.
Nestettä kannattaa tehdä valmiiksi astioihin joissa on mitta-asteikko niin pysyy laskuissa että paljonko sinne koneeseen on nyt mennyt.
Kone käyntiin ja käyttää lämppärin kennolle meneviä letkuja raollaan sen verran että sieltä tulee neste. Tyhjäkäynnillä ilmat ei tahdo tulla pois eli käytä kierroksia korkealla ja korkki pois niin nestepinta vajoaa paisuntasäiliössä äkäisesti.
Oireet alkoi sillä että alavesiletkussa oleva muovi mutka pullahti ajossa irti ja nesteet pois. Noh ei muuta kuin uudet nesteet koneeseen ja ilmausta, mutta kiehahti jo tyhjäkäynnillä ja kupli. Kansi pois ja näytti terveeltä joten kasaus uudella tiivisteellä. Ja taas sama nesteiden kanssa räpiminen. Kansi pois uudestaan ja koneistamolle. Terveenpaperit tuli sieltäkin ja taas kasaan. Sitten otin jo ilmaamisen tosissaan ja alkoi nesteet pysymään eikä ollut ongelmia sen jälkeen.
Nestettä kannattaa tehdä valmiiksi astioihin joissa on mitta-asteikko niin pysyy laskuissa että paljonko sinne koneeseen on nyt mennyt.
Kone käyntiin ja käyttää lämppärin kennolle meneviä letkuja raollaan sen verran että sieltä tulee neste. Tyhjäkäynnillä ilmat ei tahdo tulla pois eli käytä kierroksia korkealla ja korkki pois niin nestepinta vajoaa paisuntasäiliössä äkäisesti.
Mistä se neste tulee ulos, kun se keittää? Joko tarkastit sen paisarin korkin tiivisteen?
Omassa golffissa etsin myös vikaa kun kaikki oli jo tutkittu. Aina vaan vesi vainoi ulos paisuntasäiliön ylivuoto aukosta. Korkkia tutkiessani, huomasin että se iso O-rengas oli "pudonnut" kiristyksen aikana korkin kierteiden pohjalle. Ei siis paineet pysyneet järjestelmässä ja siitä syystä keitti jatkuvasti. Tiiviste paikoillee ja johan rupesi pysymään. HUOM!! Omassa siis tämmöinen pallomainen säiliö.
Omassa golffissa etsin myös vikaa kun kaikki oli jo tutkittu. Aina vaan vesi vainoi ulos paisuntasäiliön ylivuoto aukosta. Korkkia tutkiessani, huomasin että se iso O-rengas oli "pudonnut" kiristyksen aikana korkin kierteiden pohjalle. Ei siis paineet pysyneet järjestelmässä ja siitä syystä keitti jatkuvasti. Tiiviste paikoillee ja johan rupesi pysymään. HUOM!! Omassa siis tämmöinen pallomainen säiliö.
En päässyt tarkistamaan paisarin - pyöreä säiliö - tiivisettä - auto sadan km päässä nyt, mutta nesteet tulee paisarista yli kun sammuttaa auton lämpöjen nuostua hälyytysrajalle sekä avaa paisarin korkin.
Avaamatta vedet pysyy järjestelmässä.
Kun loppu viikolla pääsee potilaan luo niin
1. paisarin tiuivisteen tarkastua
2. paisarille tulevan pikkuletkun mahdollisen tukkeuman tarkastus.
3. järjestelmän uudelleen täyttö/ilmaus lämppärikennon letkuja raottamalla, ilmaus venttiilinkin voisi paluu letkuun asentaa kun vain sellaisen löytäsi jostain. 106 Pösössä aikoinaan sellainen oli vakiona letkussa, samoin 318 B40 BMW:ssä on syylärissä ilmaus proppu - näppärää.
Jälleen päätä raavittuani kynnen alusten tikkuja täynnä, kehkeytyny ajatus että järjestelmässä on ilmaa joka esteää veden kierron.
Lämpömittari ja varoitusvalo herää henkiin kun lämppärin ja syylärin ylävesiletkut kuumenee kun järjestelmässä oleva vesi kiuhuu = höyrystyy ja se menee anturille sekä letkuile, mutta ei luonnollisesti ei lämppärin kennolle kun ei kerran tule lämmintä lämmityslaitteesta.
Vai?
Avaamatta vedet pysyy järjestelmässä.
Kun loppu viikolla pääsee potilaan luo niin
1. paisarin tiuivisteen tarkastua
2. paisarille tulevan pikkuletkun mahdollisen tukkeuman tarkastus.
3. järjestelmän uudelleen täyttö/ilmaus lämppärikennon letkuja raottamalla, ilmaus venttiilinkin voisi paluu letkuun asentaa kun vain sellaisen löytäsi jostain. 106 Pösössä aikoinaan sellainen oli vakiona letkussa, samoin 318 B40 BMW:ssä on syylärissä ilmaus proppu - näppärää.
Jälleen päätä raavittuani kynnen alusten tikkuja täynnä, kehkeytyny ajatus että järjestelmässä on ilmaa joka esteää veden kierron.
Lämpömittari ja varoitusvalo herää henkiin kun lämppärin ja syylärin ylävesiletkut kuumenee kun järjestelmässä oleva vesi kiuhuu = höyrystyy ja se menee anturille sekä letkuile, mutta ei luonnollisesti ei lämppärin kennolle kun ei kerran tule lämmintä lämmityslaitteesta.
Vai?
Tuota... mites mk3:n varoitusvalo toimii? Herjaako se liian matalasta ja korkeasta nesteen pinnantasosta, kuten kakkiksessa? Ja tärkeämpi kysymys: mitä lämpömittari näyttää, kun tämä keittäminen tapahtuu.
Oma teoriani: Nestettä on järjestelmässä paljon ja kuumetessaan se laajenee, mikä taas aiheuttaa liiasta nesteestä varoituksen ja myös tuon nesteiden ulospulppuamisen. Korjaus tähän olisi vajuttaa vähän nestettä, tyyliin merkkien alarajalle.
Ylläoleva on nyt siis ihan mutua kakkiksen kanssa hankittujen kokemusten perusteella.
Oma teoriani: Nestettä on järjestelmässä paljon ja kuumetessaan se laajenee, mikä taas aiheuttaa liiasta nesteestä varoituksen ja myös tuon nesteiden ulospulppuamisen. Korjaus tähän olisi vajuttaa vähän nestettä, tyyliin merkkien alarajalle.
Ylläoleva on nyt siis ihan mutua kakkiksen kanssa hankittujen kokemusten perusteella.
Onko uusi termari mallia tarvike vai alkuperäinen? Jos ensinmainittu heitä se kuikkaan ja pistä orkkis tilalle. Onhan termari varmasti oikein päin kotelossaan? Mahtaako saadakaan väärin päin.. ?
Kuten Ikonen sanoi, oikein kuumana kun avaat minkä tahansa paisuntasäiliön niin pihalle tai käsille tulee nestettä, se on fakta.
Bemarien jäähdytysjärjestelmä poikkeaa yleensä aika paljon kolmosen vastaavasta joten vertailu siihen ei oikein toimi. Ei kolmoseen ilmausruuveja tarvita, puristelet letkuja kun lisäät nestettä säiliöön vähän kerrallaan, jäähdyttäjän olen täyttänyt yleensä ylävesiletkun kautta ennen paisarin täyttämistä.
Kuten Ikonen sanoi, oikein kuumana kun avaat minkä tahansa paisuntasäiliön niin pihalle tai käsille tulee nestettä, se on fakta.
Bemarien jäähdytysjärjestelmä poikkeaa yleensä aika paljon kolmosen vastaavasta joten vertailu siihen ei oikein toimi. Ei kolmoseen ilmausruuveja tarvita, puristelet letkuja kun lisäät nestettä säiliöön vähän kerrallaan, jäähdyttäjän olen täyttänyt yleensä ylävesiletkun kautta ennen paisarin täyttämistä.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Tuota... mites mk3:n varoitusvalo toimii? Herjaako se liian matalasta ja korkeasta nesteen pinnantasosta, kuten kakkiksessa?
Anturihan on ylävesiletkulähdössä niin ei ymmärtäkkseni mitään tasoja voi näyttää.
Tokihan anturikin voisi olla rikki....?
Edelleen tuntuu että jotenkin kierrossa ongelma kun lämppärin kautta ei tule lämmintä.
Voisihan tuota pyörtittää ilman termariakin, on vain niin hiton hankalassa paikassa laturin alla jemmassa niin irroitus/asennus on kohtuullinen homma.
mk3 vedenpinnan anturi on kyllä paisuntasäiliössä. siellä tekee sellaset raudat lenkin sinne pohjalle.
OK, aina oppii kun hokaa kysyä - kiitos infosta.
ainoastaan liian matalasta vedenpinnasta sytyttää valon
Perskules - onkohan merkkivalo mittaristossa LIIAN vähän nesteen merkkivalo eikä ylilämmon merkkivalo?
Merkkivalo mittariston vasemmassa alalaidassa jossa lämpömittarin kuvake.
Nestettä onki sitten liian vähän - mutta merkkivalo tulittu väärin?
Vähännen nestemääräkin nostanee lämpöjä?
Mutta joku estää lämmönkierron lämppärin kennolle....
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
mittariston vasemmassa alareunassa PALAA JATKUVASTI = liian vähän nestettä
Nyt kaksi eri variaatiota, tosin kysessä bensa.
Tässä tapauksessa se palaa kokoajan kun syttyy, alkuaan kun käynnistää moottorin ei pala tai vilku - missään vaiheessa ei vilku, mutta kun lämmöt nousee mittarin mukaan sadan päälle niin syttyy ja palaa jolloin luonnollisesti kone sammuksiin.
Tässä tapauksessa se palaa kokoajan kun syttyy, alkuaan kun käynnistää moottorin ei pala tai vilku - missään vaiheessa ei vilku, mutta kun lämmöt nousee mittarin mukaan sadan päälle niin syttyy ja palaa jolloin luonnollisesti kone sammuksiin.
Jos olis nestevajauksesta, niin pitäisi syttyä melkein heti päälle piston jälkeen.
otappa se paisuntasäiliön töpseli irti, jos silloinkin palaa jatkuvasti, niin sittenhän tässä on kolmaskin eikun neljäskin variaatio. =)
vilkkuu kun vesi vähissä, palaa jatkuvasti kun kuuma <- normi bensakoneen mittari?
palaa jatkuvasti kun vesi vähissä, vilkkuu kun kone kuuma <- dieselkoneen mittari?
vilkkuu kun vesi vähissä, vilkkuu kun kone kuuma <- VR6 mittari ?
itsehän en tiedä miten omani toimii, kun kone kuuma, enpä taida kokeilla :) mutta oletan kyllä että ehkä se vilkkuu.
Edit: korjasin hieman
vilkkuu kun vesi vähissä, palaa jatkuvasti kun kuuma <- normi bensakoneen mittari?
palaa jatkuvasti kun vesi vähissä, vilkkuu kun kone kuuma <- dieselkoneen mittari?
vilkkuu kun vesi vähissä, vilkkuu kun kone kuuma <- VR6 mittari ?
itsehän en tiedä miten omani toimii, kun kone kuuma, enpä taida kokeilla :) mutta oletan kyllä että ehkä se vilkkuu.
Edit: korjasin hieman
Viimeksi muokannut Tekno, 20.5.2012 16:34. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos se tilavuus tuossakin on se yleinen 4,1 litraa niin tuolla nestemäärällä ei pitäisi vielä olla vakavia lämpöongelmia. Normaalia kyllä on että lämmityslaite ei toimi.Tarkkaa tietoa ei ole, niin paljon kun meni systeemiin - kolmisen litraa vähän reilusti ja käyntiin, mutta mitä vanhasta systeemissä jäljellä ei mitään havaintoa.
Flekti muuten pitäisi käynnistyä ennen mitään varoitusvaloja. Voisko sulla olla kaksinopeuksinen flekti ja hitaampi nopeus ei toimi?
Ootko kattonu paljonko suunnilleen nestettä menee kun lämpimäksi käyttämisen ja jäähdyttelyn jälkeen täyttää paisarin uudestaan?
Toi ilman termostaattia käyttäminen alkaa munkin mielestä kuulostaa koittamisen arvoiselta.
Flekti muuten pitäisi käynnistyä ennen mitään varoitusvaloja. Voisko sulla olla kaksinopeuksinen flekti ja hitaampi nopeus ei toimi?
Jaa - kolmella johdolla flektille ja syylärin anturille - voiko siitä päätellä jotain?
1. kerran sytytti valon/nosti lämmöt ajossa, ulkolämmön ollessa +5 joten kyllä ajoviiman olisi pitänyt riittää jäähdyttämiseen vaikka flekti on pois pelistä - eikö vaan?
Ootko kattonu paljonko suunnilleen nestettä menee kun lämpimäksi käyttämisen ja jäähdyttelyn jälkeen täyttää paisarin uudestaan?
Tämä(kin) on vileä testaamatta että antaa omiaan jäähtyä ennen nesteen lisäystä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
ratkaisu.
Nyt näyttäisi että ilmaamisesta homma oli kiinni, käyttö about 90 lämpöihin ja sitten jäähtyminen itsekseen muutaman tunnin ja nesteiden tarkistus ja lisääminen paisuntasäiliön alamerkkiin + käyttö normaaliin lämpöön niin flekti käyntiin normaalissa kohden ja lämmöt pysyys myös normaalissa kohden ja lämppäristä myös tulee lämmintä. Eli nyt näyttäisi että kaikki pelaa kuten pitää. Virhe hommassa oli yrittää nesteen lisäystä koneen ollessa vielä kuuma jolloin pullautti vedet ulos.
Pikku vinkki vielä erääseen keittämisongelmaan joka itellä aiheutti päänvaivaa joskus. (ei siis liity tähän ropleemaan)
Aina sadekelillä kone keitti -> pitkän tutkinnan tuloksena vesipumpun/tehostimen hihna niin kulunut että sadekelillä kosteutta hihnaan ja kun tehostaja kuormittui niin koko hihna pysähtyi. Samassa tietty pysähtyi myös vesipumppu jonka seurauksena moottori keitti.
Mitään kitinää/ulvomista hihna ei pitänyt kuivana ja tehostinkin toimi normaalisti.
Aina sadekelillä kone keitti -> pitkän tutkinnan tuloksena vesipumpun/tehostimen hihna niin kulunut että sadekelillä kosteutta hihnaan ja kun tehostaja kuormittui niin koko hihna pysähtyi. Samassa tietty pysähtyi myös vesipumppu jonka seurauksena moottori keitti.
Mitään kitinää/ulvomista hihna ei pitänyt kuivana ja tehostinkin toimi normaalisti.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tarkistele nyt vielä parin käyttäkerran jälkeen onko nesteen pinta pysynyt samassa. Joihinkin autoihin olen joutunut lisäämään pariin-kolmeen kertaan kun ei ole malttanut alunperin tarpeeksi hiljaa lorotella nesteitä sisään.
1,4 AEX-moottorissa käsketään valuttaa neste viidessä minuutissa että ilmakuplat ehtivät nesteen tieltä pois...
1,4 AEX-moottorissa käsketään valuttaa neste viidessä minuutissa että ilmakuplat ehtivät nesteen tieltä pois...
Tässä, kuen kuvasta ylempää voi nähdäkin vesipumpun ja tehostimen hihna on eri, mutta otain koneita on myös samalla leveällä hihnalla.
Juu, se oli 1.8 8v 112hv monipisteruisku ja tehostin/pumppu yhdellä kiilahihnalla.
Mutta keittämisonkelman takia heitin yhden vinkin jos joku joskus vaivautuu searchilla etsimään syitä moottorien keittämiseen :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa