Golf VR6:seen turbo laillisesti

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

VR6-94
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.5.2011 14:09

Golf VR6:seen turbo laillisesti

ViestiKirjoittaja VR6-94 » 16.5.2011 17:31

Olemme hankkineet Golf VR6 vm.1994. Autosta on tulossa projekti ja juttua jossain vaiheessa myös projektiosioon, mut nyt kysyn teiltä VW ammattilaisilta seuraavaa...

Saako kyseiseen autoon katsastettua laillisesti turbon? Sain auton paperit tänään Trafilta eikä niissä missään lue mitään vähäpäästöisyydestä ta co arvoista. Auto on ilmeisesti tuotu Jenkeistä joskus kauan sitten ja tullaan nyt läpikäymään alusta asti. Suunnitelmissa on myös ilmajouset, huippu hifit, erikoismaalaus yms.

Koneen ahtaminen kiinnostaisi, mutta tarvitsisin neuvoja keneltä alkaisin asiasta kyselemään, sekä onko tuo siis laillisesti kuinka helppo homma saada kilpiin. Mikään "mummon luvalla" ja ota pois ennen katsastusta turbo ei kiinnosta.

Kiitän jo etukäteen vastauksista.

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 16.5.2011 18:06

Se on vähäpäästöinen vaikka siellä lapuissa lukis mitä, kaikki 1.1.91 jälkeen olevat bensa autot ja sitä ennen olevat joissa on kolmitoimikatalysaattori niin ne on vähäpäästöisiä. Eli ei onnistu helposti, VTT:n päästömittauksen kautta on ainoo tie ja se on melko tyyristä n.1200-1500€ joten unohda, jos oli läpi huuto homma niin noita ahdettu veeroja olis koko maa jo täynnä.

VR6-94
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.5.2011 14:09

ViestiKirjoittaja VR6-94 » 16.5.2011 19:12

Onhan noita näkynyt jossain tuning lehdissäkin. Onko ne sitten käytetty VTT:llä vai mahdollisesti tehty tekniikanvaihto???

Mikä on voimassa oleva laki, kun kuulin että alle 1998 rekisteröityjä autoja pystyisi ainakin tekniikanvaihdolla turbottamaan? Mulla kaveri sanoi että jos rekkarissa ei ole mainintaa katalysaattorista tai päästöarvoista, tilanne olisi huomattavasti helpompaa...?

Taidanpa ottaa huomenna yhteyttä Trafiin ja kysyä sieltä :-)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.5.2011 19:27

Onhan noita näkynyt jossain tuning lehdissäkin. Onko ne sitten käytetty VTT:llä vai mahdollisesti tehty tekniikanvaihto???


Jos sitä vihreetä meinaat mikä oli vuosia sitten niin se auto ei katsastusinssiä nähnyt niillä turboilla. Sehän taisi olla tekniikanvaihto jo muutenkin, 1,8-->vr6

Mikä on voimassa oleva laki, kun kuulin että alle 1998 rekisteröityjä autoja pystyisi ainakin tekniikanvaihdolla turbottamaan?


Pystyyhän sitä, kunhan tekniikka täyttää samat päästömääräykset kuin korikin ja että tehot ei ylity.(ts.tekniikka on samaa vuosimallia tai uudempaa kuin kori) Eli esim. 20vt kolmosen nokalle.

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 16.5.2011 22:30

^^^jaha eicalta jäänyt matkalla torille päivän pilleri annos ottamatta :) , vaikka olis kolmitoimikatalysaattori alle -91 autossa ei tee siitä automaattisesti vähäpäästöistä, vaikkakin harvassa sellaset yksilöt on. (esim. Saksasta tuoduissa peleissä vaikuttaa saksan rekisteriotteen päästöluokka siihen tuleeko autosta ei vähäpäästöinen/ vähäpäästöinen (siis alle -91 autoissa))

^^rekisteriotteessa ei enää nykyään lue suomessa noista päästöistä mitään, konttorilla saavat koneelta katottua auton tarkemmat tiedot ja sieltä selviää onko vähäpäästönen vai ei. Jos auto on jenkeistä tuotu joskus muuttoautona on mahdollista että se on ei vähäpäästöinen vaikka onkin vm-94.
Ja kuten sebastian tuossa jo totesikin "helpoin" tapa ahtaa tuon ikäluokan vähäpäästöinen auto on vaihtaa sinne sellainen tekniikka joka on tehtaalta lähtien ollut ahtimella.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.5.2011 6:38

Eikös Karala ollut toteuttamassa tälläistä projektia? Mutta hajosko sillä kone tai jotain? Isoin homma tossa tais olla moottorinohjaus, että katalysaattori(t) lämpiää tarpeeksi nopeasti. Koneen piti olla tiptop kunnossa yms..Soita Karalalle ja kysy siltä lisää.

Yks vaihtoehto on etsiä CARB (usa) yms muualla päästöhyväksytty ahdinsarja ja saada se kilpiin. Näin on tehty muutamalla uudemmalle jenkille.

Eihän toi ole temppu eikä mikään, mutta vaatii vaan rahaa.

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 17.5.2011 15:45

-92 alusta alkaen rekisteröidyt autot ovat vähäpäästöisiä. Tämän vuosimallin allekin
voi olla merkitty vähäpäästöiseksi. Tosin vähäpäästöisyys merkinnän voi saada pois,
jos auto on vielä ei vähäpäästöisellä euro normilla, mutta kattia ei saa poistaa. Esim.
yksi -87 Bmw 325. Selvittelin näitä vähän -03 kun maahantuoja meinasi, ettei 10-91 KR
Corradoa saa kilpiin.
Eli jos löytyisi ihan ekoja -91 vuoden puolella rekisteröityjä vr6:sia, olisi sellainen helpoin
ahdettava, olettaen että vr6 tekniikka itsessään ei ole vielä vähäpäästöisen euro normin mukainen?

VR6-94
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.5.2011 14:09

ViestiKirjoittaja VR6-94 » 18.5.2011 12:52

Osaako joku kertoa kuka tuo maahan TüV hyväksyttyjä turbosarjoja??? Kertokaa keneltä kysellä... katsotaan sitten kuinka käy :))) Ja on toinenkin tie kuin VTT:n kautta, mutta siitä lisää myöhemmin ;)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.5.2011 15:14

Niin onkin. Esim muuttaa ruotsiin, tai jonnekki rakenteluvapaampaan paikkaan.

Toinen vaihtoehto on pitää pelti kiinni ja käyttää leimalla pokerinaamalla.

Tai sitten hommaat sellaisen ei-vähäpäästöisen korin, mihin saa vr6:n kaikkien pykälien mukaan laittaa sekä myös tehojen puolesta vielä ahtaa.

That's it.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.5.2011 15:48

Eihän VTT ole ainut instituutio joka ko.mittauksia saa tehdä,yleensä sitä vain käytetään esimerkkinä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 18.5.2011 16:07

Mun käsittääkseni muuttoautoja on saanut rekisteröityä ilman noita vähäpäästöisyysrajoituksia. Tuolloin muuttoautohan ei välttämättä täyttänyt paikallisia rajoituksia. Veljellä oli joskus muuttoautona tuotu '95 Corrado VR6 eikä siinäkään ollut noita rajoituksia, ainakaan otteessa. Tähän tuolloin suunniteltiin turbon asennusta, mutta auto menikin sitten myyntiin.

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 18.5.2011 16:29

Ja on toinenkin tie kuin VTT:n kautta, mutta siitä lisää myöhemmin ;)

Juuri näin. Sopivan ikäisen Corradon tai Passatin kuorissa VR6:n voi leimata pakokaasuahtimella pelkällä muutoskatsastuksella.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 19.5.2011 11:58

Tänään kävin konttorilla ihan muilla asioilla ja sitten samalla kysyin inssiltä Golffini vähäpäästöisyydestä, jonka siis tiedän olevan EIvähäpäästöinen. Sanoi suoraan vaan että on minkäikäinen vain, jos on katti niin suoraan vähäpäästöinen..

Ei se kyllä niin oikeasti mene, Tuusulan autokatsastuksen joku wanhafabu..

VR6-94
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.5.2011 14:09

ViestiKirjoittaja VR6-94 » 19.5.2011 12:02

Niinpä... Tästäkin huomaa miten vähän ihmiset on ottaneet selvää asioista. Ja varsinkin täällä foorumilla kirjoittavat. Tässäkin topicissa olen saanut vastauksiksi selvästi vääriä tietoja. Onneksi itse osaan selvittää myös noita asioita, eikä tarvitse kaikkea uskoa, mitä täällä kirjoitetaan...

Mutta edelleenkään ei ole kukaan kertonut tietävänsä TÜV hyväksyttyjä turboja :((

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 19.5.2011 12:16

Niinno.. mitäpä tuota sitten kyselemään jos tietoa jo on? :D

Itseä ei ainakaan mikään muumipassatti paljon hetkauta vaikka saisi suihkuturbiinilla muutoskatsastettua.. yhhyh. Ennemmin hiukan lain rajamailla liikkuva "siistimpi" kori.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.5.2011 15:43

mutta onkos tuv-hyväksytyt paketit myös päästöhyväksyttyjä? oman käsityksen mukaan tuv-hyväksynnällä ei ole tekemistä päästöhyväksynnän kanssa?

kerros mikä se toinen tie on saada lailliseksi kuin päästömittautus vtt:llä tai jollain muulla hyväksytyllä testilabralla?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.5.2011 16:00

Hyväksytyt turbopaketit vaan tuppaa menee tehoissa ylitte muutoskatsastamalla sallitun rajan, ja tehoa ei voi tiputtaa ilman uutta päästömittausta.

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 19.5.2011 20:16

^toi on muuten hyvä pointti, kuitenkin papereihin saa maks. ~230hp jos vertailuna 2.9 vr6.

Tossa esim yks setti mikä mahollista ostaa myös tuv lappusen kanssa.

edit.
Viimeksi muokannut Mikko__, 19.5.2011 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2011 22:48

Ei kai se TÜV hyväksy mitään vaan tekee mittauksia? Sitten on katsastajan asia hyväksytäänkö TÜV:n tekemä mittaus muutoskatsastuksessa?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 20.5.2011 8:52

Tämän vuoden alusta alkaen VTT ei ole enää hyväksytty mittaus paikka. Näin kerrottiin Trafista mulle.

VR6-94
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.5.2011 14:09

ViestiKirjoittaja VR6-94 » 20.5.2011 13:01

No virheellistä tietoa nuokin molemmat edelliset viestit...

Kirjallisesti saanut tänään Trafilta... Jos valmis turbosarja on kyseiseen automalliin asennettuna testattu tutkimuslaitoksen toimesta (esim. TÜV-hyväksyntä), ei erillistä päästömittausta enää tarvittaisi, vaan auto voitaisiin hyväksyä asianmukaisilla tutkimuslaitoksen dokumenteilla.


Kiitos tuosta turbovinkistä, täytyy varmaan laittaa tilaukseen :))

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 20.5.2011 14:29

Mikäs mörkö se 1200e on autonrakentelussa? Jos moottori rakennetaan oikeasti hyvin ja laadukkaalla moottorinohjauksella niin on mahdollista alittaa Euro 2 (ja jopa euro3) päästönormit.

"Huippuhifit", lykkäät vähän niiden hankintaa ja rakennat moottorin ensin. Tuo 1200e palaa jo helposti subbariin ja vahvistimeen...

Katsastusmiesten tietotaso on myös välillä aika vailinaista. Kannattaa olla yhteydessä suoraan Trafiin. Kokemuksesta voin kertoa, että esimerkiksi ylitarkastaja Otto Lahti antaa asiallisia vastauksia.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 20.5.2011 14:41

auto voitaisiin hyväksyä asianmukaisilla tutkimuslaitoksen dokumenteilla.

Paitsi jos setillä ylittyy automallikohtainen tehoraja ja/tai teho-painosuhde...

VR6-94
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.5.2011 14:09

ViestiKirjoittaja VR6-94 » 20.5.2011 14:42

Trafiin olenkin ollut jo yhteydessä ja saanut asiallisia vastauksia, niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Mistä toi 1200€ tulee..? VTT:n pakokaasupäästömittauksen hinta oli alkuviikosta 2500€/mittaus + 500€/lisämittaus. Tieto suoraan VTT:ltä. Lisämittaus suoritetaan mikäli kaikki kolme arvoa eivät alita sallittua rajaa 30%:lla.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.5.2011 15:07

jo on hinnat pompsahtanu.. muuan vuosi sitten taisi olla tuon 1200-1500e (alv0e) hyväksytty tulos tai ei

TapioLa
-
Viestit: 13
Liittynyt: 18.2.2009 23:17

ViestiKirjoittaja TapioLa » 26.5.2011 22:52

http://www.hgp-turbo.de/vw/vr6g.htm

Siittä ainakin tuvi hyväksyttyä turbo settiä jonka saa leimaan mutta hintakin on vanhan auton verran

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.5.2011 22:57

^230,4 hevosta sais olla, tuossa ~250.

VR6-94
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.5.2011 14:09

ViestiKirjoittaja VR6-94 » 3.6.2011 7:15

Trafi vastasi mulle ettei 2,9L voi käyttää vertailumoottorina. Se on oma mallisarjansa, joten täytyis jäädä alla 208,8 "virallisesti" :((

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 22.6.2011 16:25

MIkko__ En noi puurot niin kiinnosta mutta lukaiseppa tuota --->

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/86B57E8C ... T42006.pdf

Kertokaas viisaat sitten minkä helvetin takia toi mun vm.90 multivanista tuli sitten viime vuonna ton edellisen tekstin perusteella vähäpäästöinen?.
Tarjosin päästölappua leimalla jossa ei ollut nostetulla kierrosluvulla mitattu tulosta ja arvot oli sen ei vähäpäästöiten mukaan niin kuin edellisilläkin kerroilla niin inssi sanoi että ei kelpaa lappu kun on toi helvetin kolmitoimipaskapönttösysteemi vaan tästä otetaan KO. lapun mukaan päästöt eli tää on vähäpäästöinen. Siihen kysyin sitten että mites on edelliset 20 vuotta mennyt "isoilla" päästöillä leimasta niin sanoi vaan että ei tiedä...

VR6-94

Posted: 20.5.2011 13:42 Post subject:
Trafiin olenkin ollut jo yhteydessä ja saanut asiallisia vastauksia, niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Mistä toi 1200€ tulee..? VTT:n pakokaasupäästömittauksen hinta oli alkuviikosta 2500€/mittaus + 500€/lisämittaus. Tieto suoraan VTT:ltä. Lisämittaus suoritetaan mikäli kaikki kolme arvoa eivät alita sallittua rajaa 30%:lla.



VR6-94 Jos kerta olet trafilta noita tietoja kysellyt niin postaappas tännekkin muitten nähtäväksi ne sun kirjalliset vastaukset mitä sieltä sait tai jos et halua niin laita vaikka YV:llä mulle suoraan. Niin joo toi mun alussa heitetty 1200-1500€ perustu 8 vuoden takaiseen hintaan ja koska en VTT/testcentterin kanssa ole juuri asioinut pitkään aikaan niin en tosiaan ole päivän hinnoista hirveen tietoinen tällä hetkellä mutta tuo sinun selvityshän valaisia sitäkin asiaa =)

Hyvää juhannusta kaikille ja kiitos näkemiin =)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 22.6.2011 18:38

muistaakseni yks katastusinssi sanoi tuosta kolmitoimikatalysaattori-hommasta että rekisteriotteisiin on tullu virheellisesti tuo maininta. muistaakseni itellä ventossaki oli ja nyt taisi muuttua vain "autossa on katalysaattori" tai yms.

mututietoa mutta näin muistelisin

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.6.2011 19:25

Rekisteriuudistuksen aikaanhan nuita virheitä ilmaantui aikalailla.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa