Piristelty MK4 1.8t Golf !

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

Piristelty MK4 1.8t Golf !

ViestiKirjoittaja Nikozii » 6.7.2015 1:34

Tälläisen kulkineen hankin viimekesänä. Ensimmäinen auto, vanha omistaja saanut vaihdossa, ei ollut tarvetta tälläiselle kauppakassille.
Edellinen omistaja oli vaihdattanut juuri ennen ostoa jakopään hihnan ja metallisen vesipumpun.


Auto on siis vuosimallia -98, Saksantuonti, moottorikoodiltaan AGU.
Tuotu maahan vuonna 2003.

Moottoria on piristelty, edellisen, sitä edellisen tai ties kuinka monennen omistajan toimesta. Vuodelta 2005 löytyy ohjelmointilaput harisella.
Konepellin alta löytyy K04-001-turbo ja tarvittavat muut muutokset! Tarkoista muutoksista ei tietoa, enkä ole vaivautunut tutkimaan edes.
Rakentaja saa ilmoittautua jos täällä liikkuu !

Tuotu siis Saksasta eikä varustelista ei ole mikään kehuttava. Ilmastointiakaan ei löydy.
Perus GTI:n varusteet. Vanhemman malliset penkit, joissa säädettävät reisituet. Nämä ovat omaan mieleen!
Sähkölasit löytyvät kuitenkin joka nurkasta. Ja sähköinen kattoluukku myöskin.

Tässä on kuva seuraavalta päivältä kun auton ostin..

Kuva

Välijäähdytin puskurin tasalla, puskuri pilkottu rälläkällä. Sikafleksillä ja nippusiteillä puskurin alaosa kiinni välijäähyssä ettei roiku maassa. Puskurista muutenkin lakka halkeili irti.
Valoluomet haalistuneet, umpiot täynnä kiveniskuja.
Bensatankin luukku ei lukittunut, putkisto läpimätä, dumppi vuosi, moottori ei lämmennyt..


Heti seuraavana päivänä auto pistettiin palasiksi suunnasta jos toisesta. Noin viikon jälkeen näytti tältä:

Kuva
Kuva


Jatketaan tästä huomenissa toisessa postissa, korjauksien ja muutosten parissa.
Pikkuhiljaa edeten nykytilanteen pariin! :)

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 6.7.2015 18:16

Moottorin lämpeneminen selittyi termostaatilla, kuten arvattu.
En ymmärrä miksi termostaatti oli raadeltu näin, koko ajan virtaavaksi. Moottori piti kuitenkin lämpönsä aisoissa vaikka toimiva pistettiin tilalle..

Kuva

Tankinluukun lukitus tuli kuntoon rikki menneen klipsin tilalle ruuvatulla ruuvilla.
Jos muillakin samaa ongelmaa, kannattaa koittaa ennen uuden lukkolaitteen ostoa!
Toimii vielä yli vuoden jälkeenkin moitteetta :)



Keulaa siis muokattiin väliaikaisesti, jottei olisi niin törkeän näköinen eikä välijäähy roikkuisi lähes maassa.

Välijäähy oli törmäyspalkissa esimerkillisesti kiinni..

Kuva

Jäähy sai mattamustaa maalia yllensä ettei paistaisi niin pahasti silmään.
Kiinnitys törmäyspalkkkiin toteutettiin 30x5mm lattaraudasta väännetyillä kiinnitysraudoilla.
Irroitettaessa välijäähyä kiinnikkeistään toisen puolen kierteet sanoivat terveiset. Uudet kierteet tein tilalle helicoil-kierteen korjaussarjalla. Välijäähyn ja kiinnikkeiden välille kumiprikat ja ruuveja paikallaan pitämään kierrelukitetta.

Kuva

Lopputulos tässä vaiheessa oli tälläinen.
Parempi, mutta ei todellakaan siisti.. Tämä asia kuitenkin jätettiin toistaiseksi ja keskityttiin muihin ongelmiin..


Kuva

Putkisto näytti tältä kun sen sain revittyä pois. Operaatio oli välttämätön kuten kuvasta huomaa, downpipen jousto-osa antoi lopullisesti periksi.
Syyksi paljastui keskipöntön lähettyvillä oleva keskikiinnike. Putkisto kun oli aivan ruosteen syövyttämä, oli kiinnitystappikin mennyt poikki. Putkisto roikkui siis ainoastaan turbon ja päätypöntön kiinnikkeillä..

Kuva

Motonetistä uusi jousto-osa jonka jotenkin sain kiinni räittyä. Käytössä ainoastaan halpa ydintäytelangalla toimiva MIG-hitsi..
Simonssin vastaava 2,5" catback-putkisto tilalle. Samalla uudet kannatinkumit joka paikkaan ja uusi pakoputken tiiviste tottakai.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 6.7.2015 19:03

Kun käytännön viat oli saatu korjattua, keskityttiin taas ulkonäköön!

Ostin käytettynä Tomasonin TN1-vanteet. Kokoa 18x8,5", ET30.
Näiden päällä oli huonot kumit. Huonot kumit muuttuivat pienen leikkimisen jälkeen ajokelvottomiksi jo.. Hups.

Kuva

Käytettynä edullisesti hommasin loppukaudeksi kumit näille vanteille. Taakse (kuvassa) tuli 225/35 ja eteen 215/35 Nankangin NS-kakkoset.

Vanteiden kanssa samaan kauppaan sain mustapohjaiset angel-eyes -umpiot. Nämä menivät paikalleen kun vanhat olivat niin täynnä kiveniskuja.. Rinkuloista en pahemmin tykännyt..


Tuli sitten ostettua r32-kopiopuskuri.
Jotta välijäähyn sai siististi mahtumaan puskurin taakse, piti se asetella uudelleen..

Kuva

Uusi moottorinjäähdytinkin piti ostaa, vanha oli huonossa kunnossa.
Päädyin tekemään uuden alakiinnikkeen. Kun vanha muovinen oli silpottu pois tieltä, sai ruveta askartelemaan taas.
Moottorinjäähdytintä taitettiin aavistuksen taaksepäin alareunasta. Alareunan kiinnitys tapahtui 1,5mm paksulla muotoonsa väännetyllä pellinpaloilla. Pellinpaloihin läpivientikumit ja ne jäähdyttimen alkuperäisiin kiinnityskohtiin. Kiinnikkeen toinen puoli tuli runkopalkkiin(?).
Sitten 20x20x3mm kulmaraudasta vahvike jäähyn alareunan tasolle. Varmuuden vuoksi, ettei jäähy ota iskuja vastaan. Samalla tähän rautaan sai välijäähyn kiinni alapuoleltakin, sekä takapuolella kulkevat ahtoputket varmemmin kiinni. (Tätä ennen roikkuivat enimmäkseen nippusiteillä ja reikänauhalla jossain..)

Kuva

Kiinnityksien askartelu tuotti tulosta ja jäähy mahtui puskurin taakse suhteellisen ongelmitta!
Kuvassa näkyvät myös uudet umpiot ja vakiomaski, joka tuli merkittömän tilalle.
(Tuo merkitön on muuten vieläkin varastossa, jos joku haluaa?)


Puskuriin tuli Slamitilta aidon R32 -puskurin ritilät. Ne eivät todellakaan olleet sopivia tähän puskuriin.. Otin riskin ja rupesin muotoilemaan reunimmaisia ilmanottoaukkoja lasikuitupakkelin kanssa.. Lukemattomien työtuntien jälkeen ritilät sitten istuivat ihan ok. Ei muuta kuin maalaustarpeita hankkimaan!

Puskurin maalasin itse. Oli ensimmäinen kerta kun ruiskulla maalailin.. Pinta ei ollut mitään täydellistä.
Maalasin samalla myös huonossa maaleissa olevat peilinkuoret ja maskin mustalla. Maskin merkki käsiteltiin plasti-dipillä.


Kesän lopussa auto näytti tältä:

Kuva

Oli jo enemmän sitä mitä haettiin!
Puskurin jälkeen asenneltiin uusi alustasarjakin kiinteän -40mm tilalle. Yllä olevassa kuvassa alustasarja on jo paikallaan, säädettynä talvikorkeuteen.
Alustasarjaksi tuli FK AK Street.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 6.7.2015 20:56

Tässä välissä auton sisäpuolesta kerrottavaa! Muutokset tapahtuneet kaikkien muiden tapahtumien välissä..

Ostettaessa oli takakonttiin tungettu erillisissä koteloissa kaksi kappaletta 10" subeja joita vauhditti Sonyn "1000W" vahvistin.
Subbarien tietoja en mistään löytänyt vaikka elementinkin purin irti. Todella ohuet piuhat näille kyllä tuli. Vahvistimen tietoja netistä katsottaessa jatkuva teho oli huikeat 150w! :D
Tottakai sitä parempaa piti saada..

Kuva

Tilalle ostin käytettynä 1F -konkan, Hertz 300D -subin ja JBL GTO7001 -vahvistimen.
Olivat omatekoisessa kotelossa, jonka tilalle ostin sitten paikallisesta liikkeestä uuden kotelon. Kotelo oli suljettu, mutta sahasin reiän reflexiputkelle. Täten kotelon tilavuus elementille oli oikea refleksikotelona. Kotelon sisäpuolen vuorasin halvalla siihen tarkoitukseen olevalla vaimennusmatolla. Taakse painoliittimien tilalle pistin vanhasta kotelosta ruuviliittimet.
Pätkät 35mm2 johtoa jotta sai konkan väliin ja 4mm2 johtoa vahvistimelta subille. Hyvin soi!


Jalopuu-listoista en tykännyt lainkaan. Ne teippasin kaikki yli mattamustalla..

Kuva

Kuva

Soitin päivittyi myös. Tämä Pioneer AVH-2600BH löytyi paikallisesta expertiltä. Oli varaston tyhjennys vanhoista tuotteista ja tämän sain puoleen hintaan.

Soittimen takaa vedin USB- Ja AUX-johdot tupakkakuppiin. Aux johto on itseasiassa itse tehty.
Samalla kun tuhkis oli irti, varastin tupakansytyttimelta virran ja istutin tuohon ylempään paneeliin kännykänlataus-pistokkeen. Tämä on vieressä olevan kytkimen takana.
Tuhkiksen valokaan ei enää toiminut. Tilalle pistin pätkän itse kasattua led-listaa. Listan kolme lediä valaisevat koko tuhkiksen juuri sopivasti!

Kuva

Ahtopainemittarinkin hankin. Tämä on joku pilipali halpa mittari. Saa siitä sentään jotain osviittaa kerääkö auto ahtoja vai ei.
Mittarin letku ja johdot ovat johtosukan sisässä ja ovat melko huomaamattomat. Mittari itsessään on motonetistä hankitussa mittaritelineessä ja teline kiinni kaksipuolisella teipillä. Mitään peruuttamatonta vahinkoa ei siis ole tehty.
Tuhkiksessa tupakansytyttimen alla oleva kytkin on ahtopainemittarin sekä tuhkiksen valolle. Jos niitä ei vaikka halua joskus päällä pitää.

Hansikaslokeron valokaan ei toiminut..
Purkamisen jälkeen oli syykin selvä. Valokehyksessä oleva kytkinmekanismi oli hieman puutteellinen..
Eipä hätiä. Hieman omia johdotuksia ja "jääkaappikytkin" lokeron (oikeaan) ylälaitaan. Homma sillä selvä. Pelaa sata kertaa varmemmin kuin alkuperäinen viritys!

Kuva

Hansikaslokerossa oikealla näkyy muuten puhelinteline. Kiinnittyy metalliklipsillä tuulilasin tuuletuskehikkoon. Gepsiä kun tarvitsee on todella kätevä.



Kuski joutuu käyttämään silmälaseja ja aurinkolasit löytyvät vahvuuksilla myös. Näitä ei missä tahansa halua naarmuuntumassa pitää..
Katselin aurinkolasikoteloita kuskin kattokahvan tilalle. Mitat kun sain tietää niin homma töppäsi siihen. Omat lasit eivät sinne olisi mahtuneet.

Eikun tuumasta toimeen ja omaa koteloa väkertämään samalla periaatteella!
Pätkä kakkosnelosta, talttaa, höylää, dremeliä, erikois-saranat, kangaspala sisälle ja vaneria. Viimeistelty mustalla vahalla.

Kuva

Vielä eivät saranat ole löystyneet, joten pysyy kiinni kyllä ajon aikana..
Tökerön näköinenhän tuo on, mutta niin käytännöllinen että en välitä! Eikä tuota muutenkaan pahemmin huomaa. Takapenkillä istujat kyllä kovin kyselevät aina :D

Seba_N
-
Viestit: 141
Liittynyt: 3.8.2013 23:58

ViestiKirjoittaja Seba_N » 6.7.2015 22:44

Hyvään suuntaan auton ulkonäkö edistynyt lähtökohdasta ja mukavan omaperäisiäkin ratkaisuita käytetty eikä menty "muodin mukana" :)

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 6.7.2015 23:19

Pohjapanssarin askartelin itse, 6mm alumiinista.

Kuva

Apurunkoon kiinni niittimuttereilla sekä 6mm kuusiokoloruuveilla ja runkopalkeista askartelin toisen päädyn kiinnikeraudan. 20x20mm, 30x30mm neliöprofiilista sekä 30x5mm lattaraudasta.
Työtunteja kiinnikeraudan parissa meni kyllä tarpeeksi. Sain kuitenkin edullisesti tämänkin tehtyä!



Tälle kesälle suunnitelmat intin ohella oli saada vanteet uuteen uskoon. Samaten maalipinta.

Vanteista hioin pahimmat kiveniskut pois. Tämän jälkeen lähti puhallutuksen kautta pulverimaalaukseen.
Ensimmäiseksi mielessä oli tummanharmaa metallinkiilto ihan ruiskulla maalaten. Kyselin sitten tarjouksia 100km sätellä olevista pulverimaalaamoista.. Pulveri kuitenkin kestää huomattavasti paremmin kiveniskuja.

Sopiva hinta sovittiin ja värivaihtoehdot kutistuivat kahteen, mustaan tai valkoiseen. Normaali harmaa ilman metallinhohtoa ei ollut omaan mieleen yhtään.

Kuva

Päädyin sitten kaikista kirkkaimpaan valkoiseen. Musta olisi ollut liian tummanpuhuva tämän väriseen autoon.
Venttiilit hain paikallisesta rengaskorjaamosta. Viime kesänä heittivät samanlaiset kun kävin siellä renkaat laitattamassa. Metallikaulaiset, joihin suihkin valkoista kilikolia. Uudet keskilätkät tulivat Ebaysta ja jäivät hopeisiksi. Väri oli mielestäni sopiva. maalaillaan jos ja kun rupeaa kyllästyttämään.
Renkaat pyöräytin itse tutun luona vanteille ja tasapainoitin.

Renkaat tilasin rengas-onlinesta. Listalta löytyi Nankangia viimekesäisien hyvien kokemusten perusteella. 215/40r18 oli kapein saatavilla oleva. Budjetti kun oli pieni, ei raaskinut 205/40 Falkeneita ostaa..
Se oli virhe näin jälkeenpäin. Olisi pitänyt viimekesän mukaisesti 35-profiilin kumit hankkia että olisi auton kunnolla matalaksi saanut..

Kesärenkaiden vaihdon yhteydessä maalailin samalla jarrusatulat, huolsin jarrut sekä jarrunesteetkin tuli vaihdettua!

Kuva

Maalatuista ja kasatuista jarruista ei löytynyt esittelykelposta kuvaa. Postaillaan se aikanaan!


Noh, keväällä sitten sain tutulta jonkun halvan puleerauskoneen lainaan. Siihen hankkisin uuden kiillotus-sienen ja aineen.
Tein kevyen puleerauksen.

Kuva

Maalipinta on kuitenkin niin täynnä syvempiäkin naarmuja, että kaikkia en todellakaan saanut poistettua käytössä olevilla välineillä.
Tuli pinnasta kuitenkin parempi. Tämän jälkeen pintaan hinkkasin vielä Colliniten 476S -vahan.

Kuva

Kuva on Vagfinin Varsinais-Suomen avausmiitistä.

Tämän jälkeen oli vielä yksi asia minkä halunnut heti R32-puskurin hommaamisen jälkeen.
Omasta mielestä puskuri saa vähän ilmettä asentamalla siihen vielä lippa. Cupran lippa oli harkinnassa, mutta tuo alkaa olla jo massaa. Niimpä netin syövereistä eteen tuli hieman erilainen lippa :)

Kuva


Samana viikonloppuna kun auton sain tuohon kuntoon, tuli mukava yllätys eteen.. Turbo, jolla ajettu 10v ja ~150tkm puhalsi viimeiset ilmat.
Siipien välinen akseli poikki ja imupuolen siivesta pala irronnut. En ymmärrä miten tuo tapahtui..

Noh, uutta tilalle. Fin-Turbon toimittamana, paremmalla laakeroinnilla :)

Kuva

Asennuksen tein itse, kuten kaiken muunkin tähän autoon. Poislukien uusi avain ja pyörien suuntaus.
Asennuksessa oli muutama kaveri apuna, aikaa koko vaihtoruljanssiin meni varmaan 40 tuntia, jos riittääkään. Olihan siinä tosiaan hommaa..

Auto saatiin taas liikkumaan!

Kuva

Ongelmaakin kyllä sitten tuli. Vikakoodia pukkasi:
00575 - Intake Manifold Pressure: Control Limit Not Reached
N75-venttiilin testailin läpi.. Ei vikaa. Sitten painetestiä. Piti hieman soveltaa.. :D

Kuva

Tätä kautta löytyi vikaa! Imusarjan alta lähtevä huohotinletku oli halki..
Merkkitiskiltä kysyin tämän hintaa. 63€ !
Saman pikkuletkun tilasin ebaysta, maksoin vaille seitsemän euroa posteineen.
Nyt tilalla toimii hieno väliaikaisratkaisu. Paineilmaletkua, joka on viisi kertaa pidempi kun kiertää lenkin jottei painu lyttyyn..

Ahtoja pitäisi kuitenkin ohjelman perusteella kerätä 1.15bar. Tällä hetkellä (mikäli mittariin on luottaminen) kuitenkin kerää vain baarin. Voiko hukkaportin kellon säädöllä vaikuttaa asiaan?
Ohjeita ja vinkkejä otetaan vastaan, tässä ketju jossa tämä ja toinenkin vika on selitetty..
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=204866

Loppuun vielä fiilistelykuva!
Sisätilasta löytyy siis joka paikasta ledit paitsi meikkipeilien valoista. Parkeissa sekä rekisterikilven valoissakin ledit löytyy!

Kuva

Toivon mukaan joku osaa ongelmissa auttaa!

Postaillaan taas lisää juttua kun sitä tulee!

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 6.7.2015 23:23

Kiitos Seba_N !
Viimeinen, eli tämänkesäinen päivitys vielä oli tulematta. Se kannattaa vielä tsekata jos tykkäsit.


Kaikki saavat kertoa tottakai mielipiteensä ja ehdotuksia!
Tummennuskalvoja takalaseihin olen miettinyt, eivätkä ole tehtävälistalla ainakaan juuri nyt. Niitä siis ei tarvitse mainita :)

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 7.7.2015 16:48

Parempaan suuuntaan kyllä mennyt.

Finnit pois, ois mun ehdotus.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 8.7.2015 0:47

Aivan, tuo jäikin mainitsematta, että ainakin eteen finnitön kilpi tulossa!
Oliko joku kikka tarpeen konttorilla lausua jos kummatkin kilvet haluaa uusia?

Kaarimankelia myös huutelen lainaan.
Sitten uskaltaa edestä vielä hieman laskea. Taakse jäykemmät jouset olisivat myös paikallaan..

Tai takana renkaiden raapimisen kaariin voisi estää kyllä myös vaihtamalla 8mm lättyjen tilalle ohuemmat. Sitten kolisisi jo vanteeseen kaari :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.7.2015 6:55

Ilmoitat kuuluvalla äänellä tiskillä että haluat kilvet ilman euromerkkejä ja ladot n.18€:n kokoisen summan tiskille.

Olikos tuo imusarjan alla vuotava putki semmoinen ohut mutkaputki?

Itselläkin se falskaa ja killisilmiltä tilasin kans uuden ku nauratti orkkiksen hinta. Pitäs vaan jaksaa vaihtaa.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 28.7.2015 1:03

Kappas, Sebastianin kommentti mennyt ohi ihan tyystin..
Täytyypi tosiaan mennä tiskille rahaa latomaan.. :)

En tiedä voiko tuota putkea tai paremminkin letkua ohueksi kutsua. Tälläinen se oli:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/212 ... nputki.jpg

Ebaysta tuli tosiaan uusi putki tilalle tuohon. Ja vähän vajaaseen seitsemään euroon :D

Tilasin myös neljä kappaletta jännitemittareita. Nekin maksoivat kymmenesosan suomen hinnoista ebayn kautta.
Yksi niistä päätyi penkinlämmittimen katkaisijan paikalle.
Päälle heitin kaksi kerrosta valojen tummennuskalvoa mitä löysin kaapista. Nyt lukeman näkee myös päiväsaikaan eikä pimeällä paista silmiin.

Kuva

Vedin piuhan tupakansytyttimeltä, syttyy siis kun valot pistää päälle, samoin kun ahtomittarin, hansikaslokeron ym sisustankin valot. Jännite vain ei kovin todellinen ole kun ei tule suoraan akulta. Antaa kuitenkin osviittaa..


Hain sitten motonetistä 2,5" putkea muutaman metrin pätkän ja yhdyskappaleen.

Kuva

Muutama tunti rälläköintiä, hitsausta, siistimistä, sovittelua ja lämpömaalit pintaan.

Kuva

Nyt ei pönttö enää raavi jokapaikkaan eikä kolise taka-akseliin tai lämpöpelteihin!
Autosta tuli myös ainakin omasta mielestä todella mukavan kuuloinen. Pöriseehän se huomattavasti enemmän mutta omaa korvaa miellyttää kyllä!



Golf IV ääninäyte!


Tuossa video kun muutamaan kertaan ajelin ohi. (näkyy kunhan on ladannut..)
Ei todellakaan vastaa totuutta.

Sisämelu ei merkittävästi kasvanut maantieajossa. Musiikki kyllä peittää melun.
Viimeksi muokannut Nikozii, 29.7.2015 0:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

makelja
-
Viestit: 51
Liittynyt: 8.1.2008 14:31

ViestiKirjoittaja makelja » 28.7.2015 13:58

Mukavaa luettavaa ja hienoa jälkeä tulee.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 28.7.2015 19:19

Kiitos kiitos :)

Onko jollain tietoa että saako tällä foorumilla jotenkin tuon youtube-videon näkymään pienessä ruudussa soittimena?
Nyt hukkuu linkki tuonne hieman. Eikä edes toimi, mikäköhän vikana?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 28.7.2015 19:50

Otat nuo urlit pois, kuten tuosta eka kuvastakin.

Tai laitat:

Koodi: Valitse kaikki

[url=www.videonosoite.fi]Videon kuvausteksti tähän[/url]

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 29.7.2015 0:54

Kiitos!

Kuvan linkkiä en tosin saa toimimaan millään keinolla.
Se ei tosin niin tärkeä ole ja eipä ole vaikea linkkiä kopioida..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.7.2015 1:04

Omaan korvaan kuulostaa liikaa WRC-Pololta kun oletus on ettei tää ihan niin nopea kumminkaan ole.

Korkeita taajuuksia lisää vaimentamalla voisi tulla "muhkumpi" saundi?

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 30.7.2015 0:03

Ei tämä sellaiselle vertoja kyllä vedä millään :D

En tiedä millä olet kuunnellut(puhelimella ainakin ääni valehtelee todella paljon), mutta oikeastihhan tuo on todella matalaa murinaa. Turbo vain viheltää ja edestäpäin kuuluu moniurahihnan rallatus..

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 2.8.2015 22:58

Pieni ja turhahko päivitys..
Tylsyyksissäni torstaina ja perjantaina päätin kuluneille poljinpinnoille tehdä jotain.

Varastosta löytyi 1,5/2mm alumiinista turkkipeltiä.

Kuva

Pahvista muotit, leikkaus rälläkällä ja käsin viilaten loppuun. Reunoihin 45-asteen viisteet ja 120-hiomapaperilla viimeistely.

Lepuutustukeen vedin vaan päälle tuon ja popniiteillä kiinni. Poljinpintoihin pienillä ruuveilla.
Ei ole märillä kengänpohjillakaan liukkaat ja näyttävät huomattavasti paremmilta.. :)

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 14.8.2015 17:46

Rupesi tuossa viime viikonloppuna ykkönen ääntämään..

Laatikko irti ja auki.Jokin magneetti joka kerää silppua laatikon sisältä, oli päässyt jotenkin irti. Tasauspyörästön rattaita oli myös joku rotta päässyt jyrsimään.. Muutama laakerikin oli jo hieman päässy huonoon kuntoon.

Kuva

Kuva

Päädyttiin siihen, että metsästetään uusi laatikko..
Kaverilta huomenna lähössä hakemaan vastaavaa 02J-lootaa. Erikoisempi asia on se, että laatikko on peräisin Seat Ibizasta!
Kaikki vaihteiden välitykset ovat samat kuin nykyisessä laatikossa. Mutta Ibizan pienien renkaiden takia perävältys on pidempi.

Toisinsanoen saan kierroksia tippumaan moottoritiellä ajaessa, kuten tarkoitus olikin.
Joka vaihteella vauhtia saa kerättyä vanhaan laatikkoon verrattuna 10-20kmh enemmän. Kierrokset pitäisi tippua 200-300rpm samaa vauhtia ajettaessa.

Palataan asiaan viikon alussa kun laatikkoa pistelen paikalleen. Torstaina ja perjantaina sitten pitää koulussa jo päästä käymään. Tällä autolla siis :D

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 7.9.2015 19:54

Noniin..

Ei sujunut todellakaan ihan ongelmitta laatikon vaihto.. Sain laatikon haettua ja paikalleenlaitossa vierähti hyvä tovi.
Laatikkoa takaisin laittaessa kolahti aika mukavasti syylärin alavesiletkuun. Noh, syyläri rupesi sitten vuotamaan melko hyvin.. :D

Tältä näytti kotioloissa tehty vaihteistonvaihto:

Kuva

Laatikko paikalleen, auto kasaan ja tallista pois ajelemaan. Eipä liikkunut mihinkään. Pakki ei toiminut..
Säätöä, säätöä ja säätöä. Vaihteensiirtäjätornin tarkastelua ja kaikkea mahdollista. Ei auttanut.

Laatikko uudestaan sitten irti, ei muu auttanut.
Vein takaisin henkilölle joka laatikon oli ennen myyntiä rempannut. Stefoja, laakereita ja vaihteensiirtäjän muovilaakerit oli vaihdettu.
Pikkuvika paljastui, joku levy vääntynyt juuri tarpeeksi, että ei ykkönen päässyt päälle asti menemään.


Sain sitten taas laatikon takaisin. Paikalleen sai sitten taas tapeltua ja kaikki toimii! :)

Startti tuli huollettua samalla.
Putsattua, öljyttyä ja hiilet vaihdettua. Hiilet jostain Fordista, viilailin sopiviksi. Valmiita hiiliä kun ei mistään löytynyt..
Hiilet vedin kiinni rosterisilla ruuveilla. Eipähän ruoste heikennä kontaktia. Tarpeeksi tehokasta kolvia kun ei itseltä löytynyt..


Kuva

Merkkitiskiltä kolminkertaisella summalla tarvikesyylärin tilalle alkuperäinen.
Eron kyllä huomaa.. Kannatti kaivaa kuvetta, jos se nyt vaikka kestäisi kauemmin kuin vuoden :D

Tuli myös hankittua Bachon suojukset lokarille ja penkille. Saa huolettomammin likaisilla vaatteilla auton parissa työskennellä. Sopii tunkkiin ja pukkeihin jotka tallista jo löytyy..



Facebookin VagFin-ryhmään olen kuulunut jo hyvän aikaa. Sieltä sain ryhmän tarran, jonka liimasin takalasiin.
Auto tuli tottakai pestyä ennen sitä. Ja Turtle waxin 5sateesta pinnote vedettyä tuulilasiin.

Tietenkin seuraavana päivänä satoi, tässä kuvatusta kun auto taas kasassa..

Kuva

Alempi kuva likaisesta ja aamuauringon ylivalottamasta autosta. Kuva Instagramin filtterien läpi. Pahoittelut..


Kokonaisuudessaan vaihteistomuutos on kyllä onnistunut. Kulutus maantieajossa laski hyvin, eikä kierroksetkaan tippuneet liian alas. Jaksaa vetää ylämäet yhtä hyvin ylös kuin ennenkin :)



Nyt tässä alkoi opiskelut Helsingin päässä ja auto saa jäädä kotipihalle. Viikonloput tässä vielä saa ajella kun kotona käy, muutenhan viikot vietän täällä Helsingissä solukämpässä..
Auto on ajossa siihen asti kun lumet pilaavat ajot tai talvirengaspakko painaa päälle.
Sitten menee seisontaan sen kuuluisan opiskelijabujetin takia ja katsellaan kesällä taas!

Vielä jos saisi ennen seisontaan laittamista finnitöntä kilpeä paikalleen..

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 12.11.2015 17:51

Pistetäämpä pieni välipäivitys!

Tuli joskus kuukausi sitten uusittua etutukivarsien puslat. Tilalle meni powerflexin perusmallit, eli ne violetin väriset.
Kuvia niistä ei ole, mutta turha olisi ollakkaan.
Samalla vaihdoin toisen raidetangonpään jonka kumi antautui.

Pyöränkulmat kaikki menivät ihan uusiksi.. Oli puslat meinaan revenneet puoliksi jo irti.. :D
Itse säätelin mittanauhan, vatupassien ja tussin avulla tallin lattialla kulmia parempaan päin. Ja ihan hyvin ne sainkin, ei lähde hakemaan oikeastaan lainkaan kun tulee liukasta. Pyöriensuuntauksessa käytän sitten keväällä.

Väliin muutama ruutu:

Kuva

Kuva


Tässä nyt kuukausi vain päästelty menemään, kun olen viikonloppusin kotosalla käynyt.

Toinen etupyörän laakeri ääntää, täytyy vaihdella talven aikana. Akkukin on tykännyt tyhjentyä viikon aikana. 1,5vko kun auto seisoi käyttämättä, ei enää lähtenyt edes käyntiin.. Pitää tätäkin koittaa selvitellä kunhan on aikaa.

Tuli pestyä tuossa viikko sitten. Mahtoi olla toiseksi viimeinen pesu tälle vuodelle, viimeinen tulee tämän kuun lopussa kun auto menee seisontaan ja talliin.
Takavanteesta lähti yksi keskilätkäkin vetelemään, samanmoiset tilasin jo tilallekkin. Jos ne maalailisi, mitä mieltä, mustaksi vai valkoiseksi?


Tässä vielä muutama kuva illan jo hämärtyessä pesun jälkeen.

Kuva

Kuva


Eli auto menee nyt kuun lopussa sitten seisontaan ja talliin hieman kuivumaan muutamaksi viikoksi.
Sitten olisi tarkoitus kolmen viikon joululoman aikana pistää alustaan uutta massaa ja tarkastella jos sieltä löytyy ruostetta. On hakusessa myös helmalevikkeet mallia hillityt.


Saa tarjota jos nurkissa pyörii R32- helmat! Takapuskuri ja spoilerikin voisivat kiinnostaa !


Lisäksi pitää uudet renkaat ainakin eteen ostella ensi kesäksi.Jos sitä palaisi takaisin 35-profiilisiin.
Alaspäin olisi halu mennä vielä aavistus.. Taakse pitäisi jäykemmät jouset hankkia ja edestä raapii sitten runkoon ja kallistuksenvakaajaan jo nyt.
Kun alustahommia tekee niin olisi otollinen hetki myös tehdä notchi.. ;)

Katsotaan mitä saa aikaan ja mihin sitä ryhtyy.
Kommenttia saa heittää jos siltä tuntuu.

E: Dropboxi hieman tykkää kettuilla näemmä..

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 16.12.2015 14:25

Pientä ennakkoa hitaasta edistymisestä!


Helmat pääsivät perille ja testattu miten istuvat. Eiköhän ne suhteellisen siististi kiinni saada..

Butyylinauhallako tuo helman ylälaita kannattaa kiinnittää jotta saa siististi ja vedenpitävästi? Jotain joustavaa massaa lisäksi teipin alapuolelle?

Kuva

Helmojen kiinnitykseen saa siis antaa vinkkiä ja omia kokemuksia!



Ennen näiden kiinnittämistä kuitenkin tuskaillaan massauksen kanssa. Siihenkin on tarvikkeet kaikki hankittu ja mennään seuraavalla reseptillä:
Sinkkimaali pohjalle, kotelonsuoja tartunnaksi ja massa päälle.

Lisäksi sitten näkyviltä osin maalataan korin väriin. Samalla saa uuden maalikerroksen myös takakaarien reunat, jotka ovat kiveniskuja täynnä sekä etukaarien alalaidat joissa ruosteenalun poistamiseksi tehty paikkamaalauksia.


Jatketaan päivityksillä varmaan ensi vuoden puolella, kun alusta on uudelleen massattu ja helmoja koitetaan kiinnittää tai jo kiinnitetty! :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.12.2015 16:43

Emmä kyllä keksi miksi kotelosuojaa laittasi massan alle.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 16.12.2015 17:12

Tulee nahkea pinta ja massa oikeasti pysyykin kiinni.. :)

Faija veti ilman sitä 2v sitten autonsa, joka meni tutulle puolen vuoden päästä. Tästä meni puoli vuotta kun piti kuulemma uudelleen massailla. Tykännyt jäädä tunkin nokkaan kiinni.


Onhan massoissakin eroa tottakai ja monia muitakin muuttujia. Mutta ei siitä haittaakaan ole.

Blind
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.1.2009 19:56

ViestiKirjoittaja Blind » 16.12.2015 19:21

Itse laitoin sikaflexillä pitkät pinnat.

Sormella ja teipillä siistit rajat, päädyt sitten ihan ruuveilla muovisiin sisälokareihin. Mulla nyt on mustana ne omat helmat niin ei haitannut kun mustaa liimaa laitteli väliin.

Pari kertaa kokeilin järeällä 2-puolisella teipillä vaan ihan parin viikon päästä sai huomata molemmilla kerroilla että eivät pidä helmoja paikallaan. Peltiin tarttu ku synti muttei muoviin.

tombbis
-
Viestit: 108
Liittynyt: 1.1.2013 21:56

ViestiKirjoittaja tombbis » 16.12.2015 19:27

Mulla oli itellä borassa Gli-helmat 3M kakspuoliteipillä kiinni ja lujassa olivat. Päistä sitten ruuveilla sisälokareihin. Tota 3M teippiä saa ebaystä todella halvalla ja sillä itellä on pysyny, kunnolla puhistaa esim. jarrupuhdistusaineella helmat enneku liimaa kiinni :)

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 16.12.2015 22:27

Kiitoksia kokemuksista!

Pistin ebaysta tulemaan 3M VHB 5952 -kaksipuoleista teippiä.
Katsotaan miten pysyy sillä kiinni. Jos ei pysy, aletaan sotkemaan sitten sikaflexillä tai muulla vastaavalla. Ja päädyistä tosiaan pistetään kiinni ihan ruuveilla, tottakai.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

Re: Piristelty MK4 1.8t Golf !

ViestiKirjoittaja Nikozii » 22.3.2016 3:15

Viimeiset 4kk auto ollut tallissa pukkien päällä makaamassa..
Tässä pientä koostetta mitä saatu aikaan!


Pohjasta siis raaputin reunoilta ja heikolta näyttäviltä kohdilta massat kokonaan pois. Ihan käsin, taltan ja puukon kanssa suurimmalta osin.
Aikaisemmin mainitulla kaavalla tuli tämän jälkeen toimittua. Eli sinkkimaali, kotelonsuoja, massa ja sen päälle vielä vasaralakka kun sitä sattui löytymään.
Pohjaan massat pensselillä, helmapellissä ohuehko kerros spraypurkista suihkittuna.

Kuva

Helmalevikkeet ja takapuskurin lippa on väreissä. Näiden osalta maalaus onnistuikin yllättävän hyvin, itsekin yllätyin. Olihan tämä jo viides kerta ruisku kädessä :D



Kuva

Ja korikin sai samassa rytäkässä tosiaan hieman uutta maalia yllensä. Takakaaret olivat kiveniskuja täynnä ja alta paljastui kevyttä ruosteenalkua monestakin pisteestä, eli oli hyvä aika hoitaa tuokin kuntoon!
Etukaarissa oli paikkaukset mustalla pintavärillä, olivat aikaisemmin kuraläppien alla piilossa. Nyt nekin jäävät pois helmalevikkeiden takia ja oli pakko saada oikea väri päälle.

Paikkamaalausten rajat koitin minimoida jättämällä teipit reunasta ylös. Toimi suhteellisen hyvinkin jopa. Ensiviikolla on aikaa taas autoa ajan kanssa laitella, joten sillon mahtanee tapahtua vesihionta ja koko auton puleeraus taas samalla. Jos kerkiää..



Kuva

Se notchi tuli myös väännettyä. Hyötyä tuosta ei vielä pahemmin ole ennen kuin vakaajan vaihtaa..

Alustaa piti nostaa nyt samalla kun oli pukkien päällä, katsastusta varten. Muut säätömutterit lähtivät suhteellisen hyvin liikkeelle mutta kuskin puolelta edestä oli totaalisen jumissa.
Vakioavain tykkäsi vääntyä ihan hullun lailla, joten 6mm paksusta lattaraudasta tuli hieman vahvempi avain tehtyä. Kyseisellä avaimella homma onnistui eikä enää tarvitse säätömuttereita runnoa solmuun kun säätelee.



Kuva

Vanteet tuli pestyä porukoiden kylppärissä.. :D
Vielä jos jotain ruosteenpoistoa hankkii ja sitten vetäsee vahat päälle.

205/35 -kumit kävin taas tutun luona pyöräyttämässä viimekesäisien 215/40 -kumien tilalle. Tuli suhteellisen törkeä veny, mutta itse tykkään kyllä jumalattomasti. Tuo vanteen muotoja paljon paremmin esille jollaintapaa.
Pakko taakse myös matalemmat ja kapeammat kumit hankkia jossain vaiheessa, ettei nyt raavi uutta maalipintaa heti piloille. Ne jäykemmät ja lyhyemmät jouset tulossa myös jossainkohtaa..



Eli auto alkaa pikkuhiljaa olemaan valmiina kesää varten!
Pesu, hionta, puleeraus, maalatut osat kiinni ja vahaus.
Sisusta pitäisi jollain tekstiilipesurilla huolellisesti pestä, takakontin lötkön pahvin meinasin korvata laminaatilla, finnittömät kilvet (vihdoin) hakea ym pikkuhommaa. Kuskinpuolen takaoven ikkunahissi tuli korjattua jo, kuten myös pienet ongelmat kaukolukituksen kanssa kyseisellä ovella.

Pistetään jakoon seuraavaksi kuvia ja tarinointia kun tapahtuu taas vähän enemmän jotain! :)

PS: Hiiren oikealla ja avaa kuva niin näkee isompana!

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

Re: Piristelty MK4 1.8t Golf !

ViestiKirjoittaja Nikozii » 17.11.2016 19:33

Noooniiin, nyt tulee koko kesän ajalta jonkinmuotoista juttua kun unohtunut päivitellä :D


Pistetäämpä ensin kuvatus miltä auto näytti keväällä kun katsastuksen jälkeen sai kesäkiekot alle ja hieman alemmas ruuvattua!

Kuva

Mummin Polosesta lainasin rengastuksen alle katsastuksen ajaksi, jottei aiheutuisi mielipahaa! :D
Sanomista sieltä silti tuli.. Toinen takajarrusatula oli jumissa ja toinen etulaakeri jo loppusuoralla. Laakerin havaitsin jo ennen viimetalvea, mutta unohtui aivan täysin sitten. Suoraan seisonnasta suuntasin siis katsastukseen.

Uusi laakeri paikalleen ja takajarrut tuli kokonaisuudessaan rempattua, satuloille tiivisteiden vaihto ja muut temput sekä uudet palat ja levyt.
Tässäpä osa myös muusta romusta mitä autoon tuli kesän mittaan lyötyä kiinni:

Kuva

Kuten tuosta näkee, katsastuksen yhteydessä tuli vihdoin finnittömät kilvetkin. Startti antoi periksi, eikä jaksanut enää pyöritellä. Hiilet loppu, ne tuli vaihdettua mutta ei auttanut. Sitten marmorille uutta (kunnostettua) vinkumaan..
Valmistenumeron avulla tilasin, mutta eipä se paikalleen käynyt. Sitten vanhan startin osanumerolla täysin vastaava paikoilleen.

BC:n 14kg ja 120mm jouset tuli puolissavälin kesää alle. Samassa rytäkässä Audi S3:n etuvakaaja.


Kuva

Tulipa myös purettua sisustaa enemmiltä määrin!
Kaikki verhoilut ja erityisesti penkit piti puhtaiksi saada. Ja kyllähän ne puhdistuivatkin. Pesuri oli vuokralla viikonlopun ajan. Maksoi onnettomat parikymppiä, ei todellakaan huono diili :)


Kuva

Katon tylsä harmaa oli tylsistyttänyt jo auton ostosta lähtien. Eurokankaasta löytyi mukavan näköistä verhoilukangasta.
Oikeassa ylälaidassa kangas on penkin päällä, kuvasta ei välttämättä erota mutta sointuu hyvin väritykseen :)

Tottakai myös pilarit kaikki saivat uutta kangasta päälleen. Ovitiivisteiden kankaat vedin vinyylimaalilla. Yksi pullo vain oli hyllyssä ja sen piti riittää kaikkiin neljään tiivisteeseen. Noh, tulihan niistä huomattavasti tummemmat, muttei täysin mustat kuitenkaan.
Kävi kuitenkin niinkin sopivasti, että niistä tuli lähelle penkkien tummanharmaata väriä. Joten toinen pullo maalia jäikin kauppaan! :D


Kuva

Harmaat katon osat, kahvat, valot ym piti myös saada mustaksi sitten.
Riskillä kilikolilla kaikki mustaksi. Toinen pullo vinyylimaalia piti sittenkin hakea ja vetästä aurinkolipat sillä mustiksi. Pysynyt toistaiseksi moitteetta :)

Uudelleen verhoiltun ratinkin bongasin täältä lähiaikoina. Samanmoinen kolmipuolainen golffin ratti. Todennäköisesti vanhan verhoilun päälle vedetty uusi, on meinaan mukavan paljon paksumpi. Ei todellakaan moitittavaa, loistava parannus!
(Vanha ratti on joutilaana, ilman bägiä, saa ilmoitella jos kiinnostaa)


Kuva

Takaluukku sai samassa rytäkässä hieman uutta ilmettä myös.
Ylimääräistä laminaattia porukoiden olkkarin rempasta ja lastulevy pohjalla, ei pääse vararengaskotelon kohdalta enää joustamaan! Vahvari päätyi subin taakse ja kiinnitys vain tuohon laminaattiin, josta sen saa tarvittaessa poiskin nostaa ilman ruuvien ruuvausta.

Onneton tavaratilan tuikku ei riittänyt.. Poistin sen vain käytöstä ja jääkaappikytkin luukun reunaan katkaisemaan ledinauhojen virran. Kyllä valaisee!


Kuva

Heinäkuun lopussa olin Fittedfesteille lähdössä ja matka töppäsi 50km päähän lähdöstä.. Eli melkein 200km vielä olisi ollut matkaa.

No mitä tapahtui? Hienosti venytetty kumi päästi ilmaa ulos. Tämä tapahtui motarilla tietenkin!
Melkoinen pomppu oli viitisen kilometriä ennen pysähdystä, sen sillan pompun ansiosta todennäköisesti livisti ensimmäiset pihahdukset ulos ja siitä eteenpäin plääplääplää..

Kun en tuota ilman häviämistä heti tajunnut ja pystynyt pysähtymään, meni hyvän matkaa ajellessa tuo vannekkin kieroksi sitten!


Ja hyvä että subin kiinnitys tuli tehtyä yllä mainitulla tavalla, nyt kun vararengasta oikeasti tarvitsikin..

Kaverin autolla jatkettiin paikan päälle ja iltasella takaisin tullessa ajelin pikkuteitä pitkin golperon takaisin porukoiden luokse.

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

Re: Piristelty MK4 1.8t Golf !

ViestiKirjoittaja Nikozii » 17.11.2016 19:57

Jatkuuu..

JA porukoiden pihassa auto sitten seisoikin taas about kuukauden päivät..

Tilasin uuden kumin, kun se meni myös pskaksi tuossa kun ilmat lähtivät. Nooh, utelin vanteen suoristusta. Olisi joutunut postittamaan ja odottelemaan hyvässä lykyssä moonta viikkoa että saisi vanteen suorana takaisin..

Se ei ollut vaihtoehto!
Pakko oli päästä ajelemaan ne muutamat päivät kuukaudesta kun viikonloppuisin porukoiden luokse menin käymään. Töitä tein meinaan Espoossa koko kesän ajan.

Kuva

Tässäpä oli ratkaisu.. :D

Mukavilla spekseillä (18x8,5" ET30 + 18x10" ET25) varustetut toiset (tina)vanteet tilalle ja niille samat kumit päälle kuin Tomasoneilla jo oli.

Eli edessä 205/35 ja takana 215/40r18. Mukavasti venyä! :)


Kuva

Kyllä ne ihan hyvin mahtuivat kaariinkin, edessä 7mm lätyt, kympit voisi tilalle vaihtaa kyllä.

Tuossa kohtaa kun vanteet vaihtuivat, tuli vasta tuo vakaaja vaihdettua. Suhteellisen matalalla jo ollaan. Vieläkään ei vain ole kaaria saanut rullattua, mitä en halua tuhota raapimisella.
Eli keulankin saa sitten alas kun kantit ovat poissa tieltä.. Ensi kesänä viihdoinkin?



Muutama syksyinen kuvatus:

Kuva

Kuva



Viimeviikonloppuna auto näyttikin sitten jo tältä.. :/

Kuva

Saattapi olla että vielä pääsee yhdet ajelut ajamaan tämän vuoden puolella jos lumet sulavat.
Joulukuun alussa menee taas talviteloille viimeistään..


Tämäkään talvi ei mene tekemättä mitään auton suhteen! Paljon olen keskittynyt auton keulaan ja muualle, perä jäänyt aikalailla huomiotta.. Siihen tulee nyt muutosta ::)

Kuva


Pimeetä ja himmeetä.. Persus ei näytä ensikesänä enää toivottavasti tältä enää. Vaikkei tämäkään nyt ihan kauhea mahda olla?

Kuva


Eeli palataan silotetun luukun ja uuden puskurin parissa seuraavaksi taas. Puskuri on muuten orkkis, ei kopio ;)


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa