passat 1.8 20v jakopää + muita ongelmia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

passat 1.8 20v jakopää + muita ongelmia

ViestiKirjoittaja jaska77 » 28.9.2011 23:21

Morjensta. Onkos 20v 1.8 -98 passatin jakopää remontista räjäytyskuvaa/ohjeita tai edes jotain tarinaa jossakin täällä ku en hakua osannu käyttää että olisin löytänyt itse. Ja sit mikäs saakeli siä rallattaa ihan tolkuttomasti niinkuin joku ylipitkä ja paskalla kiristimellä varustettu jakoketju koneen perä päässä.Kylmänä ei rallata mutta kun kone lämpiää ni pahenee aina sitä mukaan. jos joku tunnistaa vian ni millanen se on ite korjata?Lähinnä että jos se tosiaan tulee sieltä perästä jostain ni onnistuuko sen korjaan konehuoneessa vai tarviiko esim. kansi ottaa irti? Auto ei ole minun ja kone ei ole yhtään tuttu entuudestaan ni siksi kyselen.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.9.2011 5:53

Ja sit mikäs saakeli siä rallattaa ihan tolkuttomasti niinkuin joku ylipitkä ja paskalla kiristimellä varustettu jakoketju koneen perä päässä.


Kysymys ja vastaus on tuossa lauseessa. Jakoketju siellä varmaankin rallattaa, koska kiristin on kulunut.

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 29.9.2011 6:36

Jakopää kiertää edessä vain toisen nokka-akselin päältä joten sen takia takana erikseen ketju jolla nokka-akselit yhdistettynä. Tällä ketjulla on oma kiristäjä joka nyt varmaan menossa rikki jos ääni kerta takapäästä tulee. Googlella löytää paljon tuloksia "Passat ketjunkiristäjä" haulla.

Etupään rallatukset voi myös niin ikään jakopään kiristimestä tulla ja muut äänet kuluneista rullista jos jakopääremppa on muutenkin lähellä.

Itselläkin ääntää lämpimänä tietyillä kierroksilla, pitäs jaksaa vaihtaa mutta se "helpoin" keino on ottaa nokat irti ja sitten vaihtaa ketjunkiristäjä, Onnistuu kuulemma pelkästään venttiilikopan irroittamallakin, mutta vaatii erikoistyökalun kiristäjän purkamiseksi

Näin siis AEB pitkittäiskoneisessa mutta samat ohjeet pätee varmasti vapariinkin. Joku korjatkoon jos olen väärässä :)

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 29.9.2011 7:39

Jaahas näissä on siis ketju. Erikoistyökalu? Mimmonenkohan? vai saako sen jotenkin kikkailemalla auki? Kiitoksia vastauksista.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 29.9.2011 7:45

Alla oleva motonetin sarja on vissiin oikean lainen? ei sisältäne ketjua ja kiristintä takapäähän? niitä ei myöskään ole vissiin saatavilla motonetistä? onkohan kiristin kallis?entä tarviiko ketju vaihtaa yhtä usein kuin kiristin välttämättä?


Jakohihna+rullasrj VAG 1.8muut

1,8/1,8T vm'97 Muutossarja rullineen 153-hamp hihnalla [1996-2005]

144.90 €
[/quote]

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 29.9.2011 17:50

Siis jakopää on ihan normaalilla remmillä mutta siellä takaosassa on sitten se ketju + kiristäjä nokkien välissä. Ei ole yhteydessä kampiakseliin millään tavalla! Tuo nokkien ketjun+kiristäjän vaihto ei kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan jakopään yhteydessä vaan ilm. tehdään silloin kun on tarve :)

Jakopään osto motonetistä on jokaisen omatunnon kohdalla päätettävä, itse en nukkuis öitäni hyvin jos autossani sellainen olisi paikallaan :) Tietenkin merkkiosia nuo hihnasarjatkin motonetissä yleensä on.

Tuo motonetin sarja tuskin sisältää muuta kuin rullat ja remmin, kiristintä siinä tuskin on. Taakse jos haluaa tuon kiristimen + ketjun vaihtaa niin taitaa olla 150e kieppeillä kiristin ja 50e ketju (VAGCATista katsoin)., siihen päälle vielä pakolliset tiivisteet ja mahd. työkalu. Kannattaa nyt siis kuunnella tarkkaan tuleeko se ääni koneen jakopäästä vai nokkakiristimen päästä!!

Tuosta työkalusta löytyy googlella jenkkisivustoilta foorumilta tietoja ja taisipa jossain pyörähtää sen osanumero miltä sen voi VW-liikkeestä ostaa / tilata.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 29.9.2011 22:51

Mä luatan motonetin tuotteisiin yhtä paljon ku muihinkin samoja tavaroita myyvien varaosa puljujen tuotteisiin. Gates hihnoja yleensä ollut ku oon moniin eri merkkisiin autoihin vaihdellut.
Tosiaan se ääni tulee koneen lämmetessään ja on juurikin sellasen kiristimen kilkotuksen oloinen. Ääni on tosi voimakas ja pahentunut ajanmyötä. auto siis kilkattanut jo pari vuotta kuulemma. Muisteli että olis edellinen omistaja käynyt sen vian määrittämässä johkin kiristimeen just wolkkarilla, Ni ja tosta erikoisavaimesta onko kuvaa misään tai siitä ruuvista mikä sellasen tarvii? Onko niinku siis se kiristimen pultti mikä sen tarvii vai mikä?

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 30.9.2011 8:46


jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 1.10.2011 6:26

Mähän en ikävä kyllä tota enkkua ymmärrä pahemmin. mutta pelkkiä kuvia katselemalla näyttää ihan perus torksilta?
Siis kiristähän on tossa ketjun alla jos oikeen nään ja kiinnitys pultti on yöhäältä alaspäin ja hyvin näkyvissä kun avaa venakopan vai?
http://i43.photobucket.com/albums/e397/ ... ild010.jpg

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 1.10.2011 13:06

Perus torx tai joku tähtikanta. Tarvitset sen erikoistyökalun kiristimen puristusta varten. Saat sen hydr.kiristimen painettua alas jotta ketju lähtee sitten päältä pois. Joltakin sivuilta joskus näin että riittää kun ottaa pois vain tuon oikeanpuoleisen nokka-akselin (ilm imupuolen nokka) niin silloin ei tarvitse jakopäätä purkaa ollenkaan.

Toki joutuu vähän taiteileen varmasti sen kanssa. Pörhöllä sanoivat että purkavat koko jakopään ja nokat irti kiristimen vaihdon aikana. Olisi jakopäärempan yhteydessä veloittaneet vaihdosta n. 200e lisää. Mulla on tuossa itsellä noin vuoden vanha tarjous pörhöltä jakopään / nokka-akseleiden ketjun + kiristimen vaihdosta.

Jakopään osat 300e + hydr. kiristin 180e
Jakopää työt 250e
Nokka-akselin kiristäjä vaihtotyö +200e
Nokka-akselin ketju + kiristäjä +230e
Eli yhteensä koko roska olisi tullut maksamaan 1160e

Ostin sitte jakopääsarjan Briteistä sis. kiristimen h. 160e ja vaihdoin itse. Nokka-akselin kiristimeen ja ketjuun en koskenut koska ei nyt niin hirveesti pitänyt meteliä. Tein forte käsittelyn ja laitoin RVS lisäaineen uusien hyvien öljyjen kanssa niin helpotti tuon kiristimen rallatuskin samalla. Kokonaiskulut (sis muutakin huoltoa mm. vetonivel, tulpat) oli n. 450e.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 2.10.2011 8:26

Jep. mistäs toi ketjun kiristin tuli? Saakos niitä suomesta mihin hintaan? Saakeli ku löytäs ees ehjän käytetyn ku kohde ei ole sellanen että siihen kannattas mielettömiä enään siottaa. mielummin vaihtas koko tekniikan sitten parempaan.

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 2.10.2011 13:12

Jep. mistäs toi ketjun kiristin tuli?


En vaihtanut hydr.ketjunkiristäjää enkä ketjua, Ainoastaan Jakopäänhihnan+rullat+hydr. jakopään hihnankiristäjän. Tuo jakopäähihnan hydr.kiristin löytyy multa käytettynä, ei pitänyt mitään meteliä ennen vaihtoa mutta vaihdoin kun kerta uusi oli tilalle :)

En tiedä saako normaalilta varaosa tiskiltä tuota nokkaketjun kiristintä mutta kuten yllä mainitsin niin pörhön tarjous oli 230e kiristäjästä ja ketjusta..

Ulkomailta varmaan saa edullisemmin jos haluaa säästää ja uskaltaa ostaa.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 3.10.2011 8:09

Juu itse oon ulkomailta tilaillu mutta osa ei nyt tule minulle. jakopää paketti ostetaan uudesta mutta ketjunb kiristin menis ehjänä käytettynäkin. jaa onko se jakopäänkin kiristin öljyn paineella toimiva? tarvii googletella pörhö ku en o ikinä kuullutkaan :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.10.2011 8:13

Hyvä tuuri saa olla jos löydät jostain käytetyn ketjun+kiristäjän, mitkä kehtaisi vielä vaihtaa paikalleen. Kuluva osa, uutta tilalle.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 3.10.2011 9:02

Juu niimpä. en mä sellasta kauvaa odottelekkaan tai muutenkan pahemmin eti mutta kaippa niitä koneita muutenkin on rikkunut ni vois olla jollain nurkissa. toi paikallaankin oleva kone olis jo muutenkin vaihto kunnossa pian mutta jatkoaikaa ansaitsis vielä kai.
Viimeksi muokannut jaska77, 4.10.2011 0:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 3.10.2011 17:06

Se jakopää on tuommonen paketti (http://pagparts.com/product_info.php?products_id=342)
Kuva
Tuo hydr. kiristin on ihan oma "patruuna" tuossa kuvassa alimmaisena. En tiedä toimiiko se jollain kaasulla / nesteellä mutta ei ainakaan auton öljynpaineella. Se kun on koneen kyljessä kiinni vain kahdella pultilla.

Tuo ketjunkiristäjä on kyllä sen verran kettumainen jo työn osalta vaihtaa niin laittaisin kyllä ihan suosiolla uutta tilalle, vähän väärä kohta alkaa säästämään jos meinaa autolla vielä ajaa (ja ehkä jopa joskus myydä sen). Se nyt on melkein sama homma kun jättäisi vesipumpun vaihtamatta jakoremmin yhteydessä, vesipumpun rikkoontumisen kuitenkin voit ehkä huomata ajoissa ja välttyä isoimmilta vaurioilta, kiristäjän rikkoutuessa saat heti kaikkea pientä iltapuuhastelua kannen kanssa.

Tässä hyvät kuvalliset ohjeet miten tuon Nokkaketjun kiristäjän saa vaihdettua ilman jakopään avaamista. (valitettavasti vain lontooksi, kuvat kuitenkin kertoo varmasti tärkeimmät) Ketjunvaihto ei varmasti tällä tavalla onnista vaan pelkkä kiristin.
http://www.passatworld.com/forums/61-b5-information-base/215732-how-replace-1-8t-cam-chain-tensioner.html

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 3.10.2011 17:17

onko kuka käynyt kysymässä tuon ketjunkiristimen hintaa? entä saako aftermarket osana? jotenkin on semmoinen muistikuva että se jokusen satkun maksais..

Hyvät ohjeet tuossa yllä kylläkin.

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 3.10.2011 22:11

Ainakin AEB koneeseen saa alkuperäisenä Speed autoteilen kautta:
058109217B osanumero ja hinta 147.65€ ei sis. ketjua.

Löytyy kuulemma tarvikkeenakin mutta hintaa ei sille näytä :)

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 4.10.2011 0:24

Tossa ylempänä oli hintoja.
Siis onko toi jakoremmin kiristin sellanen että tarvis aina uusia?


laitoin osto ilmon tonne osto osioon ni joku huijari koitti tarjota uutta ketjua ja kiristintä. Ainoastaan viesteihin vastaa eikä soitto yrityksiin ollenkaan. sano että uudet 130e. ja muutkin vastaukset hyvin epämääräsiä. googletin numeron ni löyty pirusti varotuksia kyseisestä huijarista. ihan vaan tiedoksi jos joku ei tietänyt vielä että numero kannattaa useimmin dgooglettaa jos juttu haiskahtaa.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 4.10.2011 0:35

Onko kellään tietoa kuuluukohan tohon hihnasarjaan toi kiristinkin motonetissä


Jakoh kiristin VAG1,8-20V 98-

BENSA-moott 1,8/T 98->00 KIRISTIN (153-hammashihna) [1998-2000]

59.90 €


Jakohihna+rullasrj VAG 1.8muut

1,8/1,8T vm'97 Muutossarja rullineen 153-hamp hihnalla [1996-2005]

144.90 €

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 4.10.2011 8:42

Onko kellään tietoa kuuluukohan tohon hihnasarjaan toi kiristinkin motonetissä


Soittamalla olisi selvinnyt jo... Muistelisin, että kuuluu, kun itse aiemmin noita kyselin, mutta varmaksi en uskalla sanoa, laitettiin alkuperäiset hilut saksasta tilattuna.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 4.10.2011 9:10

Joo siis ostetaan joka tapauksessa eikä sitä sit vaan olisi vaihdettu jos ei kuulusi sarjaan :) motonettiin saa huonommin yhteyden ku puhelinoperaattoriin ni ei jaksa eikä ni kiirettäkään tolla vaikka varmaan satatuhatta yli vaihtorajan. ketju puoli eka.Tuskin ketään tajuaa kuinka pahaks se kilinä on ajettu. tosiaan sormia tarvii pitkää korvilla auton käydessä jos nokkapelli auki ja ajaessa ihmiset kääntyy kattoon. Kone on muutenkin vaihtokunnossa ni riittää että se viä muutaman kuukauden menis mutta mielummin hiljasempana ni ei hirveesti kuulemma halua siottaa.Naisen auto ja tarkotus ollu ostaa sit uus auto ku toi leviää mutta ku ei o tuntunut leviävän ni kuulemma vois sen verran vielä elvytellä.Autolla tulee 100km työmatka ajoa päivässä ja muutaman vuoden jo kilkotellu ni epäilyt laakereista yms. sellasista jätetty vallan pois. Ollut huoletonta menoa. itse sanonut etten ajasi ollenkaan ennen korjausta.

Tossa videon pätkä.Parin kuukauden takaa.Mutta eipä se tossa lujalta kuulosta vaikka selvästi ylimääränen ääni kuuluu.
http://s968.photobucket.com/albums/ae16 ... t=V026.mp4

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 4.10.2011 12:17

Empä usko että tuo Motonetin sarja pitää mukanaan tuon hytikka kiristimen. SKF/ Gatesilta saa sarjaa jossa tuo tulee nykyään mukana. Lähtöhinta muistaakseni jotain 300€ luokkaa. Pelkkä hydrauli kiristin luokkaa 100-120€.

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 4.10.2011 15:40

Enpä usko minäkään että motonetin sarja tuota hydr. kiristäjän patruunaa sisältää. Luultavasti vain tuon "kiristin"rullan mikä yhdessä patruunan kanssa kiristää remmin oikein. Kiristinrulla on siis tuo isoin pyörä tuossa aiemmin liittämässäni kuvassa

Mutta eipä se tossa lujalta kuulosta vaikka selvästi ylimääränen ääni kuuluu.

Huhhuh kyllä omaan korvaan särähtää jo tuo ääni mikä videolta kuuluu. Voin vain kuvitella millaiselta työkoneelta se kuulostaa nyt. Itsellä ei omasta erota muuten kuin tietyllä kierroaslueella vähäsen rallatusta.

Noh onneksi kertomasi tieto ja kuvaamasi video helpottaa omaa oloa että jakopää / nokkaketju kestää EHKÄ tuon 100tkm yli vaihtorajan niin voi huoletta vielä omalla ketjulla ja kiristimellä ajella :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.10.2011 20:09

Toisaalta tuotetta markkinoidaan muutossarjana. 152hampaisesta kun siirrytään 153hampaiseen hihnajärjestelmään, täytyy myös hydraulinen kiristin vaihtaa. Onko 144euroa nyt halpa hintakaan, maailmalla kun myyvät alta satasella täydellisiä halpispaketteja.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.10.2011 21:58

Ja mä kun luulin, että mulla rallattaa toi ketju... Kunnes katsoin tuon videon.

Ei siis itsellä taida olla vielä syytä huoleen. :D

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 4.10.2011 23:52

Toisaalta tuotetta markkinoidaan muutossarjana. 152hampaisesta kun siirrytään 153hampaiseen hihnajärjestelmään, täytyy myös hydraulinen kiristin vaihtaa. Onko 144euroa nyt halpa hintakaan, maailmalla kun myyvät alta satasella täydellisiä halpispaketteja.


Siis mitä? käykö toi motonetin sarja tähän ilman kiristimen uusimista?

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 5.10.2011 7:47

On aikoinaan lähtenyt näitä 1.8T koneita 152 hampaisella hihnalla ja jossain vaiheessa siirrytty sitten käyttämään 153hampaista hihnaa. Syytä en tähän hätään enää muista mutta saman asian kanssa itsekkin silloin tuskailin että kumpihan sarja mulla nyt sitten autossa on.

Ostin sitten varuilta siis tuon koko setin (153hampaisen) ja vaihdon aikana sitten laskin vanhasta remmistä hampaat jotka täsmäsi uuden hihnan kanssa. Jos ei olisi täsmännyt niin käsittääkseni vaihto 152 hampaisesta --> 153 hampaiseen vaatii vain tosiaan tuon uuden kiristimen (hihnan pituus kasvaa)

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 5.10.2011 19:50

On aikoinaan lähtenyt näitä 1.8T
Tarkottaako toi T turboa vai mitä? Toi kuitenkin on ihan vapari.sen tarkemmin en koneen malli merkistä tiedä

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.10.2011 5:44

Vapari ja turbo on samalla jakopäällä. Kiristäjä oli susi alkuperäisessä jakopäämallissa.

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 6.10.2011 8:38

oho kirjotusvirhe päässy lipsahtamaan. Tarkoitin siis kaikkia 1.8 koneisia jotka ensimmäisenä on tullu. Uusiin 1.8 koneisiin tämä ongelma on korjattu.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 6.10.2011 11:14

Soitin huittisten wolkkarille ja kun kerroin rekkarin ja asiani ni sanoi kiristimen hinnaks 623e ja ketju 99e
Mitä widdua?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.10.2011 11:27

Ketjunkiristäjän tiiviste vielä päälle, se on about 15egee.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 6.10.2011 12:47

Tuola aikasemmin luki että josain suomessa oli 230e ketjun kans ja pelkkä kiristäjä 160e ja ymmärsin että iha alkuperäisosia? vai mikä töi pörhö sit on? tuskin mikään tarvike pulu ainakaan?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 6.10.2011 13:26

Johtunee siitä että ketjunkiristäjää on muutamaa mallia: vanhemmissa on täysin mekaaninen kiristin joka on n. 200e ja uudemmissa on sähköinen ajoituksensäädin samassa ja se maksaa yli 600e...

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 6.10.2011 13:54

Pörhö on pohjoissuomessa toimiva autoliike joka myy mm. VW-merkkiä. Heillä on myös merkkihuolto / varaosamyynti.

Johtunee siitä että ketjunkiristäjää on muutamaa mallia

Aina sitä oppii sitten jotain uutta, lähinnä ajattelin että kiinnitystavoissa on jotain eroa mutta näköjään niissä on vielä tuo sähköinen ajoituksen säädin :(

Itselläni AEB turbokoneessa siis täysin mekaaninen --> sille luvattu hinta 230e

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 6.10.2011 14:11

Sopiiko vanhemman kiristin silti vai tarviiko se olla toi sähköherkuilla varustettu?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 6.10.2011 14:18

Kyllähän se varmaan paikalleen sopii mutta moottorinohjaus voi v*ttuilla kun ei pääse ajoitusta säätämään ;)

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 6.10.2011 19:11

On se nyt prkl. :) Uutta ei kuulemma osteta misään tapauksessa. Joko käytetty tai sit vaihtokone tai sit ei tehä mitään.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.10.2011 19:45

Mites esim. eBay? Esim, tuosta: http://www.ebay.de/itm/VW-AUDI-1-8-20V- ... 064wt_1169

Jos vaan varaosanumero täsmää?

antananarivo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 7.10.2011 16:06

ViestiKirjoittaja antananarivo » 7.10.2011 16:25

Itselläkin jakohihnan vaihto edessä passattiin vm. 2000 1,8 APT - moottorilla.

Liekkikseltä olisin kysynyt sitä kun olet oikeasti vaihtanut sen jakoremmin. Niin miten on tuon vesipumpun laita, ymmärtääkseni sitä ei ole pakko vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä, koska jakohihna ei ole suoraan yhteydessä siihen vesipumppuun. Miten itse teit sen kanssa kun ei ollut mainintaa tästä?

Oheisessa linkissä näkyy passatin jakohihna:

https://www.gates-online.com/GatesEU/fi ... 5492XS.jpg

Pystyykö joku kertomaan tuosta kuvasta mitä tuo AUXSHT pyörittää kun se vesipumppu on siinä lähellä ja yhdenkin ohjeen mukaan tuo AUXSHT hihnapyörä pitää irrottaa että pääsee paremmin käsiksi vesipumppuun?

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 7.10.2011 17:13

Vesipumppu ei ole suoraan yhteydessä jakoremmiin mutta jakoremmi on edessä jos vesipumpun haluaa jälkeenpäin vaihtaa :) Sijaitsee siis jakoremmin "takana" ja on kiinni muistaakseni 8lla kuusiokololla. Suosittelen vesipumpun vaihtoa samassa yhteydessä jakopään kanssa, ei se niin kallis osa edes loppupeleissä ole (40e). Kannattaa vaihtaa samalla myös termostaatti jos ei oo vasta erikseen vaihdettu!! Osaa nimittäin olla tympeän ahdas paikka kun kaikki osat paikallaan.

Tuo AUXSHT on se apulaitteiden hihnapyörä mikä pyörittää mm. vesipumppua, ohjaustehostinta ja laturia. Ilmastoinnille on erikseen hihna suoraan kampiakselilta.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 7.10.2011 19:04



Joo kyllä käy tuolta tilaaminen. mites pirulla mä saan selvitettyä sen että onko toi oikea?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 7.10.2011 21:57

Pystyykö joku kertomaan tuosta kuvasta mitä tuo AUXSHT pyörittää kun se vesipumppu on siinä lähellä ja yhdenkin ohjeen mukaan tuo AUXSHT hihnapyörä pitää irrottaa että pääsee paremmin käsiksi vesipumppuun?


Kuvan Auxsht (=auxiliary shaft) on jakohihnan pyörittämä apuakseli noissa vanhemmissa 1.8T:ssä joka käyttää öljypumppua (8v koneissa se pyöritti myös virranjakajaa). Näissä vesipumppu pyörii oman lyhyen kiilahihnan käyttämänä, käyttövoiman se saa muistaakseni ohjaustehostajan pumpun pyörältä jota käyttää moniurahihna. Uudemmissa vesipumppu on jakopäässä ja öljypumpun käyttö ketjulla suoraan kampiakselilta eli sitä apuakselia ei ole lainkaan.

Vesipumpun voi noissa vanhoissa vaihtaa myös irroittamalla vesipumpun pesineen päivineen sylinteriryhmästä, ei ole jakopää tiellä..

janiman
-
Viestit: 51
Liittynyt: 15.12.2006 10:34

ViestiKirjoittaja janiman » 8.10.2011 22:26

Pitää paikkansa jyri.h toi vesipumpun vaihto. Ei ole pitkittäiskoneeseen paha vaihtaa pelkästään. Tietenkin se mielellään tiskiltä myydään ja moni joka ei vaihda itse jakopään osia mieltää, että tää menee vaihtoon aina kun remmi+kiristäjä.

Itsellä Afn:ssä 370tkm ajettu orkkis vesipumppu. Sitä halvinta pumppua voi olla syytäkin päivittää vähän useammin,varsinkin jos on muovi siivillä varustettu malli.

Olen tän 6-vuoden aikana kyllä miettinyt jos ton vesipumpunkin vaihtaisi joskus. Viimeistään sit kun vedet pyrkii moottorin ulkopuolelle.

Liekkis
-
Viestit: 52
Liittynyt: 16.8.2010 12:06

ViestiKirjoittaja Liekkis » 9.10.2011 8:40

Kyllä sen pystyy vaihtamaan vaikka remmi on paikallaan mutta tarkoitin ylempänä että kannattaa vaihtaa samalla. Itsellä ollut tapana vaihtaa joka toinen kerta tai silloin jos huomaa sen olevan rikki. Muovisiipisiä en ole kelpuuttanu vielä yhteenkän autoon.

Muistelin kyllä että aika paska nakki on vaihtaa se vesipumppu kun jakopää ja muut hilut on kiinni. On sen verta ahdasta tuossa keulassa ja omat välineet rajoittuu lähinnä hylsysarjaan ja auton omaan tunkkiin. Tietenkin jos ennen tehnyt ja nosturi käytössä niin voi olla helppoki homma.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.10.2011 10:22

Joo kyllä käy tuolta tilaaminen. mites pirulla mä saan selvitettyä sen että onko toi oikea?


No katsot, että täsmääkö varaosanumero?

Tietääkseni noissa 1.8t:issä ei hirveän montaa erilaista kiristintäkään ole käytetty (lähinnä taitaa olla vvt ja non-vvt malli..?). Joku jolla on varmaa tietoa voi vielä varmistaa?


Edit: Niin ja tuollahan lukee, että: "Diese passen alle VAG 1.8 20 VALVE 4-Zylinder-Twin Cam Motoren COVERS Audi VW Seat Skoda 1.8 20V TURBO UND NON TURBO"

Eli suomeksi: "Nämä sopii kaikkiin VAG 1.8 20V venttiilisiin 4-sylinterisiin twincam-moottoreihin. Kattaa Audi VW Seat Skoda 1.8 20V turbot ja ei-turbot."

Takuuta en kyllä siltikään anna, että käy. Mut itse ehkä tuon perusteella uskaltaisin jopa kokeilla?

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 9.10.2011 12:22

Juu jep. tosiaan ku auto ei oma eikä oikeen vois osinakaan kauvaa olla ni kyselin. tosiaan vissiin sen varaosanumeron näkee purkamatta sit jotenkin. Auto ei ole ihan joka päivä mun nähtävillä ni olis hyvä tietää vaan valmiiks mistä koittaa kurkkia numeroa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.10.2011 12:55

Ei sitä numeroa kyllä purkamatta näe itse osasta. Mut lähinnä tarkoitin, että joku sen varmaan sulle selvittää (ETKA:sta tms?), jos jollain tutulla sellainen sattuu koneella olemaan. Marmoritiskiltäkin voi käydä kyselee tyhmiä, harvoin tosin suostuvat kertomaan varaosanumeroita...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.10.2011 13:01

Oisko ihan mahdoton idea, että kysyisi osan myyjältä sopiiko se varmasti ko. autoon? Vielä kun antaa auton alustanumeron ja moottorin tyyppikoodin+sarjanumeron, ei tarvitse ruveta arvailemaan sopivaa osaa...

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 10.10.2011 13:36

No minulle tarjosi yksityinen kyseistöä uutta osaa. oli ostettu kans saman vuosimallin ja 1.8 koneiseen passattiin. Mutta jos niitä kerran on erilaisia ni olis kiva jotenkin varmistaa se eka.
hän antoi omasta osastaan varaosanumeron kyllä mikä on : 058109088b

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 10.10.2011 13:44

Mitäs toi h/b tarkottaa tuola ebay osan perässä? ku tossa minulle tarjotussa oli pelkkä b?

ebay : 058109088H/B Neu

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 11.10.2011 19:22

Varaosanumeron näki hyvin paikoillaan. tai ni huonosti kuin se olis ollu kädessäkin. paskanen paikka ja kuuma konehuone haittas mutta ihan nähtävillä on numero.
Ei sitä numeroa kyllä purkamatta näe itse osasta. Mut lähinnä tarkoitin, että joku sen varmaan sulle selvittää (ETKA:sta tms?), jos jollain tutulla sellainen sattuu koneella olemaan. Marmoritiskiltäkin voi käydä kyselee tyhmiä, harvoin tosin suostuvat kertomaan varaosanumeroita...

antananarivo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 7.10.2011 16:06

ViestiKirjoittaja antananarivo » 13.10.2011 13:16

Jakopäästä vielä...Olisko kellään tietoa jakopään hydraulisen kiristimen kiinnitysmomenteista?

Haynesin passatin korjausopas antaa vain hammashihnan kiristimen pultille 20 Nm. Eli tällä tarkoitetaan ilmeisesti isomman pyörän pultin kireyttä? Itse hydrauliseen kiristimeen tulee kolme pulttia joissa yhdessä on tuo pieni pyörä ja loput kaksi kiinnittävät hydraulisen toimilaitteen moottoriin. Pultti johon tulee pienempi pyörä saattaa olla 25 Nm dieselkoneiden mukaan, mutta en ole varma. Moottorikoodi oli siis APT 1,8/ 92kW. Mistä voisi kysellä?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.10.2011 19:02

Laitat ne pultit kiinni vaan. EI joka paikkaan tartte noita momentteja tunkea.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 13.10.2011 19:53

^ Aamen.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 14.10.2011 4:49

Ja sitten kun vielä ihmiset ymmärtäisi, että 20Nm ei ole "niin kovaa kuin ranteesta lähtee". Sit itketään ja ihmetellään, että onpas paskoja pultteja/kierteitä...

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 17.10.2011 16:46

Se on se käsimomentti, jonka oppii kun tarpeeks kauan näitä paskoja vääntää :D

pulukamo
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.10.2009 9:38

ViestiKirjoittaja pulukamo » 18.10.2011 4:40

moro. En jaksanu lukea ihan koko tekstiä, mutta jäi semmonen käsitys, että ei ole vielä selvinny.. Osanumeron perässä oleva kirjain saa olla ihan mikä vaan. Kuulemma eri kehitysversio vain.. Ja siinä uudessa nokkaketjunkiristäjässä tulee se "erikoisavain" mukana. Sen avaimen saa irrotettua siitä ku lukitset sen vaikka nippareilla ettei pääse aukeamaan

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.10.2011 6:22

Eli tehdas siis pitää samaa osaa varastossa eri varaosanumeroilla? Väittäisin että näin ei varmasti ole, jotain eroa niillä kiristäjillä on oltava. Äkkiä katotunna ulkoisesti voi olla samanlaisia, mutta hydrauliikka tai sähköpuolella varmasti on eroa.

Jotkut versiot ovat uudistuneet matkan varrella uudelle numerolle, mutta kaikki ei korvaa kaikkia. Jos oikeasti 058109088E olisi korvannut 058109088B osan, tehdas ei enää varastoisi 058109088B:tä vaan myisi sen tilalla 058109088E:tä.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 18.10.2011 7:30

Ja siinä uudessa nokkaketjunkiristäjässä tulee se "erikoisavain" mukana.


Joo. ostin kiristimen yksityiseltä käyttämättömänä ja tosiaan kattelin että siinä oli se kyseinen "erikoisavain" kiin. Tänään pitäs illalla vaihtaa osa ja kattoa mitä tapahtuu äänien suhteen.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 18.10.2011 17:38

Pelkkä kiristin vaihdettu nyt. Kilinät hiljeni vallan mutta lämpimänä välillä tyhjäkäynnillä rupee kuuluun kilinä mihin selvästi auttaa kierrokset/öljynpaineen nousu. Tai siis sillai se loppuu vallan. Autossa vilkkunut/piipittänyt öljyvalo lämpimänä jo pari vuotta mutta muistaakseni öljynpaineet tarkistettu eikä vikaa niis. kuulemma näis jotain vikaa että se rupee piipittään vilkkuun ilmansyytä? onko totta? tosin tuntuu että se alkaa vilkkuun myös lämpimänä vasta ainakin mun kokemuksien mukaan mitä oon sillä päässyt ajeleen. en tiedä sit johtuuko nostajista vai mistä se ääni...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.10.2011 19:01

Kyllähän se sinne öljynpainepuolelle vahvasti viittaisi, mittaappa ne paineet lämpimällä koneella.

Ei se ikinä varoita öljynpaineen puutteesta syyttä, naiset ne kitisee vain ilman mitään sen erikoisempaa syytä. Joko siellä on jotain sähköissä vikaa, tai sitten ei ole painetta riittävästi.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 18.10.2011 20:22

ne pitäs olla kyllä mitattu sillon muutamavuosi sit lämpimällä koneella kun toi herjaus alko. ei oikein uskosi että monta vuotta kestäis huonoja öljynpaineitakaan.Kattoo nyt sit jos ne vielä mittailis josain vaiheessa. Olikos sielä helpossa paikkaa mitään mistä sais mittarille ryöstettyä öljynpaineen testauksen ajaks?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.10.2011 21:20

Kannattako niitä paineita sitten mitatakkaan, jos ne kerran on kunnossa... Vaihda vaikka ensin alakerran laakerit ja hytikkanostajat, jos niillä sitten hiljenis.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 18.10.2011 22:26

Mä epäilen jotain muuta vikaa ku öljynpaineet. Ja kaveri oli lukenut että aika yleistäkin että vilkkuis jostain sähkösestä syystä. mutta vois ne varmistaa ku auton omistaja vain muisteli että ne olis tarkastettu ja nimenomaan kone lämmitetty ennen ku jotain oli tarkastettu asian tiimoilta. mutta joka tapauksessa vuosia aikaa ni voishan senkin varmistaa jos kerran muuta ideaa ei keltään tu.
Jos on öljynpaine ongelmaa ni meneekös näistä vapareista öljysihti tukkoon usein?Käsittääkseni turbolla varustetuissa sellasta voi olla yleisemminkin!?
Viimeksi muokannut jaska77, 18.10.2011 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pulukamo
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.10.2009 9:38

ViestiKirjoittaja pulukamo » 18.10.2011 23:14

itellä oli venyny se ketjuki jonku verran. En muista tarkkaan että paljonko, mutta useampia millejä

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 19.10.2011 8:31

Juu varmasti on kans venynyt. ja voi ehkä harvoin tuleva pieni ääni voi tullakkin siitä mutta tuskin öljyvalon vilkkumista voi kuitenkan aiheuttaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.10.2011 17:23

Jos kierrosten nosto lopettaa sne öljyvalon vilkkumisen, niin kyllähän se vika silloin melko varmasti on siellä öljynpainepuolella, eikä sähköissä... Mittaappa paineet ja tee tuo MikaJ:n ehdottama temppu, jos niissä on sanomista.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 19.10.2011 20:23

Kierrostren nosto auttaa siihen välillä kuuluvaan kilinään mutta ei muuta öljyvalon vilkkumista mitenkään ku tänään testailin paremmin.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 19.10.2011 23:06

Aika ahtaan näkönen toi keula. tarvii vissiin repiä puskuria irti ja kaikkee muutakin pois edestä tai ainakin siirrettyä kauvemmaks ton jakopääremontin ajaks?

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 3.12.2011 11:32

No niin rupee tulee jakopään vaihto aikaseks ku pari vuotta ääntänyt vesi pumppu vissiin klappas liikaa ja puhkas reiän koteloonsa. eiks se kotelo o kuitenkin vaihdettavissa samalla ku tekee jakopää rempan? Kaiken lisäks auto vikalistalla ku parin nivelen sekä pakokaasupäästöjen takia ei me läpi. labra vaihdettu ilman apuja ehkä katti mutta ainoastaan tyhjäkäynnillä arvot liian korkeet kun taas kierroksilla on hyvät. onko jotain muuta ideaa katiti vian lisäks mikä aiheuttas liian rikkaalla olemisen tyhjäkäynnillä kun kone 90asteinen ja kattikin kierroksilla ajaen lämmitetty ennen testiä.

Tossa kuva vuoto kohdasta. eli termarikopan tiivistepinnan vasemmaltapuolelta vesipumpun takaseinästä. ja seuraavaa kuvaa klikkaamalla näkee videon pätkän veten pulppuamisesta letkua painamalla.
http://s968.photobucket.com/albums/ae16 ... =012-1.jpg

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 6.12.2011 16:09

Nyt olis jakopää purettuna. mites ton laturin ala pultin saa pois ku ottaa siihen flektin alumiini möttiin kiin eikä mahdu pujottaan sitä välistä mitenkään? en ymmärrä englantia ja noi ohjeidenkin kuvat mitkä just löysin on ni pienet ni en pysty hahmottaan.
http://www.passatworld.com/forums/61-b5 ... ement.html

Ni ja sit mistäköhän ton pumpun vastapelurin eli sen mihin pumppu pultataa ni sais käytettynä nopeesti hommattua?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.12.2011 21:52

Sopivilla isoilla papukaijapihdeillä KUNNOLLA kiinni tuulettimen akselista ja siitä takapuolella piilossa olevasta kuusiokolosta avaamalla visko akseleineen irti.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 7.12.2011 9:29

asia selvä. Ajattelinkin et jenkoil mut ihmettelin et mil pitää kiin. Normi suuntaan kierteet kuitenkin?

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 7.12.2011 15:10

No saakeli ton pumpun sai pohjineen 90eerolla jo suoraan marmoritiskiltä.

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 8.12.2011 16:56

Jakopää ja vesipumppu vaihdettu. vesipumpunhan olis pystynyt vaihtaan ilman keulan/jakopään irrottamistakin tiedoksi niille jotka toisin väittivät.
Mikä liitin on imusarja pohjassa laturin takana? oli irti mutta ei vaikuttanut pakokaasu päästöihin. edelleen kierroksilla hyvät arvot mutta tyhjäkäynnillä jo aika huonot vaikka vertais katottomaankin autoon. Missä vika? voiko katti oikkuilla ainoastaan tyhjäkäynti kierroksilla? labdahan on uusittu sit.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa