1,8 bensa (ABS) keittää.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

1,8 bensa (ABS) keittää.

ViestiKirjoittaja taky » 18.5.2012 19:11

1,8 bensa (ABS) Golf III vm -92 keittää ....

Havaittua:
- keittää niin ajossa kuin paikoillaan muutamassa minuutissa
- kakki letkut lämpimiä/kuumia, myös lämppärille menevät
- lämppäristä ei tule lämmintä ilmaa
- sisällä/lattialla ei jäähdytysnestettä tms, siis lämppärin kenno kaiketi ehjä.
- flekti käynnistyy ja ylikuumenimisen merkkivalo syttyy yhtä aikaa
- ei vuotoja tms. jäädytysjärjestelmässä pysyy paineet normaalisti ekä lätäköitä alla
- öljyt normaalit, ei vettä seassa
- ei höyryä pakoputken päästä epänormaalisti

Tehty:
- termostaatti vaihdettu
- vesipumppu vaihdettu

...kannetiivistekkö vai mikä?

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 18.5.2012 19:24

Tarkasta paisuntasäiliön korkin kuminen O-rengas. Putoilee herkästi urastaan ja päästää paineen läpi, jolloin keittää. Pari tapausta on itelle tullu vastaan.

Edit: Tuossa ajatuksella luin... Miten tuo muuten voi keittää, jos paineet normaalit, eikä vuoda mistään? Ymmärtääkseni "keittäessä" painaa nesteet pihalle?

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 18.5.2012 19:57

Jos sisälle ei tuu lämmintä, mutta letkut ovat lämpimät, niin tuntuis, ettei neste kierrä. Joku ongelma vesipumpun kanssa kenties? Pystyykö ABS:ssä laittamaan hihnan kulkemaan vesipumpun hihnapyörän väärältä puolelta?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 18.5.2012 20:05

Pystyykö ABS:ssä laittamaan hihnan kulkemaan vesipumpun hihnapyörän väärältä puolelta?

Jotenkin tuli sama mieleen, kannattaa tarkistaa. Hihnan on mentävä vesipumpun hihnapyörän alapuolelta.

EDIT. Tässä oli virheellistä tietoa, sori.
Viimeksi muokannut Mikhauta, 19.5.2012 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 18.5.2012 21:29

>Hihnan on oltava sileä puoli vesipumpun pyörää vasten.


Perskules - näinkö todella on - hihna menee kampiakselilta vesipumpun ali laturille?

Jos niin nyt se on toisinpäin.

Löytyisköhän jostain verkosta kuvaa hihnan kulkureitistä?
Viimeksi muokannut taky, 18.5.2012 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 18.5.2012 22:48

Kyllä se kuvan mukaan menee juurikin pumpun ali. eikä yli.

Ota lämpärin paluu putki irti, edestäpäin vasen. Jos sieltä ei tule nestettä, niin silloin järjestelmässä on ilmaa. Eli jos ei tule niin, käytä sitä letkua siinä huulillla ja irti niin kauan kuin alkaa tulemaan nestettä, (tiedän, kuulostaa irstaalta) Mutta toimii ;)

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 18.5.2012 23:17

>Jos sisälle ei tuu lämmintä, mutta letkut ovat lämpimät, niin tuntuis, ettei neste kierrä.


Sitä tässä on kynnen aluset tikkuja täynnä pään raapimisesta pähkäilty pähkäilemisestä päästyään että järki menee.

Tälläin kuin kuvassa se nyt menee....
Kuva

Se täydennyksenä vielä että kone käy ihan normalaisti.

Edit: parempi kuva.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 19.5.2012 12:42

Kokeile irrottaa paisarista se pieni ilmausletku, ja käynnistä kone.
sieltä pitäisi tulla nestettä koneen käydessä.
jos ei tule, niin pumppu ei toimi.

Sami-88
-
Viestit: 187
Liittynyt: 7.4.2006 15:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sami-88 » 19.5.2012 12:59

miulta oli toi pikkuletku tukossa nii keitti kone...
halkes myös kansi kun keitti sen verran pahasti ajossa.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 19.5.2012 13:02

Kyllä paisarin pikkuletkusta - muistaakseni tulee nestetä, auto ei nyt käsillä.


Voiko"sopiva" ilmalukko jossain estää nestekierron (pumppuhan on vaihdettu uuteen)?

Mikä noista jäähdytysjärjestelmän osista on korkeimalla, lämppärinkenno - sillä ilmalukko niin ei nesteet kierrä muutenkaan oikein?

Lämppärille menevä letku on vissiin kannen päästä lähtevä ja se toinen sitten lämppärinkennon paluuletku?

Kun syylärin ja pumpun letku oli irti ja paisariin kaatoi vettä niin kyllä joka aukiolevasta reiästä tuli nestettä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2012 16:30

Ilma ei pysty lukittumaan mitenkään. Pumppu työntää ilmakuplat nesteen edestä pois.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.5.2012 16:41

Turhaan sitten autotehtaat laittaa ilmausnippoja sisäkierron letkuihinkin jos ne tekevät lenkin ylöspäin. Sitä en tiedä voiko G3:ssa tulla ilmalukkoa, mutta täysin mahdollinen se on. Vesipumppu ei pysty nostamaan painetta juuri mitenkään, joten ilmataskut eivät itsestään välttämättä poistu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2012 17:06

Ilmausreijät on niitä kohtia varten joissa ilmakuplalla ei ole luonnollista reittiä nousta ylöspäin nesteen tieltä.

Ilma ei voi mitenkään lukita mitään mihinkään. Viskositeetti ei vaan riitä. Sen voi jokainen todeta jokaisella keuhkollisella ihan itsekin.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.5.2012 17:48

Miksi sitä sitten teknisin termein kutsutaan, kun on tollainen tilanne että ilmakuplalla ei ole luonnollista reittiä nousta ylöspäin nesteen tieltä, vaan siten tukkii veden kierron?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2012 18:51

Ei ilma pysty tukkimaan veden kulkua. Muuten ei keuhkoistakaan saisi ilmaa ulos ja sisään. Hitaalla veden virtaamalla ilma nouseen aina siihen ylimpään kohtaan, mutta jos virtausta riittää niin ilma lähtee liikkeelle. Kuten jarruputkissa ilmausta suoritettaessa.

Sanoisin kuvaamaasi tilannetta ilmataskuksi.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 19.5.2012 20:12

Esim keuhkoista poikete jäähdytysjärjestelmä on sujlettu, paineistettu, mutta itse asiaan niin suosiolla kantta irroittamaan vai vieläkö ilmaukselle sijaa?

Miteen "normaalisti" jos kannentiiviste on mennyt kuinka nopeasti keittäminen tapahtuu?
Nyt tyhjäkäynnillä saa käyttää 5-7 minuuttia ennkuin lämmöt on tapissa.

Muita ideoita?

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 19.5.2012 20:32

Itse aikoinaan käytin ADZ koneesta kannen kahdesti turhaan pois kun meinasi keitellä.

Oireet alkoi sillä että alavesiletkussa oleva muovi mutka pullahti ajossa irti ja nesteet pois. Noh ei muuta kuin uudet nesteet koneeseen ja ilmausta, mutta kiehahti jo tyhjäkäynnillä ja kupli. Kansi pois ja näytti terveeltä joten kasaus uudella tiivisteellä. Ja taas sama nesteiden kanssa räpiminen. Kansi pois uudestaan ja koneistamolle. Terveenpaperit tuli sieltäkin ja taas kasaan. Sitten otin jo ilmaamisen tosissaan ja alkoi nesteet pysymään eikä ollut ongelmia sen jälkeen.

Nestettä kannattaa tehdä valmiiksi astioihin joissa on mitta-asteikko niin pysyy laskuissa että paljonko sinne koneeseen on nyt mennyt.
Kone käyntiin ja käyttää lämppärin kennolle meneviä letkuja raollaan sen verran että sieltä tulee neste. Tyhjäkäynnillä ilmat ei tahdo tulla pois eli käytä kierroksia korkealla ja korkki pois niin nestepinta vajoaa paisuntasäiliössä äkäisesti.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 20.5.2012 0:07

Mistä se neste tulee ulos, kun se keittää? Joko tarkastit sen paisarin korkin tiivisteen?

Omassa golffissa etsin myös vikaa kun kaikki oli jo tutkittu. Aina vaan vesi vainoi ulos paisuntasäiliön ylivuoto aukosta. Korkkia tutkiessani, huomasin että se iso O-rengas oli "pudonnut" kiristyksen aikana korkin kierteiden pohjalle. Ei siis paineet pysyneet järjestelmässä ja siitä syystä keitti jatkuvasti. Tiiviste paikoillee ja johan rupesi pysymään. HUOM!! Omassa siis tämmöinen pallomainen säiliö.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 20.5.2012 8:08

En päässyt tarkistamaan paisarin - pyöreä säiliö - tiivisettä - auto sadan km päässä nyt, mutta nesteet tulee paisarista yli kun sammuttaa auton lämpöjen nuostua hälyytysrajalle sekä avaa paisarin korkin.

Avaamatta vedet pysyy järjestelmässä.

Kun loppu viikolla pääsee potilaan luo niin

1. paisarin tiuivisteen tarkastua

2. paisarille tulevan pikkuletkun mahdollisen tukkeuman tarkastus.

3. järjestelmän uudelleen täyttö/ilmaus lämppärikennon letkuja raottamalla, ilmaus venttiilinkin voisi paluu letkuun asentaa kun vain sellaisen löytäsi jostain. 106 Pösössä aikoinaan sellainen oli vakiona letkussa, samoin 318 B40 BMW:ssä on syylärissä ilmaus proppu - näppärää.


Jälleen päätä raavittuani kynnen alusten tikkuja täynnä, kehkeytyny ajatus että järjestelmässä on ilmaa joka esteää veden kierron.

Lämpömittari ja varoitusvalo herää henkiin kun lämppärin ja syylärin ylävesiletkut kuumenee kun järjestelmässä oleva vesi kiuhuu = höyrystyy ja se menee anturille sekä letkuile, mutta ei luonnollisesti ei lämppärin kennolle kun ei kerran tule lämmintä lämmityslaitteesta.

Vai?

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 20.5.2012 8:56

Oukkei. Ei kyllä kuulosta tuolta mainitsemaltani vialta, mutta tarkasta varmuuden vuoksi. Itellä tuli nesteet yli ilman korkin avaustakin, mutta vikaa joutui "pähkäilemään" hieman, kun kaikki vaikutti olevan ok.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.5.2012 10:10

Jos kone on käyntilämmin ja aukaset korkin, niin tottakai ne nesteet tulee yli. Se on ihan ominaisuus, ei vika.

Niin kauan kun kone on käynnissä, korkki kiinni ja nesteet pysyy sisällä. Se jäähdytys järjestelmä toimii.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 20.5.2012 10:31

Tuota... mites mk3:n varoitusvalo toimii? Herjaako se liian matalasta ja korkeasta nesteen pinnantasosta, kuten kakkiksessa? Ja tärkeämpi kysymys: mitä lämpömittari näyttää, kun tämä keittäminen tapahtuu.

Oma teoriani: Nestettä on järjestelmässä paljon ja kuumetessaan se laajenee, mikä taas aiheuttaa liiasta nesteestä varoituksen ja myös tuon nesteiden ulospulppuamisen. Korjaus tähän olisi vajuttaa vähän nestettä, tyyliin merkkien alarajalle.

Ylläoleva on nyt siis ihan mutua kakkiksen kanssa hankittujen kokemusten perusteella.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.5.2012 11:04

Onko uusi termari mallia tarvike vai alkuperäinen? Jos ensinmainittu heitä se kuikkaan ja pistä orkkis tilalle. Onhan termari varmasti oikein päin kotelossaan? Mahtaako saadakaan väärin päin.. ?

Kuten Ikonen sanoi, oikein kuumana kun avaat minkä tahansa paisuntasäiliön niin pihalle tai käsille tulee nestettä, se on fakta.

Bemarien jäähdytysjärjestelmä poikkeaa yleensä aika paljon kolmosen vastaavasta joten vertailu siihen ei oikein toimi. Ei kolmoseen ilmausruuveja tarvita, puristelet letkuja kun lisäät nestettä säiliöön vähän kerrallaan, jäähdyttäjän olen täyttänyt yleensä ylävesiletkun kautta ennen paisarin täyttämistä.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 20.5.2012 12:20

Mun kakkiksessa jos avaa korkin koneen käydessä kuumana, ei tule mitään ulos,
mutta heti kun sammuttaa niin pulppuaa yli.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 20.5.2012 13:11

Eikä munkaan 1.9TD golffis tule vedet mistään ulos vaikka paisarin korkin avaa suoraan ajosta. Pihaus vaan käy.

Ja pyöreän paisuntasäiliön korkissa ei ainakaan itellä ole edes mitään tiivistettä :D Jos pitäisi, olla niin hyvin näyttää toimivan ilmankin, koska se on tiivis ilmankin

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 20.5.2012 14:07

Ja tärkeämpi kysymys: mitä lämpömittari näyttää, kun tämä keittäminen tapahtuu.


About 110, ja silloin syttyy varoitusvalo.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 20.5.2012 14:10

Onko uusi termari mallia tarvike vai alkuperäinen?


Tarvike.

Onhan termari varmasti oikein päin kotelossaan? Mahtaako saadakaan väärin päin.. ?


Kuten oli aiempikin, vaha/bimetalli tms osa pumppuun päin, ei alavesiletkuun/syyläriinpäin.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 20.5.2012 14:12

Tuota... mites mk3:n varoitusvalo toimii? Herjaako se liian matalasta ja korkeasta nesteen pinnantasosta, kuten kakkiksessa?


Anturihan on ylävesiletkulähdössä niin ei ymmärtäkkseni mitään tasoja voi näyttää.
Tokihan anturikin voisi olla rikki....?

Edelleen tuntuu että jotenkin kierrossa ongelma kun lämppärin kautta ei tule lämmintä.

Voisihan tuota pyörtittää ilman termariakin, on vain niin hiton hankalassa paikassa laturin alla jemmassa niin irroitus/asennus on kohtuullinen homma.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 20.5.2012 14:28

mk3 vedenpinnan anturi on kyllä paisuntasäiliössä. siellä tekee sellaset raudat lenkin sinne pohjalle.

ainoastaan liian matalasta vedenpinnasta sytyttää valon

vedenLÄMPÖ joka on ihan eriasia, on siinä anturilaippapalikassa ylävesiletkussa

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 20.5.2012 14:37

Termostaatiksi kannattaa valita Wahler tai sitten joku saksalainen tarvike, ellei alkuperäistä raski ostaa - on nimittäin hinta kohonnut ihan mukavasti n. 50e palikka(!).

Mutta nuo paskimmat tarvikkeet ei toimi sitte sinnepäinkään, ihme ole jos meinaa keitellä.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 20.5.2012 14:56

mk3 vedenpinnan anturi on kyllä paisuntasäiliössä. siellä tekee sellaset raudat lenkin sinne pohjalle.


OK, aina oppii kun hokaa kysyä - kiitos infosta.

ainoastaan liian matalasta vedenpinnasta sytyttää valon


Perskules - onkohan merkkivalo mittaristossa LIIAN vähän nesteen merkkivalo eikä ylilämmon merkkivalo?
Merkkivalo mittariston vasemmassa alalaidassa jossa lämpömittarin kuvake.

Nestettä onki sitten liian vähän - mutta merkkivalo tulittu väärin?
Vähännen nestemääräkin nostanee lämpöjä?

Mutta joku estää lämmönkierron lämppärin kennolle....

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.5.2012 15:24

Liian vähänen nestemäärä ainakin omassa verkussa lopettaa lämpösen puhaltamisen hyttiin. Ja nestepinnan ei tarvitse paljoa olla min alapuolella.
Vilkkuu = liian vähän nestettä, palaa jatkuvasti = liian lämpöstä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.5.2012 15:59

Nestettä on järjestelmässä paljon ja kuumetessaan se laajenee...
Veden lämmettyä 90 astetta sen tilavuus kasvaa 1,62 %. Glykolista en tiedä, mutta eiköhän sen lämpölaajenemiskerroin samalla tontilla ole.

Paljonko oot saanu sitä nestettä menemään koko järjestelmään?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 20.5.2012 16:16

Vilkkuu = liian vähän nestettä, palaa jatkuvasti = liian lämpöstä


Itselläni ainakin veerassa valo alkaa vilkkumaan kun vedenlämpötila menee yli 110astetta (anturi näyttää omassa liikaa jostain syystä).

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 20.5.2012 16:17

mittariston vasemmassa alareunassa PALAA JATKUVASTI = liian vähän nestettä


tää on 200% varma tieto ainakin 92 golf mk3 1.9td:n kanssa.
Viimeksi muokannut Tekno, 20.5.2012 16:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 20.5.2012 16:18

Vilkkuu = liian vähän nestettä, palaa jatkuvasti = liian lämpöstä


Palaa, siis lämpö korkealla.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 20.5.2012 16:20

Paljonko oot saanu sitä nestettä menemään koko järjestelmään?


Tarkkaa tietoa ei ole, niin paljon kun meni systeemiin - kolmisen litraa vähän reilusti ja käyntiin, mutta mitä vanhasta systeemissä jäljellä ei mitään havaintoa.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 20.5.2012 16:21

Palaa, siis lämpö korkealla.


Mulla tosiaan vilkuttaa joka tilanteessa... Tuntuu olevan kaikilla jostain syystä erilailla.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 20.5.2012 16:23

mittariston vasemmassa alareunassa PALAA JATKUVASTI = liian vähän nestettä


Nyt kaksi eri variaatiota, tosin kysessä bensa.

Tässä tapauksessa se palaa kokoajan kun syttyy, alkuaan kun käynnistää moottorin ei pala tai vilku - missään vaiheessa ei vilku, mutta kun lämmöt nousee mittarin mukaan sadan päälle niin syttyy ja palaa jolloin luonnollisesti kone sammuksiin.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 20.5.2012 16:25

Tässä tapauksessa se palaa kokoajan kun syttyy, alkuaan kun käynnistää moottorin ei pala tai vilku - missään vaiheessa ei vilku, mutta kun lämmöt nousee mittarin mukaan sadan päälle niin syttyy ja palaa jolloin luonnollisesti kone sammuksiin.


Jos olis nestevajauksesta, niin pitäisi syttyä melkein heti päälle piston jälkeen.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 20.5.2012 16:29

otappa se paisuntasäiliön töpseli irti, jos silloinkin palaa jatkuvasti, niin sittenhän tässä on kolmaskin eikun neljäskin variaatio. =)

vilkkuu kun vesi vähissä, palaa jatkuvasti kun kuuma <- normi bensakoneen mittari?
palaa jatkuvasti kun vesi vähissä, vilkkuu kun kone kuuma <- dieselkoneen mittari?
vilkkuu kun vesi vähissä, vilkkuu kun kone kuuma <- VR6 mittari ?

itsehän en tiedä miten omani toimii, kun kone kuuma, enpä taida kokeilla :) mutta oletan kyllä että ehkä se vilkkuu.

Edit: korjasin hieman
Viimeksi muokannut Tekno, 20.5.2012 16:34. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 20.5.2012 16:31

vilkkuu kun vesi vähissä, palaa jatkuvasti kun kuuma <- bensakoneen mittari?
palaa jatkuvasti kun vesi vähissä, vilkkuu kun kone kuuma <- dieselkoneen mittari?
vilkkuu kun vesi vähissä, vilkkuu kun kone kuuma <- ?


?= vr6, ihan oma luokkansa :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.5.2012 16:46

Tarkkaa tietoa ei ole, niin paljon kun meni systeemiin - kolmisen litraa vähän reilusti ja käyntiin, mutta mitä vanhasta systeemissä jäljellä ei mitään havaintoa.
Jos se tilavuus tuossakin on se yleinen 4,1 litraa niin tuolla nestemäärällä ei pitäisi vielä olla vakavia lämpöongelmia. Normaalia kyllä on että lämmityslaite ei toimi.

Flekti muuten pitäisi käynnistyä ennen mitään varoitusvaloja. Voisko sulla olla kaksinopeuksinen flekti ja hitaampi nopeus ei toimi?

Ootko kattonu paljonko suunnilleen nestettä menee kun lämpimäksi käyttämisen ja jäähdyttelyn jälkeen täyttää paisarin uudestaan?

Toi ilman termostaattia käyttäminen alkaa munkin mielestä kuulostaa koittamisen arvoiselta.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 20.5.2012 17:09

Flekti muuten pitäisi käynnistyä ennen mitään varoitusvaloja. Voisko sulla olla kaksinopeuksinen flekti ja hitaampi nopeus ei toimi?


Jaa - kolmella johdolla flektille ja syylärin anturille - voiko siitä päätellä jotain?
1. kerran sytytti valon/nosti lämmöt ajossa, ulkolämmön ollessa +5 joten kyllä ajoviiman olisi pitänyt riittää jäähdyttämiseen vaikka flekti on pois pelistä - eikö vaan?

Ootko kattonu paljonko suunnilleen nestettä menee kun lämpimäksi käyttämisen ja jäähdyttelyn jälkeen täyttää paisarin uudestaan?


Tämä(kin) on vileä testaamatta että antaa omiaan jäähtyä ennen nesteen lisäystä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.5.2012 17:34

Kolmijohtoinen anturi viittaa kaksinopeuksiseen flektiin. Ja ajoviima pitäisi riittää jäähdytykseen ilman flektiäkin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 21.5.2012 0:26

Jäähytysnestetilavuus on ainaki kakkiksessa kaikkiaan 6,4 litraa joten kyllä on pikkusen liian vähän tuo puolet siitä. Ja ilman termaria se vasta alkaa keitelläkki, ku nestekierto häiriintyy.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 21.5.2012 14:23

miten testata kaksi nopeus flektin oikea toiminta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.5.2012 16:47

Taisin sitten muistaa nestemäärän väärin :)

Flektin toiminnan voi testata yhdistelemällä anturille meneviä johtoja. Anturia pitäisi lämmittää että sen toiminnan saa testattua.

Miten se ilman termostaattia häiriintyy? Nestehän vaan pääsisi vapaasti virtaamaan jäähdyttäjään.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ratkaisu.

ViestiKirjoittaja taky » 22.5.2012 6:33

Nyt näyttäisi että ilmaamisesta homma oli kiinni, käyttö about 90 lämpöihin ja sitten jäähtyminen itsekseen muutaman tunnin ja nesteiden tarkistus ja lisääminen paisuntasäiliön alamerkkiin + käyttö normaaliin lämpöön niin flekti käyntiin normaalissa kohden ja lämmöt pysyys myös normaalissa kohden ja lämppäristä myös tulee lämmintä. Eli nyt näyttäisi että kaikki pelaa kuten pitää. Virhe hommassa oli yrittää nesteen lisäystä koneen ollessa vielä kuuma jolloin pullautti vedet ulos.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.5.2012 15:19

Pikku vinkki vielä erääseen keittämisongelmaan joka itellä aiheutti päänvaivaa joskus. (ei siis liity tähän ropleemaan)

Aina sadekelillä kone keitti -> pitkän tutkinnan tuloksena vesipumpun/tehostimen hihna niin kulunut että sadekelillä kosteutta hihnaan ja kun tehostaja kuormittui niin koko hihna pysähtyi. Samassa tietty pysähtyi myös vesipumppu jonka seurauksena moottori keitti.
Mitään kitinää/ulvomista hihna ei pitänyt kuivana ja tehostinkin toimi normaalisti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.5.2012 15:34

Tarkistele nyt vielä parin käyttäkerran jälkeen onko nesteen pinta pysynyt samassa. Joihinkin autoihin olen joutunut lisäämään pariin-kolmeen kertaan kun ei ole malttanut alunperin tarpeeksi hiljaa lorotella nesteitä sisään.

1,4 AEX-moottorissa käsketään valuttaa neste viidessä minuutissa että ilmakuplat ehtivät nesteen tieltä pois...

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 22.5.2012 16:00

Aina sadekelillä kone keitti -> pitkän tutkinnan tuloksena vesipumpun/tehostimen hihna...


Tässä, kuen kuvasta ylempää voi nähdäkin vesipumpun ja tehostimen hihna on eri, mutta otain koneita on myös samalla leveällä hihnalla.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 22.5.2012 16:01

Tarkistele nyt vielä parin käyttäkerran jälkeen onko nesteen pinta pysynyt samassa.



Juu luonnollisesti.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.5.2012 17:38

Tässä, kuen kuvasta ylempää voi nähdäkin vesipumpun ja tehostimen hihna on eri, mutta otain koneita on myös samalla leveällä hihnalla.


Juu, se oli 1.8 8v 112hv monipisteruisku ja tehostin/pumppu yhdellä kiilahihnalla.

Mutta keittämisonkelman takia heitin yhden vinkin jos joku joskus vaivautuu searchilla etsimään syitä moottorien keittämiseen :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.5.2012 18:56

Lisäksi matka-ajossa keittämisongelman voi korjata kytkemällä flektin piuhat oikeinpäin. Mikäli se pyörii väärinpäin niin 80km/h:n vauhdissa tekee sopivan pullon jäähdyttäjästä ja keittää. Kaupungissa ei kyllä keitä :D

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.5.2012 20:10

^ sellainenkin on nähty. Aikansa lämpeämisongelmaa ihmeteltyämme olin kyykyssä auton edessä ja mietin mikä voisi olla vikana, kunnes flekti lähti pyörimään. Tuli aika lämpimät henkoset päin taulua :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa