4motion

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 21.11.2010 23:10

3BG passat 4motionista pamahti toinen etuvetarin nivel täysin paskaksi, liike loppui siihen paikkaan kun nivel oksensi kuulat ja maljan ulos.
Toista se ois ollut etuvetoisen kanssa FWD <3

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 21.11.2010 23:20

Joo, etuveto olisi kevyempänä voinut liikkua metrin pidemmälle. On tullut ihan omakohtaisesti kokeiltua miten vähän etuveto liikkui, kun vasen ja oikea nivel vuosien aikana porsi kuulat pitkin katua.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.11.2010 22:09


HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 23.11.2010 22:25

olipa reilu tuo viimeisempi video.. adessa on talvikumit ja golffissa kesäkumekset alla :P

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 24.11.2010 7:25

jarskii: mikäs noiden videoiden idea oli, meni vähän ohi? Tavallisilla renkailla ei kannata mennä suolle eikä kesärenkailla tee mitään lumella, vai oliko jotain muuta?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 24.11.2010 10:16

samoin se audinkin suti kahdella kuten molemmissa videoissa golfi.
ja tosiaan jos pitää mennä 17" vanteilla tahi isommilla revitteleen pellolle ni pitää osata varautua että se asfalttitielle suunniteltu sikakova pienikuvioinen rengas ikäänkuin loppuun kesken.

omassa on kesällä csc3 alla ja voin todeta ettei tarvi mennä kovin pehmeän päälle niitten kanssa kun sivuttaisia uria ei pahemmin ole jotka pitoa tekisi.

EDIT: on pakko pistää tää http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ&NR=1
mitä vastaa torseeni miehet ;D
noh leikki leikkinä...

Mathurin
-
Viestit: 116
Liittynyt: 10.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja Mathurin » 25.11.2010 1:58

Neljä talvea olen ajellut nelivedolla, kaksi gen1 haldexilla (kiisseli golf) ja toinen mokoma torsenilla (a4 bensa). Haldex oli aivan perhanan hauska ajaa lumella, viri diisseli antoi voiman yhdessä kimpussa joka potkaisi perän sivulle ja sitten mentiin kahva edellä :) Mietin vaan silloin että mites peilijäisellä tiellä mahtaisi käydä varomattoman kaasunkäytön seurauksena. Joten arkiajoon valitsisin torsenin, se oli vaan niin eleettömän hyvä ajaa.

Tyhmä kysymys:Toimiiko haldex pakilla?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 25.11.2010 9:04

haldex toimii pakillakin. muistaakseni järjestelmä käskee sitä aktiiviseemmin kiinni silloin jopa.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 25.11.2010 14:27

http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE

Samaa kastia edellisen linkin kanssa :D

Löytyy VAGilta sitten _nelivetoakin_, joka ei ole haldex eikä edes varsinaisesti torsenkaan.

http://www.youtube.com/watch?v=sICodlUzBr8

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.11.2010 21:08

Oma top 4 (ainuat mitä ajanu).
1 -01 lyhyt T4 2.5td koneella, aivan loistava vehje talviseen kikkailuun. Vääntöä riittää ja perän saa heti irti.
2 -95 vr6 syncro, vaatii koneelta vähän kierroksia että saa perän irti
3 -00 Golf IV 4motion jollain diesel koneella, hieman miettii ennen kuin perä lähtee irti, mutta väännön takia sit helppo viedä
4 -09 T5 nelikko, 2.5diesel koneella (20tkm ajettu), aivan surkea, perä tulee mukaan ehkä 2-3 sec päästä ja koneessa ei ole alavääntöä...

WEE-6
-
Viestit: 46
Liittynyt: 6.11.2008 14:37

ViestiKirjoittaja WEE-6 » 26.11.2010 1:57

Ja täällä taas hienosti laitetaan nelikkoja paremmuusjärjestykseen sen mukaan, miten hyvin niillä irtoo perä? Häh? :D

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 26.11.2010 2:37

ihanaahan se o ajella perse huidellen :D Omakin kulkee ku takavetonen talvella, kaasulla sladiin, vaikka etusetkin kuopii. Oli aika metka kokemus moinen, että on noinkin takavetoisen tuntuinen liukkaalla ku ekaa kertaa tuolla jouduin hieman tilanteeseen muutama vuos sitte...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.11.2010 8:27

No totta hitossa, tylsää vertailla lähteekö se nelikko paremmin viivalta kuin teini dx tai Typerä...:) Kyllähän 95% nelikon omistajista tykkää vedellä niillä kuin takavetosillla.
Nelikosta ei ole muuta hyötyä, kuin pääsee pitemmälle metsään ennen kuin jää jumiin. :))

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 26.11.2010 16:47

Kyllähän se liikkeellelähtö onnistuu vajaavetosillakin ja metässä nuilla henkilöautoilla ei niin kummia tee eli suurinta osaa kiinnostaa sivuluisu. Onhan se neliveto eri hauska talvella leikkiä ja tarvittaessa pääsee huonoillakin teillä, tahtoo vaan vauhti nousta äkkiä turhankii kovaks. Takavetosella on kiva taas pienemmissä vauhdeissakin kikkailla, liikkeellelähtö ja eteminen huonoilla teillä taas ei oo kummosta. Kuka tykkää mistäkii, itelle kelpaa kumpi vaan.

Mulderi
-
Viestit: 126
Liittynyt: 23.9.2003 21:49

ViestiKirjoittaja Mulderi » 29.11.2010 9:50

Valmetin nelivedolla on joutunu torsenpassattia joskus hinaamaan eli se lienee vetotavoista varmin :) Eikös tän juupaseipäs-jutun vois jo laittaa lukkoon?

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 29.11.2010 13:06

Mulla ajossa neloskoppanen farkku golffi Tdi koneella.Ei sitten niin minkäänlaista tarvetta leikkimiseen.
Saa aivan tarpeeksi kun ajelee joka yö 160-400 km. noita usein auraamattomia teitä.
Neliveto helpottaa liikkeellelähtöä aivan julmetusti sekä lumessa pohraaminen onnistuu aivan eri tavalla.
Todella tyytyväinen olen omistamiini nelivetoihin ollut.Impreza ja Mitsu L200 ovat myös olleet käytössä.
Viikon parin päästä tulee uusi Dacia Duster.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 29.11.2010 14:32

Kerrohan sitten kokemukset myös Dacian nelivedosta ja muutenkin yleisestä laadusta. Eräs kaveri tollasesta puhui, mutta en ole vielä itse saanut aikaiseksi tutustua yhteenkään Daciaan.

Jafe
-
Viestit: 175
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 29.11.2010 15:26

Valmetin nelivedolla on joutunu torsenpassattia joskus hinaamaan eli se lienee vetotavoista varmin :)

Niin ja ite oon muuteman kerran nuita Valmetin kolmivetoja neliveto Fergulla irrotellut ;)
No menipäs pottupellossa.fi aiheiseksi jooo...Anteeksi..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 1.12.2010 11:22

Kuinka monilla haldex gen2:sen perälimppu/värinän vaimennin on ruvennu halkeileen?

Ei ihan halpa tuo pyörylä marmoritiskillä ja tarvikkeena ei löydy, vaikka SGF:n valmistama.
http://tos.pp.fi/images/image/golf/JLR/ ... C03091.JPG kuvassa joku 120tkm ajettuna.



http://www.youtube.com/watch?v=8T_e-9mirlA

Kolmesti siitä pääsi ja sit joutu jo kattoon mistä kohtaa ajaa ylös.
Kuvaaja kokeili nousua ja lähti perä eellä laskeen jarrut lukos ;)
Yrittipä vielä käsijarrullaki pelastaa tilanteen heh


e: ja jos verrataan vanhempien b7 1.8TQ:n tuota golffia, niin audi on tylsä - mutta niin ylellinen, vaikkei varusteita ole kuin nimeksi :D
Valmettiakin on tarvittu molemmissa tapauksissa joskus.

Volkkarilla
-
Viestit: 51
Liittynyt: 22.9.2008 17:57

ViestiKirjoittaja Volkkarilla » 2.12.2010 19:35

Valu/vulkanointi "roippeet"! näyttää siltä että koko osa on rikki. Voima välittyy keskemmältä missä on enenmän kumia.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 2.12.2010 22:02

^Tuota oon itekki miettiny ja antanu koko pylpyrän olla, kunnes kolisee.

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 3.12.2010 9:45


tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.12.2010 10:26

Itse oon ainakin käyny erään "vuoren" päällä niin talvella kuin kesäkelilläkin... helposti ja vaivatta, sekä vajakilla puolessa välissä.

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 3.12.2010 23:44

http://www.youtube.com/watch?v=ewCuL_MIbNk

Nyt on viimestään totuus tullu julki.... =D

user
-
Viestit: 87
Liittynyt: 7.10.2006 10:37

ViestiKirjoittaja user » 4.12.2010 10:03


tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 4.12.2010 12:45

^Hahah en tiennykkää et juutupesta voi noin linkittää :D

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 4.12.2010 14:08

No hyvä että täällä ihmiset oppii sentään jotain uutta. =DD
Kankkusen mielestä torsen on ainakin paras. Onpahan nyt senkin mielipide tiedossa.=)

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 4.12.2010 14:56

On siitä muutama vuosi, kun tuon start jakson lykkäsin tuupiin

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 4.12.2010 20:03

Eikös noissa vitoskoppasissa oo kuitenkin haldex? Miksihän sillä ei oo sitte torsen autoja opetuksessa? Sponssijuttuja kenties?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 4.12.2010 21:07

Edullisin torsenilla varustettu VAG konsernin henkilöautomalli on tällä hetkellä ilmeisesti A4 quattro ja hintaero noihin Golfeihin on aika merkittävä, varsinkin kun niitä hankkii useamman kerralla. Jonkin asteinen yhteistyökuvio tuossa merkin valinnassa on aika varmasti.

patrian
-
Viestit: 44
Liittynyt: 12.12.2006 21:04

ViestiKirjoittaja patrian » 4.12.2010 21:38

Kattelin tossa youtubessa Tos on ice2 pätkää, aika pitkä viive tuossa uudemmassakin haldexsissa on. Yllätyin noin suuresta viivestä. Haldexhan on hyvä normi ajossa, mutta "tarkkaan" ajoon tuon on vähän huono, juurikin tuon viiveen takia.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 5.12.2010 4:07

Oli kyllä hyvä kommentti, mutta Kankkunenhan ei ole rattimiehiä joten hänen "mielipiteensähän" ei ole lainkaan uskottava...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 5.12.2010 9:33

Kattelin tossa youtubessa Tos on ice2 pätkää, aika pitkä viive tuossa uudemmassakin haldexsissa on. Yllätyin noin suuresta viivestä. Haldexhan on hyvä normi ajossa, mutta "tarkkaan" ajoon tuon on vähän huono, juurikin tuon viiveen takia.

Katoppa se kolmosversio heh

Toisaalta noissa pitäs olla kamerat molemmin puolin, niin sais tarkan kuvan viiveestä.
Haldex IV on aina täysin kytketty lähdettäes liikkeelle.

Mittailin vag-comilla haldexin öljynpaineita täs yks päivä.
Vaihde vapaalla 3bar
Ykkönen silmäs ja kytkin pohjas 4bar...

Ajoa tasasella tiellä 6-8bar
Kiihdytys tasasesta nopeudesta lutku pohjas; käy melkeen 30baris

Pitääkin kuvata tuo aiempi video missä noustaan mäki ylös ja ottaa samalla logia.
Sit pistää sivuun kuva kun vag-com mittarin neula vispaa.

Tuossa viel SSP kakkosversiosta:
http://tos.pp.fi/koukku/ssp333_4%20Moti ... 202004.pdf
Tuossa selostetaan myös hieman vanhemmista versiosta

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 5.12.2010 13:45

Kyllä nämä rallimiehet Kankkunen ja Mäkinen ei ymmärrä mitään nelivedoista ja niillä ajamisesta.
Turhahan niiden mielipiteitä on kuunnella, kun voi katsoa faktat ffp:n foorumilta, täällä kun on ne oikeat rattimiehet ja ihmiset ketkä niitä autoja osaa ajaa oikeasti lujaa....

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.12.2010 13:55

No rallimiehillä on varmaan hieman eri tottumukset kuin normaalilla kuskilla. He tahtovat että jokainen auto kulkisi kuin heidän vanhat mestaruusautot joita he osasivat viedä kovaa.

Rama
ffp jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: 7.9.2003 22:30

ViestiKirjoittaja Rama » 5.12.2010 17:09

aika turha näistäkään on tääl vääntää mut entinen nelikko seatti oli helvetisti parempi talvi auto kuin nykynen st220 mondeo.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 6.12.2010 14:00

Tämä keskustelu vääntyy jatkuvasti väkisin väärille urille, kun itse itseäni lainaten alkutilanne oli tämä:
Eli ei minusta mitään tekemistä nelivedon kanssa. Eli onhan se siellä pinenenä apuna, mutta esim torseniin turha edes verrata kestävyydessä.

Itse ainakin alussa tartuin tähän. Tuossa vedetään aika rajuja linjauksia kun ihan hyvin normaalissa tuotantoautossa toimiva voimansiirto haukutaan täysin toimimattomaksi ja turhaksi. Tottakai parempia löytyy ja ongelmia on olemassa, mutta ei se siitä turhaa varustetta tee, hyvin on minua ainakin avustanut enemmän kuin pienesti monessa tilanteessa. Enkä koe että nyt torsenin kanssa minulla olisi jotain suunnattoman paljon parempaa, ihan yhtä paljon tuossakin on omituisuuksia. Kilpa-autoilustahan tässä ei ole puhuttu alunperin mitään.

Kukaan ei ole väittänyt sitä torsenia huonommaksi tai paremmaksi, paitsi ehkä muutama torsen-intoilija. Keskustelun alussa vaan tuli aika jyrkkää mielipidettä siitä että haldex-nelikko olisi täysin turha ja tarpeeton, mikä ei ainakaan omasta mielestäni pidä alkuunkaan paikkaansa. Haldexilla toteutettu neliveto on nykyaikana erittäin hyvä tavalliseen siviiliautoon ja jopa hieman aktiivisempaan ajoon (kilpa-ajo on sitten ihan eri asia) ja jos joku väittää että sillä ei olisi mitään tekemistä nelivedon kanssa niin kyllähän se tietämättömyydestä johtuva väärinkäsitys pitää korjata.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa