Octavia 1.6 GLX -00 käynnistys ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

Octavia 1.6 GLX -00 käynnistys ongelma

ViestiKirjoittaja zimpa » 6.8.2010 23:51

En löytänyt forumista itselläni olevan ongelman kaltaista aihetta, vaikkakin aihetta jollain lailla sivuttiin talviolosuhteiden vallitessa.

Eli Octavia ei tahdo käynnistyä niin viileällä kuin kuumallakaan. Yleensä auto ei lähde käyntiin ensimmäisellä, eikä aina toisellakaan käynnistysyrityksellä, vaikka sitten kuinka kauan pyörittää starttia. Mutta kun auto päättää käynnistyä, se käynnistyy lähes välittömästi starttauksen alettua.

Auto on ollut minulla viikon ja on tehnyt jatkuvasti tuota. Olosuhteet on ollut aina kohtalaisen lämpimät (15 - 30 astetta), joskin välillä kosteat. Tulpat kuulemma vaihdettu 3 tkm sitten. Voisikohan vika liittyä jotenkin ajonestoon? Moottorin lämpötila-anturi ei liene tässä ongelma, niinkuin joillakin talvella. Autossa ei mielestäni esiinny kummallisia kierrosten heittelyjä. Kuinkahan kallista voisi olla käydä luettamassa vikakoodit huollossa?

Kaikki tietämys ja valistuneet veikkaukset otetaan kiitollisuudella vastaan.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 8.8.2010 2:29

Nyt olen huomannut, että kun olen hetken aikaa sahannut ja painan vähän kaasua, auto lähtee joskus käyntiin. Ei silti aina.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 9.8.2010 17:47

Kävin Motonetista ostamassa osan: Valvonta jos RUSKEA/4-napaNELIÖliitin 112ø/119ø-kytk (ø20mm) [1997 - 2004]

Luullakseni tämän piti olla moottorin lämpötila-anturi. Vai jäähdytysnesteen lämpötila-anturi? Ovatko samoja asioita? Löysin vesiletkun kyljestä anturin ja kun otin sen liittimen irti mittaristoon ei tullut enää lämpötilatietoa. Eikö tuon mallisessa Octaviassa ole kuitenkin erikseen moottorinohjaukselle tarkoitettu lämpötila-anturi? Joten pitäisi löytää se. En kuitenkaan löytänyt mitään sopivaa.

Osaisiko joku siis sanoa ja mahdollisesti esittää jonkin kuvan, josta käy ilmi, missä tämä paljon puhuttu lämpötila-anturi tarkalleen ottaen anturi sijaitsee. Se joka vaikuttaa usein käynnistysongelmiin yms.

Auto on siis Skoda Octavia 1.6 glx -00, ja moottori on SR.

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 9.8.2010 20:20

Jos nelinapainen liitin kyseessä niin todennäköisesti samassa paketissa on anturi sekä moottorinohjaukselle että mittarille, näin ainakin omassa 1.6 Toledossa.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 9.8.2010 21:19

Okei, liitin on nelinapainen ja vähän mietinkin, että olisiko sittenkin niin, että siinä on molemmat. Anturi ei ollut täysin samanlainen, kuin paikalla oleva, mutta sopi kumminkin aukkoon ja liitin oli oikeanlainen. Kun vaihdoin sen paikalleen, tällöin ei lämpömittarin viisari liikahtanut, joten olisikohan sitten väärä anturi. Pitänee palauttaa tuo ja tilata alkuperäisosa.

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 12.8.2010 0:41

Missäpäin auto on ? Tampereella voisin auttaa ihan livenä.
Pitäs tsekata vikakoodien lisksi että sytytys ja kaasuläppä pelaa !

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 12.8.2010 9:51

Voi vitsi, olis ollu hienoa olla tamperelainen ;) Auto on Helsingissä (Pukinmäessä).

Tarvitaanko sytytyksen ja kaasuläppien testaukseen vag-com? Ei kiinnostaisi viedä huoltoon, kun tuntuu, että kuitenkin vain vaihtelevat osia hirveän määrän ja laskukin on luonnollisesti hirmuinen.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 21.8.2010 14:34

Nyt on vaihdettu moottorin lämpötila-anturi. Ei vaikutusta.

Tuntuu, että vika ei voi olla kovin iso. Esim eilen viikon tauon jälkeen auto lähti heti ekalla käyntiin.

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 21.8.2010 17:14

Oletko kattonut konehuoneesta kaikki maadoitukset? Jos sulla on maa huonosti kiinni jostain, niin voi aiheuttaa tommosta satunnaista käynnistymistä tai käynnistämättömyyttä. Mulla oli yks fiatti josta pähkäilin viikko tolkulla että miks välillä lähtee laakista ja välillä ei millään ja loppujen lopuksi löysin tämän maadoitusjohdon lähes irronneena.

Tuo on vaan yks vaihtoehto tosin. Kaasuläpän toimintaa voi koittaa kuunnella, kun pistät virrat päälle autoon, kuuluko moottoritilasta sähköinen ääni muutaman sekunnin ajan? Jos kuuluu niin luultavasti kaasuläpän sähkösäätö toimii ja se hakee oikean asennon käynnistystä varten. Ootko kattonu yks kerrallaan tulpat, tuleeko kipinää?

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 22.8.2010 15:49

Lainasin kaverilta piuhaa ja luin shareware versiolla vikakoodit autosta.

Moottoripuolelta tuli tämmönen vikakoodi:
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
18-00 - Upper Limit

Ja sitten Instrument -osiosta:
01039 - Coolant Temperature Sensort (G2)
29-10 - Short to Ground - Intermittent

Lämpötila-anturi siis vaihdettu, mutta kokeilin joskus väärää anturia, joten voisikohan olla, että siitä olisi jäänyt vikakoodi. Tarkoittaako tuo Instrument mittaristoa?? Vaihdon yhteydessä kävi ainakin niin, että lämpömittarin viisari ei noussut.

Mitenhän tuo lambda. Kuulostaa kalliilta. Missä kyseinen anturi sijaitsee ja kuinka helppoa siihen on päästä käsiksi. Eikö näissä joskus auta jonkunlaiset putsaustoimenpiteetkin?

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 22.8.2010 23:19

Niin ja sitten oli vielä tällainen:

00533 - Shareware Version. To Decode all DTCs

19-10 - Please Register/Activate - Intermittent

Luulin, että tämä liittyy ohjelman sharevare versioon, mutta Ross-Techin sivujen mukaan se onkin ihan vikakoodi (00533 - Idle Speed Regulation).

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 23.8.2010 21:13

Lueskelin forumeja ja joku mainitsi tuohon tyhjäkäynnin vikakoodiin liittyen, että sen saattaa aiheuttaa esim vuoto kaasuläpän jälkeen. Tuli mieleen, että joskus kuulin sammutuksen yhteydessä pientä pihinää.
Onkohan Skodan kaasuläpässä jonkinlainen tiiviste, joka voisi vuotaa tms.. Entä olisikohan ylipäätään mahdollista, että tämmöinen vuoto aiheuttaisi käynnistysongelmia. Hmm. Niimpä kai, jos on väärä määrä ilmaa..tuntuu loogiselta.

Knacken
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.11.2009 21:24

ViestiKirjoittaja Knacken » 24.8.2010 0:50

Imuvuodolta kuulostaisi?
Tarkista nyt kunnolla kaikki huohotinputket ja liitokset.
Jarrucleanerilla saa imuvuotoon osuessaan muutosta koneen käyntiin, ÄLÄ POLTA AUTOA!
:)

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 24.8.2010 7:26

Lämpötila-anturissa ja lamda-anturissa sulla edelleen näyttäisi olevan ongelmaa. Myös imuilmavuoto on mahdollinen. Niinku edellisessä viestissä mainittiin niin voit motor startterilla varovasti suihkutella imusarjaan päin ja tarkkailla ottaako kone kierroksia missään vaiheessa. Lamda anturi on vaikeahko puhdistaa, koska se on herkkä komponentti. Päällisin puolin voi toki noet puhdistaa ja olen joskus kuullut niitä kuumennettavan puhahehkuiseksikin.. Luultavasti joudut kuitenkin uuden laittamaan, hinta autosta riippuen n. 40-120e tarvikeosana. Ja lamda(t) sijaitsee pakoputken alkupäässä, joko heti pakosarjan jälkeen tai sitten moottorin "takana" kun pakoputki kiertyy alas auton alle.

Kannattaa katsoa lämpötila-anturin liitin ja siltä lähtevä johdotus että ovat kunnossa.

Paljonko ajettu octavialla?

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 24.8.2010 8:50

Okei, luulen, että seuraavaksi alkaa imusarjan ympäristön syynäys. Pitäisikö näiden aineiden tukkia tuo mahdollinen vuoto? En kylläkään omista kumpaakaan ainetta.

Lämpötila-anturi ei oo uusinu vikakoodia nollauksen jälkeen. Varaudun henkisesti lambdan vaihtoon.

Autolla ajettu 244 tkm.

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 24.8.2010 17:57

Onko autossa minkälainen huoltohistoria? Ts, tiedätkö, onko lambdaa vaihdettu? Jos ei, niin voit kyllä käydä hakemassa vaikka motonetista uuden samantien. :)

Nuo kyseiset suihkeet ei missään nimessä paikkaa vuotoa, mutta saat selville missä vuotokohta on, kun moottori imee vuotokohdasta tätä hyvin palavaa sumua kohti palotiloja ja moottori hyrähtää. Pullo tätä ainetta maksaa lähimässä tarjoustalossa n 5e.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 24.8.2010 22:41

En tiedä auton huoltohistoriasta. Huoltokirja on, mutta ei siellä ainakaan lue, että olisi vaihdettu (ja ei siellä kai yleensäkään lue tommosia?). Tarkoitin vuodon paikkaamisella sitä, että hetkellisesti vuotokohta menisi tukkoon, jolloin hetkellisesti palaminen olisi parempaa ja siitä hörähdys, mutta joo - selkis :)

Tein mielenkiintosen löydön tänään. Öljykorkin alta imusarjaan tuleva letku (huohotinletku?) oli ihan kunnolla puhki. Vedin putken ympäri ilmastointiteippiä, koska ei ollut varaosaliike enää auki. Huomenna yritän hakea uuden letkun. Tämä ei poistanut ainakaan ongelmaani ja pihinä kuuluu edelleen. Onko normaalia, että siitä imusarjan seudulta kuuluu semmoinen pihisevä ääni?? Voi olla, että siellä on lisääkin vuotoja, mutta ensin täytyy saada tuo kuntoon, että on mahdollista havaita muuta.

Ei muuten tullut enää takaisin tuo tyhjäkäynnin vikakoodi. Ehkä se ei vielä ehtinyt :) Mutta enää oli lambdan koodi.

Oon huomannu, että tossa vähä kierrokset seilaa. Hyvin vähän, mutta kuitenkin ja tänään illalla kierrokset jäi tyhjäkäynnillä n.1000 kierrokseen (kone oli lämmin).

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 25.8.2010 9:29

Periaatteessa vaikka huohotinletkussa ois reikäkin, ei pitäs aiheuttaa minkäänlaista ongelmaa. Moottorin huohotus on vaan pyritty käyttämään hyväksi imuilmassa, jolloin kone saisi lämmintä ilmaa sisään.

Imusarjasta ei kyllä tarvisi kuulua mitään suurempia pihinöitä, ois tärkeää et saisit nyt paikallistettua sen kohdan mistä ääni tulee.

Kyllä huoltokirjoihin laitetaan yleensä jokainen uusi anturikin, ainakin omassani näin on tehty. Jos sulla ei merkintää asiasta ole niin lambda on tällöin luonnollisen elinkaarensa päässä, eli laita se vaihtoon. Vaikuttaa moneen asiaan, eikä vähiten mm. kulutukseen.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 25.8.2010 12:18

kyllä se huohotusletku pitää olla ehjä tai antaa seoksesta vikakoodin(liian laiha)

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 25.8.2010 12:54

Vaikeudet jatkuu. Soitin metroautoon, osaa ei saa irrallisena, vaan se toimitetaan imuputken mukana, jolloin hinta: 177€. Tuntuu pikkusen hinnakkaalta tommoseks viiden sentin muoviputkeks. Otan sen tänään irti ja mitat ja yritän laittaa siihen jonkun muun putken. Voiskohan mistää motonetin tyyppisestä saada? Se putki oli kuulemma räjäytyskuvassa irrallinen, joten sen vaihto kyllä pitäisi onnistua.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 25.8.2010 13:16

Mites näissä onnistuisi tällainen teoria, eli jos imupuolella on vuotoja, niin eikös tämä sekoittaisi myös lamdaa niin että antaisi myös sieltä vikakoodia,

No mites sitten jos tuon vikakoodin saa nollattua, (eli esim nyt tukkimalla imupuolella vuodon) säätääkö ruisku itsensä oikeisiin kohtii vai tarviiko se vielä erikseen nollata (esim akkukenkien irroitus pitkäksi aikaa tms)

muistan vaan joskus lukeneeni sellaista esim kr koneesta että lamdan kanssa pitäisi akkukenkä irroittaa vähäksi aikaa että saa arvot nollattua. (tämä toki uudempaa tekniikkaa mutta sen takia kysynkin että miten näissä)

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 25.8.2010 18:00

Omassa Toledossa murtui lohkolta lähtevä huohotusputki. VW-autossa 85€, paikalliselta purkamolta itse irroittaen 5€.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 25.8.2010 23:20

Se letku oli kokonaan hapristunu ja melkein kokonaan irti toisesta päästä ja murusina lähti pois ku vähän käsitteli. Musta näytti, että se olisi imusarjan päässä kiinteästi, mutta jos siihen löytyisi kyseinen putki jostain, niin sen voisi imusarjan päähän pistää kiinni vaikka kuumankesto silikonilla tms. Kun tulppasin sen imusarjan päässä olevan aukon niin käynti tasoittui kummasti mutta ongelma ei poistunut. Luulisin kuitenkin, että tuon korjaus voisi tehdä ihmeitä.

Tietysti, jos jollain olisi tuo kokonainen käytetty osa mahdollisesti myynnissä niin olisi loistava. Varaosakoodi: 1J0 129 684.

Huomenna varmaan meen tattarisuolle kiertelee liikkeitä, josko sieltä löytyisi.

Uskallanko nyt ajella autolla, kun huohotinputkea ei ole ja kone huohottaa vain ilmaan. Toinen pää on tulpattuna.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 29.8.2010 16:11

Vielä ei ole uutta imuputkea löytynyt, mutta yksi purkaamosetä arveli, että häneltä voisi maanantaina löytyä. Yritän silloin.

Voisikohan tuo autoni ongelma johtua virtalukon pohjasta, tai käynnistyksen estosta? Pyörittääkö starttia, jos käynnistyksen esto päällä? Nyt nimittäin pyörii oikein hyvin.

Onko jollain kokemusta ko automallin virtalukon pohjasta tai käynnistyksen estosta? Kuinka niiden toimintaa voisi testata?

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 14.9.2010 10:38

Niin tosiaan. Tuon uuden imuputken hankin kun siitä oli puhetta.

Mistäköhän voisi johtua, että joskus startatessa pääsee semmonen ruma rääkäisyään?. Eli kun starttaa, saattaa pyörittää hetken ja sit rääkäsee ja startti pysähtyy. Voiko johtua akun jännitteistä, jos ne vaikka laskee?

Eilen mittasin jännitteen ilman kuormaa: 12,7 V
Akun kengät kiinni 12,4 V
Käynnissä 14,2 V
En kuitenkaan mitannut startatessa. Eikö nuo arvot ole kuitenkin aikalailla ok?

Masentavaa. Auto toimii muuten koneen puolesta oikein hyvin, mutta käynnistäminen...

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 14.9.2010 21:35

rääkäisy startista on voitelun puutetta,eli bendix-laite hiukan jumittaa...ei hätää.mutta voit halutessasi irroittaa startin ja rasvata,niin loppuu ääntely

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 23.9.2010 16:46

Mikähän ihme tota autoa vaivaa. Se selvästi herää paremmin, jos on seissyt yli vuorokauden. Ei silti normaalisti lähde käyntiin. Voisko bensan syöttöpuolella olla joku joka pystys aiheuttamaan noin kinkkistä vikaa? Voiko polttoaineen suodattimen irrottaa ilman, että tulee tankista bensat syliin?

Kohta ei kai auta ku viedä korjaamolle. Se tietysti maksaa aikatavalla :(

Konehuoneesta akun vierestä löyty nippu maajohtoja, jotka ei ollu mitenkään huonossa jamassa. Putsasin ne kuitenkin niinku joku ystävällinen neuvoi tekemään -> ei kuitenkaan vaikutusta.

annamanna
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.10.2010 11:16

Neuvoja tarvitaan nais autoilijalle!! :)

ViestiKirjoittaja annamanna » 19.10.2010 11:28

Elikkäs mulla on Skoda Octavia 1.6 bensa, -99..Ostin sen autokauppiaalta elokuun alussa.
Silloin ei mtn vikaa ja toimi oikein hienosti!

Mut nyt auto on täys PASKA! Vikoja on siis monia ! Aamuisin kun oon lähdössä töihin alkaa jäähdytinneste valo palaa, noh ei siinä mitään.. :)

Mut sit jos esim. oon kauppaan menossa, auto lähtee kotona käyntiin normaalisti...oon kaupassa n.tunnin ja oon lähdössä kotiin niin EI lähe käyntiin!!! Startt/kaasui saa olla pohjassa, ainakin 5min ja sit EHKÄ jotain henkäyksen toivoa...Haisee sen jälkeen bensa/sähkö ! Jännintä on se jotta tyhjäkäynti kierrokset sen jälkeen huutaa 4-5tonnia! Ja joka ikiseen risteykseen sammuu eikä lähe muutaku tolla 5minuutin starttauksella...Kytkin ainaki pamahtaa tätä menoa?? Tulpat on vaihdettu ja joku kaasuläpän kuminen rengas.. :)

Eilen taas sama temppu ja starttauksen aikana sytty öljy valoki ! O.o

KERTOKAAS NYT MIEHET TÄLLE NAISELLE MIKÄ OIS VIKANA ? :)

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 19.10.2010 11:49

Sanoisin, että jos systemaattisesti auto lähtee kylmänä hyvin, mutta ei lämpimänä, kannattaisi aloittaa mottorin lämpötila-anturin vaihdolla. Se ei ole kovin kallis osa. Metroautosta ostettunakin olikohan 46 € (tai sinne päin).

Onko nämä kaikki ongelmat alkaneet tuon käynnistysongelman myötä?

annamanna
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.10.2010 11:16

Octavia

ViestiKirjoittaja annamanna » 19.10.2010 12:24

Juu nää ongelmat tuli ku alko nää käynnistymis ongelmat..
Kylmänä lähtee käyntiin, muttei sit "lämpösenä"... Autokauppias taas meinasi, jotta kaasuläpässä olisi vika!? :O

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 19.10.2010 12:27

Aika selkeä moottorin lämpötila-anturivika...

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 19.10.2010 16:48

Vika on joko edellämainitussa moottorin lämpötila-anturissa, tai sitten kaasuläppäkotelossa. Itelläki on VAG-konsernin 1.6 moottoriin kaasuläppäkotelo vaihdettu, tuntuu olevan vähän heikkoja ne alkuperäiset. Osan hinta tarvikkeena alle 200e, marmorilta 300-400e. Oli vika sitten kummassa tahansa, helppoja on molemmat vaihtaa.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 20.10.2010 13:32

Voi veljet!

Nyt on yli tonni palanut korjaamosetien työskentelyyn ja auto ei vain tule kuntoon.. *Itku ja hammasten kiristys.

Alkaa olla vitsit vähissä ja aika neuvoton olo.

Imjanttila: Miten tuo kaasuläppäkotelon rikkoutuminen näkyy? Tai mikä ongelma siihen tulee? Läppä ei aukea? Omasta olen ainakin kokeillut, että se aukeaa ihan nätisti. On siis vaijerilla toimiva.

Edit: Olivat vaihtaneet viimeisessä korjauksessa ainakin: hall-anturin, tyhjäkäyntianturin(nokka-akselin asentoanturi?)

Aiemmin vaihdettu jo moottorin lämpötila-anturi, lambda, tulpat, tulpanjohdot, puolajakaja.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 14.11.2010 22:34

Mulla on tehnyt pari kertaa niin, että bensamittari on tipahtanut nolliin yhtäkkiä. Mistä mittarille tulee tieto? Voisiko pumppu häröillä, vai katkeekohan vaan yhteys välillä? Kulkeeko tieto jotenkin pp:n releen kautta? Jos, niin sen voisi siinä tapauksessa ainakin vaihtaa. Niin, ja mistä tommosessa farkussa pääsee käsiksi bensapumppuun?

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 14.11.2010 22:34

Mulla on tehnyt pari kertaa niin, että bensamittari on tipahtanut nolliin yhtäkkiä. Mistä mittarille tulee tieto? Voisiko pumppu häröillä, vai katkeekohan vaan yhteys välillä? Kulkeeko tieto jotenkin pp:n releen kautta? Jos, niin sen voisi siinä tapauksessa ainakin vaihtaa. Niin, ja mistä tommosessa farkussa pääsee käsiksi bensapumppuun?

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 15.11.2010 10:16

Kaasuläpän oikean toiminnan voi varmistaa siten, että laittaa auton käyntiin ja irroittaa ilmansuodattimen. Eli auto tyhjäkäynnille siten, että kaasuläppä on näkyvillä. Jos läppä värisee ja säätelee aktiivisesti moottoriin menevän ilman määrää, ja tyhjäkäynti pysyy tasaisena, niin silloin läppä on kunnossa.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 23.11.2010 12:07

Korjaamosetä puhui, että mahdollinen ongelmakohta voisi olla myös sytytyksenohjausyksikkö. Paljonkohan tämmöinen voisi maksaa? Tuo ei varmaan ole kuitenkaan sama asia kuin ECU. Ei ole pakko olla merkkiosaa.

Sitten hän sanoi myös, että jotenkin kipinän muoto muuttuu, kun on tämä "vikatila" (eli sahaa tyhjää). Oskilloskoopilla olivat mittailleet. Muistaakseni näin. Herättäisiköhän tämä jonkun mielessä ideoita.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 9.1.2011 1:22

eilen tuli mitattua jännite startatessa. Akun napajännite tipahti tällöin ~10,5 V. Onko normaali? Tuntuis, ettei sais paljon romahtaa, ettei sytytyksen yms ohjaus mene pieleen. Muuten siis jännitteet oli ihan normaalit, niinku ylempänä on selostettu.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 9.1.2011 9:18

10,5V on oikein hyvä arvo. 9,0-9,5V on nollakellillä/pikkupakkasilla ja täydellä akulla vielä aivan hyvä jännite. Sytytys alkaa takkuamaan yleensä vasta kun mennään alle 8,0V. Sun ei kannata vaihtaa pelkkää sytytysmoduulia vaan moduuli+puolapakketti, hinnan ero yeensä pieni ja ovat muutenkin samassa "paketissa".

Esim jos ko Ocu on 1,6-55kW -00 puola+moduuli yhdistelmä on suurella todennäköisyydellä tuollainen, hinnat muistaakseni noin 50-150€, riippuu mistä hakee.

http://www.autoluettelo.fi/wls/view_art ... dNo=312577

Edit: nyt kun lueskelin tätä keskustelua vähän varhaisemmalta ajalta huomasin että kyseessä lieneekin 1,6-74kW versio. Periaatteessa suurella todennäköisyydellä tähän on jo vaihdettu se sytytyksen ohjausyksikkö, koska se on usein samassa myyntiyksikössä puola-jakajan kanssa, joka oli tähän jo vaihdettu.

ohjainyksikkö:
http://www.fixusnet.fi/netta/imgl/353-138420.jpg

puola-jakaja:
http://www.autoluettelo.fi/wls/view_art ... dNo=312577

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 9.1.2011 23:58

Joo on 74kW malli. Ja koko paketti on vaihdettu. Eli laitoin siihen motonetistä ostetun puolajakajan ja kuvien mukaan näyttäis, että siinä oli siis se ohjausyksikkö myös mukana. Hmm muita ideoita.. Esim siihen, että starttimoottori tuntuu hyytyvän joskus. Niinku ei jaksais pyörittää. Ja ei se mun mielestä koskaan oo liian terhakka.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 10.1.2011 19:12

Nakutuksen tunnistin taisi olla ainoa mitä et ollut vielä vaihtanut? Koska olet viimeksi vikakoodit lukenut? Ne puolan virtajohtojen liittimet kannattaa tarkistaa ja mitata maapotetiaaliero, jos sattuu oleen huonosti maata jne...

Yksi kanattava toimenpide voisi olla akun testaus, akku- tai varaosaliike yleensä mittaa akun ilmaiseksi ja luonnolisesti myy ystävällisesti heti uuden akun jos tuntuu akku vähänkään huonolta. Jos päädyt viemään akun testattavaksi, tee itsellesi palvelus ja lataa se täyteen tänään ja vie huomenna liikkeeseen. Akun testaus onnistuu luotettavasti ainoastaan täydellä akulla ja siten että se on levännyt vähintään 6h mielummin yli 12h latauksen tai purun jälkeen.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 10.1.2011 23:55

Tota akun vaihtoa oon jo hetken miettiny, mutta ei oo oikein tullu tilaisuutta ladata sitä täyteen.

Nyt tossa tein jännän havainnon, mitä rupesin vasta jälkeenpäin miettimään. Eli havaitsin, että kun yritin startata autoa aika pitkään ja mitään ei tapahtunut. Kun lopetin starttauksen, kuului uudestaan kaasuläpän ääni (luullakseni). Aivan kuin olisi hakenut uudelleen asentoa. Sen jälkeen lähti heti. Minua vaan mietityttää, että miten tuollaisessa vaijeritoimisessa asentosäätö toimii. Voiko kaasuvaijerin säätö vaikuttaa kaasuläpän alkusäätöön? Eli, kun nyt muistaakseni kaasuvaijeri ei ole aivan tiukka, vaan siinä on pieni löysä.

Pitäisikö kaasuläpän säätyä ennen käynnistystä raolleen? En tiedä tapahtuuko niin, kun yksinään hiukka hankala testata, mutta enköhän joku päivä voisi saada jonkun kaveriksi.

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 24.1.2011 21:39

Zimpa,
Onko auoton vioista ssatu enemmän tietoa. Ootko testannut akkua?Oletko vaihatnut moottorin ohjausboxia?

Mun Golfissa on niin paljon ongelmia nytte ettei VW miehet tiedä! Lambda menee ainakin vaihtoon koska se oli paskan,antoi vikakoodeja.
Lämpöanuti, nopuestunnistin, tulpat on vaihdettu. EGR ja kaasuläppä on päivitetty.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 28.1.2011 10:14

Akkua ei ole testattu sen enempää, kuin että koitin pitää semmosta käynnistyksen avustinta (laturi) kiinni akussa, kun starttasin. Ei käynnistyny sen paremmin. Mutta tosiaan, pitäis testata se niin, että akku on irti ja latauksessa yön yli, ennen kuin osaa sanoa.

Moottorin ohjausboksia ei ole vaihdettu, eikä tsekattu. Missä sijaitsee? Kuinka kallis osa? yms yms :)

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 28.1.2011 11:10

Ok. Mun Golffini kävi keskiviikkona vaihtamassa Lambda ja nyt se on sen kälkeen käynnistynyt hyvin! Toivottavasti se jatkuu samaan tahttin nyt!

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 28.1.2011 18:55

Ei se ongelma siinä loppunut! Nyt kaks viimeistä kertaa on ollut ongelmia!
Samanlaista kun ennen..Mitäs nyt tekisi?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa