Jakohihnaremontin virhevastuu

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

K. Seppä
-
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2006 11:32

Jakohihnaremontin virhevastuu

ViestiKirjoittaja K. Seppä » 27.12.2010 15:44

Hankkisin tuossa viime vuoden vaihteessa ruttutukusta(avk) tuollaisen 1.4 16V 2001 vuosimallin seatin. Autosta oli vaurioitunut jäähdytin, konepelti sekä tuo keulakehikko jossa jäähdytin on kiinni, puskuri oli joustanut siten että oli selvinnyt naarmuilla. Autoon oli tehty jakopää huolto Fordin merkkiliikkeessä keskisuomessa edellisen omistajan toimesta 2000km ennen kolaria. Nyt autolla on ajettu minun aikanani n.1000km eli vajaat 3000km jakoremontin jälkeen, kunnes eilen käynnistyksen jälkeen kuului pahan enteinen kilahdus. Oli sen verran poikkeava ääni että meinasin jotain tulleen lohkon kyljestä läpi, eipä kuitenkaan näkynyt niin meinasin vilkaista tuohon hihnakoteloon sisälle, klipsit auki ja ding ding ding, hihnassa n 5cm löysää. Liikkeen mielipide on etteivät he ole korvausvelvollisia koska välissä on tapahtunut onnettomuus, jossa kuljettaja on voinut esim pitää kaasuu pohjassa tai vast. Mitä mieltä olette jääkö, asia omaksi ongelmakseni vai kustaanko minua linssiin?

T:V'ttuuntunut joulupukki

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.12.2010 16:08

No tuota en tajua että mikä siinä kaasun painamisessa saisi hihnan poikki.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 27.12.2010 16:08

Eipä tuo taida ratketa kuin kuluttajariitalautakunnassa ja luulempa että sielläkin olet aika heikoilla.

Uudestakin autosta loppuu kaikki takuut jos se lunastetaan.

K. Seppä
-
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2006 11:32

ViestiKirjoittaja K. Seppä » 27.12.2010 17:07

Jep, voi olla että hankalaa on ikinä mitään saada, onneksi edes oli tuo nokkien välissä oleva hihna niin vääriä venttiileitä ei voi olla kuin 8. :D (kansi paskana, nokka poikki....) Pitänee soitella huomenissa tuonne kuluttajavirastoon ja kysästä heidän mielipidettään, on varmaan aika yksilöllinen tapaus taas kerran. Pirun huonoa tuuria, sen verran kotelon yläpäästä näky että melkeen kohtisuoraan on poikki repaleisesti, varmaankin ollut valmistusvirhe tai aivan liian kireällä.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.12.2010 17:09

Joo kyllä tuo kolari ymmärtääkseni poistaa liikkeen vastuun aiheesta.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 27.12.2010 17:21

Voi tietysti vaikuttaa asiaan, onko ollut keulakolari vai onko ajettu perään... Ei kovinkaan helppo juttu, mutta eipä kannata keskenkään jättää vaan selvittää loppuun asti.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.12.2010 18:25

Lisäksihän virhevastuu taitaa ulottua vain remontin teettäneeseen, ei enää kolmanteen omistajaan remontin jälkeen. Tosin normaali työn takuu tietenkin siirtyy omistajlta toiselle, mutta tämmöisessä kolarikipossa en kyllä itse kehtaisi huudella korjaamon vastuuta.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 27.12.2010 18:40

Epäilisin että omasta pussista joudut maksamaan koko korjaamisen

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.12.2010 19:14

Johan AVK:n sivuillakin lukee, että autoissa voi olla muutakin vikaa, kuin näkyvä vika ja luultavasti tohon vedotaan tässäkin tapauksessa.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 27.12.2010 19:52

Kerkesitkö purkaa jo itse tuon jakopään? Ei muuten, mutta noissa 1.4 ja 1.6 16v koneissa on ollut todella paljon asennusvirheitä jakopäissä. Ajomäärä viittaisi huolimattomaan kiristimen asennukseen.

Tässä hyvin kerrottu ja kuvitettu ohje:

http://www.gates.com/europe/file_displa ... 5565XS.pdf

Btw, minkä merkkinen hihna siellä "oli".

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 27.12.2010 22:32

Itse veikkaisin, että on tullut öljynkiertohäiriö (mikä noissa moottoreissa ei ole vallan mahdotonta) ja pakopuolen nokka leikannut kiinni. Tuon seurauksena nokkien välinen hihna tai kiristin hajonnut. Ei välttämättä asennusvirhe.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.12.2010 22:36

Voisko tuollainen tulla mainitun kolarin seurauksena?

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 28.12.2010 6:27

onneksi edes oli tuo nokkien välissä oleva hihna


Jep, luin ja ymmärsin tuosta väärin, että olisi mennyt itse jakohihna. Se onku ajattelee nopeemmin ku silmät lukee :)

K. Seppä
-
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2006 11:32

ViestiKirjoittaja K. Seppä » 29.12.2010 6:48

En purkanut enempää kuin otin tuon ylämuovin pois. Todennäköistähän tuo on että omaksi tappioksi jää, huonoa tuuria että noin nopeasti tuhoutui. En ole koittanut pyöriikö nokka tai avannut muutakaan, toivottavasti on vaan ollut hihnassa vikaa tai kiristetty liikaa ja maksimissaan pari venttiiliä ottanut osumaa, niin ei tule kovin montaa sataa kustannuksia. Tuskinpa tuosta kolarista tuo johtunut on, oli sitten hihnassa tai öljyn kierrossa, kuitenkin tuo tuhannen kilsaa tuolla on ajettu sen jälkeen, eikä kovin kova paukku ole kuitenkaan osunut. No mutta onpahan jotain tekemistä lomalla! :D

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 28.1.2011 20:16

Tiedän yhden tapauksen jossa kiristimen pultti oli katkennut, kyseiseen autoon tli suoraan uusi kansi. Tuossa koneessaan on melkolailla mielenkiintoinen kannen rakenne kun nokat on kiinnitetty venakoppaan.
Kannattaa tosiaan katsoa ne pulttien momentit kuntoon jos itse vaihtaa usein kiristinten ja rullien kiristystiukkuus on vain n. 25nm luokkaa ja yli tuonhan saa kiristettyä vaikka pikkuräikällä


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa