Passat -85 (32B) ja Jetta

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

Passat -85 (32B) ja Jetta

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 26.1.2011 15:23

Tarina alkaa jostain 80-90-luvun taitteesta kun perheen entinen surkeaksi todettu nokivasara peugeot pääsi siihen kuntoon että siitä oli aika hankkiutua eroon, kirjoittaja oli tuolloin juuri ja juuri sen ikäinen että yksi ainoa muisto pösöstä jäi, ja se oli kivulias. Käsi nimittäin jäi oven väliin. Senpä jälkeen en ole ranskalaisista juuri perustanut. Perheen isä löysi naapurikunnasta vähän ajetun, hyvässä kunnossa olleen KansanAuto Passatin, vuosimallia -82, koneena 1.6D. Auto ostettiin ja se oli se alkusysäys.

Tässä autossa istuttiin suurinpiirtein kaikki lapsuuden automatkat, eritoten mieleen jäi kerta, jolloin nokipannulla vedätettiin jotain telillistä asuntovaunua ja ylämäet ajettiin kolmosella, kaikki vastaantulijat vilkuttelivat valoja kun lyhyet osoitti mihin sattuu. Yksi reissu meinasi katketa laturin/vesipumpun remmin katkeamiseen mutta tuolloin huoltoasemilta sai vielä varaosia.

Tämä auto antoi kyytiä toista vuosikymmentä, ennenkuin se päästettiin isännän huolimattomuudesta johtuen pahasti ruostumaan. Pohja oli mätä ja kun auto pistettiin kiertoon, vannoin että vielä jonain päivänä on samanlainen purkki saatava.

Tämä auto oli se, jossa oma automieltymys iskostui. Välillä se koki hetkittäisiä mullistuksia, ensin veekasien suuntaan ja sitten lasikuitupommien, mutta jossain vaiheessa taas palautui ennalleen. Kahdeksankymmentä luvulla tehtiin viimeiset AUTOT.

Vaikka passatteja tulikin aina tasaisin väliajoin katseltua erinäisistä paikoista, ei ollut varaa/intoa/rahoittajaa. Olin itseasiassa jo heittäny toivoni, kunnes viime syksynä isäukko bongasi nettiautosta ilmoituksen. Auto oli -85, 1.8 litran koneella, viisilovisella laatikolla ja vielä pre-facelift. Itseäni kun ei uudempi muovikylki raiskattuine takavaloineen lämmitä yhtään. Pakkohan sitä oli lähteä katsomaan. Auto istui kentässä, edessä taisi olla n. kolme kierrosta jousia, takanakin oli varmaan yli puolet lähteny rälläkän käsittelyssä.

Autoa koekäytettiin ja tutkittiin päällisin puolin. Takakontin avatessani tuli tunne että tämähän on aika hyvässä kunnossa. Nostin maton ylös ja minua tervehti alkuperäinen, koskematon Michelinin vararengas ja kirkas maalipinta, tarrakin oli paikallaan ja selvästi luettavissa. Hinnasta päästiin sopuun ja mukaan tuli legendaariset hakkapeliitat ilmeisesti alkuperäisillä vanteilla, sekä pari yksittäistä osaa, mm. kaasari imusarjoineen. Valitettavasti autosta ei ole ostohetkeltä kuvaa, sen verran hurmiossa lähdin autoa katsomaan.

Ensimmäiset kilometrit lähimmälle huoltoasemalle olivat puhdasta hangon keksiä. Puhumattakaan niistä reilusta kolmestakymmenestä muusta jotka seurasivat varsin pompottavan alustan hillitessä kaasujalkaa. Varmaan joka pompulla suupielet nousivat sentillä.

Heti kun isäukko kävi testiajolla, tuli suora kaneetti että jouset vaihtoon. Tämä kävi siten että kolhitusta golffista otettiin vieterit ja takaiskarit hyötykäyttöön. Tällä operaatiolla takapää tippui ja etupää nousi.

Kuva operaation jälkeen, golfista laitettiin myös jonkun aivopierun saattelemana keskilätkät
Kuva
Kuva
Kuva

Sen jälkeen hieman pesua ja puskurien käsittelyä
Kuva
Kuva

Asensin myös lisä/sumuvalot, SAW merkkiset sumarit jostain samalta ajalta kuin itse auto. Sain sedältä avaamattomassa paketissaan. Sisälle sovelsin keltaiset xenonit.
Kuva

Autoon on vaihdettu kuluvia osia melko läjä, mm. takapyörän laakerit, jakohihna, tulpat, laturin/vesipumpun remmi, takaiskarit (TA-Technix säädettävällä jousilautasella), jouset golf III:sta, tyhjät sumariumpiot (NOS Hellat), kaikki kojelaudan polttimot yms.

Vaihtoon on menossa etupään puslat, etuiskarit (TA-Technix sport), virranjakajan kansi ja pyörijä, ohjauslaakerit ja pyöränlaakerit eteen.

Tulossa myös kirkkaat etu- ja sivuvilkut.

Ruostepaikkoja autossa on, mutta ne on suhteellisen pieniä ja niitä on siellä täällä. Ovien alareunat on yks murheenkryyni. Apparin ovi on pitkäksi venähtäneen korjauksen alla.

Kuva Kuva Kuva

Sisusta on kontista katsottuna tällä mallilla
Kuva
Ja kuskin ovesta:
Kuva
Peräkontin maalipinta on kuin uudessa, tosin pölyinen
Kuva

Tolpat irti etupäästä. Huomaa uudet sumariumpiot (mallia tyhjä)
Kuva
Kuva

Jalkatilan ilmareikä
Kuva

Takaiskari ylimmässä asennossa
Kuva

Konetilassa olisi siistimistä
Kuva

Kylkeä, pahvi oli toimiva tilapäisratkaisu kun piti yksi pikku reissu tehdä :)
Kuva

Tulevien vanteiden (Atiwe 7x15 ET25) sovittelua taakse
Kuva
Kuva
Kuva

Kokokuvassa koko komeus(ko?)
Kuva
kattotelineistä ei kommentteja, kokeilin paikalleen kun löyty hyllystä lojumasta

Alustan komponentteja, pussissa ALKUPERÄINEN iskari, jämyä tekoa
Kuva
Nuo alkup. iskarit muuten korjattiin lisäämällä uudet öljyt ulos tulleiden tilalle, eikä mitään sanomista :D

Vertailukuvaa. Alkuperäinen golffin jousella ja sportti kaksi kierrosta lyhennetyllä. Puristimet ei vaikuta pituuteen tossa kuvassa, oli vain testi. Neljä senttiä lyheni uudella setupilla. Katotaan miten stanssi noilla asettuu.
Kuva

Etutolpat puhalsin viikonloppuna ja maaliksi sivelin pensselillä mastonin sileän hammerin mustana. Niistä kuvia kun kerkeää. Myös vanteiden kanssa on väkerretty ja niistä alkaa olla maalit pikkuhiljaa tiessään. Puolien välit mitä ilmeisimmin tulee mustalla, tai sitten ehkäpä joku haluaa ehdottaa jotain kekseliäämpää. Puolat ja keskikuppi tulee kiillotettua niin että ilmettä antavat sorvausurat jää näkyviin.

Tänään lähti satsi varaosaa tilaukseen. Apurungon puslat, tukivarren helat, ohjauslaakerit (jotka saattaa vielä vaihtua audin vahvistettuun marmorituotteeseen), virranjakajan kansi ja pyörijä.

Toivottavasti tämä nyt kelpaa ensi postaukseksi itse autosta.

EDIT: Niin tavoitteita/suunnitelmia voisi vielä nakata:

-Tonttiin maulla ja maalaisjärkeä käyttäen, pitää pystyä myös ajamaan
-Maalipinnan kunnostus/ehostus, tulevaisuudessa uusi pinta
-ooeeämmää jos sitäkään, ei kotkotuksia
-Moottoritila kliinimmäksi, ehkä myöhemmin uudelleenjärjestelyjä
-Mahdollisesti pari humoristista tarraa
-Miedot pronssikalvot (mietinnässä vielä)

Eli ajettava ja katottava laite suunnitteilla.
Viimeksi muokannut ElektrikMekanik, 17.2.2013 22:39. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 2.2.2011 0:01

Ennen-Jälkeen

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 2.2.2011 17:24

Vähän uutta osaa taas vaihteeksi.
Kuva

Henksa
-
Viestit: 65
Liittynyt: 31.12.2004 14:33

ViestiKirjoittaja Henksa » 3.2.2011 19:58

Tämähän näyttää hyvältä!
Sopivan perusteellisen olonen ote tuohon hommaan, kun vaan jatkat samalla meiningillä. Näitä ei oo juuri täällä näkyny ja eipä noita juuri tien päälläkään enää näy.

Vanteiden väritykseen vois kokeilla korin väriä sinne puolien väliin, tai jos se tuntuu huonolta niin joku antrasiitti tai gunmetal näyttäs ainakin minun silmään paremmalta kun musta.

mattii
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.7.2010 21:27

ViestiKirjoittaja mattii » 3.2.2011 20:27

makee vehje! toi takalasi kyl huutaa huoraportaita! eeppinen retro look

Krizuu
-
Viestit: 216
Liittynyt: 27.7.2010 23:03

ViestiKirjoittaja Krizuu » 3.2.2011 22:35

voiha peijakas kun on mainio aihio! Tässä se auto vielä on, nykyään on niitä elektroniikka räppänöitä :D

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 5.2.2011 4:17

Teetän ainaki yhden tollasen tarran pienenä ja laitan sen jonnekin :D
Kuva

Sitten vähä päivitystä, vapaita viikkoja nyt jokunen peräkkäin joten pääsee keskittymään itse asiaan.

Tolpissa TA-Technixin patruunat (-75mm ilmoitettu), kolmosgolffin vakiojouset -2 kiekkaa. Golffista myös jousikupit. Audi quattron jäykät tukilaakerit. Napoihin sujahti FAG:in pyöränlaakerit. Myös uudet pohjauskumit ja suojat.
Kuva

Kuva

Kelkka:
Massaa riitti, putsauksessa meni tovi jos toinenkin.
Kuva

Putsattuna, menossa saamaan hiukan hiekkaa ruostekohtiin
Kuva

Maali ja lakka pohjassa
Kuva

Maali ja lakka myös päällä, huomaa uudet puslat/kumityynyt.
Kuva

Vakaaja:
Massaa riitti tässäkin. Hieromista vaati.
Kuva

Yhteiskuvassa kelkan kaa, hiekkaa odotellessa
Kuva

Maalasin niin nopeesti ettei kerenny pohjamaalista ottaa kuvaa. No, se oli harmaa hetken aikaa, kunnes...
Kuva

Ja lakka viel päälle.

Tukivarret:
Massaa oli sikana, alkutilannekuvaa ei ole. Tässä puhalluksen jälkeen, ei massat suostu tehottomalla kompuralla irtoaan kunnolla.
Kuva

Piti puhallella viel lisää, sitten vanhat puslat veks ja liuotinpesu.
Kuva

Kaverilla sain teetettyä 10mm pultille sopivat rosteriholkit uretaanipusliin, puslat tuli 12mm holkilla, enkä halunnu porailla kelkkaan isompia reikiä.
Kuva

Kuivattelua, yks pusla oli poikinu
Kuva

Hiukka putsausta puslien rööreihin
Kuva


Rekisteröidyin passatclassics.de:n foorumille ja sieltä heti joku heitti että tää saattais olla erikoivarusteltu "Rimini" malli. Kuulemma tuo pelkkä PASSAT tuol persuksissa ja erinäiset spoilerit ja pilareiden vinyylit kertois sen puolesta. Pyysi tyyppitarraa nähtäväksi, saa nähdä mitä se siitä meinaa. Heti tuli tekstiä et näitä ei paljo ole eikä saksassa ole ollu saatavissa Riminiä ollenkaan. Jotain se entisöinnistä jutteli. No, pidän auton siinä kunnossa että jos museointiin innostuu niin sekin onnistuu.

Hmmh, http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=10031 ja viestin auto

Mun auto taitaa olla valmistettu -84 ja siitä löytyy viestissä mainitut varusteet.

http://www.ultimatevw.com/arkisto_filet ... 83-FIN.pdf
Viimeksi muokannut ElektrikMekanik, 13.3.2011 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 6.2.2011 19:19

Apurunko paikalleen, ensin rojut pois tieltä.
Kuva
Kuva
Kuva

Matto alle
Kuva

Ja kiinni, karusti kontrastia. Pultit ja rikat on alkuperäset, putsattu teräsharjalaikalla
Kuva
Kuva

Pienempien osien puhallusta
Kuva
Kuva
Kuva

Vielä uutta osaa
Kuva

Maalia pintaan. Toinen tukivarsi vielä.
Kuva
Viimeksi muokannut ElektrikMekanik, 13.3.2011 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 12.2.2011 17:47

Komponentteja maalissa
Kuva

Tukivarret maalattuina ja puslat paikoillaan
Kuva

Tukivarret kiinni
Kuva
Kuva

Alapallojen kiinnityslätkät piti laittaa uusiokäyttöön.
Kuva
Kuva

Tolpan asennus vaiheessa...
Kuva
...ja kiinni
Kuva

Keula tuli juurikin tavoitekorkeudelle. Tästä on suunta vielä alaspäin, mutta pääasia että istuu alempana kuin perä ylimmässä asennossa. Nyt on lievä etukeno. Takapäätä kokeilen ottaa vielä pykälän alemmas.
Kuva

Kuva otettu huonossa kulmassa, näyttää että keulii. Perä on jokusen sentin korkeammalla.

Vannetta mallailtu alle. Maasturilta näyttää.
Kuva

Apparin ovi ei miellyttänyt, revin pohjasta ja takakulmasta korjaukset auki ja teen uusiksi
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut ElektrikMekanik, 13.3.2011 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.2.2011 18:15

Hyvän näköistä jälkeä, tsemppiä!

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 12.2.2011 18:38

Osia tulossa mm. uusi syyläri, mallikohtaiset jalkatilan kangasmatot, etuvilkkujen pohjat.

Laitan luultavasti moottoroidun antennin entisen rikkoontuneen teleskooppimallin tilalle etulokasuojaan.

Ikkunoiden tiivisteet on pahasti kutistuneet. Ehkä noita muotolistoja löytäisi joista voisi sitten säveltää itse uudet.

Tilasin eteen kirkkaat vilkunlasit mutta olivatkin prkl isoon puskuriin ja selvästi isommat kuin pre-facelift -mallissa. Myyntiteksti väitti että sopii kaikkiin malleihin -88 asti. En tiedä kannattaisiko näistä jotain yrittää säveltää vai olisiko halukkaita ostajia...
http://i270.photobucket.com/albums/jj94 ... 256-25.jpg

markhor
-
Viestit: 3
Liittynyt: 20.1.2008 13:30

ViestiKirjoittaja markhor » 7.3.2011 23:32

Hienoa, että on muitakin jotka ovat hurahtaneet näihin 32berttoihin! =) ...Ja loistava ote hommaan, jatka samaa rataa. Voisin lunastaa nuo kirkkaat vilkut. Laita viestiä privaan jos tuntuvat ylimääräisiltä.

-K-

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 10.3.2011 11:06

Kappas! Luulin ettei nää kiinnosta ketään :D

Laitetaas päivitystä. Ei mene aikajärjestyksessä.

Osia mitä on ilmestyny:
-Syyläri
-Vilkun pohjat (oli sittenki käytetyt vaikka muka "neuteile")
-Jalkatilan mustat tekstiilimatot
-Renkaat

Osia tulossa:
-Xenonit H4 (liikkuva) KELTASET, eli 3000k
-Syylärin flekti

Ja sitten asiaa+kuvaa:

Takaoven listan alta löyty jotain jännää :(
Kuva Kuva
Lista oli muutenkin kiinni miten sattuu, sähköteipillä päistä, osittain vanhalla paksulla kakspuolisella ja sit oli viel alimmaisena tosi ohut kakspuolinen, jossa oli suojakalvo vielä paikallaan. Totesin ksyleenin olevan paras aine liimajämien poistamiseen. Ei nähtävästi tee mitään pahaa maalipinnalle. Ainakaan visuaalisesti.

Pilarien teippauksia oon repiny pois, uudet tulossa tilalle jossain vaiheessa. Vinyyli on jo hankittuna. Vedän sitä luultavasti myös kynnyskoteloihin.
Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Tyhjensin molemmat takaovet jotta sain tiivisteet pois tieltä.
Kuva Kuva

KAIKKEA MUUTA kuin mukavaa ja nopeaa tuo teippien repiminen. Joutuu antamaan kunnolla lämpöä kuumailmapuhaltimella ja repiä kynsimällä tosi varovasti että sais mahollisimman ison palan kerrallaan irti. Sitten liima jää pintaan ja sitä pitää ensin pehmittää ksyleenirätillä, jonka jälkeen irtoaa parhaiten muoviskrapalla raaputtamalla.

Samahan nuokin on pestä kun kerta irrallaan ovat.
Kuva
Järjettömät määrät paskaa noista irtos, kuvassa vasta eka satsi vedetty pintaan ja pikkasen hipaistu harjalla.

Kahvojen peitelistoja oli alunperin kolme ja kaikki maalattu mustaksi, maalit ropisseet jne. Hain yhden kahvan (tänks Matti) kaveriksi ja jotain kiillotuksen tapaista YRITIN. Vaan ei tullu ku paskaa. Pohjat täytyy vetää uusiksi varmaan väh. 600 lähtien, koska noissa on jonkin verran syviä naarmuja. Joutuu varmaan paremman laikankin ostamaan.
Kuva

Uusi syyläri tuli. Pitää varmaankin pestä sisuskalut kunnolla ennen käyttöönottoa.
Kuva

Kuva

Saksasta tuli suht hyvässä hapessa olevat vilkunpohjat.
Kuva
Kokeeksi laitoin vähä kromikalvoa tonne sisään.
Kuva

Jotain osia yrittäny vähä puhistella.
Kuva Kuva

Hajotin flektin kun yritin irrottaa tuuletinosaa moottorista. Uusi on tulossa. Oli sekin tosin paljo puhtaampi... Mut sillä nyt ei enää väliä oo.

Kuva Kuva

Konehuoneessa on tapahtunu jotain...
Kuva

Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva

Renkaat löyty! Ja varsin opiskelijaystävälliseen hintaan. Kuvat pöllitty myynti-ilmosta. Viime vuoden DOT leimalla olevat, vain alla käyneet käytännössä uudet renkaat. Matalammat mitä suunnittelin ja ilman vannesuojaa, mut sattu niin sopivasti ettei tullu muuta enää mieleen.
Kuva
Kuva

Jos ruosteiden pällistely kiinnostaa ->
Viimeksi muokannut ElektrikMekanik, 13.3.2011 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 10.3.2011 12:12

Hieno jälkeä! *iso peukku*

Tässähän tulee ikävä omaa entistä 32B Passattia. 1986 farmari GL malli 2litran viitoskoneella :)

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 10.3.2011 20:38

modeemin tappaja topic :D siisti tulossa kyllä!

Dallabee
-
Viestit: 68
Liittynyt: 30.10.2009 21:35

ViestiKirjoittaja Dallabee » 10.3.2011 21:59

Mielenkiintoinen projekti! Mukava kattella kun joku tekee jotain erilaista.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 10.3.2011 22:07

varmaan ihan hieno projekti, mut nuo kuvat.. erittäin hyvä syy olla seuraamatta.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 10.3.2011 22:17

Hankkikaa oikee netti, tai sitten vaan avaa uuteen välilehteen valmiiks lataamaan.

Itse tykkään erittäin paljon että ei tartte linkkien takaa alkaa availemaan noita kuvia.

Hienon näköstä touhua, Thumbs up!

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 12.3.2011 5:52

Kommentoikaa lisää, niin jakautuu useammalle sivulle ;)

Kuvat on kooltaan n. 90-300kt per kuva. Ei pitäis olla valittamista, ite käytän PUOLEN megan kaistaa. Tuskin täällä ny sentään kellään enää 128 tai 256 on alla?

Mitvit? Joku moderoinu kuvat piiloon? Kiitos kun minullekin on ilmoitettu!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.3.2011 10:17

---
Viimeksi muokannut lukkari, 15.7.2011 9:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 12.3.2011 11:14

Ei noista kuvien moderoinneista tartte sulle erikseen ilmoitella, ohjeet on annettu miten toimitaan ja jos kuvien laittelu menee liiallisuuksiin niin siihen puututaan!
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=87329

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 12.3.2011 22:46

Jos tän viskaa projektipuolelle niin sitten OK nuo kuvat?

Pistetään sit nuo thumbnailit näkymään. Ite en tykkää niistä yhtään koska ne avaa kuvan aina siihen ruutuun jossa kuva tulee täydellä resolla mutta pienennettynä. Pitäis erikseen lisätä linkki kuviin ja voi sitä koodin määrää...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 12.3.2011 23:31

Ei ole kyllä mikään iso homma tehdä ainakaan photobucketin kuvista pikkukuvia. Ite aina koneella eka valkaan hyvät kuvat jotka lataan photariin ja pienennän ne enne lataamista 1024 leveyteen. Photarin direct linkkiä kun klikkaa niin se kopioituu ja foorumilla kun painaa url+img+img+url nappeja saa kivan valmiiin koodipätkän johon vaan lisää ekan url merkin perään = merkin ja sitten ctrl+v ja vielä img tagien väliin uudestaan ctrl+v ja laittaa sen kuvan nimitietoston eteen th_ merkin niin siitä tulee thumbnail. Ei vaikeeta ja kun sen pari kertaa tekee ja harjottelee niin se menee kuin itsestään sitten myöhemmin.

Koodi: Valitse kaikki

[url=tähän se kuvan direct linkki][img]tähän sen kuvan direct linkki + th_ kuvan nimen eteen[/img][/url]

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 13.3.2011 9:39

Photobucketissa onnistuu vieläkin helpommin. Vie vaan kursorin pikkukuvan päälle ja siihen avautuu pikalinkit. Sieltä vaan klikkaa IMG thumb niin valmis osoite kopioituu sillä. Sitten vaan paste haluamaan paikkaan.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 13.3.2011 10:25

Jos tän viskaa projektipuolelle niin sitten OK nuo kuvat?

Lukemalla säännöt löytää tiedon: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=59179

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 13.3.2011 11:47

Nonii selvis tuo th homma viimein. Lähden tästä hakkaamaan päätäni seinään kiitos ja kumarrus. Mutta sitä ennen:

Yritin vähän konetta pestä, vaan aika laihoin tuloksin päättyi ainakin ensimmäinen erä. Uskomatonta miten tota ruostesuojajänkkiä on joka vitun paikassa! Tuntuu ettei konehuoneesta löydy osaa jossa ei jonkin paksusta dinitrolipinnotusta ois.

Näissäki oli pinnote. Kuvassa vähän puhtaampana. Muoviosaa täytyy ehostaa.
Kuva

Vesipumpun irrotin ja etupuoli ei ilman perinteistä tapahtumaa lähteny.
Kuva

Tosin eipä nuo ees vastustanu ku kynätoholla kuumensi ja ruuvipenkissä väänsi.
Jostain syystä ulkonäkö muuttu. Mitähän paskaa...
Kuva

Laturille perinpohjanen putsaus + mahdollinen huolto
Kuva

Hiilet ja kollektorin renkaat vähä epätasasesti kuluneet, voiko noita renkaita uusia/korjata?
Kuva Kuva

Etummainen laakeri menee vaihtoon, ääntää ja on varsin väljä.

Tälle puhallus jossain vaiheessa.
Kuva

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 13.3.2011 20:29

lukkari kirjoitti:-85 2.2 litrainen GT Variant oli pihassa jonkin aikaa.


Taisipa olla sama kulkine nettiautossa jokin aika sitten. Myyjä sanoi että ihan kelle tahansa poropeukalolle ei ala edes autoa myymään.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.3.2011 20:58

Pitäisikö ymmärtää, että vaatii jonkinlaista antaumuksellisuutta pitää tuollaisen vehkeen kori kondiksessa. Tekniikkahan noissa on jokseenkin pomminvarmaa.
Hiilet ja kollektorin renkaat vähä epätasasesti kuluneet, voiko noita renkaita uusia/korjata?
Alan korjaamoista saa liukurenkaita. Ne voi vaihtaa, mutta liukurenkaat pitää sorvata sen jälkeen, muuten hiilet alkavat kulua.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 13.3.2011 23:25

Onneksi tää on sentään varsin pelastettavissa kun ei ruostetta oo ku

-ovien alareunoissa
-parissa kohtaa pohjassa
-tuulilasin alareunassa
-vänkärin takanurkassa
-kontin luukun alareunassa

Mitä oon saksalaisten väkerryksiä vilkuillu niin siellä on yleensä miehen mentäviä reikiä takapään sisälokarien/iskaritolppien ympärillä. Tosin ovien korjaamisista en oo kuvia tainnu nähdä ensimmäistäkään. Mistä lie johtuu... Oisko kosteus-lämpötilaerot pienemmät saksassa, mut teiden suolaus tekee tehtävänsä tiettyihin paikkoihin.

Kova sälli ettis jonkun kiinalaisen purkaamon ja tilais sieltä Santanan ovet. Pitäis melkeen ryhtyä ottaan selvää onnistuisko. Siellähän noita santanoita on samalla korilla kai pitkälle 90-luvun loppuun, ellei 2000-luvulle asti.

Kuva
Kuva
Kyl noissa on sama sivuprofiili. Oispahan pähee kun sais yksosaset lasit...

Kuka maksaa reissun Kiinaan?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 14.3.2011 0:57

Porrasperäsen takaovi on sama kun farmarissa. Eli karmi on kulmikkaampi kuin viistoperässä. Sovittaminen vaatii siis pientä leikkaa-liimaa hommaa.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 14.3.2011 5:17

Viistoperässä oven yläreuna on kupera ja Santanassa suora... hmh. No, etuovet kuitenkin pitäis passata?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.3.2011 7:48

Itse aikanaan ostin farmariin viistoperäisen takaoven ja se kävi ainakin suoraan. Sehän on selvä, että Suomesta ei noihin enää ehjiä peltiosia saa, kävin romikset läpi jo silloin, kun omaani ropasin ja huonosti löytyi. Paaliin ovat menneet suurimmalta osin.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 5.4.2011 23:11

Eipä juuri ole edistynyt. Mitä nyt sen verran laittelin että käyntikuntoon sain. Piti siirtää hallista pois kun oli jotain hitsaushommia tiedossa isännällä.

Eli siis vesipumppu uusilla pulteilla kasattuna, osittain "kiillotettuna" paikalleen, syyläri paikalleen, jäähdytyskanavien putsaus CRC aineella, kaasari ilman sen kummempia putsailuja paikalleen, huohotinputkeen lätkin mustaa jesseä ettei heti kaikki möhnät valu pihalle. Uus huohotinputki on hankinnassa.

Vanteiden kanssa luovuin ajatuksesta että saisin säästettyä sorvausjäljet ja kiillotettua. Otin epäkeskolla 80-320 papruilla. Pitää kokeilla tehdä golffin olka-akselista jonkinnäköstä telinettä vanteelle, ehkäpä sen sais vaik jollain patentilla viel pyörimäänki. Helpottuis kiillotushomma aika paljo.

Ja tottakai epäkeskosta (fermi laatua) hajos nopeudensäädin ku ekaa kertaa konetta edes kunnolla tarvin. Ja tottakai kaks kuukautta takuun loppumisen jälkeen!

Laseihin (poislukien takalasi, kuskin lasit ja vänkärin pikkulasi) löysi tiensä 50% tummennukset. Loput saa tummennukset kunhan saan ostettua lisää kalvoa. Takalasiin ois suunnitelmissa peilaavaa pronssinväristä 35% kiinteistökalvoa.

Laturi sai uudet laakerit ja minimaalisen määrän uutta maalia (käämien kuoreen). Oli aika ruhtinaallisesti väljää vanhoissa laakereissa. Hiilet vois hommata, mut kyl noi viel menee. Ulkonäköön tarvii viel vähä panostaa.

Jakoremmi oli turhan kireällä, ullotti hieman tyhjäkäynnillä. Pikkusen löysäsin sitä ja kone käy nyt ihan helvetin nätisti ja starttaaminenkin toimii nopeammin ku ajatus. En muista yhtäkkiseltään yhdenkään kokeilemani auton koskaan lähteneen noin herkästi käyntiin.

Peräkontin alareunastakin löytyi pieni ruosteylläri. Piti vetää taitos auki reippaasti yli puolen välin. Kivasti kerää kosteutta tuo koriliima, liekö suunniteltua hajoamista? En ihmettelis. Harmaita hiuksia vaan aiheuttaa tuo peltien värkkääminen ku ei oo koskaan aiheeseen juurikaan perehtyny.

B-pilareista pitäis viel repii teipit pois ja alkaa laitteleen uutta tilalle.

Värkkäsin köyhän miehen kusiparkit heittämällä pari kerrosta keltasta korostustussia parkkipolttimoiden lasiin.
Kuva

Konehuoneeseen ois suunnitteilla lähinnä mustaa maisemaa, alkuperästen keltasten suojaputkien päälle/tilalle mustaa sukkaa ja ainakin alipaineletkut uusiksi punosletkulla. En vielä tiedä vetäiskö joka paikkaan tommosta tekstiilipunosletkua vai kokeilisko ihan teräspunoksista. Mitä oon noita konehuoneita galleriasta katellu niin aika pahasti hyppii naamalle nuo teräspunoshässäkät. Muutenki ollu lähinnä suunnitteilla pronssi/harmaa/musta/kromi värimaailma läpi auton. Toki alkuperäsen väriset sisustan osat jää koskemattomaksi.

Pitkän tähtäímen suunnitelmissa olisi saada auto vielä tulevaisuudessa museorekkariin. Ennen sitä mennään kuitenkin oman maun mukaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.4.2011 7:27

Pitää kokeilla tehdä golffin olka-akselista jonkinnäköstä telinettä vanteelle, ehkäpä sen sais vaik jollain patentilla viel pyörimäänki.

Puolenkymmentä vuotta sitten rakentamani vannesorvi.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 6.4.2011 9:30


poloboy
-
Viestit: 191
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 7.4.2011 8:46

Jos saksan kieli taipuu niin tämä:

http://www.passat-kartei.de

on hyvä sivusto, foorumilla oli joku, joka oli entisöimässä -85 Passatia, ja joka myös kaipasi parempia ovia. Volkkarin oma Classic Parts on usein hyvä varaosalähde vaikka hinnat ovatkin aika suolaisia, nyt hekään eivät osanneet auttaa. Ao. yritys

http://www.cit-carparts.com/

tuo kinkki-varaosia Kiinasta Saksaan, mutta nopealla vilkaisulla heillä ei nyt ollut mitään tarjolla 32B:hen.

Tsemppiä projektiin.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 7.4.2011 19:36

^Saksan kieli taipuu iteasiassa jo aika pitkälleki, teknisen sanaston osalta. Ja Kartei olikin ennestään tuttu. Tuo jälkimmäinen näyttäs olevan jotain ihan muuta mitä mulla on mielessä.
Kiitos tsempistä. Peltihommat meinaa vähän hirvittääki jo.

Demon kirjoitti:Johan on värit valittu

Nuo kuvat voi hyvinkin olla mistä tahansa 80-10 lukujen välillä.. Luin joskus muinoin että saksalaiset tekee konehuoneistaan ihan sairaan näkösiä värisirkuksia. Onhan noita nähty juu...

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 8.4.2011 0:07

hyvä ja kattava kertomus!

vanteet on nätit

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 8.4.2011 1:22

Saman tyylisiä vanteita on ollu ilmeisesti kiinan Santanoissa alkuperäisinä erikoisvanteina. Nuo on Atiwen vanteet. Vanha ketju pelkistä vanteista, aluksi luulin ostavani alkup. VAG tavaraa, mutta kävi sitten ilmi ettei kyseessä olekaan alkuperäset.

Jokatapauksessa umpikeulapassatista nuo oli irti otettu. ET25 joka vähän avittaa mutta suunnitelmissa on spacerit väliin niin että saa hieman muhkeampaa ilmettä. Alkuperäset ET38:it on niin piilossa kaarien uumenissa että saa todella paljon ilmettä kohotettua tolla. Voi olla että tyydyn ihan vaan n. parin sentin lättyihin. Pitää vielä kokeilla paikalleen ja mittailla. Pyöränpultit pitää sit kans katella noihin.

Halvempi ratkaisu takapään leventämiseen tosin olisi laittaa navan taakse levityspalikkaa. Ompa mielessä käynyt myös kolmosgolffin taka-akselin testaaminen paikalleen. Mitoista tai sopivuudesta ei sen tarkempaa tietoa oo, mutta luulisi että Golfin akseli ois ainaki hiukan jämäkämpi kun omamassaaki 200Kg enemmän.

Seittemäntuumasella vanteella ei taida juuri 175 kumi vielä venyä mutta nuo renkaat sattu niin sopivasti kohdalle ettei sijoituskohdetta enää viittiny vaihtaa. Tuossa on prikulleen sama rengas mutta 7.5J vanteella.

Nuo vanteet on ehkä helpoimmat mahdolliset kiillotettavat, suora etupuoli ja tasainen peitelevy. Kiillotustarpeisto on vielä pahasti vajavainen, menzernoja pitäis jostain haalia ja laikkoja.

Toisetki 15" vanteet tohon on, jotku vanhat TSW:n muhkut viispuolaset. Mut niihin pitäis haalia soviterenkaat ja ne ois myös uutta pintakäsittelyä vailla. ET niissä on alkuperänen 38. Talvivanteiksi oon niitä kaavaillu. Jos tolla nyt edes talvella raaskii ajella. Niihin ois värimaailma jo kutakuinki tiedossa, sellanen vekkuli "two-tone".

Takaloosterin yläreunaan pitäis kromilistaa löytää. Kärkkäiseltä oli loppunu ja muutenkaan en välttis menis iskemään käsiäni mihinkään ALL RIDE -tuotteisiin. Pitäis katella jos jostain löytyis tommosta vähä kanttisemmalla profiililla olevaa kromilistaa.

Lisää tummennuskalvoa on hankittu että saa loputkin lasit valmiiksi. Ei tuo 50% näytä juuri tehdastummennuksia kummemmalta kun kunnolla aurinko paistaa. Saa nyt sitten nähdä että oisko sittenki pitäny laittaa tummempaa kalvoa takasivulaseihin, niinku yleensä tehdään. Tosin luotan vähän siihen että jos takalasin tummentaa tummemmalla niin se antaa vaikutelman tummemmista takasivulaseista, tiedä häntä.

Taas turhaa jauhantaa. Joku peltiseppä sais tulla avittaan noiden ovien korjaamisessa. Tekis mieli vaan ottaa kaikki ovet irti ja tehdä kerralla valmiiksi. Mut ilmeisesti kompuraki alko ryttyileen ja tuntuu ettei inspis riitä ton kuskin ovenkaan kanssa. Ollu työn alla jo... Liian kauan!

Jospa tämä tästä.

LEDIVALOPAA
-
Viestit: 95
Liittynyt: 20.10.2010 23:55

ViestiKirjoittaja LEDIVALOPAA » 8.4.2011 15:03

juu siisti passatti on mutta unohda nuo yksi osa etu sivu lasit ei ne kuulu tän ikäseen autoon =D ja vanteis sais olla minun mielest vähän ees huulta =D

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 26.4.2011 23:35

Perä ilmaan ja taka-akseli irti, muistaakseni molempien puolien ulommat puslat oli porsinu.
KuvaKuvaKuvaKuva

Samalla vielä yksi pykälä perää alemmas. Kokeilin tiputtaa jo aikasemmin yhden pykälän, oli viel sentti-pari enemmän gäppiä takana.
Kuva

Takajarrut irti. Nämä ei ollu 200mm vaikka varustekoodi niin väittääkin. Ihan perus 180mm.
KuvaKuvaKuva
Jarrusylinterit oli eriparia. Kuskin puolella oli alumiininen FAG-tekele VW logolla. Vänkärin rautaversio tuntui olevan hieman jumissa. FAG:ssa kummastutti yhden ruuvin kiinnitys. Hapettumaa oli välissä aika reilusti.

Kilvet ja navat irti. Likaisina ja ensi puhdistuksen jäljiltä.
KuvaKuva
KuvaKuva

Puslat irti
KuvaKuva

Kokokuvassa taka-akseli putsattuna puolin ja toisin
KuvaKuva

Tommoset löyty paketista etuovelta.
Kuva

Taka-akseli sai jo vähän hiekkaa mutta hermot menee ton kompuran kanssa. Just ehkä 10-20 sekuntia tehokasta puhallusta jonka jälkeen taas pari minuuttia odottelua... Pitäis hakea toinen kompuran romu kaveriksi, jotta tuotto piisais edes hetkeksi.

Subbarikotelon alkuja väsäilin kusilaidusta tonne ruhtinaallisen kokoseen (n. 45 litraa) varapyöräkoteloon ennen perän nostoa. Pohjaan tein "sandwich" rakenteen, eli pari kerrosta lasikuitua, hiekkahartsi, ja pari kerrosta päälle. Vielä vaatinee lisää hiekkahartsia.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.4.2011 10:03

Hyvin dokumentoitu, siitä plussaa.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 27.4.2011 15:24

Alkaa olemaan niin tuhannen palasina tuo auto ja kaikki kesken että tein "To Do" -listan. Ruosteiden korjailua ois iltapuhteiksi asti, mutta muuten ei mahdottomia. Vanteiden kiillotus teettää varmaan töitä myös aika paljon.

MikkoP
-
Viestit: 6
Liittynyt: 11.8.2009 10:28

ViestiKirjoittaja MikkoP » 7.7.2011 11:48

Tätä kattelessa alkaa omakin projekti taas nostaa päätään, tallista löytyy Passat 32b 1800-GT. Hyvä että näistäkin on joku kiinnostunut ja saadaan kalustoa taas tien päälle. Jatka samaan malliin ;)

Pari kuvaa omasta kulkineesta.
http://www.minunauto.com/auto/22833

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 8.7.2011 2:55

^ Voe mahoton mikä paholainen. Kaks GT:tä oon Suomesta netin kautta bongannu, toinen oli valkonen farmari.

Pahoittelen päivitysten puutetta. En ole autolle tehny juuri mitään, hieman inspis hukassa ja niin edelleen. Vaan onneksi löyty töitä niin voi panostaa autoonki vähän enempi.

EBC Green Stuffit hommasin etujarruihin tossa alkukesästä. Vielä on paketissa koska auto on pers ylhäällä pukkien nokassa ja odottelee akseli/jarruremontin valmistumista

Takajarruiksi päivitän isommat 200mm rummut kolmosgolffista. Jarrupaineensäädintähän tässä ei ole mutta vaikuttaako toimintaan jos nakkaan nuo tilalle?

Tiedustelin taka-akselin ja jarrukilpien hiekkapuhallusta ja pulverimaalausta. Samaan satsiin pitää tottakai nakata myös akselin kiinnikkeet. Kuulin väitteitä ettei pulverimaalaus olisi paras mahdollinen auton alustaan koska maaliin jää ilmakuplia/huokosia. Onko pötypuhetta? Pintaan kuitenkin kannattanee heittää alustamassaa...? En tiedä vielä raaskinko tällä talvikeleillä ajella. Tosin tavoitteena kuitenkin on AJETTAVA auto ja työmatkaakin olisi tarkoitus ajella.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.7.2011 8:44

GT syncrot alkaa olla harvinaisia, aika harvinainen on myös GT 2.2 -litraisella koneella, itselläni oli sellainen.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 15.7.2011 3:06

Jotain osia kävin hakemassa, takajarruletkut, sylinterit, asennussarja jarrukengille, takapään laakerit ja takapöntön kannatinkumit. Ja sit tommosta kehuja kerännyttä pakkelia. Kuvasta puuttuu Würthin kylmäspray laakerien asentamista varten.

Kuva

Huomenna haen vielä jarrurummut ja kengät.

Auton sain siirrettyä takaisin hallin puolelle, ilman jarruja. Vähän hakusalla vielä että mistä kulmasta ja kohdasta tota nostaa, jotta saan hitsattua kuskin jalkatilan reiän umpeen. Sit taka-akseli taas irti ja luultavasti vien osat puhallettavaksi ja pulverimaalattavaksi.

Haeskelin myös etusumareille virranottopisteen alkuperäisistä liittimistä. Tässä nimittäin on kolmiasentoinen sumarikytkin mutta edessä ei ole alkuperäsiä sumareita, eli takasumari kytkeytyy vasta kun kytkimen naksauttaa ääriasentoon oikealle. Lisäksi etusumarien johdotus loppuu sulakkeen jälkeen liittimen napaan, eikä itse liittimestä lähde ollenkaan johtoa. Suunnittelin vetäväni kytkimelle virran suoraan akusta jotta voidaan kruisailla parkit+sumarit kombolla. Tällä hetkellä ajovalot täytyy kytkeä päälle ennenkuin sumuvalot toimivat.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.7.2011 12:07

Tuo sumarikytkin on ihan ahterista: jos haluat käyttää vain takasumuvaloa (jolle on paljon useammin käyttöä kuin sumareille) on etusumuvalot kytkettävä myös, vaikka ei olisi tarvis.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 15.7.2011 12:19

Niin no... Samanlainen on esim. Toledo II:ssa. Että eipä ole juuri kehitystä tapahtunu. Taidan säilyttää nuo SAW:it keulalla, ehkä hommaan niihin kuitenkin ihan H3 mallin 3000k xenonit. Tällä hetkellä niissä on H1:stä modatut, eli liian pitkät ja "lanka" tulee sellaiseen kohtaan että nuo pitää suunnata aika kenttään. Tiedä sitten tuleeko helvetinmoinen hajavalo, pitää hieman tsekkailla asiaa. Jokatapauksessa kusta tulee ajovalopuolelle.


Mitenkäs muuten on, saako takana virallisesti olla sumarit molemmilla puolilla? Nimittäin ainakin 35i passatissa ja edellä mainitussa -03 Toledossa on parilliset takana. Tässäkin paikka on myös kuskin puolella, tosin umpion pohjasta ei ole reikää puhkaistu. Vai onko jokin asia joka kieltää nuo? Voihan takana tulija nuo sekottaa jarruvaloihin...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.7.2011 12:25

Käsittääkseni takana saa edelleenkin olla kaksi sumuvaloa, mutta jos on vain yksi, se on oltava kuskin puolella. Todellakin, on paljon parempi, että niitä on vain yksi -juuri mainitsemastasi syystä.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 17.7.2011 22:46

Jarrurummut sivelin mustalla Mastonin Hammerilla ja nakkasin koolit paikalleen.

MikkoP
-
Viestit: 6
Liittynyt: 11.8.2009 10:28

ViestiKirjoittaja MikkoP » 18.8.2011 14:45

Mielenkiinnolla seuraan tätä sun hienoa projektia ;)

Sain romikselta pelastettua vielä yhden passatin, taitaa myös olla mallia "rimini"

inspiraatiota odotellessa...

http://kuvablogi.com/nayta/3197908/

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 20.8.2011 2:45

^Onneksi olkoon! Nämä alkaa olla kaikki käytetty loppuun, ehkä jokusen vuoden päästä aletaan näitäkin näkemään enemmän projekteina. Olen hieman sitä mieltä ettei tälle mallille ole koskaan annettu arvoa muuten kuin arkisena laitteena, jota se toki onkin. Ja mitä olen nettiä selannut niin pääasiassa "rakennetut" 32B:t painottuu Variantteihin.

Kesällä jos ois rahankäyttöä vähä hallinnoinu paremmin niin ois joutanu käydä hakemassa sen nettiautossa pitkään hilluneen 5-koneellisen projektin, ei tainnu hintaakaan olla paljo mitään. Muistaakseni alle 400.

Tuossa yks päivä vähän raaputtelin teräsharjalaikalla tota kuskin jalkatilan reiän ympärystää pohjasta. Innostuin siinä sitten samalla rapsuttelemaan kuskin puolen etu- ja takaovea.

Kuvia nyt ei ole tähän hätään, mutta melkosia pakkeliunelmia sieltä ovista löytyi taas. Takaoven etureinaa oli tehty n. 5x2cm pala lasikuitupakkelilla. Osasin jo odottaa moista kun takaoven sisäpuolelta pullotti valkoinen pakkelimöntti. Se vaan ihmetyttää että korjaukset on tehty koskematta alkuperäiseen pintaan millään tavalla. Nimittäin raputellessa alta paljastui hiomaton maalipinta. Nuo ylimääräiset ja oudosti pintaan lätkityt pakkelit paljastu seuraamalla kylkilinjaa joka pullisteli luonnottomasti noiden kohdalta.

Ovissa ois töitä kovasti (henk koht näkemys). Puhalluttamassa noita joutuis käyttämään. Tai sitte säästää ja hankkii kunnon kompuran.

Yksi juttu jonka sain korjattua, oli tuulilasinpyyhkimien tihkutoiminto. Helppo vika, josta pääsin vaihtamalla taas yhden osan kolmosgolperosta, nimittäin releen nro 19.

Saapas nähdä miten tuota työn lomassa jaksaa laitella, menee vielä totutellessa uuteen rytmiin (3-vuoro). Alunperin "auto ajossa" -tavoitteena oli Kemoran radalle.com, sitten NPS -miitti, sitten joku VW-miitti, sitten Venetsialaiset, joihin ei millään kerkeä ja nyt näyttää siltä että ehkä ensi vuosi... Ja autohan ostettiin alunperin käyttöautoksi!

Kaikki sivulasit on saanu pintaan 50% Gilan kalvon mutta nyt kun noita on tuossa katellu aikansa niin alkaa tuntumaan että ne on sen väriset ettei niitä kehtaa paikalleen laittaa. Sinertävät nimittäin aika pahasti ja eräskin heppu oli tuohon kalvoon pettynyt juuri sinisyyden takia, vaikka harmaat pitäisi olla. Pronssikalvo on kummitellu ajatuksissa jos vaikka kuin pitkän aikaa. Takalasiin suunnittelin jotain peilaavaa kiinteistökalvoa ja tuulilasin ajattelin hommata sävytettynä ajoneuvopronssin väriseksi.

Jotain pähkäilyä on myös ollut tee-se-itse -"ilmastoinnin" suhteen. En siis olisi rakentamassa mitään oikeaa ilmastointia, vaan suunnittelin käyttäväni paria hieman tehokkaampaa peltier-elementtiä alumiinisiilien kanssa, joiden läpi ilma imettäisiin. Ainakin raitisilmasuodattimen aion väkertää, jos ei muuta. Ilmeisesti peltier-elementeillä ei saisi paskaakaan aikaiseksi, mutta tavoitteena olisikin vain se, että esim. 30 asteen helteellä sisään puhaltava ilma olisi edes jokusen asteen ulkoilmaa viileämpää. Lasien tummennukset myös ehkä hieman avittaisivat sisälämmön nousun hillintää.

EDIT: Lisäilläänpä vielä kuvia ja turinointia/tunarointia.

Taannoin jouduin siirtämään auton varaston puolelta hallin puolelle, joten nakkasin pikana taka-akselin uusilla puslilla ilman maaleja/jarruja alle. Tottahan toki sitten unohtui siinä hätäkässä yksi irtonainen osa... turhan korkea kynnys tonne halliin ja auto lähti taaksepäin, nappasi reunaan kiinni ja prlonks.
Kuva

Sit toi monttu on vähä ongelmallinen ku pitäis päästä käsiksi tonne pohjaan. Jotain pullotunkkipatenttia...
Kuva Kuva

Takaluukun alareunassa ois tekemistä
Kuva Kuva

Nappasin takaspoikan irti, ylläreitä ei onneks pahasti ollu
Kuva Kuva

Jarrurumpujen maalaus meni vähä penkin alle, pölyä nappas jostain rajusti pintaansa. Märkä pinta kuvassa, heijastukset katosta.
Kuva

Modernistisen minimalistinen sisusta
Kuva
...johon löytyy lisävarusteena mukavuustekijöitä kaksin kappalein
Kuva

Jalkatilan reikä pienen räppäilyn jälkeen.
Kuva

Lokasuoja on kans aika pepua parista kohtaa
Kuva

Takaoven pakkelit antautui
Kuva

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 5.10.2011 17:02

Kuva

Vähän kilkkeihin uutta pintaa, pulveria siis. Alustan osissa lisäksi epoksit pohjilla.

EDIT: Piti vähän kokeilla osia paikalleen, että sai jarruputket taiteltua.
KuvaKuva

Lieköhän tämmösiä klipsuja sais marmorilta?
Kuva

Ois varmaanki parasta hommata uudet pultit, mutterit ja aluslevyt joka reikään... vähän ruosteisiahan nuo jo on. Saksasta tilatussa taka-akselin "korjaussarjassa" ei tullu pultteja eikä muttereita vaikka ois pitäny.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 9.10.2011 16:09

Takajalkatilojen reunoista löyty hetken rappaamisen jälkeen suht isot reiät. Kivasti oli muhinu tuo koriliima (ylläri).

Tämmösiä paloja sieltä tippu...
Kuva

Tältä näytti, kun olin saanut raavittua ylimääräiset pois
Kuva Kuva Kuva

Sama sisältä
Kuva Kuva

Seuraavaksi ois varmaan edessä erinäisiä hankintoja, jotta sais koneen nostettua pois ja sen jälkeen grillin suunnitteluun, himottas saada korin paikat "käden ulottuville" ja käydä kunnolla läpi, vanhat massat veks ja uutta pintaa tilalle. Tosin eipä tuolla mahottomia ruosteita ole lukuunottamatta yleisimpiä ongelmakohtia.

Lieköhän tähän sais vaihdevivuston korjaussarjaa mistään... tai liekö sopis mistään muusta mallista?

Jarruputken klipsut ja iskarin yläpäähän helat tilattu. Viel pitäis metsästää jousen yläpään "tukikumit" jostain. Pitää katella josko mersulta löytys vastaavaa ku marmorilta ei enää saanu.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 17.2.2013 22:39

Kun innostus lopahtaa, hankitaan uus auto:

Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuva Kuva

Yksilö on seissy ulkona arviolta n. 5-8 vuotta, ehkä kauemminkin. Laturi puuttuu. Joskus 2000 vaihteessa/alussa pohja on tarinan mukaan hiekkapuhallettu ja massattu. Pelleiltään yllättävän terveen oloinen. Lommojakaan ei hirveästi ole.

Kone ei välttämättä enää kovin timmi ole. Vai voiko näistä päätellä jo jotain?
Kuva Kuva
Kuva Kuva
Aikas kovasti on tuntunu huohottavan. Käsin pyörittämällä mututuntumalla vaikutti siltä että yhdessä sylkässä on hyvät puristukset ja lopuissa hieman heikommat. Mutta enpä mää näistä niin tiiä. Kone pyörii käsin ilman mitään jähmimisiä, eli paikat ei ainakaan jumissa ole mistään.

Aluksi tähän tehdään alusta ja jarrut "kunnolla", eli hieman reilummalla budjetilla. Ei kuitenkaan mitään ihmeellistä, kuten pusseja.
Löysät pois niin sanotusti. Ulkonäköön ei näillä näkymin ole muutoksia luvassa, yritän saada tämän mahdollisimman nopeasti ajokuntoon. Hinkataan sitte joskus. Toki piti parit pakolliset "nos" merkit tilailla keulaan ja peräluukkuun.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 18.2.2013 7:09

Kyllähän sitä vanha diesel nyt vähän aina huohottaa. Omassa mk1:ssä laitoin vaan huohottamaan erilliseen säiliöön. Ei hukannut mitenkään erityisesti öljyä ja muutenkin toimi ihan ok vaikka aluks oli samanlaista lammikkoa imusarjassa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.2.2013 11:54

Ei mitään ongelmia, käymään vain ja menoksi. Itekin pelastin yhen 5v lojuneen mettäraadon, startilla pyörittäessä tuntu ettei sielä ole ketään enää kotona mutta kokeiltiin hinata ja niin vain pörähti lopulta käymään aivan puhtaasti.

Perhana kuinkahan paljon näitä vielä maatuu tuolla pitkin mettiä..

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 19.2.2013 17:42

Eilen vähän tsekkailin pohjaa ja sain PA-täyttöputken irrottamisen alulle. Tuo täyttöputki tosiaan täysin mätä yläpäästä. Korjauskelponen varmaan ois mut laitetaan uus nii ei tarvi miettiä. Samalla näppäilin random fotoja auton alta. Ei suurempia paljastunu, taka-akseliston tienoilta on melkosen ruskeeta, taka-akselin kiinnikkeistä ei paljoa ole jäljellä, varsinkaan vänkärin puolella. Takavakaajan kuskin puolen ulompi kiinnike on poikki.

Lisää osaa ostoon:
-Ajovaloumpiot (Hella, uudet)
-Taka-akselin kiinnikkeet
-200mm rummut taakse
-Keskikonsoli (liekö Scirocosta, korkea kahdella mittarinpaikalla)

Yks reikä varapyöräkotelossa
KuvaKuva

Täyttöputken yläpää varsin hapan, mutta ulkopuolelta ei mitään sanottavaa
KuvaKuva

Kuskin helmaa joutuu paikkaileen ja vakaajan kiinnike poikki, taka-akselin kiinnikkeet menee uusiks.
Kuva Kuva

Viimeisessä kuvassa tuijottaa hyvin vihainen ruostepeikko...

Jahas, taas photopuketti pienentää omin voimin, tarttis varmaan pienentää kuvia vielä enemmän ennen uppimista. Ja thumbbeihin joutuu säätään kohdeosotteen uusiks, jotta saa ison kuvan näkymään, edelliseen en jaksanu alkaa säätään ku ruutu täynnä koodia...

Passattiinki sattu löytymään kromikirjaimilla oleva VOLKSWAGEN -lätkä peräkontin luukkuun. Tilaukseen meni oitis.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 21.2.2013 23:49

Tänään oli ohjelmassa uusien öljyjen+suodattimen+PA-suodattimen laittaminen koneeseen. Kokeilin akkua paikalleen ja totesin valojenkin toimivan, takavilkuissa pientä kosketushäikkää ja toinen takavalo pimeä, puhallin ja pyyhkimet tuntu toimivan myös normaalisti. Blaupunktin grammari ja 15W 4" takakajarit pauhas sellasella voimalla että ihan häkellyin, kuvittelin että sieltä kuuluis lähinnä rutinaa.

Täyttöputken sain irrotettua viimein, valuttelin tankkia tyhjäksi ja yritin vielä avittaa hommaa kallistamalla autoa vaan pikku lirinä vain käy. Lieköhän reilu litra tunnissa... liekö sitten aika tyhjä tankki muutenkin.

Huomenna pitäis käydä hakemassa laturi ja takajarrukilvet 200mm jarruille.

Motonetiltä ilmesty paketti jossa oli melkosesti tavaraa, mutta niitä laittelen myöhemmin.

Vanneasiakin on kesälle hoidossa, tosin projektina tulevat ja joutuu teettämään/hankkimaan vähän "varaosia"...

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 22.2.2013 23:09

Kylläpä laturiasia vastustaa. Oon nyt kokeillu kahta 1,6D:stä irrotettua ja Passatin laturia. Nuo molemmat dieselin mallit on kai uudempaa mallia, joissa vanhanmallinen kolmen abikon liitin on korvattu ruuviliitoksilla ja yhdellä abikolla. Passatin laturissa on sopiva liitin mutta ei sovi runkonsa puolesta.

No, toinen dieselin malli ois runkonsa osalta ollu ok, mutta hihnapyörä jäi liian sisään. Myös laturin takaosa oli liian pitkä, eli otti syylärin vesiletkuun kiinni. Toinen taas oli joku 90A versio, joka kotona tarkemmin tarkastellessa oli kai väsätty uudemman 1,6D;n kylkeen laittamalla kiristin laturin päällypuolelta. Tässä oli runko "väärinpäin" eli kiristimen pultin reikä tuli laturin etupuolelle, kun se pitäisi olla alapuolella.

Sitten kokeilin Passatin laturia, jossa hihnapyörä oli oikealla etäisyydellä mutta tässäkin oli runko "väärinpäin", jolloin kiristintä on mahdoton asentaa.

Jospa se tästä.

Sain PA-täyttöputken kiinni, eihän tuossa yläpää ihan kohdalleen osunu, pitää vielä vähän katella sitä.

Laturista huolimatta kokeilin ekoja startteja, vaan akku kerkes lopahtaa. Starttipilotilla varmaan pärähtäis heti tulille...

Tänään oli todellinen pakettipäivä. Tuli alustasarja, PU-puslat, keskikonsoli ja pari merkkiä. Ensi viikolla odotellaan ehkä lisää tavaraa.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 27.2.2013 0:11

Ei lähde startilla. Akkua latailin ja starttipilottia vähän ruutailin vaan eipä se. Taitaa tuo akkulaturikin olla suht p*ska kun ei nosta jännitteitä edes 13 volttiin. Akkukin on napattu -03 Toledosta ja 10 vuotta vanha. Ja hehkut pitäis kans vilkaista. Virtaa sinne tais mennä joku 40 A hehkuttaessa, tiedä sitten paljonko niiden pitäis virtaa nykkiä.

Tarttis etuvakaajan kiinnikkeet, kun eihän tässä alunperin ole edessä vakaajaa ollenkaan. Vähän oudoksuttaa että takaa semmonen kuitenkin löytyy.

Tässä joku päivä täytyis käydä vaihtamassa laturi toiseen ja hakea 200mm takajarrukilvet. Lisäksi kaverilta käydä vilkasemassa vähän sisustan osia, josko löytyis jotain pientä.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 27.2.2013 21:40

Ei sitä starttia kannata sulattaa tuossa hommassa, narun jatkoksi vain ja hinailemaan reipasta vauhtia. Kyllä se sitte lopulta pörähtää ku annat vaan pyöriä. Olettaen tietenki että polttoaine ei oo pelekkää sontaa ja kaikki on muutenki ok.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 5.3.2013 2:20

Savut otettu! Omaa tyhmyyttähän tuo taas oli ettei aiemmin lähteny... Irtokannusta suoraan suodattimelle tuoretta litkua nii johan pörähti. Vielä pitää tyhjentää tankki kunnolla...

Saas nähä jos huomenna laturiasia viimein selviäis.

Etuvakaajalle löysin kiinnikkeet. Tankinkorkki tuli tommonen alumiininen, tarttis varmaan värjätä mustaksi se, ettei hypi silmille.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 18.3.2013 23:39

Otin helmojen takapäitä hieman auki ja mätää huolestuttavan paljon. Kuvia tulee...

Helmapellit hommasin ja lisää on tulossa. Takakaaret menee uusiks ja taka-akselin kiinnikkeiden ympäristöä pitää paikkailla isolla kädellä. Sinne jotain korjauspeltiä tulossa myös.

Kun en millään löytänyt Jetan takakaaria niin tilaukseen lähti Golffin kaaret, noissahan ei *pitäis* olla muuta eroa kun tuo takaosa, joka loppuu golfissa lyhyeen.

Eteen tulee poikittaistuet ylös ja alas.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 2.2.2014 0:27

Hiljaiseloa ollut. Ja voi olla että menee vielä tovi ennenku saa taas aikaseksi. Golfin takakaaria pitäis ilmeisesti hommata molemmin puolin tuplat että sais tehtyä kahdesta eri puolen etupään puolikkaasta yhden kokonaisen. Silloin kylkilinjan voisi saada jatkumaan suht normaalisti taaksekin päin.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa