crafter->retkeilyautoksi

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

mikkole
-
Viestit: 200
Liittynyt: 9.5.2006 19:52

crafter->retkeilyautoksi

ViestiKirjoittaja mikkole » 21.5.2013 19:17

Eli saako asentaa penkit itse? Tarvitseeko katsastukseen mitään todistuksia? MM tarkoituksenmukaisuus todistus.

Onko porukka tehnyt näitä itse?
Ostais kunnolliset penkit 4. Tekis muun sisustan itse. Onnistuuko ja onko lain mukaan mahdollista.

Olisi tarvetta transportterin tilalle huoltoautolle.

Naxxu
-
Viestit: 226
Liittynyt: 28.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Naxxu » 22.5.2013 7:19

Jos käytät pikakiinnitettäviä penkkejä, pitää kiinityskiskoista olla liimauspöytäkirja.
Matkailuautossa täytyy sitten olla kolmepistevyöt joka penkillä ja niiden tulee olla hyväksyttyä mallia, eli toisin sanoen ei taida löytyä muita kuin Nek-Tekiltä penkkejä joita saa käyttää.
Muutoin sisustan saa tehdä kyllä ihan itse.
Katsoo vain että löytyy nukkumapaikat kahdelle yht. 120*180cm ja sisäkorkeus 190cm leveys 40cm, pituus 40% oleskelu-osan pituudesta ja mikään ei saa olla tällä osalla esteenä korkeudelle ei penkkejä tai mitään muuta.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 22.5.2013 20:18

sisäkorkeus 190cm leveys 40cm, pituus 40% oleskelu-osan pituudesta ja mikään ei saa olla tällä osalla esteenä korkeudelle ei penkkejä tai mitään muuta.


Tässähän ei olla tekemässä verovapaata matkailuautoa. Epäilen myös tuota kolmepistevöiden tarvetta.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 23.5.2013 7:08

Ei tarvitse olla kolmipisteet, hyväksytyt kylläkin (jos crafteri on uudempi kuin '99->), kelpaa lannevyötkin, niitähän ne yleensä tehdasrakenteisissakin on. '99 uudemmissa myös penkkien kiinnitys pitää olla hyväksytty, vanhemmissa hyväksynnän antaa inssi tukevuuden perusteella.
Vanhempiin saa laittaa penkin myös sivuttain, matkustajan kylki menosuuntaan päin jolloin vöitä ei tarvita (joskus oli pykälä ettei niitä vöitä saisi laittaa laisinkaan sivuttain olevaan penkkiin, en tiedä onko tämä vielä voimassa).

Pekka, jos Crafterista ei ole maksettu veroa Suomeen tuodessa, pitää tuo sisäkorkeusvaatimus täyttyä että verovapaan matkailuauton saa tehtyä, muuten menee joko vero maksuun tai lasikuituvene pitää kääntää katolle.
Painohan tuossa Crafterissa varmaan riittää, 1875kg käyttövalmiudessa (tässä on pieni haaste swb-portterin suhteen mutta likelle päästään ihan pelkästään kalustamalla auto oikeasti matkailuauto käyttöön).

Tullut leivottua aiheen kanssa tässä viime päivinä, tosin koskien Hightoppi T4:sta mutta samat ne on vaatimukset.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 23.5.2013 16:13

Joo, mutta otsikossa puhutaan retkeilyautosta... En tiedä mikä tuon virallinen nimike on, mutta käsittääkseni nyt haetaan käyttöveroihin etua vs. henkilöautoksi rekisteröitynä.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 24.5.2013 9:52

Pekka, retkeilyauto = matkailuauto, lakihan ei mitään retkeilyauto -käsitettä tunne ja vaatimukset menee matkailuauton mukaan.

Vissiinkin kansankielessä vain tullut tuo käsite, juurikin niistä 'veronkierto' vehkeistä jotka soveltuvat 'päivämatkailuun' (eli löytyy ne pakolliset ja minimaaliset varusteet; keittomahdollisuus, pöytä, sammutin ja se kahden hengen nukkumismahdollisuus), ovat monelle rekisteröityjä ja pienellä verolla, mutta ei ole sellainen perinteinen lasikuitukoppi-matkailuauto / iso paku jolla voi 'oikeasti' harrastaa karavaanailua, oisko nimitys kevyt-matkailuauto sit parempi, en tíedä.

Tai ainakaan mulle se pitkä portteri 6 hengelle rekisteröitynä, pieni kaasukeitin, 2kg sammutin ja pakollinen pyötä (jonka kokoa ei ole määritelty, ts. kait riittää periaatteessa pöytä johon mahtuu vaikka kahvikuppi ja termari) ja johon saa taiteltua vanerin palasista taittuvien penkkien päälle hataran sängyn, vastaa mielikuvaa matkailuautosta, enemmänkin siitä päiväretkeily-autosta, day campperista.

Aikoinaan tuollainen matala, pitkä syncro T4 olikin (ex-taksi ja iäkäs joten verotkin olivat kuoleentuneet), matkailuautoksi rekisteröitynä mutta en kyllä sitä varsinaisesti matkailuautoksi olisi kutsunut ikipäivänä enkä todellakaan sillä niillä varusteilla mihinkään leirintäalueelle / metsän siimekseen olisi lähtenyt. Vähän on nihkeät varusteet varsinaiseen autossa elämiseen.

Emäntä tuossa vähän puhui että MK4 Golffi pitäis alkaa vaihtamaan pitkään T5:een, 1+1 +3hengen penkillä, taakse sitten koirille tila. Tuohan kannattaa ehdottomasti tehdä sitten täyttämään ne 'matkailuauton' vaatimukset, ihan vaan verojen takia. Jos tuon oman lasikuitukorotus T4:n saisi sitten varusteltua 'täysiveriseksi' matkailuautoksi.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa