Väärennetty huoltokirja / kilometrit mistä tunnistaa

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

Väärennetty huoltokirja / kilometrit mistä tunnistaa

ViestiKirjoittaja Tanhis » 13.11.2012 11:40

Olen kuulluut jonkun verran juttua että huoltokirja on helppo väärentää esim saksantuontiautoissa.

Mistä väärennetyn huoltokirjan sitten erottaa alkuperäisestä. Esim jos on tehtaalta tilannut uuden "hukkuneen" tilalle mikä sitten on rämpytetty täyteen mitäties leimoja.

Ja toinen kyssäri koskee kilsoja jotka on ilmeisesti kohtuu helppo muokata pienemmiksi.
Eli jääkö alkuperäisistä kilsoista kumminkin jäljet johonkin haihtumattomaan muistiin tms. mistä niitä ei pysty poistamaan. Ja pääseekö tähän muistiin käsiksi esim vag-com tms kaapelilla ja tietokoneella.


Ja nyt siis puhutaan about 2004 jälkeen valmistetuista autoista.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.11.2012 12:30

Jos huoltokirjassa (kummassa tahansa, alkuperäisessä tai väärennetyssä) on merkkiliikkeen leimoja, niin hankala niitä on väärentää.
Merkkiliikkeessä on siis huoltohistoria koneella, josta huoltokirjan paikkaansapitävyyden voi tarkistaa. Eli jos merkkiliikkeen huoltokilometrit ja ajankohdat eivät täsmää huoltokirjaan, pitäisi hälytyskellojen soida.
Jos leimat on jotain muita, kuin merkkiliikkeen leimoja, paikkaansapitävyyden todistaminen voi olla mahdotonta.

Jos autoon on esim. mittaristo vaihdettu ja siinä yhteydessä kilometrilukemaa on muutettu, ei käsittääkseni sitä alkuperäistä lukemaa saa mistään muistista enää kaivettua esiin?

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 13.11.2012 12:33

eikös jotenkin näe ecun kilometrilaskun? jos siellä on eri lukema kuin mittaristossa, niin joko ecu on vaihdettu, mittaristo on vaihdettu, tai mittaristoa ruuvattu...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.11.2012 12:55

En oo tommoisesta kuullutkaan? Mulle on uskoteltu, että jos mittariston vaihtaa (ainakin Mk4/3B/3BG jne) niin se ainoa lukema minkä näet mistään on se, minkä siihen mittaristoon asetat vaihdon yhteydessä.
Ainakaan VAG-COM:lla ei ilmeisesti tuota mahdollista ECU:n kilometrilaskuria näe?

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 13.11.2012 12:57

Tietty se huoltohistoria siellä liikkeessä on ylhäällä mutta mites sen helposti kaupanteko tilanteessa tarkistat.

Ja jos tosiaan alkuperäiset kilsat olisi ecussa tallella niin mites niiden luku sieltä onnistuu?

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 13.11.2012 13:10

VAG-COM:lla se pitäisi näkyä, ehkä, joistain autoista

http://www.ross-tech.com/vag-com/tour/a ... creen.html

[EDC-15 Mileage] On some (but by no means all) TDI ECUs, VAG-COM can show an independent "odometer" reading stored in the ECU. EDC-15 is found in some 2000 and newer engines but is NOT used in US-market Mk4 PD engines nor is it used in the newest vehicles that use CAN-Bus diagnostics like the Mk5 Jetta TDI. This can useful as a means of cross-checking the mileage on used car at time of purchase, particularly in Europe where odometer fraud is rampant. We plan to extend this functionality to as many ECUs as practical in the future.

Kuva

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.11.2012 18:25

Kyllä itse ainakin olen monesti tehnyt autokaupan niin, että olen käynyt 1. kerralla katsomassa ja koeajamassa autoa, sen jälkeen marssinut kiltisti kotiin miettimään. Joskus päiväksi, joskus viikoksi, joskus en ole mennyt takaisin enää ollenkaan, kun olen tullut järkiini. :D

Tässä välissähän voisi käydä kyselemässä marmoritiskiltä tyhmiä valmistenumerolla/rekisterinumerolla, jotka otit auton katsomishetkellä ylös, mikäli on syytä epäillä jotain vilunkia auton huoltokirjassa/kilometreissä...
Toki aina voi soitella myös näihin ei-merkkiliikkeisiin, jotka autoa ovat huoltaneet, mikäli puhutaan Suomessa pidempään majailleesta autosta. Tänäpäivänä valtaosalla pienemmistäkin liikkeistä on kuitenkin asiakastietokannat, joihin kirjataan ylös rekisterinumerot, valmistenumerot, huollon ajankohdat, kilometrimäärät jne.

Sitten, jos nämä täsmää, niin eiku autokaupoille? Harvoin se kaupanteko NIIN hektistä on, ettei siinä nyt paria päivää voisi välissä miettiä. Kuitenkin 2004 -> autot on jo sen verran isoja sijoituksia, että jos yhtään on syytä epäillä tietojen paikkaansapitävyyttä, niin ottaa selkoa ennen rahojen tiskiin lyömistä / nimen paperiin kirjoittamista.

Ja tämän stoorin lopuksi pitää kyllä myöntää, että kaksi kertaa olen kyllä auton ostanut "koeajoreissullakin". Mutta toinen nyt oli (suhteessa) niin halpa, ettei siinä ollut oikeastaan huoltokirjoilla tai millään muullakaan merkitystä. Toinen oli niin hienossa kunnossa kaikin puolin, ettei ollut syytä epäillä vilunkia. Jälkeenpäin merkkiliikkeessä sitten kaveri ihan mielenkiinnosta tsekkasi ja totesi, että aivan oikeassa olin, tiedot pitävät paikkaansa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 13.11.2012 18:56

Jos huoltokirjassa (kummassa tahansa, alkuperäisessä tai väärennetyssä) on merkkiliikkeen leimoja, niin hankala niitä on väärentää.

Helppoahan se on huoltokirja väärentää tai "lainata" huoltohistoria/ huoltokirja toiisesta yksilöstä. Ongelmahan on lähinnä että väärennetty huoltohistoria ei yleensä kestä lähempää tarkastelua. Mikäli auton omistaja systemaattisesti muuttelee mittarilukua koko omistuksensa ajan runsaiden vuotuisten ajomääriensä takia ja luo samalla näennäisen käyttö- ja huoltohistorian on asia varsin erilainen ja vaikea näyttää toteen.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 13.11.2012 20:16

Onko joku joskus saanut volkkarin merkkiliikkeestä auton huoltohistorian pyytämällä?

JariPekka
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.4.2010 21:31

ViestiKirjoittaja JariPekka » 13.11.2012 20:41

Joskus kyselin, ja eivät saa luovuttaa edellisen omistajan aikaisia huoltotietoja...

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 14.11.2012 7:06

Kyllä itse ainakin olen monesti tehnyt autokaupan niin, että olen käynyt 1. kerralla katsomassa ja koeajamassa autoa, sen jälkeen marssinut kiltisti kotiin miettimään. Joskus päiväksi, joskus viikoksi, joskus en ole mennyt takaisin enää ollenkaan, kun olen tullut järkiini. :D


Niin no jos auto on siinä 20min ajomatkan päässä niin miksipä ei menettelisi näin. Mutta jos autoa lähdet kattomaan vaikka 400km päähän niin kyllä se sitten ostetaan samantien.

Helppoahan se on huoltokirja väärentää tai "lainata" huoltohistoria/ huoltokirja toiisesta yksilöstä


Ja mites huoltohistoria "lainataan" toisesta yksilöstä kun eikös huoltokirja kumminkin ole runkonumeron mukaan yksilöity.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 14.11.2012 11:16

Kyllä itse ainakin olen monesti tehnyt autokaupan niin, että olen käynyt 1. kerralla katsomassa ja koeajamassa autoa, sen jälkeen marssinut kiltisti kotiin miettimään. Joskus päiväksi, joskus viikoksi, joskus en ole mennyt takaisin enää ollenkaan, kun olen tullut järkiini. :D



Niin no jos auto on siinä 20min ajomatkan päässä niin miksipä ei menettelisi näin. Mutta jos autoa lähdet kattomaan vaikka 400km päähän niin kyllä se sitten ostetaan samantien.

Miks ihmeessä pitääs ostaa?
Mulle on ainakin ihan sama paljonko tulee ns. turhia kilometrejä reissun takia. Jos se auto ei miellytä, ni sitten se ei miellytä.
Muutama vuos sitte ajeltiin 1,5 kuukauden aikana n.1400km turhia auton haku reissuja, kun myyjät eivät voineet kertoa totuutta auton kunnosta puhelimessa.
Pisin turha reissu oli 850km.
Siihen sitte päälle vielä n.700km ja n.400km reissut joilta molemmilta tarttui auto mukaan.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 14.11.2012 11:55

Nyt ymäärsit väärin tarkoitin sitä että jos auto muuten miellyttää ja sen haluat ostaa. Niin olisi kiva tietää siinävaiheessa onko huoltokirja oikea ettei ajella takaisin kotiin ja käydä sitten kyselemässä liikkeestä huoltokirjan aitoutta ja sit ajaa toiseen kertaan se 400km.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 14.11.2012 17:16

Ja mites huoltohistoria "lainataan" toisesta yksilöstä kun eikös huoltokirja kumminkin ole runkonumeron mukaan yksilöity.
Ensimmäiseksi käteen sattui MB:n huotlokirja: ei ollut missään merkittynä runkonumeroa :D Nidottu vihko, joten todella helppo purkaa ja vaihdella tarvittavia sivuja. Jos käteen sattuu blanco, niin siihen voi tehdä mitä tahansa merkintöjä tarpeen mukaan, myös jo täytettyyn huoltokirjaan voi lisäillä vähän rukseja tarpeen mukaan. Jokaisella sivuilla ei ole runkonumeroa passin tapaan, turvamerkinnöistä puhumattakaan.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 15.11.2012 8:52

Isä joskus muinoin kertoi, että auton polkimista huomasi aina jos joku oli vähennellyt kilometrejä, niitä kun tuskin vaihdetaan mittariston yhteydessä ;)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.11.2012 8:58

Niin, kummassa on kuluneemmat poljinpinnat, 100tkm kaupunkiajoa ajettu auto vai 400tkm matka-ajoa ajettu vakkarin kanssa.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 18.11.2012 18:49

Onhan noihin mittariruuvattuihin vaihdettua ratista lähtien osia peittämään oikeita kilometrejä.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 18.11.2012 19:12

Joskus vuosia sitten kun myin varaosia niin kyllä sieltä trokaajat kävi urakalla hakemassa polkimia yms.

Isoin kerta ostos olis 18kpl kolmen tai kahteen polkimen kumeja, yllättäen 300D mersuun...

jerpe
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.3.2005 19:27

ViestiKirjoittaja jerpe » 5.12.2012 20:16

Esimerkkejä on maailma täynnä, mutta tässä yksi tarina.

Muutama vuosi takaperin olin hieromassa kauppoja eräästä saksantuonti-volvosta, erittäin hyvin pidetty oli päällisin puolin. Homma kaatui huoltokirjaan, kun 20 tkm huollon kohdalle oli merkitty auton mittarilukemaksi 15 tkm, 40 tkm huollon kohdalle mittarilukemaksi 30 tkm ja sitä rataa. Auto oli leimojen mukaan huollettu volvon merkkiliikkeessä.

Myyjä vakuutteli alkuun, että saksalainen auton omistaja (1 om.) oli ollut tarkka mies ja huollattanut auton aina ennen huoltovälin täyttymistä. Jos kilometrejä kertyisi hitaasti niin tämän saattaisi ymmärtääkin, jos huolto halutaan tehdä esim. kerran vuodessa riippumatta mittarilukemasta. Mutta kyseessä oli diesel ja kilometrejäkin oli vuosimalliin nähden sen verran, että määräävän tekijän olisi pitänyt olla kilometrit eikä aika. Homman nimi selkeni lopullisesti kun myyjä löi äkkiä luurin korvaan.

Huvittavaa tässä oli se, että huoltokirjasta kyllä suoraan näkyi, kiitos merkittyjen huoltorajojen, että lukemaa oli viilattu jokaisessa huollossa säännönmukaisesti pikkuisen alaspäin. Mutta ilmeisesti sakemannin mielestä näyttää hienommalta kun mittarissa on 60 tkm vähemmän kuin todellisuudessa, vaikka sen kirjasta näkeekin heti valeeksi. Eikä merkkiliikkeessä tätä oltu pistetty pahaksi.

Eipä sillä, ihan hyvä ostos olisi voinut olla ajetuillakin kilometreillä...mutta paska maku jäi silti suuhun ja auto ostamatta. Myöhemmin selvisi, että myyjä sattui olemaan ammatiltaan poliisi...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 23.12.2012 14:59

Tarkkana saa ja pitääkin olla. Tytön kaverille katsottiin pari vuotta sitten diisseliä. Saksan tuonti Passatti, maalipinta lähes virheetön. 250 000 km ajettu myös huoltokirjan mukaan. Ajolleen ihan ok...mutta mutta. Vasen penkki oli kulunut reunasta puhki, valokatkaisimen vierestä valkeat tekstit kuluneet poijes ja rattikin näytti jo aika kuluneelle. Vastaava suomi versio saman konsernin tuotteesta pihalla vieressä 100.000 km enemmän ajettuna vastaavilta osin täysin ehjä. Ikää autoilla oli saman verran. Kysyin liikkeen myyjältä avatessani auton oven uskooko hän itse kilometrilukemaan silmäillessään sisätiloja? " no, meillähän ei ole mitään muuta kuin tuo huoltokirja" Autolla oli varmasti polkaistu ties mitä, vähintään 200 ellei 400 tkm. enemmän kuin mitä mittarissa seisoi. Tarinoita on kuulunut kyseiseltä sektorilta useita; mm. että 250,000 km ajettu mersu vito oli lopulta osoittautunutkin millin enemmän ajetuksi.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.12.2012 15:08

eipä nuo penkin kulumiset kerro todellisuudessa mitään. isäukon työautossa taitaa olla kilsoja 30tkm ja penkki kulunu niinku puoli miljoona ajetussa. ehkä syy saattaa olla jopa sadan metrin pituiset matkat ;)

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 23.12.2012 21:33

Kuulin sellaisestakin että huoltokirjan paikkaansapitävyyden voisi saksan päässä tarkistaa tyyliin merkkiliikkeestä. Mutta miten tämä käytännössä toimii tai onko olemassa joku muu taho mistä sen voisi tarkistaa.

tozini
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.10.2012 21:41

ViestiKirjoittaja tozini » 24.12.2012 10:49

Joskus kyselin, ja eivät saa luovuttaa edellisen omistajan aikaisia huoltotietoja...


Mulle kyllä tulostettiin VW/Audi huollosta lista, mihin oli laitettu kaikki kerrat kun auto oli ko. talossa huollettavana ollut (edellisen omistajan toimesta), mitä oli tehty, mitä maksanut ja luonnollisesti millä kilometreillä ja päivämäärällä. Ei maksanut mitään enkä itse henkilökohtaisesti sitä edes käynyt sieltä hakemassa, vaan isäukkoni kun en itse intin "kiireiltä" joutanut... Listan ulkonäkö ei ole kovin virallinen kun eivät ole huoltojen varsinaisia kuitteja, mutta uskon kyllä sen paikkaansapitävyyteen, tuskin merkkiliikkeellä on tarvetta tuollaisia päästä keksiä.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 24.12.2012 11:11

Volkkarilla on nykyään nettipalvelu, josta näkee heidän toimipisteissä tehdyt huollot autoon, kunhan oma auto on rekisteröity sinne, kertoo koko auton historian heidän ketjustaan. Koen että menee hieman yksityisyyden rajamailla, saisiko uusi omistaja nähdä 10v takaisia asioita.. ainakin omista autoistani paljastui ties mitä vuosien varrella kadonnutta lisädataa, positiivista ja ei niin positiivista :)

http://asiakkaat.vv-auto.fi

Itselleni vain aikanaan tupsahti sähköpostiin tunnukset tuonne, ja sieltä löytyi jo omistuksessani olleet kaikki autot ja niiden historiat. Rekisteröityminen hoituu kait volkkariliikkeessä asioimalla, itse kun en ole tuonne tunnuksia pyytänyt, ne vain tulivat...

Aikanaan volvolla ajaneena, keskusautohalli kieltäytyy luovuttamasta huoltohistoriaa ilman edellisen omistajan valtakirjaa, mikä on mielestäni oikein yksityisyydensuojan kannalta.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 30.12.2012 16:02

Koen että menee hieman yksityisyyden rajamailla, saisiko uusi omistaja nähdä 10v takaisia asioita..


Miten tuosta kenenkään yksityisyys loukkaantuu? Nyt kun kuitenkin on kyse vanhoista auton romuista eikä mistään omista potilaskertomuksista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2012 16:33

Lähtökohtaisesti ei kuulu kenellekään muulle mitä joku henkilö on aiemmin tehnyt tai jättänyt tekemättä.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 30.12.2012 20:26

Itse olen yksityisyysasioissa tarkempi kuin keskiverto kansalainen, mutta tässä tapauksessa kannassa ei ole henkilöhistoriaa vaan ajoneuvon huoltohistoriaa. Minusta ainakin on täysin ok että ajoneuvon nykyinen omistaja saa nähdä huoltohistorian, oli se miten hyvä tai aukkoinen tahansa.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 1.1.2013 18:20

Ajoneuvon huoltohistoriasta voi selvitä luottamuksellista tietoa, lisäriveille kun kirjoitellaan milloin mitäkin, kuten itse totesin löytäneeni kun tuonne palveluun menin kurkkaamaan. Löytyy siis huollot, kolarikorjaukset, reklamaatiot, vakuutustapahtumat jne, kaikki lisäriveille kirjoitettuna, huollon työmääräys joka sisältää muutakin kuin varaosia ja työvaiheita.

Juki
-
Viestit: 38
Liittynyt: 5.9.2004 15:10

ViestiKirjoittaja Juki » 4.1.2013 11:33

Itsellä kävi reilu vuosi sitten näin: kiinnostuin eräästä suomalaisessa pienessä autoliikkeessä myynnissä olleesta b7 a4 audista. Kuvien perusteella tosi nätti peli, 140tkm mittarissa, 4v vanha auto. Myyjäliike lupasi toimittaa audin minulle kotiin. Työpaikalla on nosturi niin katsoin auton läpikotaisin ennen kauppojen tekoa. Huoltokirja merkkiliikkeestä, erilaisia leimoja, samasta firmasta kaikki, hyvältä näytti. Myyjä totesi auton tulleen merkkiliikkeestä, oletin että tämä tarkoittaa että kyseessä on vag konsernin liike siis. Myöhemmin kävi ilmi että hän tarkoitti liikettä joka myy mm. käytettyjä audeja :) no, kaupat tehtiin.

Asia joka ihmetytti myöhemmin autoa katsoessa oli se että huoltokirjan välissä oli eri liikkeen käyntikortteja. Aikani ihmeteltyä pistin spostia ko. Liikkeeseen saksaan. Paluupostina koko saksan ajan huoltohistoria ko. liikkeestä. Karua luettavaa: pari kk ennen myyntiä käynyt huollossa, kilsat olleet 230tkm. Lisää auton puljaamista, mm. Ratti joka oli tosi siisti, irrotettuani huomasin että valmistusleima vuodelta 2011. Ja huoltokirjassa oli teipillä liimattu pr koodi/ auton tietotarra.

Useat soittelut myyjän kanssa joka toimi oikeaoppisesti ja purimme kaupan.

Tarinan opetus itselle oli se, että KOSKAAN ei voi tietää todellisia kilometrejä. Itse autoalan ammattilaisena luulin osaavani sanoa melko tarkkaan auton kunnon. Toisin kävi. Koskaan ei voi ollaliian tarkka. Aina ne jotain asioita unohtavat. Tosin, nyt ajelisin luultavasti samalla autolla tyytyväisenä tietämättä mitään todellisista kilsoista, jos asia ei olisi tullut ilmi.

Simon_
-
Viestit: 36
Liittynyt: 13.9.2011 17:03

ViestiKirjoittaja Simon_ » 10.1.2013 11:16

Itse ainakin suhtaudun aika skeptisesti noihin saksantuontien huoltokirjoihin. Hieman pistää epäilyttämään kun leimat on idettisiä ja kirjoitukset kaikissa leimoissa samat. Yhden ex tuontimersun mukana tuli jopa 2 huoltokirjaa...

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 10.1.2013 15:31

Käytiin kattomassa kans yhtä meseä joka oli huollettu kirjan mukaan jo 260tkm vaikka mittarissa oli vasta 170tkm. Onko ne sitten niitä huolettomia kilometrejä.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 28.2.2013 23:21

sattuu sitä kotonakin eli suomiauto, siisti Hyundai Sonata (btw. Omenan autocorrection yrittää laittaa tuon muotoon Sontaa... ) Crd -07. Kaveri oli ostamassa, mutta ihmetteli huoltokirjan puutteellisuuksia 140tkm ajettussa autossa. Etsi ekan om. nron ja soitti. Mies kertoi ylpeänä huollattaneensa aina merkkiliikkeessä ja vaihtavansa aina autoa kun tulee tietty ajokm täyteen. Muisti tarkkaan että tämänkin auton vaihtoi kun tuli 300tkm täyteen...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.2.2013 23:53

Onkos tuollainen petoksen yritys vai saako siitä mitään rikosta aikaan että yrittää myydä tuollaista?

Eli voiko tuollainen myyjä jatkaa kuinka pitkään toimintaansa?

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 2.3.2013 15:50

Niin, enpä tiedä. Toisaalta tilanne on aika paska myyjänkin kannalta jos on tietämättään valmiiksi ruuvattua autoa myymässä ja ostaja rupeaa uhkailemaan.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 3.3.2013 2:33

Edellä mainittujen tapauksien takia itse suosin kohtuullisen "paljon" ajettuja "tuoreita" autoja, joista ei jopa löydy etes huohtokirjaa. 6v vanha 300tkm mittarin mukaan ajettu auto jättää huomattavan paljno vähemmän ruuvaamisen varaa. Tuolloin auton yleinen kunto kertoo kaikkein eniten missä mennään...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 3.3.2013 12:22

^Juuri tuollainen uudehko todella paljon ajettu ensimmäiseltä omistajalta on vaikein näyttää toteen: siis jos uudesta asti suunnitelmallisesti manipuloidaan mittaria ja huoltokirjaa, niin ajan saatossa puoletkin ajetuista kilometreistä on helppo ottaa pois :D

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 6.3.2013 11:02

Käännetääs tämä toisinpäin: Miten voit todistaa, että huoltokirja on aito?

vastaus: Jos merkkiliikkeestä et saa tietoja huolloista, niin et mitenkään.

Itsellä on myynnissä 140 tkm ajettu Passatti (tuo profiilini auto). Itse ajellut 75 tkm - 140 tkm ja siltä ajalta voin mennä takuuseen, jopa valtuutettujen merkkihuoltojen leimoja minunkin ajalta, kun ei kaikkea jaksa käyttöautoon tehdä itse. Ja tietysti Saksan ajalta leimoja.

Eihän näistä koskaan voi 100% varma olla, ellei osta uutena. Tosin kun 4 vuotta ajelee autolla, niin kyllä siinä selviää oliko kilometrit oikeat. Itsellä todennäköisesti oli, kun ei ole tarvinnut vaihtaa jarrupaloja / levyjä kalliimpia osia.

Janski78
-
Viestit: 55
Liittynyt: 29.12.2012 9:24

ViestiKirjoittaja Janski78 » 8.3.2013 20:02

Kävin katsomassa erästä Golfia josta myyjä huoltokirjan pystyi todistamaan aidoksi.
Kaikkien huoltojen kuitit löytyi uudesta asti ja niistä pystyi toteamaan huollot ja korjaukset.


Mites sitten jos autosta ei löydy huoltokirjaa, mutta kunnosta ym. voi luottaa myyjään ja tiedot voi ainakin jollakin tavalla kaivella esiin. Vai voiko?.
Eikös katsastus tiedoista löydy km jos laitettu ylös konttorilla?
Eli paljonko kehtaa tinkaista huoltokirjan puutteesta? Auton vm 07 ja kilometrejä 230 000.
Jo pyyntihinta on sieltä halvimmasta päästä.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 9.3.2013 0:18

Kilsathan ne ottaa konttorilla ylös ja eikös ne saa vieläkin tekstiviestillä tilattua. Tuskinpa myyjät hirveesti huoltokirjan puutteesta hintaa tiputtaa, varsinkin jos hinta on halvimmasta päästä. Eri asia on sit jos voi todistaa et kilsat on enempi mitä myyjä väittää.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 9.3.2013 0:39

Hankalaa!
Mites, vaimon Touranissa huoltokirjan mukaan EI tehty öljynvaihtoa viimeksi, kuitin mukaan öljynvaihto on laskutettu?
No joo, pitäisi mennä S-joen käyttöautolle kyselemään tuosta, mutta jos myyntitilanteessa on tällaisia "virheitä" niin joissain tapauksissa tilanne saattaa olla aika heikko kuluttajan kannalta.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 9.3.2013 10:10

Kun kerran maininta kuitissa on olemassa niin eiköhän se ole tehty, eli ei ongelmaa. Jos taas epäilet onko sitä tehty ylipäätään niin mitäpä se merkintä huoltokirjassakaan todistaisi.

Itselläni on tuossa vieressä kaappi ja siellä on kansio missä on kaikki auton rengas-, varaosa-, huolto- ja katsastuskuitit. Sieltä ne saa auton ostajaehdokas ihmeteltäväksi jos joku päivä autoa olen myymässä, toki myös auton matkaan jos kaupatkin syntyy.

Suurin osa ihmisistä taitaa vaan heittää paperit ja kuitit roskiin, liian vaikeeta säilyttää ne mapissa?

Janski78
-
Viestit: 55
Liittynyt: 29.12.2012 9:24

ViestiKirjoittaja Janski78 » 9.3.2013 11:02

Autoa kyllä myytiin huoltokirjalla. Kirja on ehkä vain kadonnut, ainakin myyjä näytti erittäin yllättyneeltä kun kirjaa ei löytynytkään.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 9.3.2013 20:33

Kun kerran maininta kuitissa on olemassa niin eiköhän se ole tehty, eli ei ongelmaa. Jos taas epäilet onko sitä tehty ylipäätään niin mitäpä se merkintä huoltokirjassakaan todistaisi.

Kerrottanee tässä yhteydessä: Kaveri osti erään japanilaismerkkisen auton uutena ja varusteluun kuului paikkauspullo vararenkaan sijaan. Parinvuoden jälkeen huoltolapuun oli merkitty tarkistetut rengaspaineet bareineen päivineen, (mukaanlukien täysikokoinen varapyörä).
Rengastus ei ollut ihan pienimmästä päästä, mutta merkityt rengaspaineet kylläkin, huoltoasemalla mittari näytti kuitenkin aiempia lukuja, eikä tavaratilasta löytynyt tuota tarkistettua varapyörääkään, vaan edelleen paikkaussarja.
Marmoritiskillä ei myönnetty mahdollista laiminlyöntiä (tosi tarkka poika kuulemma se huoltomies.), joten päätyivät tilaanmaan uuden vararenkaan huollossa kadonneen tilalle.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.3.2013 22:18

onpa noita tullu palautetta nuista pienistä laiminlyönneistä :) kerran oli eräs herra tuumannu että miten sie oot voinu tarkistaa vararenkaasta ilmat kun se rengas on mökillä :)

siis merkkihuollossa tapahtunutta

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 9.3.2013 22:25

onpa noita tullu palautetta nuista pienistä laiminlyönneistä :) kerran oli eräs herra tuumannu että miten sie oot voinu tarkistaa vararenkaasta ilmat kun se rengas on mökillä :)

siis merkkihuollossa tapahtunutta

Lasinpesunestettä laitettu 3 litraa täyteen säiliöön. Juupas eipäs väittelyn jälkeen vähensivät laskusta...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa