Joskus aikanaan tuli kirjoitettua tarinaa Touranin päivittelystä, Tourani vaihtoi pari vuotta sitten omistajaa ja on edelleen ajossa ja toimivana kaikkine virityksineen.
Sen jälkeen pihassa kävi kääntymässä 1.9tdi 4motion 3bg passatti, ilmajousitettu legendaarinen ”pampersbomber” Touran ja 4f A6 3.0tdiq Audi.
Sitten alkoi tekemään mieli hommata taas vähän erikoisempaa kohdetta ja Mikkelin kamuxilta löytyi 2007 vuosimallinen VW Eos, 2.0 8v tdi (bmm) 184tkm ajettuna
Autossa oli jo valmiina eibachin kiinteä alusta ja orggis 18” kesävanteet.
Audista jäi BMW x5 9x19 ja 10x19 vanteet jaonmuutos spacereineen, pitäisi sovitella josko ne saisi menemään Eoksen alle, takana tekee varmaan aika tiukkaa, kun et on noiden lättyjen kanssa 33
Mahdollisesti tuohon Eokseen pientä piristystäkin haetaan jossain vaiheessa, on vaan tuon bmm ahdin ensimmäiseksi rajoittava tekijä, mutta touranista tutulla konseptilla (hybridiahdin ja pd150 suuttimet) tuosta saisi kohtalaisen pirteän paketin.
Pojan ajo-opetusautoksi tuli hommattua muutaman satasen ALH koneinen tdi Bora
Tähän laitettiin alkuun halvalla löytyneet 17” A8 replicat alle. Poika on rakennellut bassopäätä konttiin ja keväällä rakennellaan yhdessä etupäätä ja vaimennellaan ovia yms. Hauskaa hommaa päästä vähän neuvomaan seuraavaa sukupolvea, itse on jo niin vanha ettei bassorakennelmat enää omaan käyttöautoon vaikuta houkuttelevalta.
Boraan näpertelin ohjelman ja kyllä se jonkin verran nöyrempi kulkija on nyt.
Varastossa on odottamassa rs fabian vakioahdin ja jostain pitäisi hommata käytetyt viisipyttyisen suuttimet, niin tuostakin saisi ihan pirteän ensiauton tosi pienellä budjetilla.
Kirjoittelen näistä tarinaa kunhan jotain edistystä tapahtuu, jos näitä vielä joku viitsii lukea [emoji1]
Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
Viimeksi muokannut kilpinenatte, 22.12.2019 22:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
No nyt on tekemisen meininkiä kun isä duunaa pojan autoon uutta virisoftaa. Vai oliko puheet "nöyryydestä" sitä että rajoitettiin kiekat kolmeen tonniin ja huipputehot leikattiin puoleen alkuperäisestä? :D
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Re: Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
Jultsu kirjoitti:No nyt on tekemisen meininkiä kun isä duunaa pojan autoon uutta virisoftaa. Vai oliko puheet "nöyryydestä" sitä että rajoitettiin kiekat kolmeen tonniin ja huipputehot leikattiin puoleen alkuperäisestä? :D
Tuosta ei vakiokamoilla saa ohjelmalla mitään rakettia [emoji1]
Pelottelin kyllä, että teen jollekin ohjelmapaikalle sellaisen ”lähtee kuin purkka tukasta” ohjelman pojan käyttöön [emoji23] Senkun vaan vcdsllä vaihtaa koodausta silloin kun itse ajelee [emoji1]
Tosin vaikka tuohon vaihtaa ahtimen ja suuttimetkin, niin vielä jää tehoissa nykyisille perheautoille, mutta onpahan mukavaa yhteistä ajanvietettä pajottaa ja siirtää vähän oppia eteenpäin
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
Tuohon EOSiin kun vaihtaisi Sciroccon keulan niin on hieno.
Tosin en tiedä kuinka iso sovitus on mutta yhden olen muistaakseni nähnyt Suomessa tehtynä.
Tosin en tiedä kuinka iso sovitus on mutta yhden olen muistaakseni nähnyt Suomessa tehtynä.
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
lucifer kirjoitti:Tuohon EOSiin kun vaihtaisi Sciroccon keulan niin on hieno.
Tosin en tiedä kuinka iso sovitus on mutta yhden olen muistaakseni nähnyt Suomessa tehtynä.
Vähän tuli jo selailtua etkaa ja ebayta keulan osien suhteen, ei vissiin ole mikään mahdoton homma vaihtaa osia.
Tosin omaan silmään tuo ”R” lippa pelastaa aika paljon tuota keulaa, vakiona kun alahelma kaartuu volkkarimaisesti aika jyrkästi sisään päin.
Tuo takapää näyttää enemmän hassulta omasta mielestä.
Siihen jo koodailin takavalot palamaan pelkkinä rinkuloina, mielestäni siistimään näköinen noin.
Pikku lippa kontin päälle, takadiffu ja putken ulostulot näkyviin voisi tehdä vähän luonnetta lisää
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
Tehtiin Eosiin Scirocco-keula ja on aika työläs. Ei todellakaan mikään pulttaa -kiinni -juttu. Joutuu muokkaamaan lokasuojia, A-pilareita, yläaisat (mihin lokasuojat ja lukkopelti tulee kiinni). Ja sitten riippuen millaiset valot alunperin ja Scirocco-umpioissa, sähkötöitä myös.
Tuonne laitoin kuvia aikanaan, ihan valmiista on jääny näköjään kuvat laittamatta
http://pajalle.com/?cat=45
Tuonne laitoin kuvia aikanaan, ihan valmiista on jääny näköjään kuvat laittamatta
http://pajalle.com/?cat=45
Re: Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
Multa löytyis Eosiin takahelma, jos kaipaat perään jotain muutosta. Piti laittaa omaan autoon, mutta suunnitelmien muutoksen vuoksi jäi ylimääräiseksi. Lähtee ihan sopuhintaan ja kuvia voin laittaa tarvittaessa.
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Re: Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
Paavo kirjoitti:Multa löytyis Eosiin takahelma, jos kaipaat perään jotain muutosta. Piti laittaa omaan autoon, mutta suunnitelmien muutoksen vuoksi jäi ylimääräiseksi. Lähtee ihan sopuhintaan ja kuvia voin laittaa tarvittaessa.
Pistäpä jotain infoa, voisi kiinnostaakin
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Re: Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
Borasta meni vaihdelaatikko antautumaan, pitää etsiä uusi aski ja kirjoitella jotain tarinaa vaihdosta, vaikka taitaa olla ihan peruskauraa. Mahdollisesti olisi edullisesti tarjolla iso 6v, mutta se vaatii vähän ennemmän askartelua. Tosin olisihan voimansiirto sitten päivitetty mahdollisia tulevia tarpeita varten
Eokseen sovittelin mahdollisia kesävanteita, BMW x5 style63, eteen 9x19 ja taakse 10x19.. Hiukan vaatisi matalampaa alustaa ja taakse camberia, mutta muuten voisi istua kohtalaisen hyvin lookkiin [emoji848]
Takana tulee aika paljon ulos noilla 245/30 renkailla
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eokseen sovittelin mahdollisia kesävanteita, BMW x5 style63, eteen 9x19 ja taakse 10x19.. Hiukan vaatisi matalampaa alustaa ja taakse camberia, mutta muuten voisi istua kohtalaisen hyvin lookkiin [emoji848]
Takana tulee aika paljon ulos noilla 245/30 renkailla
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Re: Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
Olihan tuolla boran laatikossa jotain päässyt pyörähtämään, ei ihme että piti vähän meteliä.
Samalla kun piti vetarit purkaa pois, niin Sovittelin tuon rs fabian bv39 ahtimen paikoilleen. Eihän tuo juurikaan isompi ole kuin paikallaan ollut alkuperäis bv39, mutta kokeillaan nyt miten toimisi.
Ihan ilman vastoinkäymisiä ei ahtimen vaihtokaan mennyt, öljyn tuloputki katkesi irroittaessa ja piti käydä hiflexillä teettämässä teräspunos tefloniletku, toiseen päähän banjo ja ahtimen päähän suora helmiliitos.
Alkuperäisessä ahtimessa oli painelähtö suoraan letkulla ja uudessa klipsillä olevalla ”pikaliittimellä”, sopivaa ahtoletkua ei löytynyt sopuhintaan äkkiä, että olisi voinut käyttää alkuperäistä pancake pipeä coolerille, niin tuttu koneistaja teki mallin mukaan adapterin ahtimen ja alkuperäisen letkun välille alumiinista.
Tuon jälkeen menee sitten 1749vb paikalleen herkästi kunhan sellainen sattuu eteen sopivasti.
Tiistaina pääsee varmaan töiden jälkeen jatkamaan projektia ja nostamaan laatikko paikoilleen.
Vaihteensiirtomekanismissa oli eroa vaijereiden kiinnityksessä, täytyy vaihtaa vielä vanhasta laatikosta siirtäjämekanismi uuteen, olikohan tuossa mitään ihmeellistä? Eroa noissa on tuon verran
Eli vanhassa vaijerit tulevat palloilla kiinni, kun taas uudessa ilmeisesti sokilla.
Riittääköhän jos ottaa vaan tuon keskimutterin irti ja vaihtaa vivustot päikseen, vai tarviiko purkaa syvemmältä?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Eos ja Bora, dieseleitä molemmat
Vivusto vaihtui ihan vaan mutterin irroittamalla ja vaihtamalla päikseen.
Vaihteet löytyi ja auto on taas ajokunnossa.
Ahtimen kanssa oli pientä sovittelua ahtoletkun ja egr putken kanssa, ahtoletkusta tuli toisella katkaisukerralla sopivan pituinen, aika tiukka väli oli saada se paikoilleen, mutta meni ja pysyy.
Egr tuli tulpattua sokerilla laipoilla.
Tuota kun rassailtiin kylmässä autokatoksessa, niin piti kovimpana pakkaspäivänä pikku sivuprojektina tehdä ”joeymod” ja projektoriretrofit umpiolle
Umpio uuniin ja 80 astetta vajaa kymmenen minuuttia, klipsit pois ja sikli väliin ja ”lasit” pois
Kaikki heijastinpinnat puolihimmeällä spraylla mustaksi
Projektorit paikoilleen, umpiot uudelleen uuniin, lasit päälle, klipsit kiinni ja vielä uunitus liiman sulamiseksi.
Tein samalla jenkkiparkkimodin asentamalla omiin polttimonkantoihin 5/21w oranssit polttimot, joihin tinasin johdot suoraan polttimonkantaan.
Lopputulos omaan silmään sopivan tumma valotehosta tinkimättä
Valokuvio näyttää ihan hyvältä, ihan ongelmitta ei nuo mennyt säätöihin, piti laittaa paksut prikat alakiinnikkeiden ja korin väliin, että kuvio tuli tarpeeksi korkealle.
Eilen vaihtelin vielä 0.216 suuttimet Volvosta paikalleen. Noissa oli joku purkaessa katkaissut johdon, niin piti käydä Misralta hakemassa tycon mini junior liitin, arviosta piuhat oikein päin kerrasta [emoji1]
Kuvassa osanumero kantikkaalle urosliittimelle jos jollain on tulevaisuudessa tarvetta.
IQ piti koputella pumpusta neljän paikkeille että alkoi käymään nättiä tyhjäkäyntiä.
Tuolla 50mg maksimipyynnöillä tuntui piristyvän noilla suuttimilla kummasti ja ajettavuus parani kertaheitolla. Ahdot on ohjelmassa maltilliset, kun tuo rs fabian bv39 ei paljoa kummempi ole kuin vakioahdinkaan, mutta ei tunnu pahemmin savuttavan 1,4 ahdoillakaan.
Koska tuo nyt on nuoren jannun auto, niin siihen tietty piti saada pihinää ja puhinaa, niin sitä saatiin aikaiseksi ottamalla takavaimennin pois. Imupuolellekin oli kauheasti hinkua saada muutosta (vaikkei se ei tunnetusti ole vielä alle seuraavan sadan hepan aikana rajoittava tekijä [emoji23]) niin kokeilin brittiläisten budjettikikkaa ja laitoin s2000 Hondan vakiosuodattimen tuohon, laadukkaassa tarvikesuodattimessa pitäisi suodatustehon olla vähän eri kuin jossain Bilteman oravaimurissa.
Hain etralta metritavarana 5mm o-rengasnauhaa, jonka liimasin ylimääräisen maf rungon kaulukseen, sillä tuo kartio istuu melko nätisti vaggilaisen maffiin.
Putsarin runkoon piti porata reikä ja liimata 5mm nippa alipainejärjestelmän ”poistoletkua” varten.
Nyt on pojalla mairea ilme ajo-opetuksessa kun ahdin tuhahtelee vaihdetta vaihtaessa [emoji1]
Tällaista budjettinäpertelyä tällä kertaa [emoji1]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vaihteet löytyi ja auto on taas ajokunnossa.
Ahtimen kanssa oli pientä sovittelua ahtoletkun ja egr putken kanssa, ahtoletkusta tuli toisella katkaisukerralla sopivan pituinen, aika tiukka väli oli saada se paikoilleen, mutta meni ja pysyy.
Egr tuli tulpattua sokerilla laipoilla.
Tuota kun rassailtiin kylmässä autokatoksessa, niin piti kovimpana pakkaspäivänä pikku sivuprojektina tehdä ”joeymod” ja projektoriretrofit umpiolle
Umpio uuniin ja 80 astetta vajaa kymmenen minuuttia, klipsit pois ja sikli väliin ja ”lasit” pois
Kaikki heijastinpinnat puolihimmeällä spraylla mustaksi
Projektorit paikoilleen, umpiot uudelleen uuniin, lasit päälle, klipsit kiinni ja vielä uunitus liiman sulamiseksi.
Tein samalla jenkkiparkkimodin asentamalla omiin polttimonkantoihin 5/21w oranssit polttimot, joihin tinasin johdot suoraan polttimonkantaan.
Lopputulos omaan silmään sopivan tumma valotehosta tinkimättä
Valokuvio näyttää ihan hyvältä, ihan ongelmitta ei nuo mennyt säätöihin, piti laittaa paksut prikat alakiinnikkeiden ja korin väliin, että kuvio tuli tarpeeksi korkealle.
Eilen vaihtelin vielä 0.216 suuttimet Volvosta paikalleen. Noissa oli joku purkaessa katkaissut johdon, niin piti käydä Misralta hakemassa tycon mini junior liitin, arviosta piuhat oikein päin kerrasta [emoji1]
Kuvassa osanumero kantikkaalle urosliittimelle jos jollain on tulevaisuudessa tarvetta.
IQ piti koputella pumpusta neljän paikkeille että alkoi käymään nättiä tyhjäkäyntiä.
Tuolla 50mg maksimipyynnöillä tuntui piristyvän noilla suuttimilla kummasti ja ajettavuus parani kertaheitolla. Ahdot on ohjelmassa maltilliset, kun tuo rs fabian bv39 ei paljoa kummempi ole kuin vakioahdinkaan, mutta ei tunnu pahemmin savuttavan 1,4 ahdoillakaan.
Koska tuo nyt on nuoren jannun auto, niin siihen tietty piti saada pihinää ja puhinaa, niin sitä saatiin aikaiseksi ottamalla takavaimennin pois. Imupuolellekin oli kauheasti hinkua saada muutosta (vaikkei se ei tunnetusti ole vielä alle seuraavan sadan hepan aikana rajoittava tekijä [emoji23]) niin kokeilin brittiläisten budjettikikkaa ja laitoin s2000 Hondan vakiosuodattimen tuohon, laadukkaassa tarvikesuodattimessa pitäisi suodatustehon olla vähän eri kuin jossain Bilteman oravaimurissa.
Hain etralta metritavarana 5mm o-rengasnauhaa, jonka liimasin ylimääräisen maf rungon kaulukseen, sillä tuo kartio istuu melko nätisti vaggilaisen maffiin.
Putsarin runkoon piti porata reikä ja liimata 5mm nippa alipainejärjestelmän ”poistoletkua” varten.
Nyt on pojalla mairea ilme ajo-opetuksessa kun ahdin tuhahtelee vaihdetta vaihtaessa [emoji1]
Tällaista budjettinäpertelyä tällä kertaa [emoji1]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 109 vierailijaa