jäärata autoista(omaan käyttöön)

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

jäärata autoista(omaan käyttöön)

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 24.11.2005 16:11

homman nimi on tämä: Teen talveksi isolle pellolle radan (kerran jo tehnyt) jossa olisi tarkoitus ajaa rallia omaksi huviksi (ei piiki renkailla)

auton tulisi olla turvallinen, elikkä varustettu minimissään kaarilla ja kuppipenkillä+vöillä.

autossa tulisi olla ajovalot jotta näkee etiäpäin.
Hintapolitiikasta sen verran että mitä vähemmällä selviää sen parempi.
Kaaria tai kaaren tekijä on tiedossa..

ja nyt haluaisin kommentteja mm. seuraavista asioista

-kannattako itse lähteä tekemään auto,vai ostaakko valmis auto?
-auto merkkeihin ehdotuksia tukien varaosia yms. (mieluiten takaveto)
-minkälaisia muut foorumin käyttäjät on tehneet tai ostaneet?
-hyviä vinkkejä yleensä koko touhuun.

jos jollain on tiedossa halvalla tuollanen joku rallipeli niin ilmoitusta tänne päin.

viimeisimmän tiedon mukaan ois tarjolla takaveto sierra 2.0 koneella jos hinta on kohdallaan niin se tuosta naapurista lähtee;)
Viimeksi muokannut g0lfgti, 24.11.2005 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 24.11.2005 16:58

Kavereilla on ollu Ladoja ja C-Kadetteja tuommosessa käytössä. Hyvin ovat kestäneet ja osat on halpoja.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 24.11.2005 17:17

Jees joku Lada on kyllä rok, kestää hanaa (vaikka tehoa ei ookkaa). Etuvetojapseja saa niin paljo ku jaksaa kotiaan kantaa, mitäänhän niillä ei tuossa käytössä tee. Omatekoiseen kun joutuu kuitenkin upottamaan paljon aikaa että siitä saa vauhdissa hallittavan menopelin.

http://koti.mbnet.fi/~maajussi/kura.htm

Vihiä tuolta :D

Hervast
-
Viestit: 352
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja Hervast » 24.11.2005 18:11

Eikös joku 300 sarjalainen bemari neloskoneella olis hyvä ratarassi kun vaan hieman panostaa kunnon renkaisiin. Luulis ainakin osia saavan ja kestää kiusata. On myös ajettavampi kuin nuo ladat ja japsitakavedot.

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 24.11.2005 18:25

^joo tuollasta juuri hajeskelinkin mutta kukaan ei ole vielä ainakaan tarjonnu sellasta mulle. :)

pega
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.3.2005 0:11

ViestiKirjoittaja pega » 24.11.2005 19:14

Itellä on 360 volvo tommosena monttu/jää autona on ihan kiva peli paiskoa sladeja vaikka perässä onkin painoa ja kun kone on 2litranen niin kyllä tommosella riisutulla vetelee linkkua vielä asvaltillaki.

Sierra on myös ihan kiva peli tommoseen räppäilyyn ainaskin 2 l koneella.

Mutta ostin minkä tahansa niin kattele ne piikki pyörät jo valmiiksi, kun tosta ajamisesta innostuu niin niitä piikkejä rupee kaipaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.11.2005 20:05

Nuo isolla koneella olevat kulkineet vaan kuluttavat menovettä niin pirusti. Jos ei piikkirenkaita ole tarkoitus hommata ja rata on joku pellolle tehty koukero, niin ei sillä teholla paljon väliä ole.

Itse olen lyhyellä peltoradalla kurvaillut aikoinaan 127 Fiatilla, kyllähän silläkin pärjäsi. Mitään turvakaaria tai turvavöitä ei ole tullut käytettyä. Jos penkkaa tai vauhtia ei kerry liikaa, niin suurin riski on saada se auto hankeen kiinni. Lapiohommia on tehty monen monta kertaa...

Edit: Onpa tuolla profiilin kulkineellakin jokunen kierros ajettu.
Edit: Onko vain pelto iso vai myös rata? :)

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 24.11.2005 20:09

^ kyllä siinä radalla on sen verran pituutta että vauhtia saa todellakin tarpeeks(eli iso myös rata), viimeksi tein pisimmälle suoralle vähän kaaretta ettei vauhti kasva ihan mahdottomiin..

ostin sitten sen sierran, komia peli suoraan ajosta. oikee erikoispenkkiki oli, kaikki mahdolliset säädöt oikeen veiveillä:D

tarvisko kukaan sierran sisustan osia hintaan 5e mikä vain.


jos jollain tiiätte jottai vanhoja piikkirenkaitte rieskoja nii viestiä tännepäin;) tai kuha jotku karkeet renkaat ja halvat. myös penkkiä(kunnosa olevaa) ja vöitä voi tarjota.

huomenna selvee käykö nuo yhet kaaret tuohon, jos ei käy nii taidan tekasta kaaret, pitääki alkaa ettii netistä kaarien teko mallia;)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.11.2005 20:13

Joskus meillä oli veljen kanssa 340 Volvon raato ja kotipihan futiskentälle aurattu pienehkö rata. Ei sitä Volvoa saanu ajamalla paskaksi, öljyjäkään ei viitsitty katsoa kun olisi kuitenkin joutunut lisäämään. Pari talvea sitten oli jäärata-autona Pikkumusta Fiat, välillä lunta konehuone täyteen kun meinas kuumana alkaa käymään. Ja turvakaaret, mitäs ne on?? ;) Yhdessä välissä oli vittumaista ajella kun nosti vettä jäälle. Kyllähän se jääty siitä ajouralta, mutta sen ulkopuolella kun oli 15cm vettä niin sieltä sitä oli kohtalaisen ikävä nostella pois.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 24.11.2005 21:08

Mä oon haaveillu että sais hommattua Subaru Justyn, ahtimen, K-Jetronicin, yms roinaa... Niin, ja aikaa ;-)
Noista vois saada aikaan mielenkiintoisen 4WD lelun, jolla mahtuu ahtaaseenkin mutkaan poikittain.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 24.11.2005 21:39

Naapuri kylän pojilla on kuulema juuri tuollainen pikku nelikko subaru. Mutka koneen kyljessä ja joku tehokkaampi ruuta. Kuulemma imee penkkiin jäälläkin kivasti. Piikit luonnollisesti joka kulmassa. Itse en ole valitettavasti päässyt kyseistä keksintöä näkemään.

Joskus vuosia aikaa meillä oli porukassa 123 240D mese jäällä. Olihan se takaveto ja renkaat käänty reilusti, mutta siihempä ne plussat loppuikin. Eipä tarvinnut ainakaan mitään pitkää leveää siivua sladitella. :D

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 25.11.2005 0:07

^yritin toissa talvena mennä sladissa tuollasella 123 mesellä ja löin mutkaan pienempää vaihdetta mutta ei se pirulainen edes lähteny suttaamaan joten penkan päällä käytiin kun ei voinut kun jarruttaa ja todeta vieruskaverille että eipä muute suttaakaa :D

j4k3
-
Viestit: 438
Liittynyt: 25.7.2003 4:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja j4k3 » 25.11.2005 7:59

Mulla olis sulle ehoton "räppäilyauto"...

Elikkäs tuommonen -87 340 Volvo... vähän ajettu,
kytkin ja startti ja akku vaihdettu ja mikä mukavinta, lohkolämppäri
löytyy talviaamujen iloksi :)

käy vilkasemassa:http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=495317

Tarjoa jotaki ja tule hakemaa pois :)

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 25.11.2005 10:31

piru sen sierran kun ostin,niin ennen kun ehtiin noutaa sitä niin tuttu ilmotti että joku oli haluakas maksamaan enemmän ja oli vieläpä aika kaukaa tulossa hakemaan,joten sanoin että myyhän pois.

bmw taitaa olla aika fiksu vaihtoehto tuohon hommaan, pitää vaan nyt käyttää aikaa että löytää hyvän yksilön.

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 25.11.2005 12:51

suoraan vain joku nelivetolaitos alle niin on edes vähän hauskaa! :)

Samuli
-
Viestit: 137
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja Samuli » 25.11.2005 13:13

Yhdessä välissä oli vittumaista ajella kun nosti vettä jäälle. Kyllähän se jääty siitä ajouralta, mutta sen ulkopuolella kun oli 15cm vettä niin sieltä sitä oli kohtalaisen ikävä nostella pois.


Miksette poistaneet sitä vettä?

Previa
-
Viestit: 106
Liittynyt: 1.10.2003 11:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja Previa » 25.11.2005 13:34

oikeaoppisestihan jäärata tehdään siten, että ajoradan molemmille puolille autataan noin kahden auton levyiset turva radat, jottenka tarkoituksena mm. estää veden tuleminen itse pääradalle, eikä silloin varsinaisen jääradan varrelle tule liian korkeita penkkoja, pysyy kalustokin helpommin suorana ja pyörillään. tämä tosin rupeaa jo vaatimaan enenpi panostusta radan hoitoon ja auki pysymiseen.

jos rata on tehty luonnonjäälle esim järven jäälle, ongelmana on juurikin se, että jää katkeaa tuollaisen korkean lumipenkan kohdalta, ja luonnollisesti se nostaa railosta vettä jäälle.

nämä asiat on todettu useina talvina...

pki

Tommi.
-
Viestit: 185
Liittynyt: 12.8.2003 17:02

ViestiKirjoittaja Tommi. » 25.11.2005 13:34

osta eikka kakkos escortti tai b ascona/manta, löyttyy jokkis ja ralliautoista osia käytettynä..

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 25.11.2005 13:45

Miksette poistaneet sitä vettä?

Kerros miten sen veden poistat sieltä jään päältä? Äyskärillä?

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 25.11.2005 14:46

tommi: on nuo välikoppa ekkerit sen verra hinnossaan, tosin alkuun ajattelin sellasta johon kaveri tuumas heti että ennen ku ajat sillä rallia nii myydä se hänelle ettei tuhoa hyvää peliä tms.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 26.11.2005 15:19

cancer: Kannattaa sitten hommata iso kasa laatikoita nurkkaan, sillä niitä tulisit tarvitsemaan.. AS touhuissa ainakin tuntuu porukoilla menevän laatikoita enemmän kuin tiiviiseen tahtiin eli aski tai pari vuodessa.

Samuli
-
Viestit: 137
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja Samuli » 26.11.2005 15:59

Kerros miten sen veden poistat sieltä jään päältä? Äyskärillä?


Kairalla.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 26.11.2005 16:10

Oliko tuo vitsi?

Kairalla sitä vettä saa helposti sinne lisää, mutta tuskin se sieltä vähenee. Taitaa jää ja lumi jään päällä painaa sen verran, että kairaamalla veden määrä vaan kasvaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.11.2005 16:17

Riippuu vähän tilanteesta, joskus se vesi saattaa mennä järveenkin päin mutta useimmin kyllä tapahtuu toisinpäin.

Edit: Radan läheisyyten ei kyllä kannata reikiä kairailla.
Viimeksi muokannut SS, 26.11.2005 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 26.11.2005 18:55

Samuli: meinaat että se vesi on hypänny jään päälle ja valuu kiltisti takaisin sinne omalle paikalleen kun tekee reiän?

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 26.11.2005 19:06

Quote:
Kerros miten sen veden poistat sieltä jään päältä? Äyskärillä?


Kairalla.


jaa..miksh'n virallisten jääteiden lähellä on 50metrin kairauskielto...

siihen kun avannon vieree tyrkätää 1000kg auto ni johan on suihkulähde keskel rataa

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.11.2005 20:31

No vaikka http://www.nettiauto.com/524458 riittää. Mikäköhän tuo "pikkuvika" lienee, ei ole edes käyntikunnossa....

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 26.11.2005 21:00

Ei olis hinnaltaan välttämättä paha, JOS Motronicin boxi vaan on kunnossa...

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 26.11.2005 22:47

Laita subaru leone. Niitä saa paljon halvemmalla kuin justyja ja vetosuhde, tai ainakin ajofiilis on enemmän takapainoisempi. Justyssa saa tehdä töitä, että perse irtoaa ja sitten kun se sen tekee, meno on tavallaan holtittomampaa kuin oikealla autolla. Osittain johtuu tehonpuutteestakin, saattaisi korjaantua laittamalla taakse vaikka kesärenkaat, mutta mielummin joku muu auto.

Takavetosista itse lähtisin etsimään bemaria, toyotaa tai ooppelia.
Volvot tuppaa olemaan ei niin taloudellisia ajettavia juuttuvakurkkusine kaasareineen ja sierrat... ne tuppaa kaikki olemaan fordeja =)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 26.11.2005 23:09

Heh, tehonpuute ainakin vaivaa Justyä :-D
Mulla oli pari talvea sellainen talviautona, ja kävin aika paljon jääradalla, tosin "normi" nastarenkailla. 130km/h kun heitti ohjaamalla luisuun, sai kesken luisun heittää pienemmälle vaihteelle kun ei jaksanu viedä...
Bensaakin tuo pieni katiska vei melkein saman kuin 2.2 Turbo audi.
Vois joku Leone Turbokin olla ihan jees, mutta Justy mahtuu ihan mihin tahansa mutkaan poikittain ;-)

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 27.11.2005 4:21

Saman olen huomannu vaikka vasta about kuukauden tolla olen kruisaillu, soppa maistuu kolmepyttyselle ykskakkoselle kiitettävästi.

Neliveto piti saada talveksi, mutta tähänastiset kokemukset on aika pelottavia, kun tuntuu, että auto vie miestä enemmän kuin mies autoa. Osittain johtunee siitä, että vasta eilen laitoin talvikiekot ja viimetalvena oli oikea nelivetoauto, eikä tollasta käkätintä =) Pieni se on kuin mikä ja maastossa etenee ihan uskomattomasti. Jääratakelejä odotetaan kieli pitkällä, niin päästään näkemään miten rupee pysymään käsissä.

mks900
-
Viestit: 441
Liittynyt: 27.7.2003 2:53

ViestiKirjoittaja mks900 » 27.11.2005 9:39

Sulla on ollut Justyssä jotain vikaa jos se bensaa paljon vei... ittellä ei ainakaa vaikka kuinka kenkii nii ei vie yli 8L

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.11.2005 10:55

Justyssa saa tehdä töitä, että perse irtoaa ja sitten kun se sen tekee, meno on tavallaan holtittomampaa kuin oikealla autolla. Osittain johtuu tehonpuutteestakin, saattaisi korjaantua laittamalla taakse vaikka kesärenkaat
Jos etuvetoautoon päätyy, niin kesärenkaat vaan taakse ja talvikumit eteen. Saa käsille edes jotain töitä :)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 27.11.2005 11:04

Kyllä tuolla sai kevyesti menemään reilusti yli 10l...
Tosin, toinen virranjakajan alipainesäätimistä oli hajalla, liekö ennakot jollain kierrosalueella sen verran pielessä että vaatii lisäbensaa :-D
Jääradalla ei tankillisella päässy kun vähän reilu tunnin.

e: Saahan tuon Justyn lähtemään vastaheitolla ja parilla terävällä iskulla jarrupolkimeen.

Samuli
-
Viestit: 137
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja Samuli » 27.11.2005 14:12

Juu en tiä miten toi kairaaminen toimii teoriassa, vai onko hyväkin vitsi, mutta käytännössä oli vitsit vähissä meidän järjestelytoimikunnalla kun 5 tuntia ennen jokkiskisojen alkua oli vettä 20cm jäällä... Viisi reikää veden joukkoon radan keskelle ja vesi valui takaisin.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 27.11.2005 14:20

öö joo.. siis jos keskelle avointa rataa kairaa ni sit se saattaa valuu.. kun muualla on lunta yms shittiä painona. yhis jokkis kisoissa yleisön autojakin oli jäällä.. osa oli vanhan verkkoavannon vieres ni oli osassa jo vetta sisällä =)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 27.11.2005 21:43

Ei varmaan ole ihan idiotti idea myöskään hieman pirteämmän kulkineen hankinta vaikka ruotsin puolelta? Joskus jotain videonpätkää katselin jossa ruottin pojilla jäärata autona wanha bmw m5.. Luulisi aika edukkaasti löytyvän esim. -80/90 luvun taitteen 525/535 laitteita.
Parin kaverin kimppahankinta varmaan ihan asiallinen hankinta..

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 14.2.2007 17:49

Suuri RUOSKA-"special"
Elikkäs jäärataisuzu, ostettiin edulli$esti pelkkänä koppina koska takarunko oli otettu nelikkolaviskaan, täähän on siis peräpotku.. Ensin suunniteltiin konetta johki muuhun käyttöön mutta vähitellen kehittyi idea pelleautosta, toki joskus tulee koukkua ja muuta että saa tehdä "maatilan ajoja" pellolla tms :D

Tästä lähettiin, trukkipiikeillä pajalle
Kuva

Selvästi jotain puuttuu
Kuva

Uusi runko hakattiin entisen sisään niin pitkälle kuin meni ja kolvattiin aika reilusti kiinni ja runkohan on 12mm "pelti" U palkkia joten kestänee :D
Kuva

Pakoputken heppailin kinkäpin jämäputkesta ja sain toteuttaa pystyputkifantasianikin :D
Kuva

Polttoainetankki SISU kuorma-auton jarrupainesäiliöstä 8)
Kuva

Tohon kuntoon se jäi, jos huomenna lisää.. Kaikki ehjä purettu pois ettei säry ajellessa
Kuva

Tossa pari otosta, näkkyy myös lyhentyny akseliväli
http://img1.ii2.org/015697815_b.jpg
http://img1.ii2.org/015697803_b.jpg
http://img1.ii2.org/015697832_b.jpg
http://img1.ii2.org/015697828_b.jpg

Savut on otettu ja polttoainejärjestelmä toimii, huomenna perä kii ja penkit sisälle jostain napataan ja kokeillaas kuin sudaa, vois kai sitä tyhmemminkin aikaansa viettää...kai :D

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 14.2.2007 22:34

Itellä on jää auto 1.4ruisku corsa,katti heivattu mäkeen plus kaikki ylimääränen paino .taitaa jäädä mun osalta ajot vähiin tältä talvelta kiitos kipsin jalassa

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 14.2.2007 22:51

Kun oli jäästä puhetta niin tuolla on kerrottu siitä jotain.

http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... pic=7181.0

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 14.2.2007 23:14

Kuva
Tästä jollekkin jääautoprojektia, ite en oo jäällä tolla käyny kun on vielä vaiheessa. 85S Ritmon tekniikka takana, kyllä myllää :D

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 15.2.2007 11:52

Mä kyllä suosittelen niitä piikkirenkaita. Käytettyjä saa edullisesti kun osaa etsiä oikeasta paikasta. Ennen huimaa tehon lisäystä kannattaa satsata alustaan sen verran että on edes ajettava, ettei käänny ekassa kurvissa katolleen. Se on makuasia tykkääkö ajaa edestä vetävällä vai takaa työntävällä. Takavedolla ajamisen hauskuus on potenssiin 10 verrattuna etuvetoiseen, mutta etuvedolla aloittelijakin pääsee lujaa.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 16.2.2007 12:14

Kyllä sudii :D

Penkki pyssyy varmaankin kiinni (240 volvon), on nääs hitsattu kiinni lattiaan
Kuva

Kartaania piti lyhentää aika radikaalisti ja perä laittaa vähä pystyasentoon
Kuva

Testdrive vol:1, ei päästy pihalle kun jäi jo sutimaan..
Kuva

Vanhoja betoniritiläpalkkeja painoksi perälle, valot taka ja etteen ja PÖ-säiliö punaiseksi, rengaspaineet takaa 0.5 baariin niin rupes kulkemaan.. Kemppilukkoa se on vailla vielä
Kuva

Ja keulasta, syylärin suojana rautaa
Kuva

Hyvin kulukee, vähä liianki lujaa eikä se oo jäykkäperänen, on siellä SISU:n moottorintukikumit taka-akselin ja rungon välillä sekä pienet paineet takana, ihan ajettava kampe tuo on vaikkei näytä siltä :D

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 18.2.2007 0:02

Hämmennetään viestiketjua. Tietääkö kukaan missä olisi Lappeenranta / Imatra seudulla jäärataa ? Tai yleensäkin lähellä noita ? Vaiko vieläkin liian vähän jäätä ? Kiinnostaisi käydä patonkia polkemassa radalla, kun nyt on nelikkokin sentään käytössä. Pieni maksukaan ei sentään maailmaa kaada, vaikkakin opiskelijabudjetista kyse on.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 26.1.2013 17:53

Kellään mitää hyvää vinkkiä Etelä-Suomen jääradoista, minne pääsee ajeleen? Ei kiitos mitään radalle.com jääratapäiviä vaan jotain muuta.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 27.1.2013 0:41

Akaan toijalassa ainakin lauantaisin pääsee sutimaan melko pienellä korvauksella (Joitakin kymppejä). Miinuksena tosiaan auki tietääkseni vain lauantaisin ja jostakin 11-16:00

Tosin kyllä tuonne nyt jäätä pitkin pääsee muutenkiin ajamaan jos ei halua virallisia reittejä pitkin mennä.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 27.1.2013 7:40

Pahimpaan jäärata kuumeeseen pari fiilistelypätkää:

330km/h jäällä, puikoissa muuan Juha Kankkunen, aikamme sankareita.
http://www.youtube.com/watch?v=apE2P6pAdic

Olisihan tuo varmasti aivan päräyttävä kokemus vetää Veerallakin 225km/h jäätiellä, mutta pitänee silti jättää kokeilematta. Jos olisi oikea jäärata ja kunnon suora niin voisi yrittää ennätysnopeutta Michelin Ivalo renkailla. Löytyykö palstalta yhtään laskuvarjo harrastajaa, jolla olisi myydä vanha hätävarjo autoilukäyttöön jarruvarjoksi? Mitä nuo automaatti laukaisulla olevat kupoli mallin hätävarjot kustantaa? Ja nuo laskuvarjo naruthan täytyy olla pirun vahvoja, niin niistä saisi sitten auton naarattua järven pohjasta.

2011 Raahen Ice Drag Race. Miksei muuten viime vuonna järjestetty?
(Varoitus: aivan karseeta taustamusiikkia, muuten asiallista meininkiä)
http://www.youtube.com/watch?v=-aFYOmmXYp8

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 27.1.2013 9:03

330km/h jäällä, puikoissa muuan Juha Kankkunen, aikamme sankareita.

AvoBentley ei ehkä ole ihan ykkösvaihtehto jäärata-autoiluun, mutta olisivat nyt edes nopeusennätyksen vetäneet katto alhaalla :D

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 31.1.2013 8:53

Jännä nähdä mitä tulee olemaan erään Turkulaisen audi "harrastajan" ja nokian renkaiden uusi ennätys tänä talvena, ainakin audin tehoista ei pitäs jäädä kiinni ;)

Nokian fillarit

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 2.2.2013 14:54

^Miksi tuolla ei hehkuteta, että ennätys tehtyy T-nopeusluokan renkailla!

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.2.2013 15:46

nokun ei varmaan ole ihan t-nopeusluokan renkaita kuitenkaan :)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 2.2.2013 16:47

ennätysauto oli varustettu Nokian Hakkapeliitta 7 -nastarenkailla (255/35R20 97 T XL)


Ainakin tuon mukaan olisi ollut T renkaat :).

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.2.2013 19:12

no niinpä näytti olevan

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 2.3.2013 10:23

Onko kellään tiedossa nyt tai tulevina viikonloppuina tiedossa tapahtumia missä pääsee Etelä-Suomessa jäälle ajamaan?

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 2.3.2013 15:40

Me ainakin joskus koltiaisina paineltiin vaan järvenjäitä pitkin radalle penkkojen läpi. En tiedä mahtaako näin lumisena talvena onnistua. 2005 oli ainakin kunnon pakkaset ja varmaan vaan 10cm jäällä lunta niin pääsi autolla vetään kunnon speedtestiä pitkin vanajan rantoja.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 3.3.2013 21:36

Hiljaiseksi vetää. Muistutus taas siitä, minkä kanssa autourheilussa ollaan jatkuvasti vastakkain.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... pos=ok-nln

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 4.3.2013 22:21

Itellä ollut nyt tämän talven n. 400m peltorata. Siellä on saanu golffi kyytiä trippimittariin radalla on tullu 260km ja vielä ajetaan niin pitkään kun kelejä on. Autona siis perus 1.6 kakkis weberillä. Jos radalle haluaa niin kannattaa kattoa vaikka Hyvinkään ua:n sivuilta radan aukiolo ajat ja mennä sinne.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 6.3.2013 12:29

Jäärataa on tullut tahkottua tänä talvena. Perusvehkeenä on ollut Sierra, tosin voimahan siitä loppuu kesken. 2.0i EFI DOCH jossa perusjutut, peltisatsi, vapari, lastu, bensanpaineet yms. Lukkoperä olikin jo valmiiksi. Kaikki turha on riisuttu luonnollisesti pois ja kevennetty. Luuppalan kaaret, kuppi-istuin ja kunnon vyöt. 15" ja 16" piikit on ajopyörinä.

Seuraavaksi täytyy vaihtaa tiheämpi perä sekä uudet nokat.

Kakkosautona toimii 340 Volvo Renun ihanalla 1.7 koneella, joskin nokka on vaihdettu 2 litraisesta megansesta hiotuun, kaasari on Fordin 2.3 V6:sta. Kansi tehty pako ja imusarja kohdistettu, virtaa ihan ok. Kevennys onkin tässä pop, kaikki turha on poistettu, myös tuplapellit. Ikkunat ovat polykarbonaattia. Auto liikuttelee yksin. F ryhmän Starbasta kaaret, nopea ohjaus, kuppipenkki + kunnon vyöt. Pikkutankki kontissa. Takapään iskuvaimennus säädettä, jäykkyys + korkeus. Ajopyörinä 15" piikit.

Seuraava projekti ensitalveksi olisi katsottuna valmiiksi, aihiona toimii E30 325 (penkitetty reilut 200hv)

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 6.3.2013 22:03

Itsellä ensi kaudelle olisi kanssa suunnitelmissa päivitystä autoon. Tekniikan luovuttajaksi on hommattu pasuuna kr koneella ja vaijerilootalla. Eli pasuunasta tekniikka, akselit ja jarrut golffiin ja golffiin kaaret sisälle. Jos alkaisi golffi kulkemaan.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 7.3.2013 21:04

Onhan tässä keretty muutama talvi harrastaa jäärataa tuon vuoden 2005 jälkeen.

Autoja ollut

Nissan sunny 1.6lx multivalve: oli kyllä kestävä kuin mikä
Bmw e30 320: kulkeva kampe, mutta huono ajaa ja tais olla kansivikaa jo ostaessa
Toyota camry 2.0: melko laiva, kesti melkein koko talven kunnes kytkin antautui
Bmw e34 520 m50: tämä oli huippu auto, ei mitään ongelmia koko talvena ja hyvä ajettava. tuli myytyä keväällä pois pihaa täyttämästä
Nyt on Bmw e34 520 m20: hyvä ajettava kuten edellinenkin, mutta liian laiska kone näin isolle korille.

Trelleborg lappi piikit tuli ostettua 2007 ne on olleet jokaisessa autossa alla ja ovat vieläkin kunnossa. Kumi vain kovettunut ja halkeillut sen verran etta tarvii sisuskumin nykyään.

Ens talveksi olis suunnitelmissa e36 325 tai 328. Takavetoisissa kun ei paljon vaihtoehtoja ole. Jos kerrankin ostaisi kunnon auton mihin vois panostaa sen verran että tekis ainakin kaaret. Parista viimeisestä bemarista on tullut riisuttua ylimääräinen paino pois ja kuppipenkit vöineen tilalle. Helppaa ajamista kun ei tarvi rystyset valkoisena puristaa ratista että pysyy penkillä.


Radan pitäminen on kyllä viime talvina ollut vaikeaa. Tahtoo vesi nousta jäälle monta kertaa talvessa ja siihen kun satelee lumet päälle niin vaikeaksi menee. Viime talvena ei saatu rataa tehtyä ollenkaan kun oli niin heikot jäät.


Tuossapa videoita tämän talven ajeluista:
http://www.youtube.com/watch?v=uB9ykjvTygo
http://www.youtube.com/watch?v=Q1c3zovCJCo
http://www.youtube.com/watch?v=mzrQGlwzH5c

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 8.3.2013 13:54

Meillä on Saab 900 piikeillä varustettuna. Melko laiva ja ei oikein kulje, mutta kyllä tuolla ajelee ja ennen kaikkea hauskaa on!

Ens talveks ehkä vähän jotain nopeampaa.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 11.1.2015 17:08

Kyllä olisi hienoa päästä taas jäälle ajelemaan.

Taitaa vaan tulla suht huono jäätalvi jos ei. tule näin sydäntalvella kunnon paukkupakkasia vähän pidempää jaksoa.

Lapissa tietysti olosuhteet olisi otolliset, niinkuin tämä seuraava video osoittaa.

Hähä, ei muuten pappa-mallin 911 GT3 RS Porschella pärjää jäällä sitten alkuunkaan Yamahan Rytköselle. Aivan järjettömät erot 5.8km radalla.

Porsche: 3min 2s / kierros
Yamaha: 2min 23s / kierros

Hyi s##tana, kun on muuten ruman värinen Possu!

https://www.youtube.com/watch?v=MTqcAoLuTnc


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa