Wanhalla kolopallolla (tms) radalle ajamaan?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

P_Valtonen
-
Viestit: 238
Liittynyt: 24.7.2003 10:28

Wanhalla kolopallolla (tms) radalle ajamaan?

ViestiKirjoittaja P_Valtonen » 21.8.2013 23:14

Ilmapuolen tyyppien kanssa mietitty tämmöstä vaihtoehtoa radalla ajamiseen:

http://www.fvwa.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=25046

Kommetit jatkoksi & kyselyt Åkelle :)

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 22.8.2013 9:43

Urhon Ajajien hallitus miettii tulevaisuuden suuntaviivoja järjestettävien tapahtumien suhteen ja sitä mihin suuntaan sarjaa kehitetään. Yhtenä esillä olevana asiana on ollut mukana olevien autojen laajentaminen myös vesijäähdytteisiin volkkareihin. Urhon Ajoja harrastetaan hyvin läheisessä yhteistyössä Volkkariyhdistyksen kanssa, joten siltäkin kannalta asia on ajankohtainen, koska yhdistykseen kuuluu molempien lajikuntien harrastajia.

Nyt selvitetään mahdollisesti halukkaita osallistujia jos sarjaan voisi osallistua myös vesijäähdytteisillä volkkareilla. Mitään päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta kyselyä käytetään pohjana päätöksille.

Alustavasti mietittyjä sääntöjä vesijäähdytteisille:
- automallin vamistuksen alkamisesta pitää olla kulunut 30 vuotta
- tekniikkasäännöt laadittaisiin siten, että vesijäähdytteiset ja ilmajäähdytteiset olisivat keskenään samassa nopeusluokassa ja siten, että vesijäähdytteisten rakentaminen olisi yksinkertaista ja edukasta
- turvallisuusmääräykset olisivat molemmille samat (turvakaaret, turvavyöt, penkki, yms.)

Kysymyksiä ja kommentteja voi esittää tähän keskusteluketjuun tai sähköpostilla allekirjoittaneelle.

Åke Mether
Tiedottaja
Urhon Ajajat ry
[email protected]

Laitetaan tännekin tuo info niin on helpompi kommentoida.

Vanhoilla kolopalloillahan ajellaan kovasti (tai ainakin täysillä) jo nyt nopeuskilpailuja. Tässä uudessa ideassahan on kyse ilmeisesti kestävyyskilpailuista? Tekniikkasääntöjen kanssa on luultavasti aika paljon tekemistä jos niillä pyritään saamaan kaikki autot tasaväkisiksi. Eihän se mahdotonta tietenkään ole. Ihan mielenkiintoinen idea ja saattaa jopa kiinnostaakin jos vaan tekniikkasäännöt tulee olemaan järkeviä vesijäähdytteisten kohdalla.

30.8.- 1.9. Räyskälässähän on mahdollisuus nähdä molemmilla jäähdytystavoilla varustettuja laitteita tositoimissa radalla, siellä on varmasti hyvä paikka saada lisää keskustelua ja kommentteja aiheesta.

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 22.8.2013 17:58

Urhot ovat endurance ajoharjoitteluita. Sivustolta www.urhonajot.fi saa jotain lisätietoa aiheesta.

Hienoimmat asiat Urhoissa omasta mielestäni ovat:
- Ei tarvitse tehdä peltitöitä tapahtumien jälkeen (väki kunnioittaa toisten kalustoa).
- Tapahtumapäivän aikana saa ajaa paljon (6h ajo kaverin kanssa puokkiin).
- Auton rakentamis- ja ylläpitokulut jakautuvat useammalle lompakolle (tiimeissä yleensä 2 -> 5 jäsentä).
- Aika ei tule pitkäksi, koska tapahtumat järjestetään samalla porukalla kun ajetaan (lippumiehenä näkee rata-ajoa hienoista katselupaikoista).

Urhoissa tasaväkisyys on tällä hetkellä sillä tasolla, että suurin osa autoista on noin 5 sec sisään toisistaan kierrosajoissa, mutta kun tankauspysähdys on min. 4 min ja kerralla saa tankata max. 20 litraa, niin pelkkä nopeus ei ratkaise...

Äkkiä katsottuna viime kesänä Alastarolla Haapala on ajanut FFP Cupin paalulle ajalla 1.34:62 ja Urhoissa on nopein kierrosaika ollut 1.35:95, joten 8v Gti Kolffi voisi olla vakiomoottorillaan hyvin Urhojen vauhtiin sopiva (ja varmaan edukas peli ylläpitää). Tänä kesänä meillä oli Jurvassa verrokkina mk1 Gti Kolffi, mutta vertailu meni pommiin Kolffin tekniikkamurheiden takia.

Jos homma kiinnostaa, niin tulkaa BSD:ssä sunnuntai aamuna nappaamaan Urho porukoita hiasta kiinni...

T. Juha (#50 Team Lightspeed)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.8.2013 18:16

Eikös ffp cupin koneet ole 16v?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 22.8.2013 18:32

Ei ffp cupissakaan ole juurikaan peltitöitä tehty, ja jos on, niin ei yksikään osuma ole tahaallaan aiheutettu, vaan kiivaan ajoharjoittelun mukanaan tuomaa touhua ja tohinaa.

Endurance vaan on niin eri tyyppistä (lue tylsää mielestäni) kuin tuollaiset noin 10 kierroksen spritit. Kilvanajon meininki puuttuu, ja luotettavuus sekä selviytymistaistelu näyttelevät liian suurta roolia mun makuun.

ffp cup kalusto on 16V ja ilmeisesti tuossa tarkoitetaan, että kuppikakkikset ovat liian nopeita urhojen sekaan. Toki ffp cupissakin on radasta riippuen lähes viiden sekunnin kierrosaikaeroja nopeimman ja hitaamman välillä, vaikka autot sääntöjen puitteissa ovat lähes identtisiä.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 23.8.2013 18:32

No eiks näissä ole sekin ero, että ffp tarvii olla jonkun veljen kummin kälyn kaima ja urho onnistuu vähän vähemmällä voitelulla.

Mahdollisimman epätekniset säännöt vaan urhoihin, niin eiköhän sinne joku golffarikin joukkoon eksy.

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 23.8.2013 19:32

Peltitöillä en viitannut FFP Cupiin, vaan kokemuksiini AKK:n endurance sarjasta. Kun mennään ihan tosissaan, niin jälki on aina välillä sen näköistä.

Lyhyen kilvanajon ja tunteja kestävän rykäisyn vertaaminen toisiinsa on oikeastaan varsin vaikeaa (ja turhaa). Rolle toi esiin toisen puolen, joten vastineeksi sille voisin todeta, että minusta on hyvin erilaista (lue tylsää) mennä radalle ajamaan vain muutama kierros saman näköisten autojen joukossa ;-)

Mutta takaisin itse asiaan... Urhojen mahdollinen leviäminen vesiautoihin ei ole tarkoitettu millään tavalla kilpailevaksi vaihtoehdoksi hyvässä lennossa olevalle FFP Cupille, vaan tarjoamaan edukkaita ratakierroksia paria kolmea naksua vähemmän totisessa radan kiertämisen maailmassa. Ehkäpä vasta-alkajille kesä tai pari Urhoissa voisi olla hyvää pohjaa myöhemmälle FFP Cup uralle?

Alla Urhojen tekniikkaryhmän alustavia kaavailuja vesiautojen tekniikkaan koskeviksi säännöiksi (muilta osin Urhojen säännöt koskisivat vesiautojakin). Säännöillä tavoiteltaiin kulujen pitämistä alhaisella tasolla ja vauhdin rajaamista vanhojen autojen kanssa samalle hehtaarille. Postatkaahan perusteltuja kommentteja sääntöihin liittyen.

* Automallin valmistamisen alkamisesta on pitänyt kulua noin 30 vuotta
* Vain bensamoottoriset autot hyväksytään mukaan
* Ei vierasmoottoreita, käytettävä mallisarjaan kuulunutta lohkoa, sylinterikantta ja imusarjaa
* Kaikenlainen ahtaminen kielletty
* Vain mallisarjaan kuuluvat vaihteistot alkuperäisillä välityksillä sallittuja
* Moniventtiilikansi korottaa +50kg minimipainoa
* Ns. FFP CUP mk2 Golf 16v autot kelpaavat mukaan oman luokkansa sääntöjen mukaisessa kunnossa
* 4 sylinterinen moottori, max. 1,8L
* Neliveto kielletty
* Max. 15 IN vannehalkaisija

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 23.8.2013 21:16

Juu nämähän ovat mielipideasioita. Mielestäni parasta on juuri tasainen tiukka kilvanajo, eikä hurun ajelu tuntitolkulla.

Jos tuonne tosiaan voisi tulla ffp cup sääntöisellä autolla, niin voisi olla ihan hauska yksi kisa vaikka ensi kaudella kokeilla jollain porukalla. Vaikka pääsisihän noilla ffp kakkiaisilla ihan virallistakin endua ajamaan kun vaihtaa vakiopakosarjan.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.8.2013 15:38

* Vain bensamoottoriset autot hyväksytään mukaan
* Ei vierasmoottoreita, käytettävä mallisarjaan kuulunutta lohkoa, sylinterikantta ja imusarjaa
* Kaikenlainen ahtaminen kielletty

Itse kerkesin jo toivoa ja pyöritellä ajatusta nimenomaan dieselikäyttöisestä ajoharjoitteluautosta, jolloin vanhaan koriin istutettaisiin hieman nykyaikaisempi, tai edes esim. 90-luvulta oleva dieselmoottori jotka luonnollisestikin ovat lähes aina ahdettuja, tai että sillä olisi ylipäätänsä mitään ideaa lähteä ajoharjoittelua nautinnolla suorittamaan. Mielestäni jos säännöt sallisivat tällaisen mahdollisuuden esimerkiksi tietyin rajoituksi (lisäpainot, tankkaussäännöstelyt ( kuten myös E85:lla ajaville )? toisi se mukavasti lisää väriä ja erisuuntaisia rakenteluja tekniikan osalta vesisarjaan, joka mielestäni alunperin Urhon Ajoissa onkin ollut kaikesta mielenkiintoisinta. Ennemminkin hieman vapautettaisiin rakentamista tekniikan osalta, sensijaan että tehtäisiin kaikista mahdollisimman tasaväkisiä koska tämähän on nimenomaan ajoharjoittelua eikä kilpailua. Toki myös yksi mahdollisuus olisi, jos säännöt rajaisi dieselmoottorin osalta käytetettävän vaikka auton mallisarjaan jo kuuluvaa moottoria, mutta tämä veisi selkeästi tätä rakentelua ja mielenkiintoa erilaisten autojen rakentamiseen vain vähäisemmäksi.

Urhon Ajojen toisinaan pienentynyttä osallistujamäärää ei tuskin tarvinne ihmetellä sen enempää kun tarkistelee mielestäni hieman liialti kiristyneitä sääntömuutoksia tälle Ajoharjoittelulle, eli mielestäni jostain pitäisi löytää se kultainen keskitie turvallisuuden ja rakentelun vapauden väliltä tekniikan osalta, jota nyt tietysti on varmaan 10 vuotta jo järjestäjien taholta hierottukin.

Järjestäjille siis täysi rispekti asian tiimoilta, järjestelyt on toimineet urtsissa ihan sikahyvin. Mutta liian tiukat säännöt tarjolla olevaan "iloon" nähden yhdistettynä ajoharjoittelun uudistumattomuuteen pienentää todennäköisesti osallistujamäärää sekä lisää ajoharjoittelun vakavuutta aina enemmän kilpailumaiseksi. Kaiholla muistellen sitä aikaa kun varikkopilttuussa oli grilli kuumana ja auton alla olleet renkaat olivat jokainen erimerkkisiä pienen budjetin takia -eihän niillä niin hyvin pärjänny mutta kivaa oli silti.

" Urhon Ajojen ydinjoukko on aktiiviset tiimit, jotka ITSE haluavat järjestää mahdollisuuden harrastaa rata-ajoa edullisella ja ennenkaikkea hauskalla tavalla. Rata-ajoa oikealla asenteella, "tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka!" "

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 26.8.2013 20:43

Kiitokset Kimmolle kommenteista. Sen verran haluan sinua korjata, että autoista ei missään tapauksessa yritetä tehdä tasaväkisiä (sitä Urhot eivät ole koskaan olleet, eivätkä tule koskaan olemaan). Mutta mahdolliset uudet tulokkaat rajataan varmasti säännöillä siten, että niiden nopeus radalla on samassa luokassa perinteisten Urhojen kanssa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 1.9.2013 22:38

No juuri kun täällä vannoteltiin, ettei ffp cupissa mitään romurallia ajeta, niin tänään sitten tuli pieniä hipsuja enemmän kuin kolmena edelliskautena yhteensä. Toki olosuhteet ja ahdas ratakin edesauttoivat ehkä hieman tilanteen kehittymistä.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 2.9.2013 7:26

No taisipa Urhoporukassakin vähän kolahtaa. Minuakin kiinnostaisi rakentaa dieselauto ajoharjoittelua varten.

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 2.9.2013 20:04

Joo, valitettavasti Räyskälässä nähtiin Urhojen 12 vuotisen historian kolmas kolahdus.

P_Valtonen
-
Viestit: 238
Liittynyt: 24.7.2003 10:28

ViestiKirjoittaja P_Valtonen » 2.9.2013 23:36

Ketsan kommenttia tarkentaen...kahden auton välillä..
Kaiteet on paukkunu sitä useamminkin, kuten lajiin kuuluu.

***

Puhuin varikkoalueella ainakin kolmen eri kuskinne kanssa (Rolle, Heikki & ??) siitä että yksi kokeilu vois olla että tulette URHOjen johonkin kisaan ja ajatte seassa vaikka 1h alkaen startista.

Kun kuski on veivannu rataa kyllästymiseen asti, renkaat alkaa olemaan kaputt, teknikka alkaa piputtamaan tai vaikka polttoaine alkaa olemaan finaalissa, niin sitten vaan varikolle tuumaamaan oliko tuo nyt sitten kivaa vai ei.

Jos tämä kiinnostaa, niin kuitatkaa vaikka tähän jatkoksi. Meidän viimenen ajoharjoittelu on 12.10. 2013 Alastaro

***

BSD parannettavaa ei ole oikestaan URHO / FFP akselille mielestäni paljoa jäänyt. Mitä nyt URHOjen walkie-talkerit olis voinu kääntää FFP taajuudella, kun otille lippupisteet haltuun. Tosin jatkossa (jos jatkoa tulee) niin meidän laitteet ei toimi kuin n5h, joten FFP miehille mukaan ladatut FFP talkerit lippupisteille, niin ei tule viestintäkatkoksia.

***

T; Petteri / URHOjen päälippu

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 2.9.2013 23:53

No tuossa puhuttiin, että yhteistyö kiinnostaa jatkossakin. Meininki oli rennon letkeää. Tosin kuten aikaisemminkin on ollut puhetta ei pitkät ajot ehkä ole se meidän juttu, mutta toki sitä voisi kokeilla. Palataanpa asiaan.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 17.9.2013 7:46

1 ääni (turbo)dieseleille täältäkin.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 17.9.2013 8:28

Joo. Eiköhän me Turbodiesel.fi -aktiivitkin tehdä auto jos jossain pääsisi "harjoittelemaan" alle 2 litran turbodieselillä.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.9.2013 14:27

Tässä kerätään juuri kahteen ffp cup autoon kuskeja viimeistä urhoilua varten. Saas nähdä kuinka käy.

Olikos teillä voimassaolevat säännöt jossain saatavilla (tankkausmäärät, varikkokäynnin mitta jnejne? Sivustoa ei ole ihan äsken päivitetty

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 18.9.2013 22:10

Urhojen kotisivuja ei tosiaan pahemmin päivitellä, mutta säännöt sinne Puavo on vienyt.
http://www.urhonajot.fi/urhon+ajojen+saannot/

Onkos noissa GTi-cupeissa vakiotankit?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 18.9.2013 22:49

on vakio tankit.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.9.2013 23:19

Jos tullaan ajamaan, niin voitaneen sopia, että tankissa on kisan alussa tuo 32 litraa.

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 19.9.2013 18:01

Jep, ei varmasti tule tankkista/tankkauksesta ongelmaa.

P_Valtonen
-
Viestit: 238
Liittynyt: 24.7.2003 10:28

ViestiKirjoittaja P_Valtonen » 2.12.2013 0:42

Tämä ajokausi lusittu.

Saataskohan jotakin yhteislähtöä sovittua ensi kesälle? :)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 79 vierailijaa