Golf IV GTI V5 ostamassa

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

4llu
-
Viestit: 11
Liittynyt: 2.10.2011 22:22

Golf IV GTI V5 ostamassa

ViestiKirjoittaja 4llu » 2.10.2011 22:30

Moi! olen huomenna menossa kattomaan tuollaista v5 2,3 automaatti golffia ja kiinnostaisi tietää mitä kaikkea kannattaa tsekata, ja onko tuo kone ylipäätänsä hyvä? jonkinnäköistä 0-100 lukua tuosta kaipaisin kanssa, manuaalillahan tuo menee 8,5 mutta tuosta automaatista en tiedä.

Tuossahan taitaa olla ketjukone joten jakopään vaihtoja ei ole? mitäs tyyppivikoja tuossa koneessa on ja minkälaista bensankulutusta voi odottaa tuolta 2,3 automaatilta? kyseessä 150hp versio.

Hakua käytin ja vastaavaa en löytänyt.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.10.2011 22:34

V5 kone on Vr6 sukua. Ja kyllä, jakopää on ketjulla ja kyllä, se pitää vaihtaa.... ja varmaan arvaatkin mikä on myös se tyyppivika... aivan oikein. :)
Mutta oikeasti, kestäviä koneita, kunhan vaan jakopää on vaihdettu ajoissa.

4llu
-
Viestit: 11
Liittynyt: 2.10.2011 22:22

ViestiKirjoittaja 4llu » 2.10.2011 22:40

Oorait, eli kannattaa tsekata että on ketju vaihdettu? mikäs tossa ketjussa sitten on vaihtoväli? Aiempi auto oli bemari niin tehdas ei edes ilmoittanut vaihtoväliä ketjulle, pitäisi kestää koko auton eliniän, näissä sitten vissiin erilailla?

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 2.10.2011 22:53

Laita vähän lisää rahaa ja osta v6:nen, tuo v5 malli kun ei perustele olemassaoloaan millään, tehot samat kun 1.8t gti mallissa, vie bensaa reilusti enemmän ja kalliimpi vakuuttaa ja isommat verot. Etuvetoa jos tahdot niin osta 1.8t gti tai jos vaparia haluat niin v6 4motion.

4llu
-
Viestit: 11
Liittynyt: 2.10.2011 22:22

ViestiKirjoittaja 4llu » 2.10.2011 22:56

1,8t olikin haussa mutta ei ole varaa niin kalliiseen joten tämä ainoa vaihtoehto ja hintakin olisi sopiva, en nyt kysellyt muita vaihtoehtoja vaan sitä mitä v5 kannattaa tarkistaa ja mitä tyyppivikoja yms :-)

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 3.10.2011 19:33

Sytytyksenohjaus yksikkö näissä menee kaikista. Sen rikkonaisuuden huomaa sillä kun tippuu yks pytty pois pelistä. Volkkarilla sanoivat ketjulle ette virallistai vaihtoväliä ole, mutta en sitten tiedä. Aika monet osat tuohon AGZ moottoriin sopii muista konsernin autoista. Mulla manuaaliaski ja viimoisen 4tkm keskikulutus ollut 8,2 seka-ajossa.

kilpo
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.7.2007 9:57

ViestiKirjoittaja kilpo » 3.10.2011 21:29

V5 perustelee kyllä olemassaoloaan hyvinkin.
1.8t on ihan eri kone voimaltaan/fiilikseltään kuin 170hv V5 jossa on mahtava saundi ja tietty tasainen voima joka täytyy kokea, toki V6 on kuningas mutta niin on bensanjanokin omaa luokkaansa.

V5 on juuri passeli - voimaa löytyy mutta kumminkin voi ajella ja fiilistellä normikaasulla 8,5 litran keskikulutuksella.

V5 tyyppiviat ovat samat kuin V6:ssa ja muissakin Volkkareissa. Kun puhutaan V5 (tai VR5) niin olennainen ero on myös vuosimalli ja hevosvoimien määrä - eli onko 150 vai 170 hepoa! On meinaan olennainen ero monessakin asiassa.

Jakoketjun vaihto ei ole mitenkään edellytys ainakaan 170hv motissa- kyllä varmaan jos talla on ollut pohjassa (kierrokset 4000+) ja huollot on tehty 30000km Shortlife (siis longlife) ohjelman mukaan. Vaihtotarpeen pitäisi kuulla rallatuksena (ketjun kolina tynnyrissä) jolloin vaihdon ehtii tehdä ajoissa, toki poks-vaihtoehtokin on tai että ketju hyppää yhden hampaan yli tai ohjurit pettää, mutta kaikissa moottoreissa on huonosti kohdeltuina vaaransa, Hyvä muistaa on ettei V5 ole turboa joka voi sanoa poks.

Kiinnostuneelle voi suositella myös golfv5.co.uk sivustoa!

4llu
-
Viestit: 11
Liittynyt: 2.10.2011 22:22

ViestiKirjoittaja 4llu » 3.10.2011 21:56

Juu ei tullut V5 pihaan, muuten ihan passeli mutta bensankulutus aivan älytöntä eikä auto liikkunut oikeasti mihinkään (kyseessä 150hv automaatti) 170hv manuaalina olisi varmasti kuin eri planeetalta mutta nuo 150hv mallit nyt unohdan ja odottelen että tulisi myyntiin budjetille ystävällinen 1,8t :P Kiitos kuitenkin kaikille vastauksista!

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 4.10.2011 12:36

V5 on juuri passeli - voimaa löytyy mutta kumminkin voi ajella ja fiilistellä normikaasulla 8,5 litran keskikulutuksella.


Melko suhteellinen käsite tuo "voimaa löytyy", niin kuin nuo muutkin luettelemasi seikat... Ja mikäs estää kunnon softalla olevalla 1.8T:llä tekemästä noita, varsinkin kun voimaa löytyy se 40-50 konia enemmän, vääntöjen ollessa myös ihan eri planeetalla? Postauksestasi haiskahtaa aika pahasti "oma valinta paras valinta"-asenne. ;)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.10.2011 13:55

En kyllä ymmärrä mitä volkkari on aikoinaan miettinyt kun tuommoisen tuotoksen on "gti"-luokkaan tuonut,yhtä järjetön kuin se vapari-"GTI".

Kerran mokomalla tuotoksella ajanut ja aika HVM fiilis siitä jäi.

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 4.10.2011 19:47

Oliko tämä koeajettu sellainen vihreä ja 5-ovinen? Miltä muuten vaikutti?

Onkos tuon ikäisessä muuten jo 5-pykäläinen automaatti?

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 4.10.2011 20:34

Onhan tuollaisessa V5:ssa ison auton ominaisuudet. Kallis pidettävä ja iso kulutus. ;)

Eikös tuo V5 ole hieman jenkkilän tarpeisiinkin suunniteltu. Siellä kun myy paremmin tilavuus kuin turbo. Jos nyt verrataan samantehoiseen 1.8t koneeseen.

Itse en kyllä huolis tuota automaatin kanssa. Tuntien vag automaattien kestävyyden. Jos nyt kuitenkin sellaista ostamassa niin kannattaa ajaa sen verran pitkät koeajot että laatikkokin kerkeää lämmetä kunnolla. Sitten ajella tasakaasulla erinopeuksilla niin huomaa jos kierrokset humpailee.

kilpo
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.7.2007 9:57

ViestiKirjoittaja kilpo » 4.10.2011 22:24

Melko suhteellinen käsite tuo "voimaa löytyy", niin kuin nuo muutkin luettelemasi seikat... Ja mikäs estää kunnon softalla olevalla 1.8T:llä tekemästä noita, varsinkin kun voimaa löytyy se 40-50 konia enemmän, vääntöjen ollessa myös ihan eri planeetalla? Postauksestasi haiskahtaa aika pahasti "oma valinta paras valinta"-asenne. ;)

Lisäys : Voimaa löytyy tasaisesti. Niin nyt puhuttiin varmaan VAKIOpeleistä ja tekniikasta eikä äärimmilleen yliviritetyistä 1.8tseista kun aloittaja kysyi LUOTETTAVUUDESTA. Kyllä nämä mutu-V5 kommentit joista paistaa se että Suomessa näitä on vähän ja jengillä on 1.8t kun ne on olleet maahantuontiohjemassa-loogista mutta nämä jorinat jos mitkä ovat yleensä "oma valinta paras valinta" luokkaa.

V5 ei tehty jenkkimarkkinoita varten vaan ihan euromarkkinoille ja aasiaan. Ruotsissa V5:sia on golffeina ja passatteina paljonkin kun siellä on aina ollut varaa hankkia parempia kuin hinta alkaen pelejä. 1.8t on loistava peli (ja parempi virittää kuin V5/V6) varsinkin Golffeissa mutta askelta järeämp ja paremmat saundit tekee(jos sillä on merkitystä) 170 hepon V5, taas 150 hepon V5 ei anna lisäarvoa ja varsinkaan ei automaattina. Jos kulutus on tärkeä niin silloin V6:kin on ihan syvältä ja kallis - mutta elämä vain on..ja joidenkin mielestä se on ihan omaa luokkaansa -makunsa ja arvonsa kullakin.

Yksi näkemys lopuksi: http://www.richardaucock.com/which-totally-random-used-car-am-i-looking-at-today-2/

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 5.10.2011 17:22

Kukaan ei ole täällä puhunut mitään äärimmilleen viritetyistä 1.8T:stä vaan ihan järjellä tehdystä ohjelmasta millä saadaa pikkurahalla tuohon 1.8T:hen ne siitä tehtaalla jätetyt kaakit takaisin. Ja maahantuontiohjelmat nyt voidaan jättää omaan arvoonsa, jos joku tuon V5:sen on joskus halunnut muuten kuin uutena Suomesta hankkimalla niin Saksasta niitä on saanut siinä missä 1.8T:tä mutta kumma kyllä suurin osa on päätynyt jälkimmäiseen, senhän täytyy johtua ainoastaan siitä että Suomesta ei ole saanut v5:sta uuteen autoon, eiku... Näyttäisi ennemminkin siltä että vitoskoneen ääänet ja exclusiivisuus Suomen teillä ovat olleet taka-alalla ostopäätöksiä tehtäessä. ;)

Mutta fiilistele sinä toki tuon vitoskoneen äänistä ja erikoisuudesta, jokaisella on omat kriteerit millä autonsa hankkii.

kilpo
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.7.2007 9:57

ViestiKirjoittaja kilpo » 5.10.2011 19:51

Kukaanhan ei ole moittinut 1.8:tä -päinvastoin- koneet vaan on ihan ei luonteisia niin se vaan on- kukaan ei ole moittimassa 1.8t:tä. Yleensä kun jotain toteaa niin takana on tietoa - joko itse koettuna tai luettuna. MUTU- tieto jää aina omaan arvoonsa ja sen kyllä huomaa kun toisten kommentteja lähdetään tarkkaan perkaamaan ja tietoa ei ole vaan esitetään että sitä on :0)

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 5.10.2011 22:55

Ala nyt viskellä vielä mutu-korttia pöytään kun kaikki muut on jo näköjään käytetty. Olen ajanut tuollaista farkkumallista 3B passattia 150hp V5:lla ja eipä paljoa vakuuttanut, äänet hieman erilaiset ja siihen se jäikin, mihinkään se ei liikkunut. Oliko vielä jotain jäljellä korttipakassa? :)

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.10.2011 22:59

Jos lisää hyviä puolia haetaan 1.8t mallista niin sen vakuuttaminen on halvempaa pienemmän tilavuuden takia ja painon/päästöjen takia käyttöverotus on myös pienempi.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 5.10.2011 23:00

Olen ajanut molempia, eli V5 ja 1.8T, enkä kyllä ostaisi nyt kumpaakaan.
V6, niin vetää kaikilla nakeilla ja jaksaa jo vähän mennäkkin tai sitten R32 jos lujempaa tekee mieli.

Ja VAG ei ole osannut ikinä automaattia tehdä, eikä näköjään osaa vieläkään. Eli senkin voi unohtaa.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 5.10.2011 23:06

Eiköhän täsä nyt ihan threadin aloittajalle moottoria/autoa etsitä, vai mitä meinasit tuolla uhoamisella? Tuskin kyselisi V5:sen perään jos olisi varaa V6-malli hankkia, taino, mistäs näitä tietää...

Ps. Eihän se R32 mihinkään liiku ilman HGP:n (twin)turbokittiä eli suoraan sellanen vaan, eiks je? ;)

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 5.10.2011 23:35

Jos ei nyt sentään, R32 on kuiteskin "hieman" toisella ulottuvuudella hinnaltaan. V6 on kyllä jo melko lähellä.
Mielestäni tuo V5 on turha ja 1.8T hieman liikaa jumlan maineessa.
Molemmissa halvemmissa sekä V5, että 1.8T autoissa voi olla jo hieman korjattavaakin, että kannattaa huomioida sekin.

kilpo
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.7.2007 9:57

ViestiKirjoittaja kilpo » 6.10.2011 21:37

Hyviä pilke silmäkulmassa tehtyjä kommentteja muistakin moottorivaihtoehdoista :-)

Selvä on että 1.8t:ssa on eniten virityspotentiaalia vrt. vapareihin ja on yleisin (kaikilla muillakin on sama -tuttua ja turvallista) ja ehkä helppo huollattaa. 1.8 t:n erinomaisuus ei ole yksiselitteistä vaan puntit on monesti tasan riippuen henkilökohtaisista mieltymyksistä, erityisesti jos kuvaan tulee neiveto jne.

(Jusa101: jos et ole ajanut 170hv V5:sella niin ei kannata osoittaa omaa tietämättömyyttään suotta ja lue tarkemmin muiden kirjoitukset varsinkin jos niitä kommentoi)

1.8t:n ja V5 eroavaisuuksista ja valinnan vaikeudesta on keskusteltu paljon Saksan ja Englannin eri foorumeilla ja tärkeimmät kohdat on tulleetkin esille täälläkin.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 10.10.2011 12:25

Ne "puuttuvat" 20 heppaa varmasti tekevät melkoisen eron tuon V5:sen käytökseen niin mitäs sitä tippaakaan silloin siitä tietää jos ei ole myös sitä "tehokkaampaa" ajanut, joopajoo... Nelivedosta nyt lienee turha puhua kun silloin ei ole golfeissa sitä 1.8T 4motion-vaihtoehtoa olemassakaan. Kuittailut luokkaa "lueppa muiden kirjoitukset tarkemmin" jätän ihan omaan arvoonsa, voit toki moderaattorin paikkaa hakea jos kovin polttelee täällä päsmäröidä. ;)

kilpo
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.7.2007 9:57

ViestiKirjoittaja kilpo » 3.11.2011 20:57

eli tietoa ei ollut - vain mutua - noh näinhän se usein on. No ainoastaan hauskaahan se on lukea ketjua ja 1.8t kiihkoilijan tarvetta päteä muiden asiallisten kommenttien joukosta :-D

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

ViestiKirjoittaja Styroks » 3.11.2011 21:41

Yksi asia, mikä mulla ainakin puhuisi V5:n puolesta, olisi alavääntö. En oo ajanu koskaan V5:lla, mutta 1.8T tuntuu todella hengettömältä oman dieselin jälkeen, toki sitten kierroksilla se teho löytyy.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 4.11.2011 9:09

eli tietoa ei ollut - vain mutua - noh näinhän se usein on. No ainoastaan hauskaahan se on lukea ketjua ja 1.8t kiihkoilijan tarvetta päteä muiden asiallisten kommenttien joukosta :-D


Ihan miten vain, eiköhän nuo sinunkin tekstisi ihan samalta näytä tässä threadissa joten tuollaiset paskapuheet kiihkoilusta voit pitää ihan itselläsi.

kilpo
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.7.2007 9:57

ViestiKirjoittaja kilpo » 4.11.2011 10:12

Kannattaa ottaa rennosti ja pipoa löysemmälle niin elämä onpi kivempaa:

Tekniikka - Bensa puolella on enemmän tietopohjaista keskustelua - tervetuloa sinne:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=67573


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa